Acasă Cultura Pisicile și muzica. Corespondență de la SGK (Dr. Sofia Gelman–Kiss, muzicolog, membru...

Pisicile și muzica. Corespondență de la SGK (Dr. Sofia Gelman–Kiss, muzicolog, membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii”, Israel–Netania)

sofia
SGK

                             

„Și cea mai mică felină este o capodoperă” – Leonardo di ser Piero da Vinci 

Misterioase, pline de grație, pisicile au fost mereu în centrul atenției celor ce căutau inspirație pentru a scrie povești palpitante–vezi Motanul Încălțat sau, filmul Pisicile  aristocrate semnat de Walter Elias Disney dar, ele apar nu odată personificate și în literatura adresată cititorilor adulți… Vom aminti doar Motanul lui Bulgakov care apare pe străzile Moscovei împreună cu alte personaje ireale. Pisicile sunt fascinante prin apariția lor lascivă, sunt enigmatice prin definiție, frumoase, capricioase, imprevizibile, iată suficiente motive pentru ca ele să își facă apariția și în domeniul muzicii!  

Fără a respecta o ordine cronologică, vom trece în revistă prezența câtorva din atrăgătoarele feline în paginile configurate sonor:

Domenico Scarlatti a compus o fugă al cărei subiect i se datorează pisicii sale, pe nume Pulcinella. Într-o bună zi, pisica s-a „plimbat” pe clapele claviaturii iar compozitorul a notat sunetele care apoi i-au servit drept sursă pentru a compune fuga pe tema „cântată” de către Pulcinella.

Gabriel Fauré a inclus în  suita Dolly pentru pian la patru mâini, un „portret” al unei pisici – Kitty – care se joacă cu ghem de lână. Muzica descrie în mod ingenios mișcările repezi ale pisicii; ascultând lucrarea lui Fauré este ușor să îți imaginezi felul în care ea fuge după ghem și îl desface…

 

– Când muzicii i se asociază   arta vizuală ajutată și de text – cum este cazul   scenei de operă–descrierea devine concretă, ea nu mai lasă loc interpretărilor subiective, interpretări ce caracterizează muzica fără imagine.  Joseph Maurice Ravel  a scris opera Copilul și vrăjitoriile   în care jucăriile prind viață pentru a-l ajuta pe stăpânul lor în … rezolvarea temelor de casă. Apar și două pisici care, firesc, vor cânta în duet.

– Și à propos duet, celebră și populară este lucrarea bazată pe cuvântul miau concepută pentru două pisici (ea și ea sau ea și el), lucrare cunoscută ca fiind semnată de Giovacchino Antonio Rossini, deși, probabil este doar atribuită compozitorului fiindcă  de fapt, ea  îi aparține lui Robert Lucas de Pearsall care a publicat duetul sub pseudonimul G. Berthold.

– Compozitorul englez Sir Andrew Lloyd Webber, Baron Lloyd-Webber scrie musicalul Cats bazat pe textul lui T.S. Elliot. Succesul nu se lasă așteptat, cântăreții-dansatori care întruchipează pisicile participante la desfășurarea acțiunii seduc publicul.  Muzica plăcută, imaginea complexă și colorată a scenei, ingeniozitatea eșafodajului, decorurile și costumele pitorești garantează reușita.  Premiera la West End a avut loc în anul 1981 iar în 1982 musicalul se pune în scenă pe Broadway. Cats câștigă numeroase premii, textul este tradus în 20 de limbi, iar în anul 1998 apare și o variantă concepută pentru televiziune. Memory face ocolul lumii în mod independent de restul musicalului, devenind melodia care  cea mai cunoscută a lucrării.

Serghei Serghievici Prokofiev compune povestea muzicală Petrică și lupul  în anul 1936. Destinată copiilor, povestea descinde în imaginația celor mici cu ajutorul naratorului, dar, și prin intermediul diverselor instrumente care sunt sinonimele oamenilor și a animalelor prezente în acțiune. Pisica–nu chiar personaj pozitiv – este întruchipată de către clarinet; linia melodică săltăreață descrie năzbâtiile ei. Pașii pisicii devin uneori lenți, clarinetul în pianissimo sugerează lăbuțele cu pernițele ca de catifea spre a reda manevrele ei viclene.

Aaron Copland s-a inspirat din fabula lui La Fontaine, Pisica bătrână și șoarecele tânăr când a scris în anul 1920 lucrarea sa pentru pian cu același titlu. Muzica zugrăvește în mod sugestiv cele două personaje, limbajul sonor al compozitorului clădește imagini clare ce se fac văzute  în fantezia ascultătorului. Descrierea plastică a șoarecelui tânăr perspicace și a mișcărilor anevoioase ale pisicii împrumută lucrării un farmec deosebit și o lesne vizualizare pentru auditori.

– Pisica este prezentă și în paginile semnate de Piotr Ilici Ceaikovski, baletul Frumoasa din pădurea adormită include–printre alte personaje neaparținătoare derulării acțiunii  dar prezente în basmele lui  Charles PerraultMotanul Încălțat, Tom Degețel sau CenușăreasaPiotr Ilici Ceaikovski scrie baletul în anul 1889 după versiunea Fraților Grimm. Subiectul baletului se concentrează asupra conflictului dintre cele două zâne, forța binelui Zâna Liliacului și forța răului,  Zâna Carabosse. Aceasta din urmă–fiindcă nu fusese invitată la botezul Prințesei Aurora–o blestemă pe fetiță în semn de răzbunare. Aurora va deveni o tânără frumoasă dar când va împlini 16 ani se va înțepa cu acul unui fus și va muri. Regele și Regina cer milă pentru Prințesă dar Carabosse este neînduplecabilă. Noroc cu Zâna Liliacului care rămăsese ultima în rândul celor ce-și exprimă urările; nu are suficientă putere spre a anula blestemul, dar transformă moartea într-un somn îndelungat de 100 de ani cu deznodământ fericit prevestind sosirea unui Prinț care o va trezi pe Prințesă printr-un sărut.  Motanul  Încălțat apare doar în actul trei, împreună cu Scufița Roșie, Tom Degețel și Cenușăreasa, ei sunt invitați la nunta Prințesei și a Prințului. Cert este că figura motanului l-a fascinat pe Ceaikovski dacă l-a  inclus într-o poveste în care se putea lipsi de prezența lui…

Vedeți, așa sunt pisicile: adorate, uneori chiar adulate, divinizate fiindcă emană mister, sunt ezoterice, ascund cine știe ce taine nedeslușibile; ele atrag ca un magnet orice om care vrea să se afle în preajma legăturii cu transcendența…

Sofia Gelman–Kiss (Dr. în Muzicologie, membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii”, Israel–Netania)

Alte articole ale autoarei Sofia Gelman–Kiss în Jurnalul Bucureştiului

Articolul precedentVolumul „Amurgul gol” (cu „gânduri de primăvară”) al poetului băcăuan Cristian Bodnărescu
Articolul următorPe secera lumii, suspin în toamna noastră cu fluturi de noapte (Corespondență de la JHK (Julia – Henriette Kakucs, poet, scriitor, eseist, Germania – Frankfurt am Main)
Fizician teoretician și matematiciancian de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv ai studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.