Expoziția itinerantă „IdentitAR feminin”, un proiect digital multimedia, cu animații 3D și realitate augmentată, însoțit de muzică, sunet, spectacole lectură și dezbateri, va fi prezentată în patru orașe din România: Câmpulung Muscel, Sfântu Gheorghe, Suceava și Râmnicu Vâlcea. Turneul debutează pe 7 septembrie, într-un spațiu alternativ – Convivial, din Câmpulung Muscel. Dimensiunea de realitate augmentată a expoziției poate fi accesată prin telefonul mobil (iOS sau Android), instalând aplicația gratuită Reniform App din App Store | Google Play.
„IdentitAR feminin” este un univers populat cu siluete de femei și fete în nenumărate roluri, chipuri ale aceluiași avatar, care-și păstrează esența în furtunile unor destine unice, descrise de zece texte dramaturgice semnate de tinere autoare din România și Republica Moldova. Identitatea feminină este recuperată dintr-un mozaic de ipostaze, fiică a tatălui sau, poate, a mamei, femei rătăcite în aventuri est-europene și obligate să înfrunte sărăcia, mereu visând o viață mai bună, sau copile captive în saga tragi-comică a datoriei de a-și salva familia printr-o căsătorie convenabilă peste Ocean. Destine individuale vibrează într-o constantă universală. Ce este o femeie? Poate e Victoria, care are 51 de ani și un iubit de 34, un tip nervos care aruncă după ea cu sticle de gin. Sau, poate e Cami, din Arad, care, la 8 ani, ia liftul până la ultimul etaj în hotelul Savoy, spre o camera unde o poloneză răstoarnă pe pat o sacoșă plină cu pachete de țigări, ciorapi de nailon, costume de baie mult prea mari și zeci de doze de spray FA.
În baia comună comunistă se amestecă poveștile a sute de femei. În prim plan ajung, rând pe rând, femei care se luptă cu sărăcia unor vremuri de tranziție, femei îmbrăcate de la second-hand, mame care merg cu autobuzul pe ruta din stânga Nistrului, sau altele care visează în liniștea unui apartament de la etajul 3, cu două camere bine încălzite, cu televizor color și cu două balcoane. Aflăm câte ceva despre viața Melaniei, o bătrână dintr-un sat viscolit, care își conservă dragostea prin… taxidermie, sau despre speranțele unei adolescente care-și caută tatăl în vreme de război, dar descoperă, întâmplător, iubirea. Din copilărie până la maturitate, din adolescență până la bătrânețe, personajele feminine descrise de aceste texte trec în revistă aspectele universale legate de percepția rolului femeii în societate. În plan secund, se conturează o a doua identitate, cea națională, modelată de spații aflate la confluența multiplelor puteri străine, care au cunoscut vremuri tulburi, cu emigrare masivă, sărăcie sau lipsă de speranță.
Zece scriitoare din România și Republica Moldova vorbesc despre femeile de pe-o parte și alta a Prutului
Cele zece texte dramaturgice, descoperite și curatoriate de criticul de teatru și film Ada-Maria Ichim, sunt tot atâtea trasee prin istoria recentă, tablouri pierdute pe o parte și pe alta a Prutului, într-un ținut de 30 de ani transformat de tranziții și devenit, încă o dată, martor într-un conflict. Călătorii în timp, în trecutul României comuniste, al Moldovei sovietice sau al Transnistriei măcinate de instabilitate, textele rămân, însă, ample mărturii poetice, schițe delicate de destin într-o dinamică socială imprevizibilă. Sunt aventuri în lumea patriarhatului și a distrugerii pământului în numele câștigului financiar, raiduri în Transnistria tulburată de război sau un crâmpei de frescă socială din tumultoasa istorie recentă a Republicii Moldova și a Chișinăului. Descriu corupția și nevoia de a se „descurca” a oamenilor simpli. Poveștile, sunt și nu sunt cele știute, definite de simboluri și cadre culturale încă puternice pe ambele maluri ale Prutului:
- „Mama și tata s-au cunoscut în ‘88. În perioada în care se discuta despre limba română și identitatea națională, despre credință și patria-mamă România Mare. Mergeau amândoi la proteste și sperau la destrămarea URSS-ului și la Marea Unire. Ea lucra ca inginer la Uzina Signal. El n-avea studii, dar avea blugi și mașină și mergea des la Moscova. Farțoman, zicea mama. Ea învăța la universitate prin corespondență, iar el îi spunea că se chinuie degeaba. Că niciuna dintre soțiile prietenilor lui nu lucrează. Că și ea o să stea acasă ca o regină, în castelul lor cu 3 etaje, pe care el o să-l construiască” (Natalia Graur, „O țară duty-free”).
- „În toate textele care stau la baza proiectului IdentitAR Feminin avem situații sociale sau economice complicate, în care pe fundalul destinului greu al colectivității se desprind particularitățile problematicii feminine: destinul de a îngriji de alții, greutățile casnice, muncile femeilor, maternitatea, reușită sau nu, abuzul, creativitatea inhibată, greutatea accesului la studii, atașamentul și iubirea, condiția femeii artist care e și mamă, presiunea socială a rolurilor tradiționale desemnate femeilor. Într-o lume încercată, în care tuturor le e greu, femeii îi este și mai greu” (Ioana Nicoară, Coordonatorul artistic al proiectului IdentiTAR)
Între „eul” reflexiv și „eul” documentar
Textele selectate au tonuri şi tonalităţi diferite, de la voci puternice care îşi afirmă vehement perspectiva asupra existenței feminine în contextul patriarhatului mondial, precum Nicoleta Esinencu (Arca Noreei), la discretul murmur traversând istoria al Irinei Nechit (Sfaturile Melaniei). De la copilul care este constant privat emoțional, dar care găsește capacitatea de a recupera iubirea – al Oanei Jindiceanu (Fetița din debara), la tonul de disoluţie şi haos lingvistic şi familial al Innei Cebotari (Entuziaștii). Plasate între „eul” reflexiv şi „eul” martor/documentar, textele dramaturgice propuse de proiectul IdentitAR explorează fațete ale personalității feminine în Moldova și România. Proiectul a fost imaginat în 2020, când curatoarea, Ada-Maria Ichim, a participat ca observator la un seminar de scriere dramatică organizat la Râbnița (de către asociația ArtaAzi din Republica Moldova), în Transnistria. Confruntarea cu realitatea unui stat-insulă, fără statut recunoscut internațional, a constituit punctul de plecare pentru căutările identitare ale grupului de dramaturgi.
„Extinzând cercetarea din spațiul dramaturgiei feminine din Moldova către cel similar, din România, am descoperit texte reprezentând un compozit format din dimensiunea socio-economică și relaţia dificilă cu propria existență de gen, în contextul stereotipiilor şi prejudecăţilor societăţii. Acestea se alătură complicatei reconsiderări a provocărilor generate de existenţa constant bilingvă, româno-rusă, din Republica Moldova, neobişnuită pentru publicul din România, care aduce o tensiune existențială suplimentară, mai ales pe fundalul conflictului recent din Ucraina. Prin aceste texte, scrise de voci diverse, (re)descoperim o dramaturgie plină de forţă, cu un filon dramatic şi narativ, puternic şi asumat. Sperăm că IdentitAR să le dea ocazia să se manifeste, reflectând interese și perspective feminine, să stârnească discuții și interes în generațiile actuale, în ton cu dinamica modificărilor sociale” (Ada-Maria Ichim, curator texte)
Un proiect multimedia inovator, cu animații 3D, muzică și realitatea augmentată
Istoriile sunt reinterpretate de artiști vizuali în lucrări interdisciplinare, care dau atmosferă și tridimensionalitate personajelor, punctând destine feminine și problematicile ridicate de textele dramatice. Poveștile, imaginate la confluența dintre arte, prind aripi într-un mic univers creat pentru a spori experiențele senzoriale și pentru a îmbogăți percepția asupra realității. Muzică și sunete, lumini, mișcare, voci, animații 3D, decor, toate recompun lumi noi, pornind de la expresii literare. Mintea, sufletul și simțurile devin ele însele parte din spectacol, iar spectatorul se transformă într-un creator de sens. Un colectiv multidisciplinar a imaginat această experiență, pornind de la o selecție de texte dramatice realizată de Ada Maria Ichim, scenarist, critic de teatru și film. Parte din echipa Reniform Production, artiștii vizuali Ioana Nicoară și Sergiu Negulici sunt autori de filme de animație și creatorii unor proiecte culturale apreciate în țară și străinătate.
Sergiu Negulici este cunoscut internațional pentru producția „Splendida Moarte Accident” (2017), un scurtmetraj care a câștigat numeroase premii în festivaluri de animație internaționale, printre care premiul pentru debut la Festivalul Internațional de Animație de la Annecy, Franța, sau Marele Premiul al Festivalului Internațional de Animație de la Hiroshima, Japonia. Ioana Nicoară este o artistă multimedia care folosește animație, acuarelă și realitate augmentată în proiectele ei artistice. Proiectele ei au fost expuse în mai multe orașe din țară, dar și la festivaluri de animație din Europa. Makunouchi Bento (Valentin Toma și Felix Petrescu), un duo timișorean cunoscut pe scena muzicii electronice din România, semnează muzica. Augmentarea în aplicația Reniform App este mânuită de Sabin Șerban, din partea Augmented Space Agency. Expoziția este itinerată în 4 orașe, unde va fi însoțită de spectacole lectură și dezbatere. Astfel programul evenimentelor este:
- 7 septembrie 2024, Convivial, Câmpulung Muscel, unde expoziția va fi însoțită de o lectură a actorilor Laurențiu Bănescu și Oana Jindiceanu, urmată de discuții cu publicul și concert Oigăn. Expoziția va putea fi vizitată între 9-24 septembrie la Cafenea Coloniale;
- 20-26 septembrie, Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, cu eveniment și spectacol lectură pe 26 septembrie
- 29 septembrie-9 octombrie, Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava, cu eveniment și spectacol lectură pe 9 octombrie
- 11-15 octombrie, la Teatrul „Anton Pann”, Râmnicu Vâlcea, cu eveniment și spectacol lectură pe 15 octombrie
Reniform Production s-a numărat printre companiile artistice care au folosit în avangardă conținutul augmentat (AR) în proiecte artistice hibride. Concentrat în jurul artiștilor Sergiu Negulici și Ioana Nicoară, Reniform Production este un studio de grafică și animație care dezvoltă proiecte culturale multimedia, bazate pe animație 3D, ilustrație și realitate augmentată. Are în portofoliu o serie de succese, printre care cartea de poezii animate „Himere Valahe”, realizată în colaborare cu Fundația Triade, expoziția „De la Neacșu la AR”-o intervenție în spațiul public care promovează texte de autori români contemporani, ce a fost expusă în Timișoara, Câmpulung, București, Oradea, Brașov, Lisabona, „De la Tilincă la Opincă”-un proiect al MNȚR (Muzeul Național al Tăranului Român), sau „Povestea mea” – proiect al Identity Education pentru Timișoara 2023. Grupul experimentează noile tehnologii încă din 2016, când a dezvoltat o strânsă colaborare cu Augmented Space Agency („O catedrală a corpului”, „Muzeul Abandonului VR”, „XR Month” etc). Obiectivul acestui colectiv este să dezvolte proiecte culturale hibride, cu animație și AR, în expoziții mobile care diversifică publicul, atât geografic, cât și cultural. Reniform Production crează pentru generațiile tinere instalații care pot fi prezentate atât în spații alternative, neconvenționale, cât și în cele formale. „Prin astfel de proiectele hibride împingem limita tehnologiei și creăm spații de dialog între multiple discipline, artistice sau nu. Imaginăm artă digitală și proiecte culturale adresate publicului larg, la care poate avea acces oricine are un smartphone în buzunar”, spune Ioana Nicoară, reprezentanta organizației.
- Echipa: Artiștii vizuali Sergiu Negulici, Ioana Nicoară
- Muzică: Makunouchi Bento (Valentin Toma, Felix Petrescu)
- Voci: Laurențiu Bănescu, Mădălina Mușat, Olga Macrinici, Natalia Graur, Natasha Radion
- Implementare AR: Sabin Șerban (Augmented Space Agency)
- Texte: Inna Cebotari, Olga Macrinici, Irina Nechit, Nicoleta Esinencu, Mariana Starciuc, Natalia Graur, Carolina Dutca, Theodora Sandu, Elise Wilk, Oana Jindiceanu
- Curator texte: Ada-Maria Ichim
- Comunicare: Evantia Barca
- Manager proiect: Adriana Ion
- Finanțator: Administrația Fondului Cultural Național.
- Susținut de: Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava, Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea, Convivial, Cafenea Coloniale
- Parteneri media: Jurnalul Bucureștiului, Propargarta, Spotmedia, IQ ADS, Smark, Revista Zeppelin, Revista Arta, Radio Romania Cultural, Modernism, Zile și Nopți, Filme-Cărți, Daily Magazine, Ziarul Metropolis, Feeder, DigitizArte, Igloo, Empower Artist Magazine, Happ, Radio România Internațional, Agenția de carte, The Woman, Revista Golan, Arte Vezi, The Expert, Aici a stat, Ziarul din Muscel, Muscel FM, Muscel Media, Evenimentul Muscelean, Clar TV, Munteanu Recomandă
Notă. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național, care nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțări.
Promovarea online a instituțiilor, jurnalelor și articolelor academice
Lucrări intelligence
„Puterea de la Puterea informațiilor la Puterea în Intelligence”(Tiberiu Tănase-coordonator, autori Ovidiu Boureanu și Petru Ștețcu, Editura Concordia, Arad, 2024)
Recenzie. Noua carte apărută la editura Concordia reprezintă un amplu proiect documentar și documentat asupa unui subiect prezent în viață, în societate și istoria umanității și anume „Puterea” privită din mai multe puncte de vedere. Aceasta se bazează pe o amplă documentare și bibliografie privind puterea–pornind de la termenul, concept semnificații și domenii în care este prezentă dar și modalitați de raportate privind importanța acesteia în diverse domenii și situații. Pe parcursul celor XV capitole autorii de prezintă multe și intresante noutăți privind termenul și conceptul de putere pornind de la Introducere (p. 13), la definiții–care încep cu clasica întrebare „Ce este puterea?” cu raspuns pornind de la Dex la conceptul puterii, fețele puterii, dar și la puterea ca decizie sau puterea ca preluare a controlului.
Sunt prezentate și fețele puterii, care sunt sunt autoritatea și legitimitatea. Foarte interesanta lucrare debutează cu un prim capitol unde în Secțiunea a 3-a avem informații documentate despre „Putere” versus „Autoritate”, „Ce este puterea?”„Care este autoritatea?” Dar și diferența dintre putere și autoritate. De menționat tot aici în Secțiunea a 4-a se fac referirila la Dominație versus Autoritate iar în Secțiunea a 5-a unde sunt prezentate Puterea, politica și statul. Sunt importante raspunsurile la întrebarile cum ar fi Ce este puterea politica?.De mare interes este și Secțiunea a 9-a, al aceluiaș prim capitol care tratează Analiza Puterii și se referă la Analiza SWOT (slăbiciuni, oportunități și amenințări). Urmează un important capitol și anume cel referitor la Puterea Mondială ce conține referiri puterea mondială și scopul acesteia, Guvernul Mondial,Organizarea Piramidei Puterii la p.81.
Întalnim și alte capitole foarte importante cum este cel referitoar la „Puterea informației” (p. 129), și în mod deosebit la conceptul de informație, dar și considerații despre puterea informației, precum și despre puterea informației într-o societate liberă. Importante sunt referințele la „Puterea militară” (p. 255) în ceea ce privește evoluţia marilor puteri. Astfel, Secțiunea a 2-a tratează un aspect absolut de interes pentru puerea statelor și anume despre țările cu cele mai mari armate din lume și despre cele mai mari puteri militare din lume. Important este și capitolul ce prezintă „Puterea Economică” (p. 279) cu referiri la „Puterea pieței” legate de noțiunile „Ce este puterea de piață?” Înțelegerea puterii pieței cu exemplu de putere de piață și structurile de putere ale piețelor până la prezentarea conceptele de putere și emergență.
De subiniat capitolele ce urmează despre „Puterea politică” (p. 307) pornind de la definiția puterii politice. Ce este politica și cum funcționează? Conceptul de putere politică puterea alienată și conținut și trăsături ale puterii politice și Autoritatea și Legimitatea politică. Cel de–al X–lea Capitol se referă la „Puterea Mass-Media” pornind de la definirea presei, evoluția presei în decursul timpului., funcțiile presei. Presa, a patra putere în stat, „Comunicarea politică”, și când puterea ascultă de presă, dar și despre libertatea presei. Acest capitolul este urmat de alte capitole de mare interes și anume „Puterea organizației” și foarte important „Puterea intelligence”-ului. Aici se fac referiri la „Ce este Intelligence?” Dar și la Puterea în intuiție și decizie în activitatea de intelligence.
Trebuie menționat că importanţa activităţii intelligence pentru orice stat-naţiune este în mod direct legată de ameninţările şi vulnerabilităţile la nivel local, regional şi global, de rolul aspectelor politico-militare şi economice pe scena internaţională, precum şi de atitudinile liderilor faţă de structurile de intelligence şi securitate naţională. Unele din cele mai importante aspecte şi tendinţe care vor caracteriza şi influenţa mediul şi organismele de intelligence ale statelor-naţiune în secolul XXI ar putea fi „Forța cunoaşterii”, prioritară, dar și esentială și se va baza pe informații. În prezent cunoaşterea are valoare, iar intelligence adică informația strategică este putere. Cunoaştere fără intelligence nu poate exista, la fel cum un intelligence calitativ nu poate să se manifeste fără cunoaştere. Deoarece cunoaşterea este astăzi cel mai important şi util element al competitivităţii la nivel global şi devine cea mai importantă resursă a unei naţiuni, am putea afirma că se naşte o nouă componentă, anume „intelligence-ul cunoaşterii”, care devine astfel elementul complementar al domeniului intelligence-ului și esențial puterii. Deci, putem afirma că „Puterea” se mută acum dinspre state-naţiune, spre state-piaţă şi mai nou spre state-reţea. Adică dinspre state spre grupuri unite în reţele, dinspre legile fizicii şi puterea fizică spre legile cibernetice şi puterea creierului („brain power”), iar paradigma „cine are informaţia deţine puterea”
- Mihai Eminescu, Ion Oprea, Grid Modorcea, Adrian Păunescu, Neculai Constantin Munteanu, Adrian Cioroianu, Octav Pancu-Iași, George Călinescu, Vasile Sava, Cicerone Poghirc, Aurelian Titu Dumitrescu, Mircea Florin Șandru, Lucian Blaga, Constantin Pădureanu, Dumitru Tinu, Cezar Ivănescu, Fabian Anton, George Topîrceanu, Petru Codrea, Radu Gyr, Dan Culcer, Ion Anton, Dumitru Stăniloae, Mihai Cosma, Claudiu Săftoiu, Iosif Constantin Drăgan, George Băjenaru, Cleopatra Lorințiu, Ion Heliade-Rădulescu, Andrei Partoș, Ion Cristoiu, Mircea Badea, Grațian Cormoș, Aristide Buhoiu, Ioana Sava, Brândușa Prelipceanu, Nicole Valéry-Grossu, Gabriel Liiceanu, Ion Agârbiceanu, Eliza Macadan, Florian Bichir, Emil Șimăndan, Bogdan Suceavă, Adriana Săftoiu, Ioan Chirilă, Gabriela Vrânceanu-Firea, Paul Lampert, Octavian Paler, Alexandru Vianu, Dumitru Toma, Eugen Barbu, Eric Winterhalder, Cristian Mungiu, Vintilă Horia, Dan Pavel, Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu, George Pruteanu, Emil Hurezeanu, Ivo Muncian, Radu Jörgensen, Lazăr Lădariu, Eugen Ovidiu Chirovici, Adrian Hoajă, Doina Drăguț, George Muntean, Barbu Catargiu, Adrian Mîrșanu, Victor Frunză, Lorena Lupu, Alexandru Candiano-Popescu, Marius Mircu, Dănuț Ungureanu, Vasile Copilu-Cheatră, Rodica Culcer, Andrei Gorzo, Zaharia Stancu, Eugen Cojocaru, Răsvan Popescu, Ion Anghel Mânăstire, Pamfil Șeicaru, Tudorel Oancea, Dorin Ștef, Paula Seling, Sabin Gherman, Marian Coman, Brîndușa Armanca, Valeriu Turcan, Teșu Solomovici, Sorin Roșca Stănescu, Tudor Octavian, Vasilica Ghiță Ene, Gabriela Adameșteanu, Radu Negrescu-Suțu, Cornel Nistorescu, Petre Got, Dumitru D. Șoitu, Geo Bogza, Dan Diaconescu, Stelian Popescu, Nicolae Carandino, Valer Chioreanu, Ioan Massoff, Corneliu Stoica, Adelin Petrișor, Ion Călugăru, Andrei Alexandru, Ludovic Roman, Radu Paraschivescu, Vasile Urechea-Alexandrescu, Elis Râpeanu, Cezar Petrescu, Ion Monoran, Thomas Csinta, Marian Odangiu, Paul Barbăneagră,…
- Români francezi: Vladimir Cosma, Emil Cioran, Matei Vișniec, Tristan Tzara, Victor Brauner, Elvira Popescu, Gherasim Luca, Dinu Flămând, Vasile Șirli, Elena Văcărescu, Constantin Virgil Gheorghiu, Ion Vlad, Thomas Csinta, Paul Barbăneagră, Bogdan Stanoevici, Ariel Moscovici, Luminița Cochinescu, Alice Cocea, Roxana Eminescu, Irina Ionesco, Eli Lotar, Alexandre Revcolevschi, Radu Mihăileanu, Horia Surianu, Haim Brézis. Extras: Vladimir Cosma (n. 13 aprilie 1940, București) este un violonist, compozitor și dirijor francez, născut la București, România, într-o familie de muzicieni. Tatăl său, Teodor Cosma, este pianist și dirijor, mama sa, Carola, autor- compozitor, unchiul său, Edgar Cosma, compozitor și dirijor, iar una dintre bunici a fost pianistă, elevă a celebrului Ferrucio Busoni. După câștigarea primelor sale premii la Conservatorul Național de la București, Vladimir Cosma ajunge la Paris (unde emigrase unchiul Edgar), în 1963, unde își va continua studiile cu Nadia Boulanger și la Conservatorul Național din Paris. Pe lângă formația clasică, s-a simțit atras, de foarte tânăr, de muzica de jazz, muzica de film și toate formele muzicilor populare. Începând din 1964, a efectuat numeroase turnee în lume concertând ca violonist, dar, curând, se va consacra din ce în ce mai mult compoziției. Scrie diferite lucrări printre care: „Trois mouvements d’été” pentru orchestră simfonică, “Oblique” pentru violoncel și orchestră, muzică pentru scenă și balet (“Volpone” pentru Comedia Franceză, opera „Fantômas”, etc.). În 1968, Yves Robert îi încredințează prima muzică de film: „Alexandre le Bienheureux”. De atunci, Vladimir Cosma a compus mai mult de trei sute de partituri pentru filme de lung metraj sau serii TV. Cinematografia îi datorează numeroase succese în colaborare în special cu: Yves Robert, Gérard Oury, Francis Veber, Claude Pinoteau, Jean-Jacques Beineix, Claude Zidi, Ettore Scola, Pascal Thomas, Pierre Richard, Yves Boisset, André Cayat…