Acasă Culturale si Altele „Ce valoare are omul în matematică” în timpul unei „vieți matusalemice”? (Corespondență...

„Ce valoare are omul în matematică” în timpul unei „vieți matusalemice”? (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița)

Ce valoare are omul în matematică ?

Abu Abdullah Muhammad bin Musa al-Khwarizmi (Muhammed ibn Musa Horezmi, savant, astronom/astrolog, matematician şi scriitor persan, 780 – 845 d.Hr.), cunoscut ca fiind descoperitorul cifrei zero şi considerat de unii a fi „Părintele algebrei”, a fost întrebat: „Ce valoare are omul în matematică ?

Răspunsul său a fost: Dacă omul are bun simt şi caracter = 1; Dacă mai este şi frumos = 10; Dacă mai are şi bani = 100; Dacă se mai trage dintr-o familie respectabilă = 1000. Însă dacă dispare simbolul bunului simţ şi al caracterului, adică dacă dispare 1, rămân doar zerourile, rămâne cu 000, ceea ce înseamnă că fără bun simţ şi caracter omul este o nulitate.

Musa al-Khwarizmi, s-a născut probabil în 780 d.Hr. (la Horezmi, în actualul Uzbekistan), și a murit către anul 845 d.Hr. A fost unul dintre primii clasici ai islamului și primul savant al școlii din Bagdad, deschizător de drumuri în matematică. Astfel, este adesea citat ca „părintele algebrei, numele acestei discipline matematice având la origine titlul cărții sale al-Kitab al-mukhtasar fi hisab al-jabr wa’l-muqabala. De la numele lui provine și cuvântul algoritm – procedeu sau sistem de calcul. Și-a desfășurat activitatea în timpul domniei califului Al-Mamun, care a pus bazele Clădirii Înțelepciunii, instituție de învățământ și cultură, unde erau amplasate și un observator astronomic și o bibliotecă. Al-Horezmi a fost conducătorul matematicienilor și astronomilor care au activat în cadrul acestei prestigioase instituții. Al-Horezmi a fost un iscusit constructor de instrumente optice și realizator de tabele astronomice. În 1878 s-a găsit un manuscris al său, intitulat Imaginea Pământului.

Viaţa matusalemică

Din arborele genealogic al celor 10 generații care au trăit pe Pământ în perioada dintre crearea primului om, adică a lui Adam, și până la Potop (perioadă care se presupune că a fost între circa 2242 sau 2262 de ani), Metusala (care a fost a opta generație), a trăit cel mai mult dintre toţi, respectiv 969 de ani; de aici provine şi expresia de „viaţă matusalemică”, folosită cu sensul de „viața foarte înaintată a unei persoane”.

În Biblie, cartea Geneza, capitolul 5, versetele 3-32 (prescurtat „Geneza 5:3-32”), sunt consemnați următorii descendenţi de la Adam până la Noe (inclusiv Noe), respectiv până la Potop, cu vârstele acestora, după cum urmează:

  1. Adam, care a trăit 930 de ani, la vârsta de 130 de ani, i s-a născut Set.
  2. Set, care a trăit 912 de ani, la vârsta de 105 de ani, i s-a născut Enos.
  3. Enos, care a trăit 905 de ani, la vârsta de 90 de ani, i s-a născut Cainan.
  4. Cainan, care a trăit 910 de ani, la vârsta de 70 de ani, i s-a născut Mahalaleel.
  5. Mahalaleel, care a trăit 895 de ani, la vârsta de 65 de ani, i s-a a născut Iared.
  6. Iared, care a trăit 962 de ani, la vârsta de 160 de ani, i s-a născut  Enoh.
  7. Enoh, care a trăit 365 de ani, la vârsta de 65 de ani, i s-a născut Matusala.
  8. Matusa(e)la, care a trăit 969 de ani, la vârsta de 186 de ani, i s-a născut Lameh.
  9. Lameh, care a trăit 777 de ani, la vârsta de 182 de ani, i s-a născut  Noe.
  10. Noe, care a trăit 950 de ani (Geneza 9:29), la vârsta de 500 de ani (Geneza 5:32), i s-au născut Sem, Ham şi Iafet (Geneza 5:32; 10:1). Noe era de 600 de ani când a venit Potopul pe pământ (Geneza 7:6), iar după Potop a mai trăit 350 de ani (Geneza 9:28)

Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița

Nota autorului: Tuturor cititorilor mei le doresc o „viaţă metusalemică” în deplină sănătate și fericire.

Articolul precedentEseul de sâmbătă. Suntem în genunchi toți! (Corespondență de la prof. univ. asoc. Pompiliu Comșa, directorul ziarului Realitatea)
Articolul următorExpozitie de shunga la Bucuresti
Fizician teoretician și matematiciancian de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv ai studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.