Acasă Galerii de artă Galeria Kulterra. „Un Moulin Rouge ca-n Tahiti”. Autobiografie – Grid Modorcea („the...

Galeria Kulterra. „Un Moulin Rouge ca-n Tahiti”. Autobiografie – Grid Modorcea („the great Mitică” – Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”) membru permanent al Staff al Jurnalului Bucureștiului

Prof. univ. dr. Narcis Zărnescu (critic și istoric literar, politolog și eseist, înalt demnitar - de grad 33 al MLNR1880), redactor șef adjunct al Jurnalului Bucureștiului, redactorul șef al Revistei „Academica” (Academia Română), secretar știinfic al Academiei Oamenilor de Știință din România (secția Secția X–Filosofie, Teologie și Psihologie), Cavaler al Ordinului „Palmes Académiques” din Franța. Dr. Grid Modorcea („the great Mitică”, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață - 121 volume publicate, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile", Honoré de Balzac al românilor, membru permanent al Staff al Jurnalului Bucureștiului. Prof. univ. dr. Thomas Csinta (Research professor of Mathematical modeling and Applied mathematics in Social Sciences and criminal investigative journalism), fizician teoretician și matematician cu o formație, pluri-, inter și transdisciplinară, cercetător al fenomenelor (anti)sociale și în special al celor criminale cu ajutorul sistemelor complexe (teoria haosului, teoria fractalilor) și formale (Godel), redactor șef al magazinului cotidian cultural - educațional și de cercetare franco - romăn Jurnalului Bucureștiului, atașat permanent de presă ONU pe lângă Curțile cu Jurați alte TJP (Tribunalul Judiciar Paris), director științific & de studii al CUFR (Franco-Romanian University Research Training Council for the elitist „Grandes écoles study system”), unul dintre fondatorii și promotorii educației de excelenă (Gifted education) în România, alături de Prof. dr. Florian Colceag, președinte - fondator al IRSCA Gifted Education

Ce înseamnă forța și personalitatea unei galerii de artă? Să descopere talente și să le impună. Asta face Galeria Kulterra, cea mai tânără galerie din România (înființată în 2021), dar care realizează evenimente care nu pot fi concurate de nici o activitate a UAP (Uniunea Artiștilor Plastici) și a altor instituții de cultură, pentru simplul fapt că acestea sunt instituții de gașcă, osificate, iar Kulterra este o galerie privată, cu o amploare și ambiție care mă face să spun că ea reprezintă speranța culturală a țării, oricum, a devenit simbolul capitalismului românesc.

Toate evenimentele ei sunt unicat. Artiști despre care nimeni nu a auzit, pentru că au fost îngropați/marginalizați de înregimentați, devin peste noapte nume importante în cultura română și mondială. Așa a fost cazul artistei Valeria Glibinciuc, un fenomen, despre care am scris anterior, iar acum voi scrie despre o nouă artistă remarcabilă, lansată de Galeria Kulterra, Miruna Cojanu, necunoscută până mai ieri. Când televiziunile publice sunt pline cu umpluturi, cu vedete de mucava, sufocându-ne cu aceleași nulități, care în afară de faptul ca își prezintă „look”-ul pe ecran, nu au creat nimic la viața lor, e greu să bagi în seamă valori autentice! Dar ce greutate au acestea în timp, în istorie, față de lumea găștilor prezentate de televiziuni! Se profilează clar o Românie a favorizaților puterii și ai TV, superficială și obtuză, și o Românie profundă, liberă, independentă, a valorilor neînregimentate. Acestea sunt suportul României de mâine. Ele se vor remarca treptat, prin efortul unor galerii precum Kulterra, în ciuda oficialilor, care au ținuut astfel de valori în umbră. Ciolacii cu ciolanul, dar vor muri cu osul în gât, iar Miruna Cojanu va supraviețui, va fi un nume pe firmamentul plasticii românești.

Edificiul galeriei Kulterra are prezența unui monument al artei, demn de a fi dat ca exemplu pentru ceea ce ar trebui să fie arta în România, la concurență cu galeriile americane. A dovedit-o și vernisajul expoziției Mirunei Cojanu, un vernisaj cum nu am mai văzut în România, ci numai la New York, și atunci când erau evenimente de marcă. A fost o adevărată sărbătoare a minții și trupului, fiindcă frumusețea tablourilor (peste 40) se armoniza cu un party select, o abundență ca în saturnaliile grecești. Totul a fost un mare fast. Lume multă, o mulțime de oaspeți aleși, care o încărcau pe Miruna cu flori și daruri. Evident, nelipsiți erau și parangheliștii, o categorie de amatori de artă inevitabilă. Parcă era ruptă din tabloul lui Bouguereau, La jeunesse de Bachus. Iar în mijlocul acestei mulțimi flămânde de… frumos, o violonistă cânta în draci muzică simfonică, strunele se încingeau pe arcuș, cânta piese speciale, un fel de cântece de lume, tipice pentru ceea ce am numit „iuțirea de sine”, cum ar fi piesele lui Sarasate, marele virtuoz spaniol, celebru pentru fantezia Carmen, dar mai ales pentru Melodii țigănești. Adică piese de mare dexteritate. Și acest delir simfonic rima cu imaginile de pe pereți, cu fenomenala serie de portrete feminine, a unor femei care se dezbracă sau gata dezbrăcate, aproape nud, ne aflam parcă la Moulin Rouge, dar unul original, în care dansatoarele nu mai erau pe scenă, ci deja deveniseră portrete plastice.

Dacă vom ști că tendința actuală a plasticii mondiale este revelarea kitsch-ului, pe linia pop-art trasată de Andy Warhol, voi spune că expoziția Mirunei Cojanu poate avea un mare succes în galeriile din Manhattan. Și eu sunt tentat să vorbesc cu Pace Gallery, să-i facă acolo o chemare. Portretele acestor femei (prostituate) sunt extrem de vii, de colorate, dar nu ca în atmosfera de salon de la Moulin Rouge a lui Toulouse Lautrec, ci șochează printr-un limbaj policrom de o mare sălbăticie, ca în plastica tahitiană a lui Paul Gauguin. Asemănarea ca viziune și culoare este izbitoare, fiindcă și femeile Mirunei Cojanu sunt fericite, oricum, așa cum anunță titlurile lucrărilor, ele te așteaptă, te seduc, te doresc, te incită, te îndeamnă să vizezi. Miruna și-a pus expoziția sub acest motto: Între mâine și ieri e Iubirea. Acum o simt”. Lucrările sunt datate din perioada pandemiei și până azi. Și sunt generate de un optimism feroce. Criza și ceața în care se aflau atunci România și lumea, au fost învinse de artistă cu un suflu puternic de viață, precum coloritul radiant al lucrărilor. Prin arta sa, artista declară că vrea să aducă oamenilor încredere, liniște, exuberanță, pentru „a face față răului radical de lângă noi, vanității și zgomotului asurzitor de pe pereții reali și virtuali ai comunităților noastre, anxietăților care ne sunt amplificate de cei care vor să ne dezînvețe libertatea. De aceea aleg să explorez mereu partea plină de frumos a vieții…

 

Și această parte plină de frumos este amplificată în galerie de seria de covoare pictate, covoare de o mare frumusețe plastică, o arhivă de covoare magice, purtând amprenta vechiului, a petelor care le destramă, ca într-o proză de Mircea Eliade, un adevărat experiment unicat în arta mondială, la concurență cu Monhir, artista iraniană, colecționară de artă populară tradițională, căreia am avut ocazia să-i văd o mare retrospectivă la Guggenheim Museum. Și mi-am imaginat, ca în povestea covorului fermecat, cum femeile Mirunei Cojanu se desprind din ramă și se așează pe câte un covor pictat și plutesc prin aer ca Regina de Saba, plutesc în măreția galeriei, apoi ies afară, pe str. Știrbei Vodă, și se duc în apropiere, adică în Cișmigiu, tot parcul devenind plin de imaginea lor plutind pe cer, ca pe apele somnului, cum spunea Blaga, ca în curțile dorului.

Grid Modorcea („the great Mitică” – Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”)

Autobiografie Grid Modorcea („the great Mitică”-Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”, un Honoré de Balzac al românilor)

* Sunt cel mai prolific autor în viață din România. Am 121 cărți publicate, de toate genurile.
* Am realizat 47 de filme de lung metraj și seriale, genul docudrama (sunt singurul autor de docudramă din România).
* Opera mea e ca un cosmos cu sute de fațete, nu poate fi cunoscută de un muritor. Am atins toate substraturile românismului și am pus o pecetă originală asupra țărilor în care am călătorit, adică am scris cărți despre SUA (19 volume), Franța, Anglia, Spania, Italia, Israel, Turcia, Grecia, Athos, etc.
* L-am bătut pe Sadoveanu, care a avut doar 117 cărți publicate. Numai Iorga mă întrece, el este cotat cu 300 de cărți, dar majoritatea lor sunt broșuri. Tatăl lui i-a lăsat moștenire o tipografie și orice articol și-l edita într-o broșură. Nu are cărți de literatură monumentale, cum am eu, multe de peste 500 pagini. El trebuie asimilat cu cultura română ca istoric sau ca om politic, nu ca scriitor. Ca scriitor nu poate fi luat în seamă decât cu câteva cărți de memorialistică. A scris puțină poezie, doar o piesă de teatru și proză mai deloc, poate cărțile lui de istorie să fie considerate proză.
Dar e Iorga. Eu îl respect. Însă ca scriitor sunt înaintea lui. Și nu mă refer aici la cantitate. Mai cunosc unii cu multe cărți. Dar sunt veleitari, nu scriitori. Eu mă refer la calitate și diversitate. Am scris cărți de toate genurile și foarte apreciate. Am o natură experimentală, nu mă repet, mereu inovez și îmi place să stau numai cu față spre viitor.
* Am note superlative de la peste 500 de nume, personalități literare și artistice, de la patriarhi ca Șerban Cioculescu și D. I. Suchianu la mai tineri ca George Pruteanu. Fiecare pas din carieră mea a avut, că să spun așa, magna cum laude.
* Am publicat peste 5.000 de articole. Cred că nimeni în istoria presei române nu a publicat atât, de peste 50 de ani.
* Sunt doctor în arte, fiindcă sunt stăpân pe următoarele domenii:
– istoria filosofiei
– istoria estetciii
– istoria artelor plastice
– istoria literaturii
– istoria muzicii
– istoria teatrului
– istoria filmului
* Sunt ceea ce se poate spune un renascentist, singura șansă în zilele noastre să fii așa cum spui tu despre mine „cel mai”, „cel mai”, și cum ai spus azi, dragul meu prieten  Thomas Csinta, lângă Buturugă, „cel mai valoros din toate timpurile”.

Și mă gândesc acum la America (SUA). Am trăit 18 ani în mediul select american. Am fost prieten cu Oliver Scott, criticul number one de la „The New York Times”, cu mulți artișți plastici de mare calibru, dar nu m-am simțit niciodată complexat, dimpotrivă, după ce am publicat la ei „Fine Arts in  America” , am simțit că aș putea fi number one și acolo. Așa spunea un mare regizor și artist plastic despre mine, Ion Truică, iar unul dintre marii oameni de cultură americani, muzicianul Richard Owen, dirijor, profesor și organist, fondatorul celebrei formațîi simfonice „Camerata New York”, a scris:  „„I was impressed by the volumes History of „George Enescu” Festival and The critical esprit. În them I came across many musicians, writers and American actors. I also know the book „The American film”, but also his novels about America. I do not know another foreign writer who has written so many pages, books and articles about America like Grid Modorcea. I do not want to upset anyone, but it’s possible that we show and remain în history aș he sees us. And it’s good to follow his courses at the University of Enthusiasm if we want to get to Civitas Innocentiae (M-au impresionat volumele Istoria festivalului „George Enescu” și spiritul critic”. În ele am dat peste mulți muzicieni, scriitori și actori americani. Știu și volumul „Filmul American”, dar și romanele lui despre America. Nu cunosc un alt scriitor străîn care să fi scris ca Grid Modorcea atâtea pagini, cărţi şi articole, despre America. Nu vreau să supăr pe nimeni, dar e posibil că noi să arătăm și să rămânem în istorie așa cum ne vede el. Și e bine să-i urmăm cursurile de la Universitatea de Entuziasm, dacă vrem să ajungem în Civitas Innocentiae“.

Cel mai mult îi mulțumesc lui Dumnezeu că nu am ambiții deșarte, că nu am fost avid după bani, că nu sunt megaloman și mitoman, dovadă că mă bucur să trăiesc, cât oi mai avea de trăit, ca un eremit într-o chilie și să am drept curte un parc. Îmi place să dăruiesc cărți. E gestul meu de bunătate fără de lumea asta rea. Mă consider realizat și ca familist. Nu cred că există om mai invidiat decât mine, mai blestemat, căruia să i se dorească numai răul (și chiar moartea). Ceea ce mă întristează, este faptul că fetele mele din America de la Indiggo Twins (Gabriela & Mihaela Modorcea)  sunt la fel de invidiate pentru realizările lor (vezi pe YouTube) și că nu cunosc oameni de valoarea lor. Noi nu trebuie să avem nici un complex față de americani sau occidentali, avem talente și forță, uneori, mai mare decât a lor.

Calitatea mea supremă este umorul. Am un „umor atroce”, cum spune Horațiu Mălăele, simțul umorului mă ridică deasupra marasmului existențial și mă face să accept lumea strâmbă în care trăim. Sunt moral până în măduva oaselor, cinstit, curat până la Dumnezeu, dovadă că am câștigat toate procesele care mi-au fost intentate de ofticați ca Adrian Păunescu, Vadim, Daneliuc, Sanda Vișan (directoare la TVR) și alții. Vezi „Teroriștii din Turn” și „Citația”. Nu mă consider disident, deși o perioada din viață am fost persecutat fiindcă nu eram membru de partid din cauză că eram nepot de preot (unchiul meu, pr. Vasile Modorcea). Sunt de la natură neinregimentat, ca și tine, dragul meu prieten Thomas Csinta, un rebel sui generis, un incomod, care am refuzat mereu să mă inregimentez. Posed arma cea mai puternică din lume: Spiritul Critic. Sunt religios, l-am inventat pe Deus Disidentum, care m-a dus la Cetatea Inocenței și la Homo Novus. Da, sunt Inocent, ca Iisus Hristos. Am înființat în America la un teatru de pe Broadway-Universitatea de Entuziasm. Nu am avut tentația titlurilor si premiilor, am refuzat întotdeauna premii mai ales când am mirosit că sunt aranjate. Am ales Opera. Să am o operă, mi-am zis, decât să mă bat, să-mi pierd timpul să am premii sau titluri. (Vezi înIstoria Literaturii neînregimentate” cazul Dumitru „Puși” Dinulescu, care îmi spunea ce calvar este să obțină un premiu al USR. Îți pierzi ani de zile. Premiile și titurile nu înseamna nimic. Opera rămâne, nu titlurile sau premiile, care au numai o valoare personală, îți aduc beneficii doar cât trăiești. Dar țin de partea efemeră, muritoare a vieții. De nemurire ține numai opera, dacă există, dacă este valoroasă). Și mai spun și secretul carierei mele ca scriitor neînregimentat: nu am scris niciodată pentru bani! Să nu scrii niciodată pentru bani! Atunci inspirația ta va fi liberă! Restul îl găsiți în cartea mea autobiografică, în care îmi judec toate păcatele, Îngerul Rebel.

Scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea (membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului): „Întâlnire istorică cu profesorul universitar Pascal Bruckner (filosof, romancier și eseist francez)” și lansarea noului volum „Umorul involuntar” (cel de-al 121-lea al lui Grid Modorcea, cel mai prolific autor român în viață)

Lansarea cărții „Istoria literaturii neînregimentate” – cel de-al 120-lea volum al scriitorului și cineastului Grid Modorcea (Dr. în Arte – SUA, New York, corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului) de către Fundația Culturală „Șansă & Egalitate”

„Marea dilemă a omenirii”, „Jefuitorii de cărți” și „Umorul crazy” (de la corespondentul nostru permanent – al Jurnalului Bucureștiului – scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea, SUA – New York). Indiggo Twins (Mihaela & Gabriela Modorcea)

Dragostea sofisticată (de la corespondentul nostru permanent – al Jurnalului Bucureștiului – scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea, SUA – New York)

Exorcizarea demonilor interiori (de la corespondentul nostru permanent – al Jurnalului Bucureștiului – scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea, SUA – New York). Indiggo Twins (Mihaela & Gabriela Modorcea)

O valoroasă treime a „poeziei neînregimentate” (de la corespondentul nostru permanent – al Jurnalului Bucureștiului, scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea). „New Life in You (You died for me so I reign)” by Indiggo Twins (Gabriela & Mihaela Modorcea)

Ziua Planetei Pământ: „You’re a Miracle” Live Performance by Indiggo Twins in Times Square” (Corespondență de la Mihaela & Gabriela Modorcea, SUA – New York)

Nota redacției

Muzeul muntelui de la poalele masivului Parâng – un muzeu la înălţime (Corespondență de la Mihai Vasile – Sângealb, publicist, senior editor al Jurnalului Bucureștiului, membru al AJTR – Asociația Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism din România)

Cele mai frumoase flori perene perfecte pentru orice gradină (Florentina Csinta – manager general al Jurnalului Bucureștiului)

Sociologia matematică și rolul ei în structurile de date ale noii ordini mondiale. „Mecanica socială” a Acad. prof. Spiru Haret – precursor al (psiho)sociologiei matematice (dedicat Generalului Bartolomeu – Constantin Săvoiu, Mare Maestru al Marii Loji Naționale Române 1880)

În exclusivitate pentru Jurnalul Bucureștiului. Dialog cu eruditul promotor (franco – român) al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană „Soleil de l’Est” (Partea 3)

Cu nostalgie, Sri Lanka – fosta insulă Ceylon, „Insula surâsului și a pietrei lunii”

„Ma thèse en 180 secondes” (Teza mea de doctorat în 180 de secunde) cu profesorul Mohamed Ketata, directorul Biroului pentru Europa Centrală și Orientală al AUF (Agenția Universitară a Francofoniei) și Conferința Alianței Franceze de la Pitești

Accesul în sistemul (ultra)elitist francez, napoleonian, de Înalte Studii „Grandes Ecoles” (științifico – inginerești, economico – comerciale, medico – farmaceutice, social – politice, literar – artistice, judiciare, militare, etc.) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învățământul superior francez de sute de ani! (Corespondență de la prof. univ. dr. Thomas CSINTA – Paris)

Concours „Pérpa HEC” (Economique et Commerciale). Fusion des épreuves mathématiques HEC (École des hautes études commerciales de Paris – HEC European business school) et ESSEC (École Supérieure des Sciences Economiques et Commerciales – ESSEC Business School). Enoncés. Les Sujets „Zéro” 2023 (Maths Approfondies & Maths Appliquées)

Concours „Prépa Ecricome” (Les Grandes Ecoles de Commerce et Management – EM Sstasbourg,  KEDGE Business School, Montpellier Business School, NEOMA Business School, Rennes School of Business). Les Sujets „Zéro” 2023 (Maths Approfondies)

„Les grands concours des Grandes Ecoles d’Ingénieurs 2023”. Mines – Ponts (Maths – Sujets de concours). Marile concursuri de admitere ale școlilor superioare franceze de înalte studii inginerești franceze „Mines – Ponts” 2023 (Subiecte de concurs)