Nota redacției. Vehiculele cu pile de combustie sunt un tip de vehicule electrice care utilizează pile de combustie pentru a alimenta cu energie un motor electric intern. Pilele de combustie produc curent electric, de regulă folosind oxigenul din aer și hidrogen (lichid) dintr-un rezervor amplasat în automobil. Un asemenea automobil nu emite decât căldură și apă, fiind considerat vehicul cu emisii zero. Diferite pile pot fi folosite: pile cu hidrogen și membrană de schimb protonic, pile cu alcooli (pilă de combustie cu metanol, pilă de combustie cu etanol), pile cu acid fosforic, cu oxizi solizi, cu acid formic, cu carbonați topiți, cu hidrazină, etc. Este necesară crearea unei infrastructuri de alimentare cu hidrogen pentru pilele cu hidrogen și membrană cu electrolit polimer. Alternativa la dezvoltarea infrastructurii hidrogenului e perfecționarea pilelor cu combustibil alcooli, enzimatice sau nu. Primul vehicul de acest tip a fost dezvoltat de General Motors în anii 1960 (Chevrolet Electrovan). Acest mod de propulsie include pe lângă automobile, autobuse, trenuri, etc.
Germania este lider la nivelul Uniunii Europene în ceea ce privește numărul de înmatriculări de vehicule electrice cu pile de combustie (FCEV). Programul KsNI, prin care statul German sprijină achiziția de vehicule alimentate cu combustibili alternativi a făcut ca Germania să fie deja în topul țărilor ca număr de înmatriculări al acestor tipuri de vehicule, cu 34 de înmatriculări în 2022. Germania este urmată în clasament de Polonia, cu 22 de vehicule înmatriculate și, la mare distanță, de Țările de Jos, cu 4 înmatriculări, Suedia și Marea Britanie, cu doar 2 FCEV înmatriculate și Spania, Franța și Norvegia, cu doar câte un vehicul FCEV înmatriculat în anul precedent. România nu figurează în statistica realizată de Fuel Cells and Hydrogen Observatory, al Uniunii Europene.
În acest context, Germania face un nou pas către poziționarea ca lider în adopția energiei regenerabile ca sursă de alimentare a vehiculelor comerciale. Nikola Corporation și Iveco au transmis astăzi o scrisoare de intenție care anunță o comandă de 100 de noi vehicule electrice cu pile de combustie cu hidrogen Nikola Tre clasa 8 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) către GP Joule, un furnizor de sisteme pentru soluții energetice integrate, din Reussenkoege, Germania. Vehiculele Nikola Tre FCEV din varianta europeană 6×2 vor fi fabricate în unitatea de producție mixtă Nikola-Iveco Group din Ulm, Germania. Primele 30 de vehicule Nikola Tre FCEV dintre cele 100 curpinse în comandă sunt așteptate să fie livrate către GP Joule în 2024. Celelalte 70 de vehicule urmează a fi livrate în 2025. Comanda face obiectul cererii GP Joule pentru finanțare KsNI, programul Germaniei de sprijinire a achiziției de vehicule comerciale prietenoase cu mediul. În plus, începând cu 2026, GP Joule și Iveco Group au convenit să comercializeze FCEV suplimentare pentru clienții din Europa. GP Joule va asigura infrastructura de încărcare prin rețeaua sa de stații de alimentare cu hydrogen 100% verde.
GP Joule va cumpăra primele 100 de camioane pe hidrogen produse de Nikola și Iveco în Germania
„Comanda de la GP Joule va fi un exemplu al modului în care Nikola Tre FCEV poate sprijini în continuare clienții din Germania în tranziția lor către zero emisii, cu câțiva ani înaintea altor OEM (Original Equipment Manufacturer), care ajută la atingerea obiectivului de decarbonizare a sectorului transporturilor.” a declarat Michael Lohscheller, Președinte și CEO Nikola Corporation.
„Misiunea noastră este reprezentată de oferirea de energie 100% regenerabilă pentru toată lumea, obiectiv în jurul căruia ne ghidăm întreaga noastră activitate. Împreună cu Nikola și Iveco, oferim clienților noștri toate componentele pentru transporturi grele neutre din punct de vedere climatic dintr-o singură sursă: de la producția și achiziționarea de hidrogen verde, la stațiile de alimentare cu hidrogen, până la camioanele cu pile de combustie și servicii care satisfac nevoile acestora. Aceasta este, în viziunea noastră, calea cea mai facilă către transportul de marfă fără emisii.” a declarat Andre Steinau, Managing Director la GP Joule Hydrogen
„Suntem foarte încântați de alegerea GP Joule și că prin acest acord, vom aduce mobilitatea bazată pe hidrogen clienților din Germania și vom progresa în ceea ce privește decarbonizarea transportului rutier de marfă” a comentat Simone Olivati, Președinte, Servicii Financiare, Iveco Group .
Notă. Iveco este o marcă a Iveco Group NV (MI: IVG) care proiectează, produce și comercializează o gamă largă de vehicule comerciale ușoare, medii și grele, camioane off-road și vehicule pentru aplicații precum misiuni off-road. Gama largă de produse a mărcii include Daily, un vehicul care acoperă segmentul de greutate vehicul de 3,5–7,2 tone, Eurocargo de la 6,5–19 tone și, în segmentul greu de peste 16 tone, gama Iveco cu Iveco on-road. S-Way, Iveco T-Way off-road și Iveco X-Way pentru misiuni off-road ușoare. În cadrul Grupului Iveco, aproape 21.000 de persoane lucrează pentru marca Iveco la nivel global, susținute de 4.200 de puncte de vânzare și service în peste 160 de țări, garantând asistență tehnică oriunde este la lucru un vehicul Iveco. Nikola Corporation este lider global în soluții de transport și furnizare de energie și infrastructură. În calitate de designer și producător de vehicule electrice cu baterii și hidrogen cu emisii zero, sisteme de propulsie pentru vehicule electrice, componente ale vehiculelor, sisteme de stocare a energiei și infrastructură a stațiilor de hidrogen, Nikola este determinată să revoluționeze impactul economic și de mediu al comerțului. Fondată în 2015, Nikola Corporation are sediul în Phoenix, Arizona.
GP Joule este activ ca furnizor de energie integrat în toate domeniile lanțului valoric energetic: de la producție la consum–și de la consultanță la finanțare și planificare de proiecte până la construcții și servicii. GP Joule produce și comercializează energie eoliană și solară, hidrogen verde și energie termică și utilizează energia acolo unde este cea mai eficientă: în mobilitatea electrică și pe hidrogen, în gospodării și în industrie. Acesta este modul în care GP Joule modelează sistemul energetic cu viitor în Europa din Germania din 2009. Pentru o aprovizionare cu energie sigură, independentă și durabilă. Pentru energie 100% regenerabilă pentru toți. GP Joule a fost distins cu Premiul German pentru Mobilitate 2022 pentru proiectul de mobilitate pe hidrogen eFarm.
Articole asociate
Iveco este marele câștigător al Raliului Dakar 2023 la clasa camioanelor (Iveco Powerstar)
Nota redacției
Parteneriat Jurnalul Bucureştiului