Acasă Recenzii filme/carti Michael Haneke despre arta, generaţii şi totalitarism, primele filme (producţie Austria) si...

Michael Haneke despre arta, generaţii şi totalitarism, primele filme (producţie Austria) si coproducţii (Austria-Franţa-Germania)

Două dintre filmele lui Haneke care depăşesc perfecţiunea, intrând în istoria filmului, sunt şi cele mai criptice, solicitând vizionări repetate pentru cinefilii pasionaţi de găsirea mesajelor şi a simbolurilor în aceste aparente (doar aparente) filme de investigaţie a unor mistere. Răbdarea, analiza şi documentarea vor oferi răsplata pe măsură a eforturilor.

Caché /Ascuns (2005)

Coproducţie Franţa-Austria-Germania-Italia-SUA. Vorbit în franceză

A fost declarat cel mai bun film din 2000-2009 de către revista The Times*. Este unul dintre cele mai premiate filme ale sale. Povestea celor două familii este o metaforă pentru relaţiile tensionate între Franţa şi populaţiile din nordul Africii şi, prin extensie, între creştini şi musulmani. După părerea mea, este cel mai bun film politic al acestui secol. De asemenea, filmul subliniază în mod subtil mecanismul psihologic al terorii şi cum se propagă aceasta la nivel de societate, printr-o cultură a fricii şi a lipsei de înţelegere faţă de celălalt. Ca să înţelegeţi filmul, vă recomand să staţi cu ochii lipiţi de ecran la cel puţin trei vizionări succesive. Cheia se află chiar în ultimul cadru. Dacă tot nu înţelegeţi filmul, căutaţi analize cinematografice avansate. Veţi descoperi că sunt sute de oameni pasionaţi de analiza filmului Caché pe internet.

Punctajul meu: 10/10

http://www.youtube.com/watch?v=lS4VVUYsK44

Das weiße Band – Eine deutsche Kindergeschichte /Panglica albă (2009)

Coproducţie Germania-Austria-Franţa-Italia. Vorbit în germană, italiană şi poloneză.

Pame D’Or la Cannes. 48 de premii şi 27 de nominalizări, inclusiv Oscar, Globul de Aur, Cannes, BAFTA, Academia Europeană de Film şi Toronto.

Acţiunea se petrece într-un sătuc din nordul Germaniei înainte de izbucnirea primului război mondial. O forţă ascunsă, nevăzută şi nedescoperită comite fapte oribile. Dinamica micii comunităţi este aruncată în aer, iar oamenii încep să se suspecteze unii pe alţii. Filmul este o critică dură la adresa regimurilor dictatoriale şi autorul face o referinţă indirectă la SUA de astăzi. Interpretări excelente din partea tuturor actorilor, fără excepţie.

Punctajul meu: 10/10

*Topul „The Times” nu mai este disponibil în sursa orginală decât pentru abonaţi, dar acesta poate fi consultat aici: http://1linereview.blogspot.it/2009/11/100-best-films-of-decade-times-2009.html

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomand şi:

Conştinţa Europei: Michael Haneke

Primele filme ale lui Michael Haneke (producţie Austria)

Coproducţii de Michael Haneke vorbite în limba română

Jocurile stranii ale lui Michael Haneke

Vizionare plăcută!

Ştefan Alexandrescu,

ocazional, critic de film

discerne.wordpress.com

Michael Haneke despre artă: coproducţii Austria-Franţa-Germania

386
0

Închei astăzi seria de articole dedicată operei lui Michael Haneke cu două filme legate de artă. Primul este un film care în aparenţă este legat de eutanasie, dar în realitate este un film despre artă şi comunicarea între generaţii. A doua recomandare de astăzi pare a fi un film despre artă, dar este un film despre incapacitatea oamenilor de a comunica autentic şi a forma relaţii într-o masă a singurătăţii.

Amour (2012)

Coproducţie Franţa-Austria-Germania. Vorbit în franceză şi engleză.

Oscar. Palme D’Or. Globul de Aur. BAFTA. Cesar. Goya. În total, 77 de premii şi 67 de nominalizări. Din care 46 de premii pentru cel mai bun film sau cel mai bun film străin. Nominalizat între cele mai bune 100 de filme ale secolului. Unul din cele mai bune filme făcute vreodată despre artă şi misiunea ei. Şi despre libertate. Punct. Apartamentul personajelor principale funcţionează ca un microcosmos în care acestea se izolează şi, încet, dar sigur, îşi pierd minţile. Filmul este o critică profundă la adresa artei de consum, care cosmetizează lucrurile, prezentându-le într-o lumină strălucitoare, dar înşelătoare. Finalul este halucinant, zguduitor şi vă testează abilitatea de cinefili atenţi la imaginile propuse până în acel punct. Filmul mai este şi o cronică despre cum fiecare din noi ne încuiem în propriile minţi şi ne jucăm de-a v-aţi ascunselea cu conştiinţa şi cu libertatea (scena prinderii porumbelului este pur şi simplu antologică). „Amour” este şi extensia, la o scară mai largă, a mesajului din ambele „Funny Games”.

Punctajul meu: 10/10

La pianiste / Pianista (2001)

Coproducţie Austria-Franţa-Germania. Vorbit în franceză şi germană.

Unul dintre cele mai bune filme psihologice europene din acest secol. Un film greu despre masochism, perversiuni, mutilare şi închiderea în sine. Sub lupa severă a lui Haneke, spectatorul este martor la o perspectivă tragică asupra consecinţelor erotismului folosit ca forţă distrugătoare, care separă şi închide în loc să atragă şi să deschidă. Un film despre patologia psiho-sexuală a vremurilor noastre, care te pune serios pe gânduri cu privire la sensul în care se îndreaptă societatea occidentală. Isabelle Huppert face unul din cele mai bune roluri ale carierei sale.

Punctajul meu: 8/10

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomand şi:

Conştinţa Europei: Michael Haneke

Primele filme ale lui Michael Haneke (producţie Austria)

Coproducţii de Michael Haneke vorbite în limba română

Jocurile stranii ale lui Michael Haneke

Michael Haneke despre generaţii şi totalitarism: coproducţii Austria-Franţa-Germania

Vizionare plăcută!

Ştefan Alexandrescu,

ocazional, critic de film

discerne.wordpress.com

Primele filme ale lui Michael Haneke (producţie Austria)

403
0

Scriam în articolul de săptămâna trecută despre importanţa lui Michael Haneke în contextul coproducţiilor europene, drept contrapunct la cinematograful Hollywoodian. Astăzi vă propun o serie de articole care să vă familiarizeze, încetul cu încetul, cu opera maestrului.

Vă invit să le vizionaţi pe fiecare dintre ele şi să le studiaţi cu atenţie. Aceste filme vă vor oferi un regal artistic care vor întrece orice aşteptări şi vă vor oferi câteva din cele mai importante provocări intelectuale şi emoţionale din ultima vreme.

Începem cu primele două filme concepute pentru cinema, producţie austriacă.

Der siebente Kontinent / Al şaptelea continent (1989)

Producţie Austria. Vorbit în germană, franceză şi engleză.

Bazat pe o poveste adevărată, reconstituită cu minuţiozitate, pornind de la un articol din presa vieneză. O critică dură la adresa materialismului societăţii occidentale şi încă şi mai dură asupra extremismului la care acesta poate împinge. Destinaţia îngrozitoare, terifiantă şi implacabilă a personajelor se construieşte treptat. Al şaptelea continent este o metaforă pentru fantasma unei evadări imposibile, a unei călătorii fără întoarcere, într-o altă dimensiune. Tototdată, filmul de debut pe marile ecrane al lui Haneke.

Punctajul meu: 8/10

Benny’s Video / Caseta lui Benny (1992)

Coproducţie Austria-Elveţia. Vorbit în germană, engleză, arabă şi franceză.

Un adolescent fascinat de uciderea porcilor comite o faptă abominabilă prin care îşi distruge familia. Un subgen al horrorului, numit horror-of-personality Inspirată de poveşti adevărate, de groază, din ziare, această producţie aruncă o nouă privire asupra unei false inocenţe şi a unei prezumţii de nevinovăţie. Una din capodoperele cinematografice timpurii ale maestrului Haneke.

Punctajul meu: 8/10

http://www.youtube.com/watch?v=62w0j7-d4ms

Ştefan Alexandrescu,

ocazional, critic de film

discerne.wordpress.com