Poezia „Lui Nichita…”, scrisă de către Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare jurnalistă și traducătoare), a fost premiată cu „Mention d’Honneur au Grand Prix du Jury” de către SPAF–Societatea Poeților și Artiștilor din Franța care va fi acordat autoarei la Congresul SPAF–2023 care se va desfâșura în perioada 22–24 septembrie la Annecy (prfectuira departamentului Haute Savoie, regiunea administrativă Auvergne–Rhône Alpes) aflat pe malul lacului cu același nume și la poalele alpilor francezi (Mont Blanc), în proximitatea Cantonului Geneva (Elveția).
Corespondentă permanentă (și membră a Staff) a magazinului cotidian cultural–educational și de cercetare științifică în domeniul socio-judiciar (franco–român) Jurnalului Bucureștiului, organ de presă al CUFR România (Consultanță Universitară R & D de pe lângă Școlile Superioare Franceze de Înalte Studii–Les Grandes Ecoles), membră a mai multor organizații culturale, printre care, în afară de SPAF, menționăm USR (Uniunea Scriitorilor din România), AJTR (Asociația Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism din România), AFER (Asociația Facultăților din România), ASLRQ (Asociaţiei Scriitorilor de Limbă Romînă din Quebec, Canada), UCAI (Uniunea Creatorilor de Artă-Iași), membră a ALPI (Asociația Literară „Păstorel”-Iași), asociația KIAC (Universitatea Konstanz– Germania–Alumini Club), Lect. Univ. dr. Doina Guriță este distinsă pentru a 4-a oară de către SPAF, după cel din 2021 de la Barbizon (în proximitatea pădurii Fontainebleau, departamentul Seine et Marne, regiunea urbană pariziană) celebru pentru Școala de la Barbizon (care a reunit un grup de pictori francezi la mijlocul secolului al XIX-lea. (departamentul Seine-et-Marne și care devine locul preferat de întâlnire și de creație al artiștilor din toată Europa, fondată de către Jean-Baptiste Camille Corot, Théodore Rousseau, Jean-François Millet, Charles-François Daubigny, Nicolae Grigorescu și alții), pentru poeziile Abyss, La Grande rencontre, Tu répètera la même symphonie (aparținând volumului „Lacrimi de sticlă”), Marele premiu internațional de poezie „Jenny Alpha et Nöél–Henri Villard” și „Mention d’Honneur au Grand Prix du Jury” de la Sorèze (în departamentul Tarn, regiunea administrativă Occitania, sudul Franței) în 2022, pentru poezia „Qu’en dis-tu?” .
Lui Nichita…
„L-am văzut pe Nichita aievea, în vis
Un înger blond cu ochii precum cerul
Arunca zăpadă în focul încins
Să iasă din aburi, în clocote, dorul.
Zăpada fierbea în fum de tămâie
Puternic zidea un cub ferecat
Un colţ se zbătea să mai rămâie
Dar Nichita îl voia spulberat…
L-am pierdut la o strajă din noapte
Printre lacrimi de patimi şi zbor
Dar l-am regăsit şoptind, printr-o carte:
„Ca să fiu viu, a trebuit să mor”.
Am aşezat visul pe noptieră
Sub lumina lunii, pătrunzând printr-un tub
Lângă cartea cu versuri, stingheră
Nichita îmi puse colţul de cub…””
„Limba românească este patria mea” (Nichita Stănescu)
„Totul era magic la el”, își amintește pictorul, graficianul, sculptorul Mircia Dumitrescu, un prieten al poetului. Nichita Stănescu (31 martie 1933, Ploiești, România–13 decembrie 1983, București, România) a fost un poet, scriitor și eseist român, ales membru post-mortem al Academiei Române Este considerat de critica literară și de publicul larg drept unul dintre cei mai importanți scriitori de limbă română, pe care el însuși o denumea „dumnezeiesc de frumoasă”. Nichita Stănescu aparține, temporal și formal, neomodernismului românesc din anii 1960 – 1970. Nichita a fost considerat de către unii critici literari, precum Dan-Alexandru Condeescu și Eugen Simion, „un poet de o amplitudine, profunzime și intensitate remarcabilă, făcând parte din categoria foarte rară a inovatorilor lingvistici și poetici”. Pe 31 martie, s-au împlinit 90 de ani de la naşterea lui Nichita Stănescu, „poet nepereche, parte a unei trinităţi reformatoare în lumea versului românesc, alături de Eminescu şi Arghezi şi un admirabil artist, care prin teoriile, jocurile, abilităţile şi stările sale a metamorfozat realmente imaginea poeziei româneşti.”
Nichita Stănescu demontează elementele artei, pe care le reaşează după o ordine proprie. în poemul „Nod 33”, poetul încearcă să lămurească, să descifreze aceasta ordine proprie: „Am gandit un mod atata de dulce/De a izbi doua cuvinte/De parca iarba verde ar inflori/Iar florile s-ar ierbi.”. Criticul literar Acad. Eugen Simion defineşte poezia lui Nichita Stănescu „poezia poeziei”. Stănescu insuşi afirma: „poezia nu este numai artă, este însăşi viaţa, însuşi sufletul vieţii”. De-a lungul întregii sale creaţii se disting încercări de a defini concepţia sa despre cunoaştere prin artă, despre echilibrul dintre conţinutul şi forma poeziei, despre relaţia poetului cu cuvântul. Poezii pe această temă: „Ars poetica”, „Arta poeziei”, „Arta poetica”, „Arta scrisului”, „Autoportret”, „Poezia”, „Poetul ca si soldatul”, „Cautarea tonului”, „Poetul”, „Tonul”, „Timbrul”.
Criticul literar Aurel Martin consemna că universul liricii lui Nichita Stănescu este „o pădure de simboluri”. „Ca toţi marii poeţi, Nichita Stănescu a fost fascinat de esenţe, de ceea ce exprimă sau ascunde fenomenalul. Poetul a incercat să patrundă dincolo de lumiţa cunoaşterii, descoperind că tainele nu se lasă invinse, nu-şi divulgă nucleul intim.” Poetul a avut însă vocaţia de a pătrunde impenetrabilul, de a-şi închipui realităţi indefinibile. De aici frecvenţa în vocabularul său a cuvintelor construite cu prefixul ne, acestea valorificând simultan o afirmaţie şi o negaţie. Întreaga sa lirică pendulează între polii centralizatori, între da si nu, intre lumina şi intuneric, între iluzie si real, între stare de veghe şi stare de vis. Modernitatea şi valoarea liricii sale rezidă în viziunea poetică originală şi în limbajul poetic. Poetul conferă cuvântului independenţa, considerându-l creator de lumi: „Numai cuventele zburau intre noi/înainte si înapoi,/Vârtejul lor putea fi aproape zărit/[…]/Ca să privesc iarba inclinată de/căderea unui cuvant”. Limbajul său poetic este abstract, bazat pe metafora şi parabolă.
Nichita Stănescu este pentru scurt timp, corector și apoi redactor la secția de poezie a „Gazetei literare”. Este numit redactor-șef adjunct al revistei „Luceafărul”, alături de Adrian Păunescu. În 1970 devine redactor-șef adjunct la „România literară”, revistă condusă de Acad. Nicolae Breban. Pentru volumul de eseuri „Cartea de recitire” obține pentru a treia oară Premiul Uniunii Scriitorilor. Un an mai târziu, Stănescu este distins cu Premiul internațional Johann Gottfried von Herder. Devine publicist comentator la „România literară”. Se mută în ultima sa locuință, iar în fața geamului apartamentului său crește celebrul salcâm, botezat „Gică”.
Activitate literară a lui Nichita Stănescu
În anul 1957, în martie, Nichita Stănescu a debutat simultan în revistele „Tribuna din Cluj” și „Gazeta literară” cu trei poezii. Între anii 1957 și 1958 este pentru scurt timp corector și apoi redactor la secția de poezie a „Gazetei literare”. La sfârșitul anului 1960 debutează cu volumul „Sensul iubirii” și în1966 publică la Editura Tineretului volumul „11 elegii”. În 1969 tipărește „Necuvintele”, care primește Premiul Uniunii Scriitorilor. Mai apare și volumul de poezii „Un pământ numit România”. Este numit redactor-șef adjunct al revistei „Luceafărul”, alături de Adrian Păunescu. 1970-1973–Este redactor-șef adjunct la „România literară”. În 1978 publică volumul de poezii „Epica Magna”, care primește în același an premiul „Mihai Eminescu” al Academiei Române. Opere „Sensul iubirii”–1960; „O viziune a sentimentelor”–1964; „Dreptul la timp”–1965; „11 elegii”–1966; „Obiecte cosmice (Alfa)”–1967; „Roșu vertical”–1967; „Oul și sfera”–1967; „Laus Ptolomaei”–1968; „Necuvintele”–1969; „Un pământ numit România”–1969; „În dulcele stil clasic”–1970; „Belgradul în cinci prieteni”–1971; „Măreția frigului”–1972; „Epica Magna”–1978; „Opere imperfecte”–1979; „Noduri și semne”–1982; „Oase plângând”–1982; „Altă matematică”; „A cincea elegie”; „Cu o ușoară nostalgie”; „Lecția despre cub”; „Emoție de toamnă”.
Nichita Stănescu este mai interesat, mai emoţionat de idee decât de sentiment. Calea care să-i satisfacă nevoia de siguranţă ducea spre disciplinele riguroase ale spiritului, spre geometrie şi fizică. Critica literară consideră că de la Ion Barbu, poezia românească nu a mai cunoscut o asemenea capacitate de abstractizare ca în cazul lui Nichita Stănescu. Poetul s-a situat într-o ascendentă „nobila”: prin tendinţa de a ajunge pâna la esenţa liricului, el se apropie de Eminescu si Blaga; prin forţa inovaţiei la nivelul limbajului artistic, se apropie de Arghezi; prin capacitatea de incifrare a mesajului în formule de maximă abstractizare, se apropie de Ion Barbu. „Suntem ceea ce iubim” ne spune îngerul blond, poetul nepereche. Parafrazându-l pe Nichita Stănescu citez: „Niciodată n-am să învăţ că el a murit”! (Dr. Doina Guriţă)
SPAF-Invitation au Congrès international d’Annecy 2023
Accesul în orașul Annecy (prefectura departamentului Haute Savoie)
Annecy-„Veneția fraceză”, capitala Filmului de Animație
Jurnal de festival. Annecy, cel mai mare eveniment dedicat filmului de animatie
Lector univ. dr. Doina Guriță a primit Marele premiu al juriului SPAF
Articole asociate
Notă. Timp de un deceniu (până în 1998, când m-am mutat definitiv la Paris) am trăit în acest oraș superb de munte, în care am fost profesor de fizică (teoretică) și matematici aplicate (în științe inginerești) la școala superioară de ingineri Integral Internațional Institute (French-American Institute of Technology)-Epseco Group specializată în domeniul informaticii industriale și de gestiune, a roboticii, a sateliților artificiali și a ingineriei (aero)spațiale, prin intermediul căruia am avut fost implicat și în diverse proiecte de cercetare la CERN (Centrul European de Cercetare Nucleară), apoi, la Școala superioară de știința și ingineria mediului a Universtății Savoie-Mont Blanc (Annecy-Chanbéry), iar ulterior, profesor de matematici aplicate în științe economice și sociale la școala superioară de comerț și gestiune Academia Mercuria.
Imaginile datează din 1990, care deși nu sunt foarte reușite, pun în evidență avansul tehnologic și urbanistic pe care îl avea, în general, Franța față de România Socialistă Multilateral Dezvoltată (RSR) și în particular, un oraș medieval de talie medie, Grand Annecy (cca 250.000 de locuitori) aflat în proximitatea Genevei și a lacului Léhman-Ceneva (la cca 20km), ceea ce m-a impresionat profund.
Muzeul muntelui de la poalele masivului Parâng – un muzeu la înălţime
Cu nostalgie, Sri Lanka – fosta insulă Ceylon, „Insula surâsului și a pietrei lunii”
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Omagiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Elogiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Elogiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă (… […]
[…] Elogiu Lect. dr. Doina Guriță (poetă, scriitoare și traducătoare), corespondentă permanentă a… […]
[…] a Uniunii Scriitorilor din România, a „Société des Poètes et Artistes de France, laureată cu Marele premiu al juriului SPAF-Mention d’ honeur de juriu de Grand Prix, la cel de-al 64-lea Congr…, prefectura departamentului Haute-Savoie din Franţa, vicepreședinte onorific al Casei Române de […]