Acasă Opinii Asasinul perfect (Corespondență de la Grid Modorcea, „cel mai important scriitor român...

Asasinul perfect (Corespondență de la Grid Modorcea, „cel mai important scriitor român în viață și cel mai prolific din istoria literaturii române, după Nicolae Iorga și Mihail Sadoveanu”, SUA – New York)

67
0

Am cunoscut-o pe Uma Thurman tocmai în perioada când terminase prima serie la Kill Bill și când acest film avea un succes enorm, o impusese ca un mare star al Americii. O văzusem anterior în alte filme, în Nimphomaniac, Bel Ami, The Producers, Pulp Fiction, Vatel, Dangerous Liaisons, filme seducătoare, dar ce a făcut în Kill Bill era o mare surpriză.

De altfel, acest film era anunțat de Quentin Tarantino, regizorul filmului, în stilul atipic din Pulp Fiction, filmul său de debut, care a obținut Palme d’Or la Cannes, și unde Uma face  un rol incredibil, soția unui mare gangster, un traficant, care se încurcă cu un slujitor de-al lui, un gangster mai mărunt (Travolta) și are o criză narcotică. Filmul este model de antifilm, un gen lansat în America de Gus Van Saint, dar dus mai departe de Tarantino, care isi va impune stulul și ca actor (vezi în special From Dusk till Dawn / De la apusul la răsătirtul soarelului, unde fsace pereche cu George Clooney).

Însă ce face Uma în Kill Bill întrece genul thriller. Ea creează rolul asasinului perfect. E o poveste de iubire, în care Beatrix este trădată de Bill, și drumul răzbunării ei se face pe calea uciderii a tot ce se interpune pe acest drum. Ea se apropie de țintă, de Bill, ucigându-i toți interpușii și ucigăndu-l în final și pe el, cu o lovitură unică, învățată de la un maestru japonez. Ca să ajungă să-și regăsească fetița. Iubirea de mamă se dovedește superioară meseriei de a ucide, în stilul samurailor și cu sabia Hattori. De altfel, ținta ei, în toată această avenrtură a morții, este să aperee viața, să ajungă să-și recupereze fetița. Pentru această țintă, ea face moarte de om!

Normal, toate filmele criminale ale lui Tarantino sunt ficțiuni, care impun o noua realitate în genul respctiv. Uma se achită formidabil de acest rol.

Când am cunoscut-o eu, la un vernisaj, în Chelsea, m-a uimit ceea ce mă uimise și la Robert de Niro, și la Woody Allen, și la Armand Assante, și la Meryl Streep, pe care îi cunoscusem antertior: modestia. Fenomenala modestie!  Nu ziceai că e starul intangibil. Dimpotrivă, se comporta ca un om obișnuit, oarecare. Cu fața ei de copil, părea inocența înruchipată.

Am scris despre această întâlnire nesperată de la o galerie de pe 27 St. din Chelsea. Apoi am mai întălnit-o de multe ori, fiindcă locuiam în aceeași zonă și o vedeam adesea cum își duce fetița la școală, cu câtă grijă o trecea strada, era îmbrăcată lejer, sportiv, e o mamă fermecătoare, seamănă cu Beatrix când își regăsește fetița.

Da, dar Uma avea să ni se înfățișeze cu totul diferit în alte filme. Am văzut-o în comedii. E super, super. Cum ar fi rolul nebunaticei Ulla din Producătorii lui Mel Brooks.

Iar în altă comedie trăsnită, My Super Ex-Girlfriend, este G-Girl, care este o replică la Superman. Poate o parodie. G-Girl este Superman feminin, care salvează America și pe amerticani de dezastre. Așa este secvența când are întâlnire cu un băiat, sunt la o masă, la un restaurant, unde pe televizorul de la bar se anunță că o rachetă vine spre oraș și impactul va fi nimicitor. Ea îi spune băiatului că merge până la toaletă, să-și pudreze nasul, dar iese afară și zboară, ajunge la înălțimea rachetei, o ia și o întoarce din drum. Salvează orașul. Lumea își poate relua viața normală. Ea revine la masă, ca și cum nimic nu s-a întâmplat, fiindcă oamenii nu au văzut când G-Girl a salvat orașul de bomba nimicitoare.

Uma joacă acest rol cu tandrețe, dar și cu furie, fiindcă băiatul cu care a ieșit la resturant este curtat și de Hannah, o colegă de-a lui de pe șantier, fiindcă el era constructor proiectant.

E povestea a două fete care iubesc același băiat. Dar o fată e normală, cealalată supranormală, are calități fantastice. De unde îi vine lui Jenny (G-Girl) o asemenea putere? Într-un flashback vedem cum ea, la zece ani,  se urca cu un coleg pe care îl plăcea într-o pădure, iar acolo cade un meteorit. Ea întinde mânile spre bulgărele încins care a căzut, și energia din bulgărele de foc se transmite prin palmele ei ființei întregi. Preia toată putera cosmică a bulgărelui și de atunci devine un superwoman, care face numai minuni. O minune este și cea de  bătăuș, ca în secvența când el, Ben, băiatul, este agresat de un bătăuș, iar ea îl salvează. Mereu îl salva pe cel slab, fără apărare.

Calitățile actriței Uma Thurman sunt fără echivalență între starurile americane, deși actorul total este modelul de star american, cel care e la fel de fantastic în diverse roluri, de dramă, tragedie, horror, comedie, romantic, SF, și se pot da zeci de exemple. Uma are însă un farmec în plus, fiindcă este și inteligentă, face aceste roluri  ca un demiurg, ea nu e copleșită de rol, ci stăpânește rolul, adică are o capacitate intelectuală deosebită. Are o nebunie rațională. Ideal pentru o actriță de top. Nu are nici un premiu Oscar, dar a fost nominalizată pentru rolul din Pulp Fiction. Are zeci de alte premii americane și internaționale, inclusiv premiul Academiei SF pentru rolul din Kill Bill.

Corespondență de la Grid Modorcea (scriitor român, prezent în mai multe genuri literare – poezie, proză, teatru, eseu, pamflet, critică, scenarii de film, studii filosofice, religioase, jurnalism), autor de dicționare de literatură, film, muzică, arte plastice. Absolvent  al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică I. L. Caragiale-secţia Teatrologie-Filmologie (promoţia 1974), el este primul doctor în filmologie al Academiei de Teatru şi Film, cu teza „Filmul de actualitate ca mijloc de comunicare”.

Despre  Grid Modorcea

  • „Autorul unei opere impresionante, care îl face cel mai important scriitor român în viață. Eu, ca vechi membru al Uniunii Scriitorilor, îl propun să candideze din partea României la Premiul Nobel pentru Literatură” (Dumitru Dinulescu)
  • „Scriitor și cineast, înzestrat cu fervoare și talent, partenerul unui savuros și substanțial dialog” (Șerban Cioculescu)
  • „Un intelectual fin, un harnic cercetător în ceea ce privește cinematografia, autor de romane șocante și cărți pe probleme de specialitate, autor de dicționare, adevărate puncte de referință în domeniu, și nu în ultimul rând realizator, ca scenarist și regizor, de memorabile filme documentare – și nu numai!” (Mircea Micu)
  • „Un prozator de certă vocație” (Laurențiu Ulici)
  • „Un poet al intelectului” (Constantin Sorescu)
  • „Un fel de polihistor contemporan, autor de romane și dramaturg vizionar, teleast și teatrolog, cineast și filmolog, dar mai ales polemist cu darul caricaturii atât de violent încât mai totdeauna neglijează sau, pur și simplu, uită, de dragul invectivei, cauza nobilă pentru care luptă…”(Mircea Ghițulescu)
  • „Un Saul (Pavel) al dreptei credințe întru film, ca artă… Un voluptos terorist al ideii” (Florian Potra)
  • „Un talent adevărat, solid, sănătos, pe care poți să te bazezi. Eu l-am chemat la Roma să scrie un roman despre românii de aici. Și a scris două. Sunt cele mai incitante cărți scrise despre Italia de un scriitor român” (Zoe Dumitrescu-Bușulenga)
  • Posesorul unui tir jurnalistic necruțător, ce include pamfletul politic, de moravuri și dezvăluirile de senzație” (Geo Vasile)
  • „Un om binecuvântat, căruia Dumnezeu i-a dat inspirația să scrie cartea Sfânta Treime a poeziei românești” (pr. Constantin Galeriu)
  • „Un om simpatic căruia îi umblă mintea departe” (Jean Georgescu)
  • „Ființă ubicuă care scrie cu patru mâini, dintre care cu două scrie chiar strașnic” (George Pruteanu)
  • „Adversarul numărul 1 al Televiziunii Române, căreia i-a dăruit filme de neprețuit” (Dan Diaconescu)
  • „Unul din marii realizatori de film documentar” (Mihai Miron)
  • „Un om temeinic, un om de carte, un om care muncește, care știe televiziune, știe film… Alăturarea lui de Iosif Sava nu este o exagerare, dimpotrivă” (George Pruteanu)
  • „Un vizionar” (Vlaicu Ionescu, New York)
  • „Un deschizător de drumuri” (pr. Theodor Damian, New York)
  • „O voce inedită în filocalia română contemporană” (Geo Vasile)
  • „Un polihistor sofianic” (Simón Ajarescu)
  • „O enciclopedie vie. Sunt fericit că am trăit s-o văd și pe asta: cartea lui, Shakespeare și Eminescu. Numai el a avut puterea să ne pună oglinda ideală în față, să demonstreze că locul lui Eminescu este lângă Shakespeare” (Radu Beligan)
  • „Un amestec sui-generis de geniu și naivitate” (Ion Cristoiu)
  • „O personalitate covârșitoare” (Mircea Sântimbreanu)
  • „O figură cvasidiabolică dublată de un fel de sfânt apocrif” (Dumitru Dinulescu)
  • „Un preot care predică într-un bordel” (H.R.Patapievici)
  • „Un om căruia îi place spectacolul și face spectacol din orice. Fănuș Neagu sau alții care se supără pe el, nu-i înțeleg esența. El nu are nimic de împărțit cu nimeni, doar că-i place să se joace! E un degustător al ludicului” (Gheorghe Tomozei)
  • „Un prieten din copilărie… din copilăria spirituală” (Horațiu Mălăele)
  • „Un Lope de Vega al României!” (Vasile Blendea)
  • „Un nou Damian Stănoiu care face să se clatine amvoanele” (Ioan Grigorescu)
  • „Un spirit enciclopedic, înzestrat cu vocația sintezei, chemat să realizeze lucrări de referință, un cercetător capabil de un travaliu intens și continuu, autoritatea numărul 1 în critica de teatru și film de la noi. Dacă ar fi tradus, ar fi numărul 1 și în lume, nu mă îndoiesc. (…) Un cineast remarcabil, singurul creator de docudrama din România, autorul, printre altele, al unui film despre Brâncuși, care pentru mine a fost o revelație neașteptată. Un astfel de film aduce o rază de lumină în împărăția politicului grosier, a violenței și sexualității. În sfârșit, mi-am zis, văzându-l pe un post de televiziune, filmul de artă intră pe micul ecran la nivel înalt, cu un film-lecție. Într-o dedicație, eu l-am numit pe Grid Modorcea Mare Academician și i-am oferit un Premiu de Excelență pentru Desenul Ideilor operei sale” (Ion Truică)
  • „Fără el, cultura română de azi e de neconceput. E o voce indispensabilă, care ne pune tuturor oglinda în față, să ne vedem așa cum suntem, fără menajamente. Unora le pare dificil, incomod, contestabil, dar e necesar ca aerul. Dacă Grid Modorcea n-ar exista, ar trebui inventat” (Ion Țugui)

Grid Modorcea was born in Romania, in 1944. He is a prolific writer, filmmaker and critic – an authorized voice, an erudite author with a polemical vocation. Since 2010, he lives and works in Manhattan, New York. A graduate of two universities in Bucharest, the University of Mathematics (1968) and The Institute of Theater and Film (1974). For 30 years he worked as a film producer and screen writer at the National Cinematography and at the Romanian National Television. He is a Doctor of Arts (PhD), a member of the Filmmakers Union and a member of the Writers Union. He wrote for major newspapers and art magazines in Romania. He founded a film studio, five newspapers and two publishing houses. He has published 86 books – novels, encyclopedias, poetry, essays, including several books about America such as: „Dead for America” (1999), „Crucified in America” (2001), „I’m Sorry, America” (2009) following which, in English: „The American Film” (2012), „Fine Arts in America” (2012), „The Cork”, novel (2013), „Shakespeare and Eminescu” (2014). „Grid Modorcea is a living encyclopedia. I’m glad I have lived to see his book Shakespeare and Eminescu. Only he has the power to create a perfect mirror, to demonstrate that Eminescu’s place is near Shakespeare’s.” (Radu Beligan). He has made over 50 films (docudramas, essays and documentaries), including the following in English: „Brancusi – The Carver of Souls” (1996), „George Enescu – God’s Chosen” (1998), „The Treasure of Faith in the New World” (2001) – Series, „The Way of Salvation” (2001), „Nostradamus” (2002), „A London Series” (2008), „The Mask and the Mirror” (2009). He won national awards for the books „Shakespeare and Eminescu”, „Gopo’s Sight”, „The New Romanian film in the European Context”, „The New Wave of Films”. In 2010, he has received the Magna Cum Laude title for lifetime achievement. He was proposed for the Nobel Prize in Literature by the Romanian Writers Association. International Awards for his films „Brancusi – the Carver of Souls” and „George Enescu – God’s Chosen”. Grid Modorcea is the father of Mihaela Modorcea and Gabriela Modorcea, who make up the duo Indiggo Twins. 

Articolele autorului Grid Modorcea în Jurnalul Bucureștiului

 

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.