Acasă Evenimente cultural tehnico - științifice „Prietenia științelor și știința prieteniei” – Arta creării și cultivării prieteniei (Corespondență...

„Prietenia științelor și știința prieteniei” – Arta creării și cultivării prieteniei (Corespondență de la profesorul Constantin Hărăbor – Istanbul, Turcia)

În cadrul proiectului de tip Școli Surori „Prietenia științelor și știința prieteniei” a avut loc cea de-a doua etapă care a constat în vizita delegației române la Istanbul, în perioada 16-23 februarie 2024. Aceasta a fost formată din director dr. Daniela Sandu, manager de proiect, profesor de învățământ primar Virginia Otcă, profesor de învățământ primar Maria Dragnea, profesor de geografie și profesor de matematică Constantin Hărăbor, în calitate de inițiator al acestui parteneriat. Dacă Școala Gimnazială Nr. 311 din București a pus accent pe oferirea de exemple concrete de folosire a educației STEAM (Sience-Tehnology-Engineering-Arts-Mathematics), prin prisma utilizării Smart Lab în predarea interdisciplinară a conținuturilor, Școala Baglarbași-Maltepe din Istanbul a făcut o adevărată demonstrație de ce înseamnă arta creării și cultivării prieteniei.

Profesorii români au fost impresionați de primirea caldă a gazdelor din Turcia. Toate activitățile au fost gândite să ofere oaspeților o parte din farmecul acestor locuri minunate: cântece și dansuri tradiționale, mâncăruri specifice, zâmbete și ochi de copii curioși să-i cunoască pe vizitatori, cadouri oferite cu mult drag. Încă din prima zi, elevii școlii Baglarbași-Maltepe, coordonați de profesoarele Müjgan Ertürk și Saime Burak, i-au întâmpinat pe musafirii lor cu apă de trandafiri, rahat și un dans antolian, numit Kașik, în care se folosesc linguri pentru a imprima ritm mișcării.

Domnii directori Veysel Gül și Tayfun Kocabaş au prezentat școala gazdă. Astfel, profesorii români au apreciat spațiile generoase, clasele primitoare, toate cu un colț dedicat marelui conducător Mustafa Kemal Atatürk, dar cel mai mult au rămas impresionați de biblioteca școlii, un spațiu conceput atât pentru lectură, cât și pentru activități de grup. De aceea, ne-am propus să amenajăm biblioteca folosind drept model această sală, aceasta fiind o cale de a ne perfecționa propria activitate.

Săptămâna a continuat cu activități interactive, principalul obiectiv fiind familiarizarea cu cele mai importante tradiții ale culturii turce. Grupa mare din cadrul grădiniței, a profesorului Arzu Akgay, ne-a oferit prilejul de a învăța cum se realizează un șal tradițional. Chiar dacă erau mici, îndemânarea lor și răbdarea de care au dat dovadă ne-au impresionat foarte mult. Ca și în învățământul românesc, mobilierul este adaptat vârstei elevilor. Clasa a III-a A, a profesorului Saime Burak, ne-a întâmpinat cu o expoziție de obiecte tradiționale, ne-am bucurat de probarea costumelor populare. De asemenea, ne-au fost prezentate dansuri tradiționale din zona Mării Negre, cunoscute sub denumirea de Horon, dar și celebrul cântec popular turcesc „Üsküdar’a Gider İken” („În timp ce merg la Üsküdar”).

Activitatea s-a încheiat cu pregătirea și degustarea „çiğ köfte”, un fel de mâncare tradițional kofta care este o specialitate regională a Turciei. Profesorul Recep Kurtuluş, împreună cu elevii de la clasa a III-a C, a realizat o prezentare a activităților economice, produselor agricole, hainelor tradiționale, muzicii, dansurilor și alimentelor din regiunea Mării Egee a Turciei, dar ne-au implicat într-o activitate de fabricare a vaselor de lut, care ne-a dus cu gândul la ceramica de Horezu. Am regăsit astfel multe similititudini între cultura turcă și cea românească. Atmosfera a fost întreținută de interpretarea la „saz”, instrument muzical asemănător cobzei, a cântecelor tradiționale de învățătorul clasei. Închizând ochii, ne-am imaginat că suntem pe malul Mării Egee. La clasa a II-a F, profesoara İlknur Albayrak ne-a pregătit ceremonia tradițională cu henna și dansul tradițional „Hellik”. Totodată, am degustat cafea Dibek, delicii turcești și șerbet otoman.

Profitând de vremea frumoasă de afară, doamna profesor Müjgan Ertürk, coordonatorul clasei a II-a A, ne-a invitat la o activitate în aer liber, o ștafetă în care s-au folosit cuburile Jenga. Am cultivat spiritul de echipă, dar și abilitățile de a crea un turn. Am primit cadou brățări din mărgele în culorile steagurilor celor două țări, confecționate de copii. Ultima zi, a fost marcată de înfrățirea dintre România și Turcia. Tuğba Özünver, profesorul clasei a III-a D a prezentat mai multe lecții în care a folosit interdisciplinaritatea: geografia, prin folosirea de puzzle-uri cu hărțile țărilor partenere, muzică și mișcare pe coloana sonoră a filmului „Dracula”, matematică cu jocuri de fracții, dar și o activitate de pictură pe ceramică din zona Horezu.

În cadrul proiectului au fost vizitate cele mai importante obiective turistice ale Istanbulului: Palatul Topkapi, unde am găsit sabia lui Ștefan cel Mare așezată la loc de cinste în Galeria Armelor, Hagia Sophia, Moscheea Albastră, Turnul Galata, cartierul Fanar, Patriarhia Ecumenică a Constantinopolului. Am admirat magia Bosforului, printr-o croazieră între cele două continente, Europa și Asia, dar ne-am bucurat și de spectacolul oferit de pescăruși.

În urma desfășurării celor două etape ale proiectului „Prietenia științelor și știința prieteniei”, s-au făcut primii pași în realizarea unui proiect Erasmus+, care să aibă același nume, în care parteneri să fie Școala Gimnazială Nr. 311 din București, (România), Școala Baglarbași-Maltepe din Istanbul (Turcia) și 8th Primary School din Chaidar (Grecia). În concluzie, a fost un schimb de experiență extrem de interesant, rodnic, prin care, folosind metoda „learning by doing”, am învățăt lucruri noi, foarte utile în perfecționarea activității din școala noastră, precum și obiectivul principal de punere a bazei unui proiect Erasmus+(de mobilitate)

Prof. dr. Daniela Sandu–Manager general de proiect, Prof. Constantin Hărăbor–Autor și Coordonator de proiect

Sesiunea științifică a Academiei Germano – Române din Baden – Baden (Deutsch – Rumänische Akademie Baden-Baden e.V. – Rumänisches Institut – Rumänische Bibliothek Freiburg e.V., Landul Baden – Würtenberg, Germania) la Casa de Cultură „Friedrich Schiller” din București [Lucrările „Sistemul (ultra)elitist francez napoleonian de înalte studii PGE – Prépa–Grandes Ecoles – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învăţământul universitar francez LMD – Licență, Masterat, Doctorat – de sute de ani” și „Brabantul în haos și sub teroare. Asasinii din Brabant. Adevărul istoric după 40 de ani”]

Articole asociate

Prietenie prin știință și știința prieteniei – Proiect Internațional de tip Școli surori

Arta creării și cultivării prieteniei

Turcia, „cea puternică”, „măreață”, țară întinsă pe două continente (Partea I). Istanbul  

Turcia, „cea puternică”, „măreață”, țară întinsă pe două continente (Partea II). Cappadocia

Alte articole ale profesorului Constantin Hărăbor în Jurnalul Bucureștiului

De Ziua Națională a Culturii Naționale „POEM-I (Proiectul Orizont Eminescu Mihai–Internațional)” din Australia (Corespondență de la colaboratorul nostru Profesorul Constantin Hărăbor)

Eveniment cultural de excepție în România al Poetului Preot Dr. Dumitru Ichim biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din Kitchener (Provincia Ontario, Canada). Corespondență de la colaboratorul nostru Prof. Constantin Hărăbor

Proiectul „Orizont Eminescu” al profesorului Hărăbor Constantin în Australia (Corespondență de la Sydney)

Nota redacției

Incursiune prin labirintul psihicului uman – „De la viață la moarte și înapoi” (Partea 2) de la corespondentul nostru permanent Dr. Anna–Nora Rotaru–Papadimitriou (Grecia–Atena), membră a Staff al Jurnalului Bucureștiului

Congresul Internațional al Universității Apollonia din Iași Ediția XXXIV – „Pregătim viitorul promovând excelența”. Corespondență de la Pompiliu Comșa (Prof. univ. asoc. Univ. Apollonia, directorul ziarelor Realitatea & Timpul – parteneri media ai Jurnalului Bucureștiului & directorul executiv al Trustului de Presă Pompidu – Iași), membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului

„Din viața investigatorilor privați (Privat investigator – Pi/∏/π) – mituri și realități”. Interviu cu D-na Maria Bumbaru președinta ADNR (Asociația Naționlă a Detectivilor din România). Partea 1 (Generalități)

„Din viața investigatorilor privați (Privat investigator – Pi/∏/π)– mituri și realități”. Interviu cu D-na Maria Bumbaru președinta ADNR (Asociația Naționlă a Detectivilor din România). Partea 2 (Activitatea și „costul” real al unui ∏)

In memoriam profesoara de canto Adela – Ioana Burlui. Elogiu profesorului de medicină dentară și „omului de litere” Vasile Burlui, președintele Fundației „Sfânta Apollonia” din Iași și „patronul” congreselor internaționale ale Universității Apollonia „Pregătim viitorul–promovăm excelența”

Henri Poincaré, printre contemporanii săi și dincolo de ei. Incursiuni în geo-receptologia și geofilosofia științei (Corespondență de la prof. dr. Narcis Zărnescu, scriitor, critic și istoric literar, redactor șef al Revistei „Academica” al Academiei Române, secretar știinfic al Academiei Oamenilor de Știință din România, secția  Secția X–Filosofie, Teologie și Psihologie, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului, Cavaler al Ordinului „Palmes Académiques” din Franța)

Profesorul Doru Pop de la UBBC (Universitatea Babeș – Bolyai) din Cluj – Napoca: „Fascismul, un herpes care mereu se reîntoarce”

Cum „traducem” cultura. Marea antologie a liricii românești/ Die Geschichte der rumänischen Lyrik (de la începuturi și până astăzi) a poetului și traducătorului trilingv brașovean Dr. Christian W. Schenk (membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities), corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului (din Boppard – Renania-Palatinat, Germania)

Uniți în onoare și recunoștință în amintirea eroilor de Ziua Internațională a Drepturilor Omului, la sediul OADO (Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului – Ecosoc – Națiunile Unite)

„Ortopedia Pediatrică este Știință, Artă și Predicție” (Corespondență de la Dr. Gheorghe Burnei, Professor of pediatric orthopedics, Macta Clinic – Constanța)

„Grandes écoles scientifiques – un modèle à réinventer” (Pierre Veltz, professeur émérite à l’Ecole des Ponts ParisTech – École nationale des ponts et chaussées)

„Scriitorul” multirecidivst Rédoine Faïd („Le Roi de Belle”) specializat în jafuri armate și evadări – Spectaculoasa sa evadare din CPSF (Centrul Penitenciar de la Réau) cu un elicopter Alouette. Procesul și Verdictul. Corespondență de la Curtea cu Jurați a TJP (Tribunalul Judiciar Paris)

Traducerea (Corespondență de la Dr. Dr. Christian W. Schenk – poet și traducător trilingv brașovean, membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities, corespondent permanent și membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului din Boppard – Renania-Palatinat, Germania). Traducerea textelor cu caracter juridic (Thomas Csinta, criminal investigation journalist, research professor in MM – mathematical modeling & in MASS – Applied Mathematics in Social Sciences)

Le vernissage de l’exposition „Icônes et poteries de Roumanie” (Corespondență de la eruditul promotor franco – român al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană Soleil de l’Est, promotorul înfrățirii orașelor Brașov – ZMBv și Tours-Métropole Val de Loire)

Le 10 octobre – „Journée européenne & mondiale contre la peine de mort” avec Amnesty International, ECPM (Ensemble Contre la Peine de Mort) et le Journal de Bucarest („Le petit Parisien”)

Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024

„Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” într-un „triunghi (graf neorientat) al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și restabilirea adevărului istoric (Partea 2)

„Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” într-un „triunghi (graf neorientat) al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și restabilirea adevărului istoric (Partea 1)

Revista internațională de cultură „Cervantes”: Rezumat al interviului „interzis” al profesorului – cercetător Thomas Csinta, acordat jurnalistului Geo Scripcariu, de la Radio Punct Londra