Acasă Economie Motocicleta (Motoreta) Mobra, primul brand românesc de motociclete produs în Brașov (în...

Motocicleta (Motoreta) Mobra, primul brand românesc de motociclete produs în Brașov (în fabrici de armament)

69
0

Anii 1970 au reprezentat o perioada în care de confortul unui automobil nu se bucurau prea mulţi români, de aceea mulţi luau în considerare achiziţonarea unei motorete. Mobra (Motoretă Brașov-fostă marcă românească de motociclete, fabricată începând din anul 1971) era una model foarte popular pe-atunci. Povestea acestei mărci este asemănătoare cu multe alte poveşti ale unor branduri româneşti. Maşinile româneşti, în general, nu erau nici pe departe cele mai performante produse, dar, cum spun mulţi nostalgici ai acelor vremuri „îţi făceai treaba cu ea”.

Motorul era produs la întreprinderea Metrom din Braşov, apoi asamblarea se făcea la Uzina Mecanică Tohan. Deşi pe seama ei nu circulau zvonuri prea bune („Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra”), mulţi români au avut o astfel de motocicletă, iar unii dintre ei s-au declarat foarte mulţumiţi de ea.

Mobra  a fost produsă în patru modele: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra Hoinar si Mini-Mobra.

Mobra 50

Acest model a fost fabricat începand cu anul 1971. Motorul era produs de întreprinderea Metrom Braşov şi asamblat la fabrica Tohan din Zărneşti. Au existat unele îndoieli în legătură cu originalitatea modelului, Mobra 50 semămând cu Zundapp-ul german sau cu Honda. Caracteristicile motoretei erau: motor cu un monocilindru în doi timpi, cu răcire forţată cu aer, motor ce avea o capacitate cilindrică de 50cmc, 4 CP, un consum de 2,5l la 100 de kilometri, suspensie cu amortizoare hidraulice, cutie de viteze cu patru trepte şi încuietoare la ghidon. În 1971 preţul de lansare pe piaţă era de aproximativ 6500 de lei, după care s-a scumpit la 7.800 de lei.

Mobra 50 Super

Mobra 50 Super a fost proiectată conform caracteristicilor precedentului model, cu diferenţa că avea un design mult mai simplu. Dacă la motor caracteristicile rămân aceleaşi, dispar semnalizatoarele de pe furca faţă şi stopul cu semnalizatoare.

Mini-Mobra

Modelul Mini-Mobra a fost produs începând cu 1976 până la sfârşitul anilor 1980. Este un model sport, mai simplu decât primele două. Mobra Mini avea următoarele caracteristici: motor monocilindru în doi timpi, răcit cu aer, cu o capacitate cilindrică de 49,6 cmc şi 2 CP la 5200 rpm, consuma 1,8 l/100 km, ambreiajul ei era centrifugal, cu o singură treaptă cuplată permanent, instalaţie electrică de 6 volţi, frâne cu saboţi interiori, iar viteza maximă la care putea cu ea ajunge era de 40 kilometri pe oră. În acea perioadă Mobra Mini costa 4.900 de lei.

Mobra Hoinar

Mobra Hoinar a fost produsă între anii 1976–1994 este echipată cu un motor monocilindru în doi timpi cu răcire cu aer de 49,6 cmc şi o putere de 5 CP, iar cutia de viteze în 5 trepte comandate cu selector la picior, avea o lungime de 190 cm, garda la sol de 16 cm, avea o greutate de 83,5 kg, iar preţul ei în acea perioadă era de aproximativ 11.000 de lei. Viteza maximă pe care o putea atinge era de peste 70 km/h.

Notă. Metrom Brașov este o companie producătoare de armament din România, înființată în 1923 cu o tradiție în domeniul metalurgiei neferoaselor și a construcției de mașini pentru Industria Militară, de Securitate și Civilă. În anul 2002 a fost reorganizată ca societate comercială controlată de Romarm. Metrom are ca obiect de activitate fabricarea armamentului și muniției. Romarm mai deține pachetul majoritar de 96,30% din acțiuni, iar AVAS 3,7%. Metrom a mai înființat în anul 2005 și compania Rom Compressor Brașov, în care deține 49% din acțiuni.

Uzina Mecanică Tohan Zărnești este tot o fabrică de armament fondată în anul  1938 ca parte a grupului industrial Malaxa. Din anul 1948 până în anul 1990 societatea și-a desfășurat activitatea sub denumirea de Uzina 6 Martie Zărnești, iar din anul 1990 până în anul 1998 societatea s-a numit Uzina Mecanică Tohan Zărnești. Pe lângă producția de bază, compania a realizat de-a lungul existenței sale și produse civile, cum ar fi accesorii pentru mașini unelte și construcții metalice sudate. Din anul 1980, societatea fabrică și rachete. În anul 2001, a fost reorganizată ca societate comercială controlată de Romarm. În perioada comunistă, statul român a îmbrăcat fabrica, chiar de la începuturi, în haină civilă: Tohan, fabrică de biciclete. Fabrica producea pe atunci câte 16.000-17.000 de biciclete pe lună dar și motorete. Fabrica a produs următoarele produse și mărci: Victoria (bicicletă pentru adulți, din 1954), Carpați și Carpați super (motoretă, din 1959), Pionier (bicicletă pentru copii, din 1967), Tohan (bicicletă, din 1967), Junior și Pegas (biciclete pentru copii, din 1968), Mobra 50 (motoretă, 1971), Pegas (bicicletă pentru adulți, din 1972), Pegas (bicicletă pentru copii sub 10 ani, din 1975), Mini-Mobra și motoreta Hoinar (din 1976), bicicleta cu cinci viteze Pegas 1027 Campion din anii 1980. În anii 1990 este produsă bicicleta de munte și cea pentru cros. Bicicleta de munte are 18 viteze și frâne Cantilever. Bicicletele de cameră sunt dotate cu bord electronic. Din 1994 s-a sistat producția motoretei Hoinar. Motoarele motoretelor se produceau la Metrom Brașov. În anul 2004, fabrica mai producea 1.500 de biciclete și 100 motorete anual.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.