Acasă Evenimente Beethoven,  250 de ani de la nașterea sa (Corespondență de la Dr....

Beethoven,  250 de ani de la nașterea sa (Corespondență de la Dr. Sofia Gelman – Kiss, muzicolog, membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii”, Israel – Netania)

105
3

       

Când cuvintele nu pot vorbi, vorbeşte muzica. Mă simt fericit ori de câte ori reuşesc să mă ridic deasupra unui obstacol. (Ludwig van Beethoven)

Când îi pronunți numele (n.r. Ludwig van Beethoven), în fața ochilor tăi trec imagini preluate din natura bogată, flori de toate culorile și păduri cu mult verde în toate nuanțele. Când asculți muzica sa, sentimente de duioșie și lirism te învăluie; nu lipsesc nici momentele de furie, o furie dezlănțuită ca de pildă în Simfonia care poartă numărul VI și titlul Pastorala. Curând însă, forțele răului se potolesc și razele benefice ale soarelui restabilesc echilibrul spre a savura parfumul plăcut al stropilor de ploaie ce se păstrează un timp limitat, pe frunzele copacilor.

Sunt 250 de ani de când s-a născut, dacă nu ar fi intervenit un virus parșiv care să schimbe fața întregii lumi, am fi beneficiat de multe concerte care ar fi recapitulat parte din multele opusuri semnate și parafate de uriașa sa  personalitate. La modul particular, destinul nu i-a hărăzit fericirea. Auzul (ironia soartei ?) i se slăbește pe zi ce trece, devine surd la vârsta la care talentul încă îl constrânge și îl îndeamnă să compună fără încetare; nu mai poate savura muzica sa splendidă decât imaginând sunetele configurate sonor pe care le așternuse pe foile cu portativ. Totuși, nu încetează să scrie, se nasc capodopere după capodopere spre bucuria contemporanilor și a generațiilor viitoare. A fost profund implicat în viața socială a perioadei în care a trăit; a iubit libertatea, martoră este simfonia a noua care s-a născut sub imperiul necesității de a se face explicit în ceea ce vrea să transmită. Deși nu se obișnuia în acele vremuri, simfonia ca formă fusese par excellence destinată exclusiv orchestrei, considerată ca fiind culmea muzicii absolute, el face apel la cuvintele scrise de către Johann Christoph Friedrich Schiller, în Oda Bucuriei, spre a declara că „…Toți pe lume frați noi suntem…”.

Ultima parte a Simfoniei a devenit Imnul oficial al Europei Unite. Opera „Fidelio” – altminteri singura sa operă – este dedicată și ea libertății, scenariul descrie curajul unei soții care încearcă să-și salveze soțul din temnițele dictatorului. Vraja sonorităților diferitelor instrumente îl conduce către explorarea diverselor combinații de timbruri, bogata sa muzică de cameră stă mărturie aserțiunii. Vocea umană l-a fascinat tot timpul, dorul continuu din pricina dragostei neîmpărtășite care l-a acompaniat mereu, va da naștere frumoasei lucrări sub titlul generic „An die ferne Geliebte” (Iubitei de departe), lucrare considerată ca fiind primul ciclu de Lieduri în cronologia etapelor muzicale.

Cele 722 de opusuri care îi poartă semnătura sunt dedicate unui splendid mozaic al tuturor resurselor  sonore care îi stăteau la dispoziție la acea  oră; pianul este un punct de referință nu numai pentru că el însuși a fost un virtuoz al instrumentului, dar și pentru că a constituit un punct de plecare în experimentarea multiplelor combinații și inovații ale armoniei, preocupare majoră în viziunea sa. Cele 32 de sonate pentru pian alături de cele 5 concerte pentru pian și orchestră constituie și astăzi o provocare serioasă pentru soliștii care se apleacă asupra acestor lucrări. Cvartetele concepute pentru două viori, violă și violoncel, ocupă un loc important în spectrul sonorității camerale, ele, pe de o parte sunt considerate ca fiind un omagiu adus lui (Franz) Joseph Haydn și Wolfgang Amadeus Mozart, pe de altă parte,  constituie exemple demne de urmat de către generațiile de compozitori cei aparținători ai epocilor următoare clasicismului. Fără a fi exhaustiv desigur, acest memento și-a propus să aducă un adânc elogiu unuia dintre cei mai mari muzicieni ai tuturor timpurilor… 

Dr. Sofia Gelman – Kiss este membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii, profesor la Conservatorul din Givataim, fost profesor la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj și la Academia de Muzică Rubin din Tel Aviv

Bibliografie

Interviu cu dr. Sofia Gelman – Kiss despre cariera sa muzicală și scrisul care o pasionează. Interviu realizat de Adrian Grauenfels

Despre arte și viață: Meditații subiective, de Sofia Gelman – Kiss

Dr. Sofia Gelman – Kiss. Despre cariera sa muzicală și scrisul care o pasionează. Interviu realizat de AG

Confluențe lirice la „Cafeneaua Românească” a ICR Tel Aviv

Articolul precedentConstantin Tomșa: „Constantin Munteanu, un observator fin, un analist profund” (eseu monografic)
Articolul următorCine are urechi să audă! Dar să si înteleagă! (Corespondență de la Vavila Popovici, poet, prozator, eseist, SUA – Carolina de Nord)
Matematician şi fizician de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv ai studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.