Acasă Recenzii Filme - Cârți Cu ochii larg închiși sau onirismul erotic (Corespondență de la scriitorul și...

Cu ochii larg închiși sau onirismul erotic (Corespondență de la scriitorul și cineastul Grid Modorcea, Dr. în Arte)

Ultima operă a legendarului regizor Stanley Kubrick (1928-1999, fost regizor, scenarist și producător de film american, distinns cu Premiul Oscar),  care a murit la mai puţin de o săptămână după ce a terminat montajul acestui film, cu un titlu introvertit, Eyes Wide Shut (Cu ochii larg închiși, 1999), îi are în rolurile principale pe Tom Cruise şi Nicole Kidman, cel mai vestit cuplu de atunci al Hollywood-ului. Ei întruchipează personajele William („Bill”) şi Alice Harford, el medic, ea galeristă (manager la o galerie de artă), înstăriţi, de succes, şi membri ai unui cerc social sofisticat. Bill este șarmant, ea seducătoare. Prezenţa la o petrecere de înaltă ţinută îi aruncă în braţele tentaţiilor sexuale când William este convins să ajute o tânără fată după o supradoză, iar Alice este atrasă de un bărbat ce vrea să o seducă.

De aici se intră într-un delir psihologic. Dar după ce se consumă petrecerea, are loc un dialog sofisticat între soți, care se prezintă ca niște amanți în călduri. Cel puțin Alice își joacă rolul ca o drogată, cu efect de vrajă irezistibilă. Eyes Wide Shut este un unicat, o supremă lecție de film erotic. Relația dintre Bill și Alice, deși se iubesc la nebunie, cu gelozie adică, are foarte multe acolade erotice. E suficient ca ei să meargă la petrecerea de Crăciun, ea să fie acostată de un ungur, iar el de două modele blonde, și totul capătă proporții apocaliptice, adică cearta despuiată dintre ei este plină de accente dramatice, fiindcă ea îl suspectează că o înșeală, dar are un moment de confesiune, în care îi relatează lui cum a fost pe punctul de a-l înșela cu un ofițer, cum ar fi lăsat totul, pe Bill și fetița lor, pentru o noapte de amor cu ofițerul. Discuția extrem de sinceră, ca o tăietură de bisturiu, este întreruptă de un telefon, prin care el este anunțat că un pacient în vârstă, bun prieten, a murit și se duce să transmită condoleanțele fiicei lui.

Bill pleacă răvășit de faptul că nu el se află în obsesiile erotice ale soției lui. Acolo, Bill are o mare surpriză, fiica, deși e logodită, îi mărturisește că îi iubește numai pe el de când l-a întâlnit prima oară. Cadavrul tatălui ei este alături, pe pat, iar ea se aruncă nebunește la pieptul lui. Bill abia reușește să scape de acolo și are o noapte erotică sui-generis. Pe stradă îl agață o prostituată, căreia îi dă 150 de dolari ca să plece. Ajunge la restaurantul unde cânta un amic, pianist, care îi spune că va merge să cânte la un palat misterios unde se desfășoară un ritual cu femei goale, frumoase, iar el trebuie să cânte legat la ochi. Bill îi cere imediat adresa și ajunge acolo unde, evident, va avea o aventură erotică, descoperind toate excesele porno posibile.

Limbajul este surrealist, impregnat cu superumor, totul fiind ridicat la ștacheta ironiei, a farmecului erotic spiritual, începând cu scena seducției de la petrecere, când Alice joacă numai rolul seducătoarei onirice, pe motiv că a băut prea multe pahare de șampanie. Nicole Kidman își joacă rolul emanând o seducție irezistibilă. Totul este fatal. Și ocult. Ca un joc inițiatic. Și Bill nu se lasă mai prejos, va poza în bărbatul enigmatic, omul tânăr, elegant, frumos, și cu bani.

Kubrick se joacă în acest film cu toate clișeele filmului erotic și toate momentele sunt senzaționale, fiind bine gândite, efect al unui decupaj regizoral de o minuție exemplară. Orice detaliu este semnificativ și simbolic. Nimic nu este la voia întâmplării. Și toate momentele sunt bine ilustrate de actori, care interpretează cu o plăcere nebună aceste roluri insolite, bine croite, ca să stârnească plăcere estetică. Presa din jurul filmului a fost total derutată, căci Kubrick a știut să speculeze enigma lui. Premiera a fost continuu alimentată de o ciudată tăcere. Pe lângă conținutul peliculei care abundă într-o disecare artistică și deloc gratuită a sexualității și a stilului voyeuristic de mânuire a camerei, Eyes Wide Shut a fost învăluit într-un mister total până la prima proiecție într-un cinematograf.

Kubrick a dispus casei de producție Warner Bros să nu permită departamentului de promovare și marketing să divulge niciun amănunt referitor la film, sporind astfel enigma. Distribuirea lui Tom Cruise și a lui Nicole Kidman în rolurile principale, care la acea vreme erau împreună și formau cel mai sexy și pasional cuplu de la Hollywood, a contribuit din plin la mirajul acestei pelicule. Mai mult, moartea neașteptată a creatorului Kubrick, cu doar câteva săptămâni înainte de premieră, a transformat Eyes Wide Shut într-un film cult, încă înainte de a rula în cinematografe și într-un testament artistic, adulat de unii, hulit de alții. Inspirat din nuvela de factură freudiană Traumnovelle a lui Arthur Schnitzler, autor vienez contemporan cu părintele psihanalizei, filmul urmărește impasul unei relații a cuplului newyorkez Harford și disperatele tentative ale soților de a-și învinge frustrările.

Kubrick a mutat acțiunea din roman de la Viena anilor 1920 la New York-ul de azi, considerând că nimic nu s-a schimbat. William și Alice au bani mulți și prieteni interesanți, dar le lipsește ceva. Deși nu o conștientizează, neîmplinirea va izbucni brutal la o petrecere aparent onorabilă. William se lasă antrenat în jocul a două blonde, apoi este puternic atras de o tânără pe care o resuscitează în urma unei supradoze, iar Alice este tulburată de un bărbat, expert în seducerea sexului slab. Deși niciunul dintre ei nu va ceda impulsurilor sexuale, William și Alice realizează că viața lor intimă are nevoie de o schimbare radicală. Ei vor începe să vorbească despre fanteziile lor, când Bill află cu stupoare că fanteziile lui Alice nu-l vizează deloc. Aceasta revelație îi va împinge să experimenteze jocuri erotice anormale, defulându-și astfel frustrările de ani de zile. Excesul hedonist are și părți mai puțin roz. Pentru Bill, noile descoperiri în materie de sexualitate îl aruncă pe o pantă a pierzaniei. Când odiseea sa devine din ce în ce mai promiscuă, iar tot felul de personaje excentrice și maniace sexual se interpun căsniciei cu Alice, punând-o în pericol, Bill va trebui să-și reevalueze comportamentul. După ce este atras de un grup suspect la o orgie, el își dă seama că marginea prăpastiei este doar la un pas distanță. De teama cenzurării unor scene extrem de explicite sexual, producătorii au încețoșat digital anumite secvențe prea artistice.

Filmările la Eyes Wide Shut au durat 400 de zile, datorită disponibilității actorilor principali, care își trăiau și în film marea iubire, erau nedespărțiți în viață și voiau să fie și pe ecran, ba chiar poate că își trăiau rolurile în viață, adică și căsnicia lor era în impas. Ne imaginăm că regizorul făcea câte 20 de duble la o secvență! Numai Chaplin a mai lucrat așa. Unii au apreciat ultima creație a lui Kubrick drept o incursiune reușită artistic în universul contradictoriu al acelui obscur obiect al dorinței despre care vorbea Freud, alții au catalogat filmul drept tribulație exagerată pe teme psihanalitice. Divergențele referitoare la adevărata valoare a filmului nu au făcut decât să contribuie la succesul de casă al filmului, publicul venind în număr foarte mare să vadă Eyes Wide Shut.

În timp, cu ochii larg închiși ne apare ca o incredibilă creație, care dovedește supremația artei filmului. Indiscutabil, este un film cult. Excesele sexuale devin apariții strict estetice, fără să cadă în vulgarități și pornografie. Partea erotică este tratată strict estetic, nu naturalist. Limbajul este oniric, cu multe elemente suprarealiste și de grotesc expresionist, ca în scena din magazinul unde eroul intră să-și închirieze un costum de carnaval, un smoking, o mantie și o mască. Patronul magazinului este interpretat chiar de Stanley Kubrick. Este o mostră de psihanaliză a unui cuplu perfect realizat, dar care, datorită frumuseții, soții ajung la un impas și simt nevoia să aibă aventuri exterioare sau cel puțin să-și mărturisească visele. Visul ei seamănă mult cu aventura lui în casa superstițială, unde are loc orgia sexuală. Totul arată ca un ritual al frustrării.

Fenomenală este literatura acestui film, adică uluitoarea calitate a dialogului și felul cum este interpretată. Este o analiză subtilă a ființei prin traducerea în limbaj literar. Texul rostit este disecat, transpus în profunda putere de a exprima inexprimabilul. Nu este la îndemâna oricui să perceapă sensurile subtile ale unui dialog, care pentru oamenii normali pare de neînțeles sau absurd, fiindcă ei nu se folosesc de o asemenea armă subtilă, care este psihanaliza. Psihicul se exprimă prin cuvinte, iar cuvintele au sensurile pe care psihicul le dorește. Evident, exteriorizarea, senzualitatea fizică este totală, estompată sau suprapusă peste calitatea ideilor.

Iar tot acest plonjeu într-o lume a spiritului, atingând izvorul gândirii, este susținut de un limbaj cinematografic deopotrivă absurd și abstract. Adică imaginea nu divaghează, nu risipește concentrarea ideilor. Un gând este perfect ilustrat printr-un prim-plan semnificativ și de o durată neobișnuită. Eroii au 9 ani de căsătorie și o fetiță de 7 ani, dar mărturisesc că nu se cunosc. Dialogul lor este un studiu reciproc, motivat, explicat de ei ca o dorință de a se cunoaște mai bine, de a penetra în ascunzișurile ființei lor. Este un film care rezistă plăcerii estetice mai ales la revederea lui. Un mare film este polistratificat. După asimilarea plasticii lui, urmează neapărat percepția dialogului sofisticat. Sunt două filme deosebite și este păcat să nu le îmbini, să nu le deguști savoarea, la o a treia vizionare.

Articolul precedentCine a fost Effingham Grant, cel al cărui nume poartă celebrul pod Grant din București?
Articolul următorTragedia de la Cernobîl cu 35 de ani în urmă….(Corespondență de la Dr. Anna–Nora Rotaru–Papadimitriou, Grecia–Atena)
Fizician teoretician și matematician de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv a studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.