
https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/282581-2/

Expunerea poate fi definită ca un poliptic ternar, urmat de un final „neaşteptat” (în format pdf)
1. O introducere subiectivă
Solomon Marcus a fost un geniu. Am avut bucuria să-l cunosc și să colaborez cu domnia sa pe parcursul unor ani buni, la pregătirea eseurilor sau studiilor pe care le propunea revistei Academica (al cărei redacto șef sunt) spre publicare. Îmi amintesc că Domnia sa ne acorda BT-ul după sublime eforturi sisifice din partea noastră, a colectivului, de corectură, adăugiri, interpolări etc., până când textul începea să vibreze că o cantată de Bach.
2. Despre simbolistica podului şi „coincidentia oppositorum”.
Nu puțini sunt aceia care au observat de-a lungul timpului voința și viziunea inspirată a savantului în construirea de poduri între oameni, pe de o parte; între științe și arte, pe de altă parte, astfel încât, în perioada maturității profesionale, devenise un adevărat pontifex, cuvânt latin auroral, care înseamnă constructor de poduri simbolice și apare prima dată în opera lui Marcus Terentius Varro și a lui Dionysius din Halicarnas, contemporanul lui Yeshua, viitorul Iisus Hristos. Îndeplinirea energică a acestei misiuni, avea să-l înscrie pe savantul nostru într-un trend secular, numit coincidentia oppositorum și într-o tradiție a spiritelor reformatoare, inițiată printre alții de Nicolaus Cusanus (De Docta Ignorantia, 1440), Giordano Bruno, Jakob Boehme, Emanuel Swedenborg, dar și de Mircea Eliade, Carl Gustav Jung, Henry Corbin, Gershom Scholem, Abraham Joshua Heschel.
O simplă enumerare a principalelor titluri din bibliografia sa susține ipoteza posibilă și probabilă a misiunii de pontifex: Lingvistica matematică. Modele matematice în lingvistică (1963); Introducere în lingvistica matematică (1966); Introduction mathématique à la linguistique structurale (1967); Mathematische Poetik (1973); Semiotica folclorului. Abordare lingvistico-matematică (1975); Semiotica matematică a artelor vizuale (1982) etc. La această lista scurtă de cărți, voi adăuga câteva studii în limba engleză, care se desfășoară sub semnul a două cuvinte emblematice: bridge și connections, care confirmă ipoteza pontifex: Mathematics and Poetry: Discrepancies within Similarities, Bridges: Mathematical Connections in Art, Music, and Science (1998); Reading Numbers as a Metaphor of the Universe, Bridges: Mathematical Connections in Art, Music, and Science (1999); The Art-Science Marriage, From Quarrel to Understanding, Bridges: Mathematical Connections in Art, Music, and Science (1999); The Theater of Mathematics and the Mathematics of the Theater, Bridges: Mathematical Connections in Art, Music, and Science (1999).
După ce a publicat peste 50 de volume în România şi aproximativ 400 de articole în reviste științifice şi de specialitate, din țară și străinătate, Solomon Marcus a fost însemnat cu pecetea înțelepciunii talmudice și, ca să armonizeze cele două aripi ale Bibliei, după modelul celor zece porunci[1], „savantul nepereche” propune, în complementaritate, un decalog laic, zece nevoi umane care – consider eu – definesc, asigură și confirmă autenticitatea și eficiența misiunii sale incomparabile de constructor de poduri și punți, pontifex maximus.
3. Decalogul laic
- Nevoia de a da un sens vieții, la nivel elementar. 2. Nevoia de împrospătare. 3. Nevoia de întrebare și de mirare. 4. Nevoia de îndoială și de suspiciune. 5. Nevoia de greșeală și de eșec. 6. Nevoia de joc. 7. Nevoia de identitate. 8. Nevoia de omenesc și de omenie. 9. Nevoia de cultură. 10. Nevoia de transcendență. Exemplificarea unora dintre acestea.
- Nevoia nr. 3 (Nevoia de întrebare și de mirare), folosind argumentele marelui savant: „De prea multe ori, școala, în loc să întrețină și să dezvolte această nevoie, de întrebare și de mirare, o anihilează. Dar dacă nu ne menținem starea de curiozitate, de mirare, de dorință de a înțelege lumea, nu doar de a o înregistra, atunci nu ne putem forma capacitatea de problematizare, de identificare a aspectelor neelucidate, nu putem sesiza amploarea și natura ignoranței noastre”.
- Nevoia nr. 5 (Nevoia de greșeală și de eșec), folosind argumentele savantului „nepereche”, printre interstiţiile cărora sclipește fluxul energetic al lui pontifex, constructorul de poduri și punți: „Personal, am făcut această experiență pe unele situații din matematică, din informatică, din lingvistică, din domeniul literar-artistic, dar cred că este valabil în general. Ținând seama de inevitabilitatea eșecurilor, este esențial să educăm rezistență la eșec, înțelegerea faptului că eșecul este normal; mai mult: dintr-un eșec este totdeauna ceva de învățat”.
- Nevoia nr. 9 (Nevoia de cultură), folosind argumentele lui Solomon Marcus: „Câți sunt cei care ajung să trăiască fiorul unui vers, al unei povești, al unei muzici, al unui tablou, al unui monument de arhitectură, al unei sculpturi, al unei ecuații, al unei formule chimice, al tabelei lui Mendeleev, al unui program de calculator, al geometriilor neeuclidiene, al relativității einsteiniene, al lumii cuantice, al dualității Watson-Crick a acizilor nucleici?”
- Nevoia nr. 10 (Nevoia de transcendență), folosind elemente din demonstrația lui pontifex maximus: „Etimologic, trans înseamnă dincolo iar verbul latinesc ce i se alătură s-ar traduce prin a te cățăra. Obiceiul copiilor de a se cățăra în copaci, pe garduri, pe stâlpi exprimă nevoia, tentația de a se înălța, de a se depărta de sol. Așa începe transcendența. Să treci dincolo de limitele, de cadrul ce ți-a fost impus prin naștere, să nu rămâi sclavul percepției senzoriale și empirice, să încerci să le depășești. Așa a apărut geometria neeuclidiană, care sfidează percepția senzorială a spațiului; fizică relativistă, care transgresează percepția empirică a timpului, energiei și mișcării; conștientizarea limitelor limbajului uman, inadecvat situațiilor în care nu mai există o diferența clară între subiect și obiect și dincolo de care urmează tăcerea sau compromisul de toate felurile; logicile neclasice, care încalcă una sau mai multe din cele trei principii ale logicii aristotelice: identitate, necontradictie, terț exclus; imaginarea unui calcul care depășește frontiera Turing dată de ideea obișnuită, elementară de calcul etc.”
3.1. Un final neaşteptat. M-am întrebat cum aș putea interpreta destinul științific al unui savant care știe să construiască poduri sau „punți” între discipline, între știință, artă și literatură; între poetică și matematică? Si, dupa indelungi cautari si rataciri, am descoperit câteva „pietre de poticnire” ipotetice, cum le numise Acad. Alexandru Surdu, pe care le-am notat aici: un savant care construiește punți între discipline are un destin științific unic și valoros. El poate contribui la descoperiri inovatoare. Combinând idei și metode din diferite domenii, poate genera perspective noi și soluții neașteptate la probleme complexe. De exemplu, utilizarea matematicii în analizarea textelor literare ar putea dezvălui modele ascunse și o înțelegere mai profundă a lumii. Conectând știința cu arta și literatura, ar putea oferi o imagine mai completă și mai nuanțată a realității. O asemenea abordare holistică ar ajuta la depășirea granițelor artificiale dintre discipline și la o înțelegere integrată a cunoașterii. Deci, datorită destinului său științific, acest savant va fi un interdisciplinarist, care va promova interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritatea. Prin exemplul său, va putea inspira alți cercetători să exploreze legăturile dintre diferite domenii și să colaboreze pentru a rezolva probleme complexe. Această perspectivă poate duce la dezvoltarea unor noi domenii de cercetare și la o mai profundă înțelegere a lumii, dar şi la o schimbare de paradigmă în arhitectonica învăţământului. De aici decurge şi importanţa ca noile generații să studieze pe baze interdisciplinare. Un astfel de savant are un rol crucial în dezvoltarea științei și a culturii, contribuind la o lume mai conectată și mai înțeleaptă. Cine ar putea să joace acest rol crucial? Întrebând câțiva consilieri pe inteligență artificială-ChatGPT, Chat 4.0, Grok, DeepSeek -, aceștia au procedat la un casting digital rapid și au conchis în cor că singurul aplicant care se califică este încă inegalabilul reformator de paradigme Solomon Marcus. Bineînțeles, după cum v-ați dat seama această frază este concluzia unei semi-inteligențe naturale, adică a mea, concluzie care-sunt convins–ar putea fi confirmată, autentificată și legalizată de câteva generatoare de inteligență artificială.
3.2. Wiener Kreis. Cercul de la Viena. Printre ipotezele cu care îl provocam pe incomparabilul Profesor, în cursul întâmplătoarelor noastre colocvii, în sens erasmian, îmi amintesc că i-am propus odată schița unui studiu comparativ, axat pe teoria sincronismului decalat sau a asincronismului socio-cultural, între modelul Cercului de la Viena (1924-1936) și Cercul de la București, încă neoficializat din anii 70, din care făceau parte, pe lângă Solomon Marcus, Mircea Malița, Sorin Stati, Paul Miclău ş.a. Din motive ținând de diplomația culturală, savantul a decis să-mi dea răspunsul mai târziu, în „spațiul mioritic” transcendental.
___________________
[1] Solomon Marcus, Zece nevoi umane. Bucureşti. Editura Spandugino, 2015.
Nota redacției. „Matematica judiciară”-Aplicații ale matematicii la studiul dosarelor criminale de mare complexitate. Inter-, pluri și transdisciplinariatea este dezvoltată începând cu ultimele decenii nu numai în Lingvistica Matematică, dar și în cadrul teoriei complexității (sistemlor complexe, teoria haosului) pe care noi o aplicăm la o serie de fenomene (anti)sociale care se manifestă cu mare frecvență în domeniul socio-judiciar, cum sunt infracțiunile criminale de mare anvergură. Modelizarea matematică a dosarelor criminale ne-a permis intervenția într-o serie de dosare criminale (asasinate multiple) care fac obiectul unor erori judiciare „oficioase”, cum este dosarul Dany Leprince, în care după 3 decenii de bătălie judiciară am reușit, în sfârșit, să intrăm în ultima fază a revizuirii sale, după ce, ca urmare a cercetărilor noastre, pe 1 martie 2021 am depus o cerere de revizuire a procesului său, iar pe 23 ianuarie 2025, Comisia de Revizuire a condamnărilor penale (de instrumentare a dosarelor susceptibile de a fi revizuite) a transmis dosarul de cvadruplu asasinat al acestuia Curții de Revizuire a Condamnărilor Penale, care se va pronunța asupra revizuirii acestuia (sau refuzului de revizuirii) în cursul anului viitor.
Subliniez aici faptul că, o căutare Google cu numele lui Dany Leprince,respectiv, cu pedicidul Audrei și Sandra Leprince, evidențiază Jurnalul Bucureștiului înaintea articolelor din Wiki și presa franceză. Ceea ce de altfel, justifică, pe bună dreptate, mulțumirile pe care mi le adresează în cartea sa apărură recent (în 2022) alături de cei mai mari jurnaliști de investigație francezi. Acestui dosar am consacrat peste două decenii din viața mea și soluționarea lui (unul dintre cele mai mari erori judiciare din toate timpurile, de pretutindeni), este confirmarea practică a teoriei mele care este în faza de aplicare și în alte peste 80 de dosare criminale de mare anvergură la care am lucrat și lucrez.
Bibliografie
Articol asociat
Nota redacției. (Thomas Csinta-redactor șef și director al publicației)
- Cartea Oglinzilor-Thrillerul lui Eugen Ovidiu Chirovici (tradusă în 39 de limbi, publicată în 40 de țări și vândută în aproape 500.000 de exemplare), într-o singură zi, a fost vândută în Germania în 20.000 de exemplare după apariția lui în librării. De asemenea, romanul este bestseller în Olanda și Italia. Volumul care a luat cu asalt marea piață internațională de carte, este singurul titlu al unui scriitor român ale cărui drepturi de publicare au fost vândute în 38 de țări. Scriitorul Eugen-Ovidiu Chirovici a năucit lumea literară cu primul său roman în limba engleză considerat „un fenomen editorial internațional”. (The Guardian). Până în momentul de față, drepturile de publicare au fost cumpărate în 38 de țări, printre care Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Italia, Spania iar criticii se întrec în elogii la adresa romanului. Cartea a fost senzația Târgului de la Frankfurt, în 2015 și a adus autorului în jur de 1,5 Mil$US. În martie 2024 a fost prezentat filmul Sleeping Dogs, în coproducție australo-americană, după romanul Cartea oglinzilor, în regia lui Adam Cooper și cu Russel Crowe în rolul principal. „Drepturile de difuzare în SUA au fost achiziționate de The Avenue/Paramount (…). Până în prezent, drepturile de difuzare în cinematografe au fost cumpărate în: România, SUA, Regatul Unit, Franța, Germania, Italia, Portugalia, Suedia, Norvegia, Danemarca, Finlanda, Spania, Rusia, Turcia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Israel, Grecia, India, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, America latină, Australia, Noua Zeelandă”.
- Cartea „Ils ont volé ma vie” (Dany Leprince & Bernard Nicolas) în carte Thomas Csinta este citat pentru rezultatele anchetelor sale alături de cei mai mari jurnaliști de investigație francezi (și europeni).
- Mihai Eminescu, Ion Oprea, Grid Modorcea, Adrian Păunescu, Neculai Constantin Munteanu, Adrian Cioroianu, Octav Pancu-Iași, George Călinescu, Vasile Sava, Cicerone Poghirc, Aurelian Titu Dumitrescu, Mircea Florin Șandru, Lucian Blaga, Constantin Pădureanu, Dumitru Tinu, Cezar Ivănescu, Fabian Anton, George Topîrceanu, Petru Codrea, Radu Gyr, Dan Culcer, Ion Anton, Dumitru Stăniloae, Mihai Cosma, Claudiu Săftoiu, Iosif Constantin Drăgan, George Băjenaru, Cleopatra Lorințiu, Ion Heliade-Rădulescu, Andrei Partoș, Ion Cristoiu, Mircea Badea, Grațian Cormoș, Aristide Buhoiu, Ioana Sava, Brândușa Prelipceanu, Nicole Valéry-Grossu, Gabriel Liiceanu, Ion Agârbiceanu, Eliza Macadan, Florian Bichir, Emil Șimăndan, Bogdan Suceavă, Adriana Săftoiu, Ioan Chirilă, Gabriela Vrânceanu-Firea, Paul Lampert, Octavian Paler, Alexandru Vianu, Dumitru Toma, Eugen Barbu, Eric Winterhalder, Cristian Mungiu, Vintilă Horia, Dan Pavel, Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu, George Pruteanu, Emil Hurezeanu, Ivo Muncian, Radu Jörgensen, Lazăr Lădariu, Eugen Ovidiu Chirovici, Adrian Hoajă, Doina Drăguț, George Muntean, Barbu Catargiu, Adrian Mîrșanu, Victor Frunză, Lorena Lupu, Alexandru Candiano-Popescu, Marius Mircu, Dănuț Ungureanu, Vasile Copilu-Cheatră, Rodica Culcer, Andrei Gorzo, Zaharia Stancu, Eugen Cojocaru, Răsvan Popescu, Ion Anghel Mânăstire, Pamfil Șeicaru, Tudorel Oancea, Dorin Ștef, Paula Seling, Sabin Gherman, Marian Coman, Brîndușa Armanca, Valeriu Turcan, Teșu Solomovici, Sorin Roșca Stănescu, Tudor Octavian, Vasilica Ghiță Ene, Gabriela Adameșteanu, Radu Negrescu-Suțu, Cornel Nistorescu, Petre Got, Dumitru D. Șoitu, Geo Bogza, Dan Diaconescu, Stelian Popescu, Nicolae Carandino, Valer Chioreanu, Ioan Massoff, Corneliu Stoica, Adelin Petrișor, Ion Călugăru, Andrei Alexandru, Ludovic Roman, Radu Paraschivescu, Vasile Urechea-Alexandrescu, Elis Râpeanu, Cezar Petrescu, Ion Monoran, Thomas Csinta, Marian Odangiu, Paul Barbăneagră,…
- Români francezi: Vladimir Cosma, Emil Cioran, Matei Vișniec, Tristan Tzara, Victor Brauner, Elvira Popescu, Gherasim Luca, Dinu Flămând, Vasile Șirli, Elena Văcărescu, Constantin Virgil Gheorghiu, Ion Vlad, Thomas Csinta, Paul Barbăneagră, Bogdan Stanoevici, Ariel Moscovici, Luminița Cochinescu, Alice Cocea, Roxana Eminescu, Irina Ionesco, Eli Lotar, Alexandre Revcolevschi, Radu Mihăileanu, Horia Surianu, Haim Brézis. Extras: Vladimir Cosma (n. 13 aprilie 1940, București) este un violonist, compozitor și dirijor francez, născut la București, România, într-o familie de muzicieni. Tatăl său, Teodor Cosma, este pianist și dirijor, mama sa, Carola, autor- compozitor, unchiul său, Edgar Cosma, compozitor și dirijor, iar una dintre bunici a fost pianistă, elevă a celebrului Ferrucio Busoni. După câștigarea primelor sale premii la Conservatorul Național de la București, Vladimir Cosma ajunge la Paris (unde emigrase unchiul Edgar), în 1963, unde își va continua studiile cu Nadia Boulanger și la Conservatorul Național din Paris. Pe lângă formația clasică, s-a simțit atras, de foarte tânăr, de muzica de jazz, muzica de film și toate formele muzicilor populare. Începând din 1964, a efectuat numeroase turnee în lume concertând ca violonist, dar, curând, se va consacra din ce în ce mai mult compoziției. Scrie diferite lucrări printre care: „Trois mouvements d’été” pentru orchestră simfonică, „Oblique” pentru violoncel și orchestră, muzică pentru scenă și balet („olpone” pentru Comedia Franceză, opera „Fantômas”, etc.). În 1968, Yves Robert îi încredințează prima muzică de film: „Alexandre le Bienheureux”. De atunci, Vladimir Cosma a compus mai mult de trei sute de partituri pentru filme de lung metraj sau serii TV. Cinematografia îi datorează numeroase succese în colaborare în special cu: Yves Robert, Gérard Oury, Francis Veber, Claude Pinoteau, Jean-Jacques Beineix, Claude Zidi, Ettore Scola, Pascal Thomas, Pierre Richard, Yves Boisset, André Cayat…
[…] Sesiunea științifică a DIS (Divizia de Istorie a Științei) a CRIFST (Comitetului Român de Isto… […]
[…] Sesiunea științifică a DIS (Divizia de Istorie a Științei) a CRIFST (Comitetului Român de Isto… […]
[…] Sesiunea științifică a DIS (Divizia de Istorie a Științei) a CRIFST (Comitetului Român de Isto… […]