Din când în când natura ne surprinde prin furtuni violente, vânturi năpasnice care rup arborii, frâng trunchiuri de copaci, rup crengi groase, doboară la pământ versanți întregi de pădure. Arborii fulgerați stau fumegând o vreme. Pare un fenomen devastator, pentru omul naiv, obișnuit cu chestiunile soft, fără violență. Cel care nu percepe grandoarea și romantismul sălbatic al fenomenelor… naturale. Doar că ceea ce aparent este un dezastru, are și efecte benefice la nivel de peisaj, la nivel de ecosistem, pentru biodiversitatea zonei.
Prin crengile rupte se crează condiții pentru formarea de scorburi, prin apariția unor băltiri de ape, formarea unor putregaiuri, instalarea unor ciuperci care trăiesc pe copaci șamd. Apar și se adâncesc tot felul de scorburi, diverse și ele, de forme și adâncimi variate, cu nenumărate caracteristici ecologice aparte. Acele locuri devin cu timpul oaze pentru biodiversitate, locuri de cuibărit pentru specii de bufnițe, microhabitate prielnice pentru instalarea unor colonii de lilieci pe timp de vară – unde femelele își pot crește puii șamd. Îți poți imagina diversitatea de specii de insecte, zeci de specii de păsări, mamifere șamd care își găsesc ascunzișuri vitale în asemenea scorburi. De la șarpele lui Esculap la jderii de copac… diversitatea este realmente mare.
Arborii care rămân în picioare dar au trunchiul frânt oferă condiții pentru construirea și susținerea unor cuiburi mari, așa cum au unele păsări răpitoare de zi sau berzele negre. Trunchiurile căzute la pământ oferă ascunzișuri pentru zi, noapte sau timp de iarnă pentru tot felul de chițcani, hermeline, nevăstuici, rozătoare, amfibieni, reptile șamd. Prin păduri de conifere, trunchiurile doborâte de molizi, brazi pot să devină loc de rotit pentru cocoșii de munte–evident în zonele de unde nu au fost deja exterminați de către vânători & braconieri. Totodată, rupturile de vânt pot să creeze habitate noi, deschideri, poieni temporare în pădurile compacte, zone cu iarbă, tufărișuri și fructe de pădure, care pot reprezenta o plusvaloare ecologică în imensitatea monotonă a pădurii chiar și naturale, netulburate de omul cu drujba.
Ecologia trebuie privită din punctul de vedere al frumuseții fenomenelor naturale, mărunte sau grandioase, fie ele și violente și distructive pentru moment, creatoare de înnoire, dar fiind parte din mecanismele superbe care au făcut posibilă evoluția vieții pe Pământ la modul cum o constatăm noi, aici și acum. Scorburile și trunchiurile rupte, arborii doborâți, sunt parte a ecosistemului natural de pădure – cel care trebuie să includă lemn mort pentru a păstra pădurea vie… plină de biodiversitate. De fapt, așa arată pădurea naturală, cu scorburi multe și rupturi, cum o putem vedea în locuri din ce în ce mai puține–care au rămas sălbatice. E necesar să clarificăm uriașa diferență dintre 1. pădurile naturale, cu robustețe ecologică, cu scorburi și bufnițe și lilieci și jderi, cu ciuperci pe unele trunchiuri, pădurile cu procese ecosistemice naturale așa cum au fost ele modelate de evoluția vieții pe parcursul miliardelor de ani…față de 2. crescătoriile jalnice de copaci standard făcute de silvici cu scop utilitarist imediat, păduri gospodărite artificial cu tot felul de intervenții pentru a maximiza profiturile–cele în care viața sălbatică–biodiversitatea este dramatic redusă…exterminate fiind nenumărate specii. Dacă privim furtunile din punct de vedere strict utilitarist, al ruperii unor arbori, ne situăm la nivel de imbecilitate a silvicultorului retardat și miop care dorește să vadă doar copaci drepți, păduri fără scorburi și fără arbori căzuți, fără ciuperci și fără croitori, fără rădașcă și fără lilieci, și bani cât mai mulți pentru el și mafia pădurilor–silvicultor care e fericit când vede că e „curat” prin pădure…dar care susține, culmea, că el protejează naturalul; silvotruc cu creierul cât gămălia acului.
Dr. biolog Peter Lengyel (expert în conservarea biodiversității, fotograf al naturii), este membru al Asociației „Valea Verde”, dar și secretar științific la „ONG Unesco Pro Natură”, cu sediul în București și membru al Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii. A participat la proiecte organizate de instituții precum Parlamentul European, Comisia Europeană, Consiliul Europei sau Banca Mondială și la peste 200 de simpozioane, conferințe și congrese internaționale legate de protecția mediului, conservarea biodiversității și educație ecologică. În ultimul timp a devenit foarte cunoscut datorită celor două volume „Beep 2010″ și „Maramureș–Țara Biodiversității” și expoziției „India-locul uimitoarei diversități”.
Notă. Alte articole ale autorului Dr. Biolog Lengyel Péter în Jurnalul Bucureștiului
Nota redacției. (Thomas Csinta-redactor șef și director al publicației)
- Cartea Oglinzilor-Thrillerul lui Eugen Ovidiu Chirovici (tradusă în 39 de limbi, publicată în 40 de țări și vândută în aproape 500.000 de exemplare), într-o singură zi, a fost vândută în Germania în 20.000 de exemplare după apariția lui în librării. De asemenea, romanul este bestseller în Olanda și Italia. Volumul care a luat cu asalt marea piață internațională de carte, este singurul titlu al unui scriitor român ale cărui drepturi de publicare au fost vândute în 38 de țări. Scriitorul Eugen-Ovidiu Chirovici a năucit lumea literară cu primul său roman în limba engleză considerat „un fenomen editorial internațional”. (The Guardian). Până în momentul de față, drepturile de publicare au fost cumpărate în 38 de țări, printre care Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Italia, Spania iar criticii se întrec în elogii la adresa romanului. Cartea a fost senzația Târgului de la Frankfurt, în 2015 și a adus autorului în jur de 1,5 Mil$US. În martie 2024 a fost prezentat filmul Sleeping Dogs, în coproducție australo-americană, după romanul Cartea oglinzilor, în regia lui Adam Cooper și cu Russel Crowe în rolul principal. „Drepturile de difuzare în SUA au fost achiziționate de The Avenue/Paramount (…). Până în prezent, drepturile de difuzare în cinematografe au fost cumpărate în: România, SUA, Regatul Unit, Franța, Germania, Italia, Portugalia, Suedia, Norvegia, Danemarca, Finlanda, Spania, Rusia, Turcia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Israel, Grecia, India, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, America latină, Australia, Noua Zeelandă”.
- Cartea „Ils ont volé ma vie” (Dany Leprince & Bernard Nicolas) în carte Thomas Csinta este citat pentru rezultatele anchetelor sale alături de cei mai mari jurnaliști de investigație francezi (și europeni).
- Mihai Eminescu, Ion Oprea, Grid Modorcea, Adrian Păunescu, Neculai Constantin Munteanu, Adrian Cioroianu, Octav Pancu-Iași, George Călinescu, Vasile Sava, Cicerone Poghirc, Aurelian Titu Dumitrescu, Mircea Florin Șandru, Lucian Blaga, Constantin Pădureanu, Dumitru Tinu, Cezar Ivănescu, Fabian Anton, George Topîrceanu, Petru Codrea, Radu Gyr, Dan Culcer, Ion Anton, Dumitru Stăniloae, Mihai Cosma, Claudiu Săftoiu, Iosif Constantin Drăgan, George Băjenaru, Cleopatra Lorințiu, Ion Heliade-Rădulescu, Andrei Partoș, Ion Cristoiu, Mircea Badea, Grațian Cormoș, Aristide Buhoiu, Ioana Sava, Brândușa Prelipceanu, Nicole Valéry-Grossu, Gabriel Liiceanu, Ion Agârbiceanu, Eliza Macadan, Florian Bichir, Emil Șimăndan, Bogdan Suceavă, Adriana Săftoiu, Ioan Chirilă, Gabriela Vrânceanu-Firea, Paul Lampert, Octavian Paler, Alexandru Vianu, Dumitru Toma, Eugen Barbu, Eric Winterhalder, Cristian Mungiu, Vintilă Horia, Dan Pavel, Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu, George Pruteanu, Emil Hurezeanu, Ivo Muncian, Radu Jörgensen, Lazăr Lădariu, Eugen Ovidiu Chirovici, Adrian Hoajă, Doina Drăguț, George Muntean, Barbu Catargiu, Adrian Mîrșanu, Victor Frunză, Lorena Lupu, Alexandru Candiano-Popescu, Marius Mircu, Dănuț Ungureanu, Vasile Copilu-Cheatră, Rodica Culcer, Andrei Gorzo, Zaharia Stancu, Eugen Cojocaru, Răsvan Popescu, Ion Anghel Mânăstire, Pamfil Șeicaru, Tudorel Oancea, Dorin Ștef, Paula Seling, Sabin Gherman, Marian Coman, Brîndușa Armanca, Valeriu Turcan, Teșu Solomovici, Sorin Roșca Stănescu, Tudor Octavian, Vasilica Ghiță Ene, Gabriela Adameșteanu, Radu Negrescu-Suțu, Cornel Nistorescu, Petre Got, Dumitru D. Șoitu, Geo Bogza, Dan Diaconescu, Stelian Popescu, Nicolae Carandino, Valer Chioreanu, Ioan Massoff, Corneliu Stoica, Adelin Petrișor, Ion Călugăru, Andrei Alexandru, Ludovic Roman, Radu Paraschivescu, Vasile Urechea-Alexandrescu, Elis Râpeanu, Cezar Petrescu, Ion Monoran, Thomas Csinta, Marian Odangiu, Paul Barbăneagră,…
- Români francezi: Vladimir Cosma, Emil Cioran, Matei Vișniec, Tristan Tzara, Victor Brauner, Elvira Popescu, Gherasim Luca, Dinu Flămând, Vasile Șirli, Elena Văcărescu, Constantin Virgil Gheorghiu, Ion Vlad, Thomas Csinta, Paul Barbăneagră, Bogdan Stanoevici, Ariel Moscovici, Luminița Cochinescu, Alice Cocea, Roxana Eminescu, Irina Ionesco, Eli Lotar, Alexandre Revcolevschi, Radu Mihăileanu, Horia Surianu, Haim Brézis. Extras: Vladimir Cosma (n. 13 aprilie 1940, București) este un violonist, compozitor și dirijor francez, născut la București, România, într-o familie de muzicieni. Tatăl său, Teodor Cosma, este pianist și dirijor, mama sa, Carola, autor- compozitor, unchiul său, Edgar Cosma, compozitor și dirijor, iar una dintre bunici a fost pianistă, elevă a celebrului Ferrucio Busoni. După câștigarea primelor sale premii la Conservatorul Național de la București, Vladimir Cosma ajunge la Paris (unde emigrase unchiul Edgar), în 1963, unde își va continua studiile cu Nadia Boulanger și la Conservatorul Național din Paris. Pe lângă formația clasică, s-a simțit atras, de foarte tânăr, de muzica de jazz, muzica de film și toate formele muzicilor populare. Începând din 1964, a efectuat numeroase turnee în lume concertând ca violonist, dar, curând, se va consacra din ce în ce mai mult compoziției. Scrie diferite lucrări printre care: „Trois mouvements d’été” pentru orchestră simfonică, „Oblique” pentru violoncel și orchestră, muzică pentru scenă și balet („olpone” pentru Comedia Franceză, opera „Fantômas”, etc.). În 1968, Yves Robert îi încredințează prima muzică de film: „Alexandre le Bienheureux”. De atunci, Vladimir Cosma a compus mai mult de trei sute de partituri pentru filme de lung metraj sau serii TV. Cinematografia îi datorează numeroase succese în colaborare în special cu: Yves Robert, Gérard Oury, Francis Veber, Claude Pinoteau, Jean-Jacques Beineix, Claude Zidi, Ettore Scola, Pascal Thomas, Pierre Richard, Yves Boisset, André Cayat…