Acasă Apărarea Drepturilor Cetățenilor (Omului) Sponsorizăm și noi ceva? Mecanismul și algoritmul sponsorizării!

Sponsorizăm și noi ceva? Mecanismul și algoritmul sponsorizării!

An de an apar în presă scrisă și audiovizuală diverse contracte de sponsorizare, mai mult sau mai puțin oneroase, unele chiar amuzante, altele la limita legii.

Considerând că și în țara noastră sunt încă mulți directori și manageri responsabili, care posedă un simt civic dezvoltat și care își pun în mod responsabil întrebarea: „Cum pot sponsoriza o cauză adevărată?”

Pornind de la ideea că prezența acestora este destul de mare pe rețelele de socializare (LinkedIn inclus, că numai profesional nu e!) am decis ca, apelând la ajutorul unui specialist, să răspundem la această întrebare aparent firească. Așa că am apelat la d-na  Valentina Saygo– Expert contabil cunoscut și arhirecunoscut.

Referindu-se la întrebarea noastră ea a precizat că, din punct de vedere legal, este perfect posibilă o astfel de acțiune și că această are și numeroase avantaje pentru cei ce își asumă rolul de sponsori (reducere impozit, reclamă în mass media din două direcții, deoarece sponsorizarea unei cauze agreate și reale înseamnă de multe ori și beneficii pentru toți, etc.).

Mare atenție însă! Această activitate, este mult mai bine recepționată în mass media, fie online fie scrisă și/sau audiovizuală, mai ales în cazul în care se adresează în special ONG-urilor ce desfășoară o activitate vizibilă, verificabilă și, de ce nu, prezentă în toată România.

Sponsorizarea cu 20% din impozitul pe profit este o facilitate fiscală existența în codul fiscal încă din anul 2004, dar care nu este din păcate cunoscută de eventualele firme interesate de această activitate și că urmare nu este pusă în practică de acestea.

Cât de multe lucruri s-ar putea realiza din această acțiune? Enorm de multe!

Mare atenție, această facilitate nu trebuie însă confundată cu re-direcționarea a 2% din impozitul pe salarii, facilitate care se adresează evident doar persoanelor fizice.

Direcționarea în acest caz înseamnă că plata se va face direct către beneficiar, adică direct către ONG-ul ales și nu prin intermediul ANAF!

Pentru ca suma să fie deductibilă, firmele interesate trebuie să îndeplinească următoarele condiții “sine qua non”:

  • Plata trebuie făcută direct către ONG-ul ales;
  • Suma nu trebuie să depășească 20% din impozitul de plata către ANAF;
  • Suma nu trebuie să depășească 3‰ din cifra de afaceri;
  • Plata trebuie să fie făcută până la dată de 31 decembrie a anului fiscal în curs;
  • Este absolut necesară semnarea unui contract de sponsorizare cu ONG-ul ales.

Să luăm însă un exemplu de calcul, să vedem ce înseamnă:

  • CA (total venituri):                200.000
  • Cheltuieli:                               170.000
  • Profit brut:                              30.000
  • Impozit profit 16%:               4.800
  • 3‰ din CA:                              600
  • 20% din impozit:                    960
  • Suma maximă donată:         600

Poți sponsoriza astfel un ONG cu o suma de 600 lei, dar acest lucru trebuie să se întâmple nu mai târziu de 31 decembrie, iar plata impozitului pe profit va fi în acest caz de 4.800 lei – 600 lei = 4.200 lei, plata trebuind să fie efectuată neapărat până la 25 martie anul următor.

Pentru a fi cât mai aproape de suma deductibilă, în lunile noiembrie – decembrie trebuie să faceți o estimare cât mai corectă a profitului realizat pe anul în curs, și să verificați cât reprezintă limita de 3‰ din cifra de afaceri și în final să solicitați și completați corect contractul de sponsorizare al ONG-ului dinainte ales.

Observații importante

  • Pentru sumele mai mici de 5.000 lei, puteți efectua sponsorizarea în numerar, cu condiția să semnați contractul și ONG-ul să va emită chitanță până la dată de 31 decembrie.
  • Pentru sumele mai mari de 5.000 lei, ordinul de plata trebuie virat către ONG până la 31 decembrie.

Mare atenție: în cazul în care suma depasteste cele două condiții procentuale, diferența este considerată că fiind nedeductibilă și va fi tratată că atare, adică va fi impozitată.

Observație: în cazul în care plata este făcută după 31 decembrie, va fi considerată sponsorizare aferentă anului următor.

În opinia specialiștilor, în cazul microîntreprinderilor plătitoare de impozit pe venit această facilitate nu se poate aplică.

Avantajele acestei facilități fiscale:

  • În calitate de sponsor aveți un control deplin asupra unei părți din impozitul pe profit, impozit pe care oricum îl datorați statului;
  • Puteți astfel ajută și susține cauze specifice ONG-urilor a căror activitate o susțineți și apreciați, și puteți contribui totodată la promovarea activităților desfășurate de acestea dar și la dezvoltarea pe termen lung a ONG-urilor și susțînătorilor cauzelor alese de dvs. în calitate de sponsor.
  • Puteți beneficia de publicitate.

Două sfaturi importante:

  • pentru antreprenori și manageri: insistați pe lângă contabilii sau directorii economici să îndrăznească să pună în aplicare această facilitate de care putem beneficia cu toții în fond și la urmă urmei.
  • pentru contabili și directori economici: explicați antreprenorilor și managerilor această facilitate fiscală și faceți că ea să funcționeze prin contribuțiile dvs. anuale, susțînând susțînând astfel cauze și activități specifice, apreciate și susținute astfel.

Așa că în încheiere, dacă sunteți întradevar interesați să susțineți și să ajutăți un ziar care va sprijină direct sau indirect și care prin promovarea unor studii care contează cu adevărat contribuie în primul rând la bunul mers al comunității, atunci va recomand să sponsorizati ziarul nostru. Un laptop, o imprimantă, ce va prisosesc ar fi numai bune în special pentru cei ce vor să devină corespondenți din zone mai puțîn privilegiate de soarta.

Gășiți aici niște oameni minunați, cu multe idei bune și valoroase, cu proiecte și studii de care beneficiază din ce în ce mai mulți consumatori din România și care s-ar bucură enorm de ajutorul dumneavoastră, acesta permițându-le să-și continue proiectele în curs dar și să înceapă altele noi și extrem de interesante.

Ce ziceți? Ne ajutăți? 

Noi sperăm că da.

 

Lucrări publicate de către autor sub egida Jurnalul Bucureştiului