Acasă Turism Experiența nepaleză în contextul tragediei israeliene (Partea 2) – cu Jurnalul Bucureștiului...

Experiența nepaleză în contextul tragediei israeliene (Partea 2) – cu Jurnalul Bucureștiului (publicație cultural – educațională și științifică franco – română, acreditată și promovată de Economic and commercial mission of La Francophonie in Central and Eastern Europe). Corespondență de la DBJ (Delia Bodea – Jacob, poetă și scriitoare, fostă profesoară și șefă de catedră la Conservatorul de Muzică din Tel Aviv – Israel)

Experiența nepaleză în contextul tragediei israeliene (Partea 1) – cu Jurnalul Bucureștiului (publicație cultural – educațională și științifică franco – română, acreditată și promovată de Economic and commercial mission of La Francophonie in Central and Eastern Europe). Corespondență de la DBJ (Delia Bodea – Jacob, poetă și scriitoare, fostă profesoară și șefă de catedră la Conservatorul de Muzică din Tel Aviv – Israel)

Așa cum am promis îmi continui ideile legate de revelațiile avute în Nepal.  În ultima zi de ședere la Pagoda mondială a păcii Pokhara din Valea Annapurna) ni s-a permis să asistăm la o lecție de Shanti (evocă liniște, pace, calm mental) ținută de câțiva elevi și îndrumători ai aceste școli. Timp de o jumătate de oră am asistat la un fel de rugăciune ce evocă liniște, pace și calm mental total copleșiți de efectele sonore create. Se auzeau incantații ritmice murmurate cu voci foarte joase recitate succesiv sub forma unui dialog de către două grupuri aflate fiecare în partea opusă a sălii imense a templului. La asta din când în când două instrumente de suflat, un fel de trâmbițe, tulburau cu stridența lor toată armonia iar peste toată  această vibrație trona din când în când câte o lovitură puternică și profundă de tobă mare.  A fost copleșitor. M-am lăsat purtată de această vibrație care mi-a dat sentimentul că aparțin universului că sunt o parte infimă care face parte dintr-un întreg nederminat temporal sau spațial.

Următoarele zile, după un zbor la Pokhara au fost dedicate naturii, drumeției în munți, timp în care am fost fermecați de peisaje fascinante având în față piscul înzăpezit al Annapurnei  înalt de peste 8.000 de metri (din districtul Gorkha, Nepal, masivul Himalaya, la nord-vest de Annapurna, fiind situat pe locul zece ca înălțime pe lume). Am vizitat plini de interes câteva sate așezate la peste 1.700m, având ocazia să observăm de aproape muntenii nepalezi, activitatea lor de zi cu zi, obiceiuri, modul în care își țin grădinile, casele lor cu lut pe jos, în majoritatea nelipsind micile colțuri de rugăciune și meditație, a gospodăriilor ordonate care dovedesc hărnicie și putere de adaptare. Creșterea bivolilor este specifică acestei regiuni, iaurtul (lassa) din lapte de bivoliță fiind foarte căutat pentru gustul foarte bun și calitățile lui nutritive. Deși tehnologia (electrică, internet uneori cu inerente întreruperi) ajuns și aici, viața lor desigur nu este ușoară mai ales pe timp de iarnă când sunt pur și simplu izolați de civilizație datorită înzăpezirilor abundente și avalanșelor. Totuși, atitudinea lor iradiază multă liniște și împăcare.

Într-una din aceste așezări, am vizitat o școală. Am fost impresionați de uniformele elevilor, de comportamentul lor disciplinat și modest. Am privit câteva caiete pe care de asemenea le am găsit deosebit de ordonate. Pe tablă am văzut scrise cu creta alături de literele nepaleze și litere latine. Ni s-a spus că deja din clasele mici, copiii învață și engleza. Școala satisface învățământul pentru toate așezările din zonă, uneori , copiii fiind nevoiți să parcurgă distanțe destul de mari. Întorși la Pokhara, am vizitat orașul înconjurat de munți înalți, având în centrul său un lac foarte  frumos  (Phawa Ta), al doilea ca mărime din Nepal. Plimbarea cu barca a constituit un alt moment de bucurie și liniște sufletească. Tot în apropierea orașului, am vizitat o tabără de refugiați tibetani.

Lacul Phewa, oglinda munților din jur

Nota redacției. Astăzi, Lacul Phewa este una dintre cele mai importante atracții turistice din Nepal, fapt datorat și amenajărilor turistice care s-au efectuat în ultimii ani. Malul de nord al lacului este cel mai bine dezvoltat fiind de fapt o aglomerare de hoteluri, restaurante, baruri și cafenele gata pregătite să-și primească turiștii. Astfel, dacă te hotărăști să vizitezi Lacul Phewa trebuie să știi că locurile de cazare sunt variate, vei avea de unde să alegi o cameră pe gustul tău. Restaurantele din zonă au oferă în principal preparate pe bază de pește, diverse feluri de mâncare cu pește și legume, supe sau alimente gătite pe gratar. Lacul Phewa este și locul unde turiștii pot desfășura diverse activități relaxante sau antrenante. Pescuitul a devenit deja una dintre activitățile preferate ale turiștilor, mai ales că locuitorii din împrejurimi sunt gata pregătiți să împărtășească câteva trucuri pe care ei le cunosc din moși strămoși. Dacă totuși pescuitul nu este pe placul tău, trebuie să știi că poți opta oricând pentru o plimbare pe apele liniștite ale lacului sau chiar te poți aventura pe apele dulci practicând diverse sporturi pe apă

În urma invaziei brutale  a chinezilor în Tibet, milioane de tibetani s-au refugiat (cea mai mare parte împreună cu Dalai Lama au fost primiți în nordul Indiei) În Nepal nu li s-au acordat cetățenie dar li s-a oferit posibilitatea de supraviețuire și de exercitare a tradiției și de păstrare a spiritului specific tibetan. Am văzut un muzeu emoționant, o mănăstire, o școală și ateliere de manufactură în special de țesătorie, acestea constituind un mod de adaptare la un nou mijloc de a câștiga existența. Ne-a întristat mult soarta acestui popor alungat de pe pământurile lor dar care fără nici o formă de ură sau supărare, fără agresivitate încearcă prin conducătorii lor, prin tratative insistente care deocamdată din păcate au fost sortite eșecului, să revină cândva pe meleagurile lor.

Ultimele zile petrecute în capitala nepaleză au fost de asemenea bogate în experiențe culturale ieșite din comun. După o escaladare de loc ușoară a 365 de trepte ajungi la o platformă uriașă unde este construit templul Swoyambhu Mahachaitya. Pentru lumea budistă  în general, acest loc este foarte important, pătruns de sfințenie și spiritualitate. Toată această expediție poate chiar aventură , ne-a dezvăluit o lume  aparte, care nu seamănă cu nimic cunoscut nouă, care ni se pare anacronică realității noastre și totuși chiar în contextul tragic în care trăim, poate să ne deschidă sufletul și gândirea către alte perspective.

Corespondență de la DBJ (Delia Bodea Jacob), scriitoare, fostă profesoară și șefă de catedră la Conservatorul de Muzică din Tel Aviv (Israel)

Notă. Delia Bodea Jacob s-a născut în 2 noiembrie 1952 la Mociu, județul Cluj. A urmat cursurile Liceului de Muzică și pe cele ale Academiei „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. După absolvire a făcut parte, timp de zece ani, din corpul Filarmonicii din Tg. Mureș ca violonistă iar în paralel a predat vioara la Liceul de Artă din același oraș. În anul 1985, după căsătorie, a emigrat în Israel și s-a stabilit  la Haifa unde  a intrat prin concurs în Orchestra Simfonică a orașului. S-a dedicat în paralel  în special învățământului, ca profesoară și șefă de catedră la Conservatorul de Muzică din Tel Aviv.

De la vârsta de nouă ani scrie povești, povestiri, poezii, însă  niciodată nu a încercat să publice nici măcar în revistele școlare. În Israel, la încurajarea lui Leon Volovici, a participat la un concurs inițiat de Al. Mirodan, iar după obținerea unui premiu, a publicat proză în revista Minimum. În anul 2021 a debutat cu primul roman „Pe drumuri de sticlă” apărut în prima ediție la Editura Familia din Israel iar după câteva luni  în a doua ediție revizuită la Editura Școala Ardeleană din Cluj-Napoca, România. Romanul a fost tradus în limba engleză de către Dorina Loghin, urmând să fie în curând publicat sub titlul „Walking on Glass”. (care de altfel, este și titlul celui de-al doilea roman al scriitorului scoțian Iain Banks, publicat în 1985).

În anul acesta i-au apărut și câteva poezii în revista „Neuma” din România și în revista „Izvoare” din Israel. Din anul 2022   scrie în mod consecvent cronici muzicale despre concertele Filarmonicii Israeliene din Tel Aviv, ale orchestrei din Haifa și uneori despre spectacole de operă, articole publicate în „Gazeta Românească” și în „Jurnal Israelian”. În anul 2022 i s-a publicat  la editura „Familia” din Israel romanul „Eleonora” al treilea volum  din tetralogia „Destine mici pe drumuri imperiale” iar în anul 2023 i-au fost publicate și primele două volume ale aceeași tetralogii, „Leopold” și „Odon”. 

Articole asociate

Onoarea de a fi israelian (Corespondență de la ziaristul Viorel Maier din Tel Aviv – Israel)

Nota redacției. (Thomas Csinta-redactor șef și director al publicației)

Volumul 8 din ciclul de lucrări științifice (cărți) „Investigații Jurnalistice în serial” în 12 volume, „Societate & Economie” (Le 8e tome du cycle de travaux scientifiques – livres „Investigations journalistiques en série” en 12 tomes, „Société & Economie)

Volumul 5 din seria de lucrări consacrate marilor și tradiționalelor concursuri de admitere în sistemul (ultra)elitist al școlilor superioare franceze de înalte studii inginerești (la matematici și științe fizice) ale grupurilor GEIPI – Polytech, Advance, Avenir și Puissance Alpha (2020 – 2024). Les Grands Concours classiques des „Grandes Ecoles” d’ingenieurs (GEIPI – Polytech, Advance, Avenir et Puissance Apha). Maths – Sciences physiques (2000-2024)

  • Cartea Oglinzilor-Thrillerul lui Eugen Ovidiu Chirovici (tradusă în 39 de limbi, publicată în 40 de țări și vândută în aproape 500.000 de exemplare), într-o singură zi, a fost vândută în Germania în 20.000 de exemplare după apariția lui în librării. De asemenea, romanul este bestseller în Olanda și Italia. Volumul care a luat cu asalt marea piață internațională de carte, este singurul titlu al unui scriitor român ale cărui drepturi de publicare au fost vândute în 38 de țări. Scriitorul Eugen-Ovidiu Chirovici a năucit lumea literară cu primul său roman în limba engleză considerat „un fenomen editorial internațional”. (The Guardian). Până în momentul de față, drepturile de publicare au fost cumpărate în 38 de țări, printre care Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Italia, Spania iar criticii se întrec în elogii la adresa romanului. Cartea a fost senzația Târgului de la Frankfurt, în 2015 și a adus autorului în jur de 1,5 Mil$US. În martie 2024 a fost prezentat filmul Sleeping Dogs, în coproducție australo-americană, după romanul Cartea oglinzilor, în regia lui Adam Cooper și cu Russel Crowe în rolul principal. „Drepturile de difuzare în SUA au fost achiziționate de The Avenue/Paramount (…). Până în prezent, drepturile de difuzare în cinematografe au fost cumpărate în: România, SUA, Regatul Unit, Franța, Germania, Italia, Portugalia, Suedia, Norvegia, Danemarca, Finlanda, Spania, Rusia, Turcia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Israel, Grecia, India, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, America latină, Australia, Noua Zeelandă”.

Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatral românesc și internațional” cu Jurnalul Bucureștiului, publicație cultural – educațională și științifică franco – română, agreată și promovată de Economic and commercial mission of La Francophonie in Central and Eastern Europe (de la corespondentul nostru poetul, scriitorul și fotograful Ovidiu-Cristian Dinică)

„Sesiunea științifică anuală a Academiei Germano-Română din Baden-Baden – 2024” (Deutsch – Rumänische Akademie Baden-Baden e.V. – Rumänisches Institut – Rumänische Bibliothek Freiburg e.V., Landul Baden – Würtenberg, Germania) la Casa de cultură „Friedrich Schiller” din București (partener cultural – educațional al Jurnalului Bucureștiului)

„Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de înățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Subiectele de concurs (Modelizare matematică) pentru doctori în științe (matematice) – 2024

Corrigé du „Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de învățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Soluții & Raportul Juriului pentru Subiecte (de tip „concurs” – Subiecte „Zero”) propuse pentru doctori în științe (matematice) – 2024

„Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de învățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Subiecte (de tip „concurs” – Subiecte „Zero”) propuse pentru doctori în științe (matematice) și cele de „Concours de l’ Agrégation” din anii 2017 – 2023

Corrigé du „Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de învățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Soluții & Raportul Juriului pentru Subiecte (de tip „concurs” – Subiecte „Zero”) propuse pentru doctori în științe (matematice) și cele de „Concours de l’Agrégation” din anii 2017 – 2023

  • Jurnaliști români: Mihai Eminescu, Ion Oprea, Grid Modorcea, Adrian Păunescu, Neculai Constantin Munteanu, Adrian Cioroianu, Octav Pancu-Iași, George Călinescu, Vasile Sava, Cicerone Poghirc, Aurelian Titu Dumitrescu, Mircea Florin Șandru, Lucian Blaga, Constantin Pădureanu, Dumitru Tinu, Cezar Ivănescu, Fabian Anton, George Topîrceanu, Petru Codrea, Radu Gyr, Dan Culcer, Ion Anton, Dumitru Stăniloae, Mihai Cosma, Claudiu Săftoiu, Iosif Constantin Drăgan, George Băjenaru, Cleopatra Lorințiu, Ion Heliade-Rădulescu, Andrei Partoș, Ion Cristoiu, Mircea Badea, Grațian Cormoș, Aristide Buhoiu, Ioana Sava, Brândușa Prelipceanu, Nicole Valéry-Grossu, Gabriel Liiceanu, Ion Agârbiceanu, Eliza Macadan, Florian Bichir, Emil Șimăndan, Bogdan Suceavă, Adriana Săftoiu, Ioan Chirilă, Gabriela Vrânceanu-Firea, Paul Lampert, Octavian Paler, Alexandru Vianu, Dumitru Toma, Eugen Barbu, Eric Winterhalder, Cristian Mungiu, Vintilă Horia, Dan Pavel, Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu, George Pruteanu, Emil Hurezeanu, Ivo Muncian, Radu Jörgensen, Lazăr Lădariu, Eugen Ovidiu Chirovici, Adrian Hoajă, Doina Drăguț, George Muntean, Barbu Catargiu, Adrian Mîrșanu, Victor Frunză, Lorena Lupu, Alexandru Candiano-Popescu, Marius Mircu, Dănuț Ungureanu, Vasile Copilu-Cheatră, Rodica Culcer, Andrei Gorzo, Zaharia Stancu, Eugen Cojocaru, Răsvan Popescu, Ion Anghel Mânăstire, Pamfil Șeicaru, Tudorel Oancea, Dorin Ștef, Paula Seling, Sabin Gherman, Marian Coman, Brîndușa Armanca, Valeriu Turcan, Teșu Solomovici, Sorin Roșca Stănescu, Tudor Octavian, Vasilica Ghiță Ene, Gabriela Adameșteanu, Radu Negrescu-Suțu, Cornel Nistorescu, Petre Got, Dumitru D. Șoitu, Geo Bogza, Dan Diaconescu, Stelian Popescu, Nicolae Carandino, Valer Chioreanu, Ioan Massoff, Corneliu Stoica, Adelin Petrișor, Ion Călugăru, Andrei Alexandru, Ludovic Roman, Radu Paraschivescu, Vasile Urechea-Alexandrescu, Elis Râpeanu, Cezar Petrescu, Ion Monoran, Thomas Csinta, Marian Odangiu, Paul Barbăneagră,…

  • Români francezi: Vladimir Cosma, Emil Cioran, Matei Vișniec, Tristan Tzara, Victor Brauner, Elvira Popescu, Gherasim Luca, Dinu Flămând, Vasile Șirli, Elena Văcărescu, Constantin Virgil Gheorghiu, Ion Vlad, Thomas Csinta, Paul Barbăneagră, Bogdan Stanoevici, Ariel Moscovici, Luminița Cochinescu, Alice Cocea, Roxana Eminescu, Irina Ionesco, Eli Lotar, Alexandre Revcolevschi, Radu Mihăileanu, Horia Surianu, Haim Brézis. Extras: Vladimir Cosma (n. 13 aprilie 1940, București) este un violonist, compozitor și dirijor francez, născut la București, România, într-o familie de muzicieni. Tatăl său, Teodor Cosma, este pianist și dirijor, mama sa, Carola, autor- compozitor, unchiul său, Edgar Cosma, compozitor și dirijor, iar una dintre bunici a fost pianistă, elevă a celebrului Ferrucio Busoni. După câștigarea primelor sale premii la Conservatorul Național de la București, Vladimir Cosma ajunge la Paris (unde emigrase unchiul Edgar), în 1963, unde își va continua studiile cu Nadia Boulanger și la Conservatorul Național din Paris. Pe lângă formația clasică, s-a simțit atras, de foarte tânăr, de muzica de jazz, muzica de film și toate formele muzicilor populare. Începând din 1964, a efectuat numeroase turnee în lume concertând ca violonist, dar, curând, se va consacra din ce în ce mai mult compoziției. Scrie diferite lucrări printre care: „Trois mouvements d’été” pentru orchestră simfonică, „Oblique” pentru violoncel și orchestră, muzică pentru scenă și balet („olpone” pentru Comedia Franceză, opera „Fantômas”, etc.). În 1968, Yves Robert îi încredințează prima muzică de film: „Alexandre le Bienheureux”. De atunci, Vladimir Cosma a compus mai mult de trei sute de partituri pentru filme de lung metraj sau serii TV. Cinematografia îi datorează numeroase succese în colaborare în special cu: Yves Robert, Gérard Oury, Francis Veber, Claude Pinoteau, Jean-Jacques Beineix, Claude Zidi, Ettore Scola, Pascal Thomas, Pierre Richard, Yves Boisset, André Cayat…