Argumentul 1: Integrarea categoriilor defavorizate. Principalul scop al discriminării pozitive este acela de a integra pe piața muncii persoane ce aparțin unui grup etnic ce a fost discriminat în trecut. Cea mai mare problemă de care aceștia se lovesc este faptul că ei nu pot fi angajați sau nu mai pot promova după un anumit nivel, fiind aleși candidații ce aparțin unui grup majoritat social. În timp, un număr din ce în ce mai mare de oameni provine dintr-un grup ce a fost sau este discriminat, astfel că șansa lor pe piața muncii scade semnificativ strict pe criterii etnice și arată că încă există o puternică inegalitate pe care aceștia o resimt. De aceea, discriminarea pozitivă este singura măsura prin care poți oferi șanse egale de angajare și de a ajunge în timp la o mai bună integrare și cooperare socială.
Argumentul 2: Creșterea reprezentativității. La nivelul reprezentativității în instituțiile statului, există o problemă foarte mare pentru că interesele minorităților sau anumitor categorii sociale nu sunt suficient de bine reprezentate, pe motiv că nu capătă suficient capital și încredere politică din simplul motiv pentru că sunt priviți ca fiind indivizi mult mai puțin capabili. O soluție pentru a combate acest lucru a fost introducerea cotelor obligatorii în unele state ale Europei, cum ar fi Norvegia și Danemarca, ce obligă ca un numar minim de 30% din totalul parlamentarilor să fie femei. Se asigură astfel faptul că deciziile politice la nivel de stat sunt luate în concordanță cu dorința unei categorii mai diverse de oameni, respectând astfel mult mai bine interesele societății.
Argumentul Opozitie: Adâncirea diviziunii sociale. Este regretabil faptul că anumite categorii sociale au fost discriminate în trecut, dar această măsură ar face doar să adâncească problemele deja existente. Din punct de vedere principial, este imoral să schimbi sistemul de selecție avantajând pe cineva strict după trecutul său în societate, pentru că acest lucru, pe termen lung, duce la o și mai mare diviziune în societate. Populația care a pierdut locul de muncă din cauza discriminării pozitive va dezvolta o ură față de cei avantajați, astfel că toată societatea va avea de suferit. De aceea, cea mai bună metodă este ca aceste persoane să fie integrate treptat pe piața muncii, pentru a nu crea o mentalitate discriminatorie la nivelul societății.
O decizie recentă a Curții Supreme a Statelor Unite (SCOTUS)–salutată de conservatori și criticată de progresiști (inclusiv de președintele Biden)–a interzis discriminarea pozitivă la admiterea în universități. Ideea este că membrii așa-numitelor minorități defavorizate pe motive etnice sau rasiale (mai ales negri sau latino) nu vor mai putea primi puncte în plus pentru a fi admiși ori locuri preferențiale sub o formă sau alta. Se inversează astfel o politică de decenii a universităților americane.
Nu mă consider un conservator; totuși, am susținut de mult timp (în Turnirul khazar) că discriminarea pozitivă (ca și cea negativă, desigur) este inacceptabilă din perspectiva unei societăți liberale, unde educația și știința se întemeiază pe raționalitate și individualitate. Sînt, pe de altă parte, conștient că este de datoria aceleiași societăți să caute să elimine inegalitățile excesive de start, datorate condiției sociale, etnice sau economice precare a candidatului prin diferite programe ajutătoare. Ele ar trebui adresate însă candidaților în prealabil și în afara concursului. În cel mai bun caz, anumite avantaje ar putea fi acordate pe o bază strict individuală și în urma unei analize de caz. Dar intervenția directă în competiție, alterarea rezultatelor prin „săltarea” automată a candidatului negru, să zicem, deasupra celui alb sau asiatic, numai fiindcă acela era negru, distruge însuși sensul competiției (examenului): într-adevăr, aceasta se bazează pe principiul că toți candidații, odată intrați într-un anumit concurs, au același drept de a lupta pentru victorie. E acesta un drept al omului, inerent libertății și egalității persoanei, văzute ca însușiri esențiale și nu contingente. Iată primul meu argument–discriminarea pozitivă distruge competiția în mod sistematic și o face nu doar inutilă, dar și absurdă, astfel încît păstrarea formală a ei în continuare e o ipocrizie și, totodată o contradicție logică.
Sînt apoi unii care susțin că discriminarea pozitivă ar avea ca scop nu atît compensarea injustițiilor din trecut, cît realizarea unei mai mari și mai echitabile diversități sociale (să existe în diferite medii universitare mai mulți negri, mai multe femei, mai mulți gay etc., cel puțin în proporție egală cu ponderea acestor grupuri în populația generală). Acum, dacă cei care susțin o asemenea diversitate cred că cei în cauză au merite proprii reale care i-ar califica oricum pentru locurile respective, faptul că ei totuși alterează competiția nu face deloc bine nici măcar celor pe care vor să-i susțină favorizîndu-i prin discriminare pozitivă. Într-adevăr, o diversitate realizată formal nu va mulțumi nici pe beneficiari și nici nu va convinge pe critici sau pe rivali. Aceștia din urmă vor nega meritele primilor, care nu vor avea cum să le demonstreze (chiar dacă ele există), de vreme ce n-au fost acceptați pe baza lor într-un concurs onest. Iar dacă cei avantajați prin discriminarea pozitivă (sau unii dintre ei) totuși nu au merite suficiente, corespunzătoare poziției dorite, atunci la neajunsurile de mai sus se adaugă și declinul calității corpului academic și perpetuarea unei minciuni sociale. (…)
[…] AFAPRR și Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” vă prezintă expoziția „Sed Nomini T… […]
[…] AFAPRR și Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” vă prezintă expoziția „Sed Nomini Tuo Da Gloriam” […]
[…] AFAPRR și Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” vă prezintă expoziția „Sed Nomini T…, Jurnalul-Bucureștiului „Le Petit Parisien”, articol de Claudiu–Victor Gheorghiu, Senior Editor al ziarului, 12 aprilie 2020 […]
[…] Ziaristul și scriitorul Viorel Patrichi: „America a renunțat la discriminarea pozitivă. Noi ce … […]
[…] AFAPRR și Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” vă prezintă expoziția „Sed Nomini T… […]
[…] AFAPRR și Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” vă prezintă expoziția „Sed Nomini Tuo Da Gloriam” […]
[…] AFAPRR și Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” vă prezintă expoziția „Sed Nomini T…, Jurnalul-Bucureștiului „Le Petit Parisien”, articol de Claudiu–Victor Gheorghiu, Senior Editor al ziarului, 12 aprilie 2020 […]
[…] Ziaristul și scriitorul Viorel Patrichi: „America a renunțat la discriminarea pozitivă. Noi ce … […]
Comments are closed.