Acasă Evenimente culturale Kol Nidre…(Corespondență de la JHK (Julia–Henriette Kakucs, poet, scriitor, eseist, Germania –...

Kol Nidre…(Corespondență de la JHK (Julia–Henriette Kakucs, poet, scriitor, eseist, Germania – Frankfurt am Main)

Kol Nidre
 
Pașii spre sinagoga din seara de Yom Kippur
Pășiți acum în gând
Câte am vrut să fac…
Și câte am făcut?
Fapte puse în balanță astăzi.
Tradiția bunicului meu vienez,
Tradiția stră-stră-străbunicului meu iluminist,
elev al lui Immanuel Kant, prieten cu Moses Mendelssohn la Berlin
Gândurile lor se retrezesc în mine
Astăzi mai mult că oricând.
Am greșit față de tine poate, iartă-mă.
Am greșit față de mine. Pot să mă iert?
Ai greșit tu? Spune-mi…
Kol Nidre
 
Schritte zur Synagoge am Jom Kippur
Am Tag der Versöhnung…
Jetzt trete ich nur in den Geist ein.
Wie viel wollte ich machen…
Und wie viel habe ich in Taten umgesetzt?
Auf der Waage sind meine Taten heute.
Die Tradition meines Wiener Großvaters,
Die Tradition meines Ur-Ur-Großvaters, Vertreter der Aufklärung,
Immanuel Kants Schüler, Freund von Moses Mendelssohn in Berlin
Ihre Gedanken erwachen in mir wieder
Heute mehr denn je.
Ich habe dich vielleicht verletzt, verzeihe mir.
Ich verstand mich nicht. Kann ich mir selbst verzeihen?
Wolltest du mich leiden sehen? Sag es mir …
 
PS. Max-Karl-August Bruch (1838-1920, fost dirijor și compozitor romantic german, autorul a peste 200 de lucrări, dintre care 3 concerte pentru vioară, primul dintre acestea devenind o lucrare de referință a repertoriului) a compus un Kol Nidre minunat. În interpretarea celistului de exceptie Mischa Maisky (n.1948, israelian, de origine letonă/rusă)  are o adâncime, o dimensiune filozofică, emoțională, inedită.

Nota redacției. Rosh Hashanah (Roș Hașana-capul sau începutul anului) este Anul Nou evreiesc, începutul unui nou an potrivit cucalendarul ebraic și cade în prima zi a lunii Tișrei, care este prima lună a calendarului evreiesc modern, fiind prima dintre cele 10 zile ale penitenței numite Yamim Norayim, care culminează cu Iom Kipur, Ziua Ispășirii.  În emisfera nordică are loc la începutul toamnei. După tradiție, Roș Hașana  ar fi aniversarea creării celor dintâi oameni,  Adam și Eva. În Tora i se mai spune și Yom Hatrua, ziua sunării (la origine–din trâmbițe, în zilele noastre asociată adesea cu cornul shofar-ului). Obiceiurile de Roș Hașana includ sunarea din shofar și o cină familială la care se mănâncă mâncăruri simbolice cum ar fi meres unse cu miere, pentru ca anul care începe să fie un an bun și dulce. Alte mâncăruri care, conform tradiției, trebuie să fie prezente și binecuvântate pe masa cinei: rodii, curmale, morcovi, dovleac, fasole verde, praz, o sfeclă precum și un cap de pește. Urările obișnuite de Roș Hașana sunt: „Șana tova” (Un an bun) sau „Șana tova ve metuka” (Un an bun și dulce) și de asemenea „Ktiva ve hatima tova”. Roș Hașana este momentul la care se refereau în mediul evreiesc tradițional contractele legale, atât pentru îngrijirea animalelor, cât și pentru trebuințele poporului. Mișna precizează că în baza acestei date trebuie calculată desfășurarea anilor și, prin urmare, și anul sabatic și jubileul. Sărbătoarea durează două zile.

Yom Kippur (Ziua ispășirii, „Ziua Marelui Pardon”) este cea mai însemnată dintre cele trei mari Sărbători evreiești. Este o sărbătoare deosebit de sobră și austeră (între „căderea serii” pe 15 septembrie„căderea nopții” pe 16 septembrie), care cuprinde un post absolut de 25 de ore care marchează ziua ispășirii. În Tora este numită Yom haKippurim („Ziua ispășirilor”). Este ultima din cele zece „Yamim Noraim” („Zilele Penitenței” sau ale „temerii reverențioase”) care încep cu Anul Nou ebraic Roș Hașana). În calendarul ebraic, Iom Kipur începe la apusul soarelui a celei de-a zecea zi a lunii ebraice Tișrei (lună care corespunde ultimei jumătăți a lui Septembrie și primei jumătăți a lui Octombrie din calendarul gregorian), și continuă până la apusul soarelui următoarei zile. Din cauza caracterului grav al zilei, spre deosebire de toate celelalte sărbători, nu se rostesc nici în ebraică și nici în alte limbi urări în genul Yom Kippur fericit”. 

Preghiera ebraica (Kol Nidre, cunoscut și sub numele de Kol Nidrey sau Kol Nidrei) este o declarație ebraică și aramaică recitată în sinagogă înainte de începerea slujbei de seară în fiecare Yom Kippur („Ziua Ispăşire”). Strict vorbind, nu este o rugăciune, deși se vorbește frecvent ca și cum ar fi fost. Această declarație și acompaniamentul său ceremonial au fost încărcate cu tonuri emoționale încă din perioada medievală, creând o introducere dramatică în Yom Kippur în ceea ce este adesea supranumit „noaptea Kol Nidrei”, cu întregul serviciu de seară Yom Kippur numit popular Kol Nidrei.

Kol Nidre este scris într-un amestec de aramaică și ebraică. Numele său este preluat din cuvintele de deschidere, care înseamnă „toate jurămintele”. Formula anulează proactiv orice jurământ sau interdicție personală sau religioasă făcută lui însuși lui Dumnezeu pentru anul următor, astfel încât să evite preventiv păcatul de a încălca jurămintele făcute lui Dumnezeu care nu pot fi sau nu respectate.

Kol Nidre a avut o istorie plină de evenimente, atât în ​​sine, cât și în influența sa asupra statutului juridic al evreilor. Introdus în liturghie a fost atacat de-a lungul timpului de către unii rabini și în secolul al XIX-lea a fost eliminat din cartea de rugăciuni de multe comunități din vestul Europei.

Oameni suntem. Reflecții personale sub fomă de „tablete cu sărbători religioase”. Corespondență de la SGK (Dr. Sofia Gelman–Kiss, muzicolog, membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii”, Israel–Netania)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.