Acasă Economie Trenduri în fiscalitate – implicații si recomandări pentru IMM-uri. Analiza Trusted Advisor...

Trenduri în fiscalitate – implicații si recomandări pentru IMM-uri. Analiza Trusted Advisor Strategy & Finance – puncte de atenție pentru optimizarea demersului de digitalizare (de la corespondentul nostru Ioana Arsenie, strateg financiar – Trusted Advisor)

„Târgu’ Ieșilor” – prin intermediul Universității Apollonia – din nou Capitala Culturală a Cercetării Internaționale. Corespondență de la Pompiliu Comșa (Prof. univ. asoc. Univ. Apollonia, directorul ziarului Realitatea – partener media al Jurnalului Bucureștiului & directorul executiv al Trustului de Presă Pompidu – Iași), membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului

Concluzionăm despre 2022 că a fost anul fiscalității, cu mult focus pentru antreprenori în vederea înțelegerii noilor prevederi, a conformării și optimizării sarcinii fiscale. Trebuie să observăm și să nu ignorăm un trend accentuat, respectiv transparență și raportarea analitică în timp real. Până la momentul implementării, deja, au fost puse în practică noi exigențe de raportare, precum transmiterea automată zilnică a rapoartelor Z emise de casele de marcat, e-factură, e-transport, SAF-T 406, raportarea rambursurilor de către furnizorii de servicii poștale. Chiar dacă lucrurile nu se întâmplă deja la nivel global și se vor implementa în mai multe etape, este bine să cunoaștem că la un moment dat, nu foarte îndepărtat, toate operațiunile economice, materializate în tranzacții financiar-contabile, vor fi transferate în mod automat către serverele ANAF.

Companiile care nu au depus Fișierul SAF-T către ANAF o pot face printr-o „soluție la cheie”, disponibilă în Cloud

Ce implicații avem?

  • Integrarea sistemelor în care lucrăm este nevoie că datele să fie în același loc. În practică multe companii lucrează cu baze de date multiple, stocuri, facturare separat de contabilitate, etc.
  • Simplificarea proceselor și transpunerea lor corectă în fluxuri contabile. Ne așteptăm să vedem că oamenii de business să lucreze mai aproape cu departamentele financiar-contabile și să lucreze anticipativ, proiectând fiecare proces nou în cel mai potrivit și simplu mod posibil.
  • Mai multă acuratețe în contabilitate și creșterea nevoilor de auditare în cadrul firmelor mici și mijlocii. Antreprenorii au nevoie de certificare suplimentară că raportările contabile și fiscale sunt corecte.

Ioana Arsenie, strateg financiar Trusted Advisor Strategy & Finance: „Ne așteptăm că în perioada următoare să aibă loc o reașezare a modului în care se realizează externalizarea serviciului financiar-contabil, în sensul că:

  •  Firmele vor păstra în-house mai multe procese și tranzacții, chiar dacă nu au experți contabili și seniori
  • Se va investi pentru performanță și control prin sistemele financiar-contabile-de gestiune (ERP) utilizate
  • Se va externaliza mai mult zona de revizuire, închidere, cu accent prealabil pe definirea normelor de lucru, realizarea de proceduri de operare și training și consultanță permanentă.

Compania românească de dezvoltare de soft ERP „Pluriva” cu o cifră de afaceri în creșetere

SoftOne lansează soluția ERP Soft1 Series 6, împreună cu noile module WMS, Power BI, SAF-T și Business Robotics și încheie un parteneriat cu Nordigen cu care lansează în România primul modul Fintech integrat în ERP (Enterprise Resource Planning)

În continuare, ne așteptăm că transformarea să apară la nivelul ANAF, din faptul că verificările și solicitările de clarificare se vor desfășura pe baza de teste, la distanță, sub formă unui audit. Contribuabilii vor învață să răspundă la aceste solicitări, în mod documentat și colaborativ. Va fi un salt de ambele părți și o simplificare, în final, după atâta conformare și implementări. De aceea, recomandăm că IMM-urile să investească cu atenție în digitalizare, evitând sisteme și baze de date disparate și având în vedere atât aceste trenduri din fiscalitate, cât și principiile de guvernanță.”

Financial Strategist, ACCA

Ioana Arsenie, strateg financiar (profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor Strategy & Finance și Trusted App-aplicația de raportare financiară și bugetare digitalizată pentru IMM-uri) a început cariera în consultanță, într-o firmă românească, cu clienți antreprenori români, și ulterior într-o firmă străină, unde a lucrat pentru companii străine, preponderent clienți francezi. Astfel, primii 4 ani au definit standardele în profesie, alături de calificarea ACCA. Ulterior, în rolurile de management operațional și strategic, în România și regiune, Ioana Arsenie a descoperit cât este de important ca funcția financiară să fie dublată de implicarea în strategia de business.

A fost iness Partner în multinațională și a coordonat, în calitate de membru non-executiv proiectele de strategie ale companiei, în vederea dublării rezultatelor în 7 ani. Din 2015, Ioana Arsenie a decis să pună la dispoziția IMM-urilor tot ceea ce știe să facă, prin servicii integrate de strategie financiară și contabilitate, în cadrul firmei proprii, Trusted Advisor Strategy & Finance și ajută companiile să aibă strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare. Pentru mai multe detalii, vă rugăm să vizitați site-ul Trusted Advisor (o companie românească de strategie financiară și contabilitate, specializată în segmentarea lanţului valoric şi profitabilitatea pe activităţi, pornind de la achiziţii–cercetare-dezvoltare-producţie–vânzare–colectare care a reuşit anul acesta să atragă în portofoliu 30 de clienţi recurenţi noi, o parte sunt companii mici, sub 100 K€ cifră anuală, iar 7 companii au depăşit pragul de 1M€).

Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) este o organizație globală de experți contabili (fondată în Marea Britanie și cu sediul la Londra care conferă calificarea profesională de Chartered Certified Accountant  pe plan mondial) și una din cele mai mari organizații de contabili din lume având  în prezent una dintre cele mai rapide rate de creștere a numărului de membri și studenți (peste 122 000 de membri și 325 000 de studenți și afiliați în 170 de țări), fiind membru fondator al International Federation of Accountants (IFAC). Pe lângă sediul central din Londra, ACCA mai deține un centru administrativ la Glasgow și 80 de birouri locale, dintre care unul la București. ACCA este Termenul de „Chartered” din calificarea ACCA se referă la Carta regală conferită în 1974 de Majestatea Sa Regina Elisabeta a II-a a Regatului Unit. Întrucât titlul de Chartered Certified Accountant este protejat legal, persoanele care îl folosesc pentru a se desemna trebuie să fie membri ai ACCA și, dacă desfășoară misiuni de expertiză contabilă sau audit, trebuie să respecte reglementări adiționale, cum ar fi cele care instituie necesitatea de a deține un certificat de liberă practică, obligația de a încheia asigurări de răspundere civilă și obligația de a se supune la controale din partea ACCA.

Notă. Alte articole ale Trusted Avisor în Jurnalul Bucureștiului

Direcția & Redacția Jurnalului Bucureştiului

Nota redacției

4 COMENTARII