Cum se poziționează IMM-urile în raport cu trendul ESG (Environmental, Social, Governance)–mediu, social, guvernanță? Ioana Arsenie (strateg financiar Trusted Advisor, oferă recomandări pentru IMM-uri), din perspectiva strategică și financiară
Observăm cum corporațiile se aliniază tot mai accentuat cu acest concept și în fiecare zi sunt anunțate obiective și proiecte în zona ESG (Environmental, Social, Governance). Evaluarea companiilor cuprinde modul în care acestea își pun amprenta asupra mediului în care activează. Indicii bursieri sunt afectați pozitiv sau negativ de noutăți din această sferă, fie că vorbim de o investiție pentru a reduce amprenta de carbon, un proiect social sau modul în care guvernanța operează în organizație, asigurând investitorii că banii lor corect gestionați.
Mai nou, finanțatorii anunță că includ indicatorul ESG (Environmental, Social, Governance) în scorul pentru finanțare și, mai mult decât atât, au fost lansate oportunități de finanțare dedicate. Toate acestea vin la pachet cu asumare și responsabilitate–fiind esențial că obiectivele și proiectele ESG să nu rămână doar pe hârtie. Companiile înregistrează costuri operaționale suplimentare și bugete de investiții dedicate, deloc de neglijat. Ce pot face IMM-urile pentru o poziționare câștigătoare în mediul concurențial, având în vedere această nouă zonă de competiție?
- Alegem o axă de acțiune care are o sinergie maximă cu obiectivele companiei și clientul țintă.
IMM-urile nu dispun de bugete și sunt obligate să găsească soluții pentru a-și păstra competitivitatea și clientela. Câteva exemple:
- alegerea unui ambalaj îmbunătățit
- modificarea unei componente a produsului
- simplul fapt că găsesc soluții de producție și livrare în proximitate
- reducerea cantității de ambalaje introduse pe piață, a cantității de plastic
pot fi câteva inițiative care ajută micii producătorii, companiile românești, să crească angajamentul clienților și chiar să câștige noi clienți.
- Identificăm cum impactează investiția rezultatele financiare ale companiei
„În contextul actual, marcat de creșterea prețurilor materiilor prime și utilităților, a costurilor de transport și logistică, a costurilor finanțării, inflația persistentă, asumarea unei direcții ESG implică creșterea costurilor de producție, iar antreprenorii trebuie să calculeze impactul în marje și să stabilească dacă prețurile actuale sunt corecte, petru a asigura sustenabilitatea financiară a companiei.”- spune Ioana Arsenie.
- Gândim din punct de vedere strategic–pe termen mediu și lung–ce etape și investiții sunt necesare, pentru a avea impactul maxim pe nișă aleasă și facem o comunicare onestă și permanentă cu publicul țintă.
„Suntem bucuroși să observăm în portofoliul nostru antreprenori care inovează și găsesc soluții pentru a încânta clientul dornic să cumpere produse românești, produse cât mai naturale, care nu afectează sănătatea și mediul. Clienții apreciază și sunt loializati pe termen lung, devenind adevărați ambasadori de brand. De aceea, un demers în zona ESG, bine gândit și implementat, aduce beneficii mari și investiția este recuperată, adaugă Ioana Arsenie.
Ioana Arsenie este profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App-aplicatia de raportare financiară și bugetare digitalizată pentru IMM-uri.
Ioana Arsenie, strateg financiar–fondator Trusted Advisor Strategy & Finance a început cariera în consultanță, într-o firmă românească, cu clienți antreprenori români, și ulterior într-o firmă străină, unde a lucrat pentru companii străine, preponderent clienți francezi. Astfel, primii 4 ani au definit standardele în profesie, alături de calificarea ACCA. Ulterior, în rolurile de management operațional și strategic, în România și regiune, Ioana Arsenie a descoperit cât este de important ca funcția financiară să fie dublată de implicarea în strategia de business. A fost iness Partner în multinațională și a coordonat, în calitate de membru non-executiv proiectele de strategie ale companiei, în vederea dublării rezultatelor în 7 ani. Din 2015, Ioana Arsenie a decis să pună la dispoziția IMM-urilor tot ceea ce știe să facă, prin servicii integrate de strategie financiară și contabilitate, în cadrul firmei proprii, Trusted Advisor Strategy & Finance și ajută companiile să aibă strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare. Pentru mai multe detalii, vă rugăm să vizitați site-ul Trusted Advisor
Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) este o organizație globală de experți contabili (fondată în Marea Britanie și cu sediul la Londra care conferă calificarea profesională de Chartered Certified Accountant pe plan mondial) și una din cele mai mari organizații de contabili din lume având în prezent una dintre cele mai rapide rate de creștere a numărului de membri și studenți (peste 122 000 de membri și 325 000 de studenți și afiliați în 170 de țări), fiind membru fondator al International Federation of Accountants (IFAC). Pe lângă sediul central din Londra, ACCA mai deține un centru administrativ la Glasgow și 80 de birouri locale, dintre care unul la București. ACCA este Termenul de „Chartered” din calificarea ACCA se referă la Carta regală conferită în 1974 de Majestatea Sa Regina Elisabeta a II-a a Regatului Unit. Întrucât titlul de Chartered Certified Accountant este protejat legal, persoanele care îl folosesc pentru a se desemna trebuie să fie membri ai ACCA și, dacă desfășoară misiuni de expertiză contabilă sau audit, trebuie să respecte reglementări adiționale, cum ar fi cele care instituie necesitatea de a deține un certificat de liberă practică, obligația de a încheia asigurări de răspundere civilă și obligația de a se supune la controale din partea ACCA.
Notă. A se vedea și celelalte articole despre Trusted Advisor în Jurnalul Bucureștiului
Nota redacției
Parteneriat Jurnalul Bucureştiului

