Un zâmbet din paradis
Este miezul verii, perioada în care florile sunt la ele acasă, fie în curţi, grădini, dar şi pe pajişti, în munţi, pe dealuri sau pe câmp. Un paradis pe lângă care nu putem trece nepăsători. Cine n-a admirat, cine n-a mirosit, cine n-a crescut o floare? Chiar și în apartamentele de bloc există câte un colţ verde cu câteva plante pe care fiecare dintre noi le consideră ca făcând parte din familie.
Pentru artistul plastic Onița Mureșan, grădina este un mod de viaţă. Munceşte s-o întreţină, plantează florile, le urmăreşte cum cresc, se identifică adesea cu ele şi le iubeşte din tot sufletul. Și, în paralel cu acest ciclu, le pictează. Mai ales le pictează, numindu-şi lucrările „autoportrete”, de nu mai ştii cine mânuieşte penelul, floarea, omul sau floarea din sufletul omului!
Când, zilele trecute, am intrat în Căminul Artei, ehei, cât timp a trecut de când aici era raiul obiectelor de fond plastic, am simţit că păşesc în grădina pictoriţei din Bistriţa, că văd în spate lacul, apoi pădurea, acolo unde este universul ei de suflet. Și, deodată, timpul meu a luat-o razna, galopând înapoi spre anii copilăriei. M-am trezit, mai întâi, în micuţa grădină a bunicilor de pe strada Munţii Gurghiului, din Bucureşti, apoi în grădina hotelului Sunrise din insula Ammouliani, Grecia. Câte flori deosebite, câte parfumuri demult uitate nu mi-au revenit în memorie!
Întorcându-mă la realitate, o întreb pe Onița Mureșan care pictură îi este mai aproape de suflet, o întrebare inutilă, pentru că se vede de la o poştă că ea le iubeşte pe toate. Poţi să-ţi iubeşti unii dintre copii mai mult decât pe ceilalţi? Bineînţeles că nu! Iar răspunsul ei vine rapid, categoric: Fiecare tablou are ceva special. Sunt legată de toate, dar după ce termin o lucrare, pe aceea o iubesc cel mai mult, apoi pe cealaltă și pe cealaltă, iar în final, pe toate. Nu pot spune că am o lucrare preferată, toate fac parte din viaţa mea, urmând ca şi cel care le priveşte să se îndrăgostească de una sau de alta pe care o consideră mai aproape de sufletul lui. De fapt, tablourile mele sunt florile mele, sunt grădina mea.”
Se spune că geniul este 99% transpiraţie și doar 1% inspiraţie. De unde vine „transpiraţia” e clar, din muncă, dar de unde vine inspiraţia? Vine din timpuri ancestrale, de la moşii şi strămoşii care cu Onița Mureșan au fost atât de darnici. De când s-a născut şi-a arătat abilităţile, scrijelind pereţii casei bunicilor, tăbliile paturilor sau făcând desene efemere pe geamuri aburite. Și, cu toate acestea, lucrările sale nu sunt deloc trecătoare, găsindu-şi locul în multe muzee sau colecţii ale unor oameni îndrăgostiţi de artă.
Mă uit la picturi şi caut cu frenezie denumirea lor. La primul cred că a uitat s-o pună, aşa că trec la celelalte. Nici măcar unul nu era denumit. Nu se poate să nu aibă nume, mi-am zis, şi aşa a fost. Răsfoind frumosul catalog scos sub egida Uniunii Artiştilor Plastici din România, a Primăriei Municipiului Bistriţa și a Palatului Culturii din Bistriţa, am descoperit titluri de vis–Temerar în iarnă, Zori de grădină, Menuet, Fulg de nea, Renaşterea de plumb, Autoportret de grădină, Venus Pirueta, Narcis, Rândunica, Porumbei în zbor, Autoportret în blue, Balerine de grădină, Serenada și, mai ales, Zâmbet în blue, denumiri care m-au încântat în mod deosebit şi mi-au arătat o altă faţă a expoziţiei Zâmbet din Paradis, aceea la care cred că s-a gândit Onița Mureșan când a realizat picturile, pentru că fiecare pictură are o anumită poveste! Și atunci, de ce să ţii ascunse aceste titluri? Sunt convins că şi cu ele puse lângă tablouri, imaginaţia vizitatorilor ar fi găsit alte şi alte sensuri în lucrările expuse.
În textul care însoţeşte albumul, intitulat Autoportret de floare, criticul de artă dr. Marius Tița spune: Filosofii şi teosofii locuiesc în grădinile înţelepciunii, oamenii se refugiază în acest spaţiu filosofic, zeii trăiesc acolo, primii oameni erau şi ei meniţi a trăi în Grădinile Raiului. Nu numai creştinii, însă, văd Raiul ca o grădină, ca un spaţiu concret ce dă contur minunii luminii şi învăluirii de culoare. Visătorii descriu în detaliu acest ideal, dar numai pictorii au fost hăruiţi cu darul de a ne ilustra raiurile.[…] Oniţa Mureşan, artistă a picturii, trăieşte în grădini de vis, de paradis. Una este cea care îi înconjoară casa, cu haine pentru fiecare anotimp, iar cealaltă este adusă de artistă pe pânză, în pictură. Şi acolo, pe şevalet, le face portrete florilor, chiar şi portrete de grup, cu colţ de grădină şi parfumuri colorate. […] Expoziţiile pictoriţei Oniţa Mureşan pot avea multe nume şi titluri, fie de paradis, de vis şi de vegetal-floral, de peisaj sau perspective, dar toate sunt, de fapt, autoportrete de flori.
Repere din biografia artistică a Oniței Mureșan (Buzilă) ● 1989-2023
- S-a născut la 15 ianuarie la Rebrişoara, Bistriţa-Năsăud. A studiat la Academia de Artă „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, secţia Pictură, clasa prof. univ. dr. loan Aurel Mureşan şi prof. univ. dr. Nicu Man; este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, filiala Cluj.
- În cursul carierei de până acum a primit următoarele distincţii:
- Diplomă de Excelentă la Expoziţia Naţională Artă Plastică și Contemporană din România, ediţia a II-a, Muzeul Municipal Regina Maria, laşi 2021
- Diplomă de Excelentă la Salonul Interferenţe, Botoşani, 2018-2019 Premiul pentru Pictură la Salonul Anual, Muzeul de Artă, Călăraşi 2017
- Premiul pentru Pictură–Sfinţi şi Sfinţenie, Sala Polivalentă „Constantin Brâncoveanu”, Aşezământul Brâncovenesc, laşi 2014
- Diplomă de Excelenţă–Cult şi Cultură, Galeria Cupola, laşi 2014
- Diplomă de Excelenţă-Mirajul Cetăţii, laşi 2013
- Premiul pentru Pictură–Mirajul Cetăţii, Galeria Nicolae Tonitza, laşi 2012
- Diplomă de Onoare la Bienala Chianciano, Italia 2011
- Diploma de excelenţă la Salonul Art’ls, laşi 2011.
- Are lucrări în: colecţia Muzeului de Artă, Cluj Napoca ● Colecţia Galeriei Veroniki Art Bucureşti ● Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud ● Muzeul de Artă Comparată, Sângeorz-Băi ● Muzeul Pavel Șușară, precum şi în colecţii particulare din Spania, Ungaria, Italia şi România.
Expoziţii personale (2006-2022)
2023–Zâmbet în Paradis, Căminul Artei, Bucureşti ● 2023–Din atâtea primăveri, Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud ● 2022–Fragilităţi cromatice, Muzeul de Artă Comparată, Sângeorz-Băi ● 2017–Din atâtea primăveri, Palatul Culturii, Bistriţa ● 2015–Dor de Primăvară, Galeria Teodor Pallady, laşi ● 2015–Expoziţia Floraqua, Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud (cu Mihail Voicu, grafică) ● 2015–Din atâtea Primăveri, Centrul Cultural Municipal Bistriţa ● 2013 – O nouă grădină cu flori, Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud ● 2012–Expoziţie personală, Centrul Cultural Municipal Bistriţa ● 2011–Simfonia Grădinii 2, Palatul Culturii, Târgu Mureş ● 2011–Simfonia Grădinii 1, Galeria Art Galeria, Bistriţa ● 2010–Primăveri, Galeria Art Galeria, Bistriţa ● 2010–Grădini, Galeria UAP, Cluj-Napoca ● 2009–Floarea sfidând iarna…, Muzeul de Artă, Cluj-Napoca ● 2007–Armonii 3, Centrul Cultural Municipal, Bistriţa ● 2006–Armonii 2, Centrul Cultural Municipal, Bistriţa.
Cât despre expoziţiile de grup la care a participat Onița Mureșan, nu le mai enumăr pentru că au fost foarte multe de-a lungul anilor 1989-2023. În afară de participarea în numeroase oraşe de-a lungul şi de-a latul ţării, de la est la vest şi de la nord la sud, a mai avut lucrări în expoziţiile de la Chişinău, Veneţia, Roma, Chinciano dar și la Palatul Parlamentului sau la Muzeul Cotroceni din București. În plus, a participat şi la tabăra de creaţie de la Balcic. În încheiere, vă invit și eu să vizitaţi expoziţia actuală ● Onița Mureșan-Zâmbet din paradis ● de la Căminul Artei care mai este deschisă până pe 4 august 2023.
Galerie foto
Mihai Vasile-Sângealb, publicist și fotograf (senior editor al Jurnalului Bucureștiului, membru al al AJTR)
- Mihai Vasile–Turism și alpinism in Cheile Turzii (Anticariat)
- Vasile Mihai, Barbelian Mircea, turism și alpinism în cheile turzii (Cărți vechi)
Articole asociate
Notă. Articolele publicistului Mihai Vasile-Sângealb în Jurnalul Bucureștiului
Cu nostalgie, Sri Lanka – fosta insulă Ceylon, „Insula surâsului și a pietrei lunii”
[…] Twitter Pinterest WhatsApp Articolul precedentOnița Mureșan – Autoportrete de flori. Corespondență (text & foto) de la Mihai Vasile… Thomas Csinta, Research professor of Mathematical modeling and Applied mathematics in Social […]