Acasă Culturale si Altele Distincția dintre „Caritate” și „Filantropie” (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița,...

Distincția dintre „Caritate” și „Filantropie” (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița, economist, filosof și scriitor)

Limba nu este compusă din simple cuvinte, ci din sensurile depozitate în cuvinte. Limitele cuvintelor sunt limitele sensurilor lor.” – Constantin Tsatsos

În Dex, în actele normative, în vorbirea curentă și chiar și în spațiul religios nu se face o distincție clară între noțiunile caritate și filantropie, ele fiind prezentate, în general, ca fiind sinonime, cu toate că sensul și conținutul acestora este diferit. Clarificarea și stabilirea precisă a sensului și a conținutului acestor noțiuni, în special în Dex și în actele normative care le folosesc, este strict necesară fie și numai pentru:

  •  a asigura o interpretare unitară a acestora
  • reglementarea corectă a facilităților sociale, economice și fiscale care se acordă pentru acestea
  • definirea mult mai clară și unitară și a alor noțiuni deosebit de importante, precum sponsorizare, mecenat, donații, pomană, milostenie etc.

Caritatea are sensul, în general, de atitudinea de ajutor, „de pomană”, de milostenie, „de milă”, acordată dezinteresat și necondiționat în folosul celor săraci pentru ca aceștia să poată să-și ducă existența. Pomana sunt bani, alimente sau alte bunuri materiale donate persoanelor care trăiesc în sărăcie. Oferirea de pomană este adesea considerată un act de virtute sau de caritate. Actul de a oferi pomană se numește milostenie și este o practică răspândită într-un număr de religii și culturi diferite.” (Tradus din Wikipedia, Engleză). A da de pomană leneşului înseamnă a-i semna certificat de lenevie.” (Charles Spurgeon)

  • Caritatea urmărește să amelioreze efectele unei anumite probleme sociale (precum din sărăcie benevolă, din lene, din vicii etc.), în timp ce filantropia umblă la cauza principală a problemei și se acordă pentru eliminarea acesteia (precum la eliminarea sărăciei, a lenei, a viciilor etc.)
  • Caritatea stimulează mila parazitară, sărăcia benevolă, sărăcia din lene, atât de perversă și de nocivă, pe când filantropia ajută la reducerea substanțială a cauzelor sărăciei și la dezvoltarea economică și socială a țării.

Filantropia are scopul de a-i face pe săraci (dar nu pe cei „săraci din lenevie voită”) și pe cei aflați în nevoie de dezvoltare, să se poată autoeduca, să se implice în a muncă pentru a-și asigura prin propriul efort cele necesare traiului, să devină autonomi și să se ajute singuri”. Autoeducându-se, ajungând independenți și performanți prin muncă și prin puterea minții lor, aceștia folosesc la rândul lor înțelegerea funcționării mecanismului social al filantropiei pentru a deveni prosperi. Ciclul continuă: la rândul lor, odată ieșiți din sărăcie și prosperând, ei ar trebui să continue acest ciclu. Filantropia trebuie (1) să se acorde numai prin donații condiționate și (2) să ajute la a reforma, la a civiliza și la a transforma câți mai mulți oameni săraci, pe cei aflați în nevoi de dezvoltare și societatea în ansamblul său prin muncă, prin cunoaștere și prin educație.

Obiectivele filantropiei

  • să nu perpetueze  (1) sărăcia de bunăvoie, (2) formele de sărăcie perverse și nocive, (3) atitudinile de dependență, care fac ca mulți oameni să se complacă în stările de „sărăcie benevolă”, de „neavuția de bunăvoie” (promovate și de Biblie!?), de „lene a protecției sociale
  • să contribuie la educarea, la pregătire profesională și la dezvoltarea personală a cât mai multor persoane
  • să creeze locuri de muncă
  • prin efectele propagate și de antrenare, să contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării.

În REX, în Codul fiscal și în întreaga legislație ar trebui să se facă o distincție clară între noțiunile caritate și filantropie, să li se definească precis sensul și conținutul, iar facilitățile fiscale, economice și sociale să se acorde, pe cât posibil, numai pentru actele de filantropie. De protecția sărăciei benevole, de neavuția de bunăvoie și de „Ferice de voi care sunteţi săraci, pentru că Împărăţia lui Dumnezeu este a voastră!” (Luca 6:20) să se ocupe cei care sunt capabili de asemenea fapte mărețe, dar nu din banii publici. În concluzie, aceluiași om: 1) la caritate: îi dai un pește și are ce mânca o dată; 2) la filantropie: îl înveți să pescuiască (să muncească) și are ce mânca toată viața.

Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița. Articolele autorului Nicolae Grigorie-Lăcrița în Jurnalul Bucureştiului

Articol asociat

Când o minciună devine adevăr, schimbă modul de viață al oamenilor și îi subjugă (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița, economist, filosof și scriitor)

Ce spune Biblia despre scrierea corectă (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița, economist, filosof și scriitor)

Același subiect din Biblie,  exprimat în variate forme, dar într-o armonie deplină în esența sa (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița, economist, filosof și scriitor)

Nume și titluri ale Bibliei (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița, economist, filosof și scriitor)

Terminologie. Profeție, prorocire, prevestire, prezicere. Suprafață finită dar fără limite (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița, economist, filosof și scriitor)

Notă.  Articolele autorului Nicolae Grigorie-Lăcrița în Jurnalul Bucureştiului

Nota redacției

Francezul „supradotat” (gifted, tânăr cu abilități intelectuale înalte, tânăr intelectualmente precoce, tânăr capabil de performanță). Învățământul alternativ elitist (de excelență) în Franța

Enseignant dans les CPGE (Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles) & les Grandes Ecoles. Les concours externe et interne de l’agrégation. Les professeur agrégés de l’enseignement supérieur. Enseignant – Chercheur. Concours de l’agrégation de Mathématiques externe – 2023 (Les sujets)

„Grandes écoles scientifiques – un modèle à réinventer” (Pierre Veltz, professeur émérite à l’Ecole des Ponts ParisTech – École nationale des ponts et chaussées)

„Scriitorul” multirecidivst Rédoine Faïd („Le Roi de Belle”) specializat în jafuri armate și evadări – Spectaculoasa sa evadare din CPSF (Centrul Penitenciar de la Réau) cu un elicopter Alouette. Procesul și Verdictul. Corespondență de la Curtea cu Jurați a TJP (Tribunalul Judiciar Paris)

Zilele academice ieșene. Sesiunea știinţifică anuală a institutului de cercetări „Acad. Ioan Hăulică” al Universității „Apollonia” din Iaşi [(Lucrarea „Rolul parametrilor comunicării prin social – media în promovarea sistemului (ultra)elitist francez napoleonian de înalte studii PGE – Prépa–Grandes Ecoles) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învăţământul universitar francez LMD – Licență, Masterat, Doctorat – de sute de ani”)]

Centrul Gifted Education: Conferința „Alternative în Educație” sau „Învățământ neînregimentat”. Mai sunt copiii fericiți să învețe?

Traducerea (Corespondență de la Dr. Dr. Christian W. Schenk – poet și traducător trilingv brașovean, membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities, corespondent permanent și membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului din Boppard – Renania-Palatinat, Germania). Traducerea textelor cu caracter juridic (Thomas Csinta, criminal investigation journalist, research professor in MM – mathematical modeling & in MASS – Applied Mathematics in Social Sciences)

Sesiunea științifică a Academiei Germano – Române din Baden – Baden (Deutsch – Rumänische Akademie Baden-Baden e.V. – Rumänisches Institut – Rumänische Bibliothek Freiburg e.V., Landul Baden – Würtenberg, Germania) la Casa de Cultură „Friedrich Schiller” din București

Le vernissage de l’exposition „Icônes et poteries de Roumanie” (Corespondență de la eruditul promotor franco – român al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană Soleil de l’Est, promotorul înfrățirii orașelor Brașov – ZMBv și Tours-Métropole Val de Loire)

Le 10 octobre – „Journée européenne & mondiale contre la peine de mort” avec Amnesty International, ECPM (Ensemble Contre la Peine de Mort) et le Journal de Bucarest („Le petit Parisien”)

Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024

„Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” într-un „triunghi (graf neorientat) al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și restabilirea adevărului istoric (Partea 2)

„Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” într-un „triunghi (graf neorientat) al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și restabilirea adevărului istoric (Partea 1)

Accesul în sistemul (ultra)elitist francez, napoleonian, de Înalte Studii „Grandes Ecoles” (științifico – inginerești, economico – comerciale, medico – farmaceutice, social – politice, literar – artistice, judiciare, militare, etc.) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învățământul superior francez de sute de ani! (Corespondență de la prof. univ. dr. Thomas CSINTA – Paris)

Revista internațională de cultură „Cervantes”: Rezumat al interviului „interzis” al profesorului – cercetător Thomas Csinta, acordat jurnalistului Geo Scripcariu, de la Radio Punct Londra