Acasă Economie Mai multe companii peste 1M€ pentru creșterea PIB  – axe de actiune...

Mai multe companii peste 1M€ pentru creșterea PIB  – axe de actiune (de la partenerul nostru Ioana Arsenie, Financial Strategist, ACCA – Founder & CEO Trusted Advisor Strategy & Finance)

Putem creste numarul firmelor peste 1 M€? Unde trebuie actionat? Care sunt cauzele acestui blocaj?

O axa de acțiune pentru creșterea PIB este dezvoltarea companiilor mici. Această, în contextul în care 95% din  firme au cifra de afaceri sub 1  M€ (în jur de 70% sub 100 000 de euro). Ca reper, în Polonia, numărul companiilor peste 1 M€ raportat la mia de locuitori este de 2-3 ori mai mare decât în România (reprezentând 33% din numărul de firme). Polarizarea economică în România este un factor de extremă importantă și se reflectă și în veniturile populației.

Care sunt motivele și totodată pârghiile de acțiune pentru a debloca situația ?

Analiză această este realizată din pe baza raspusurilor a peste 50 de antreprenori și conține câteva recomandări, rezultate din practică de consultanță cu companii care sunt în proces de scalare.

  1. Oferta/Produs nescalabil este o cauza marcată cu 15% din răspunsuri în cadrul sondajului nostru.

Companiile din această categorie nu au un focus foarte mare pentru scalare și sunt orientate să ofere amprenta creatorului, fie că vorbim de servicii (consultanță, de exemplu), sau produse (realizate în sistem artizanal).

Recomandări

  • În această categorie se află freelancerii și firmele mici, cu max 3-5 angajați, și cu resurse limitate, de aceea focusul principal este optimizarea structurii financiare și fiscale pentru un câștig net cât mai bun.
  • Totuși, având în vedere erolutia tehnologică și mecanismele de e-commerce, recomandăm acestor antreprenori să reanalizeze nișă în care activează și să repoziționeze produsul, cu o componentă digitală, care le poate asigura multiplicarea mai rapidă.
  1. Management neexperimentat28% din răspunsuri

O parte din companii sunt conduse de fost manageri, corporatiști, cu experiență solidă în managementul proiectelor, strategie, marketing sau finanțe. În acest caz, cu expertiză pe care o, știu să analizeze contextul de piață și economic, să ia decizii corecte și să angajeze specialiști pe arii de expertiză complementare. Însă foarte multe startup-uri nu au acest atuu și la un moment intervine blocajul și structura nu este redimensionată corect. Există și situația în care nu sunt resurse financiare pentru a angaja manageri experimentați sau afacerea este prea mică pentru a avea un joburi full-time.

Recomandări

  • Din practică observăm cât este de greu să existe o viziune integrată care să conțînă toate ariile afacerii. Această este cea mai mare dificultate. Antreprenorii sunt la momentul la care învață să lucreze cu un Board, cu o echipa multidisciplinata. De multe ori, pentru o etapă intermediară, este nevoie de facilitarea acestei activități.
  • Deși se cheltuie bani pentru a angaja consultanți, aceștia nu sunt aduși la aceeași masă, cu un obiectiv comun și se lucrează dispersat, pe departamente. Recomandăm că măcar din când în când să existe obișnuința de a unifica subiectele, pentru că dezvoltarea afacerii presupune lucrul în echipa la nivel înalt și apoi, desigur, implementare.
  • Dacă partea de mai sus se face bine, există multe alte situații în care sunt probleme la implementare și există un decalaj prea mare între echipe și manageri. În acest caz lucrăm cu un plan de acțiune departamental și kpi, pentru că standardele de performanță să fie definite și implementate la un nivel uniform în companie.
  1. Procese/Sisteme ineficiente37% din răspunsuri, fapt care confirmă ideea că performanță depinde de calitatea structurii implementate în organizație.

Companiile din această categorie se află în mai multe etape: fie au crescut prea repede, fie nu au acordat din diferite motive suficientă atenție acestui aspect și devin atente abia când sunt observate erori repetate, pierderi și deficiențe care generează un consum de energie uriaș din partea managerilor.

Recomandări

  • Analiză fluxurilor și realizarea diagrame de proces
  • Definirea rolurilor principale și activităților
  • Alegerea unor sisteme suple și solide care să permită implementarea fluxurilor. În practică, vedem că fluxurile și procesele sunt adaptate sistemelor limitate, fapt cu totul ilogic și ineficient.
  • Sistemele utilizate să fie integrate, cu alerte și sisteme de aprobare și control.
  1. Capital insuficient–21%

În această categorie se află start-up care au nevoie de un timp mare pentru realizarea produsului și punerea lui pe piață, de companiile cu marje relativ mici sau decapitalizate și care nu au un fond de rulment/finanțări curente pentru a susține rulaje tot mai mari de stocuri și creanțe, dar și firmele cu pierderi și o structura financiară nebancabila.

Recomandări

  • Recomandăm realizarea unei strategii financiare pe baza strategiei de dezvoltare, care să conțînă o structura și acțiuni pentru stabilizarea unui capital de lucru sau un plan de atragere a unui investitor.

Concluzii. În practică, aceste axe de ineficientă și blocaj în calea scalarii IMM-urilor acționează simultan. Provocarea este să identificăm care este zona cea mai sensibilă și să lucrăm cu prioritate acolo, în timp ce pregătim și celelalte acțiuni pentru că progresul să fie uniform. Pentru capital se pot găși opțiuni, dar este impozibil de realizat acest obiectiv dacă celelalte elemente nu sunt puse la punct. Coordonarea proiectului de scalare solicită abilități de management de program (proiecte multiple sincronizate) și recomandăm să se aloce un responsabil de proiect care nu este implicat în operațiunile zilnice și care poate fi intern/extern.

Financial Strategist, ACCA

Ioana Arsenie, strateg financiar (profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor Strategy & Finance și Trusted App-aplicația de raportare financiară și bugetare digitalizată pentru IMM-uri) a început cariera în consultanță, într-o firmă românească, cu clienți antreprenori români, și ulterior într-o firmă străină, unde a lucrat pentru companii străine, preponderent clienți francezi. Astfel, primii 4 ani au definit standardele în profesie, alături de calificarea ACCA. Ulterior, în rolurile de management operațional și strategic, în România și regiune, Ioana Arsenie a descoperit cât este de important ca funcția financiară să fie dublată de implicarea în strategia de business.

A fost iness Partner în multinațională și a coordonat, în calitate de membru non-executiv proiectele de strategie ale companiei, în vederea dublării rezultatelor în 7 ani. Din 2015, Ioana Arsenie a decis să pună la dispoziția IMM-urilor tot ceea ce știe să facă, prin servicii integrate de strategie financiară și contabilitate, în cadrul firmei proprii, Trusted Advisor Strategy & Finance și ajută companiile să aibă strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare. Pentru mai multe detalii, vă rugăm să vizitați site-ul Trusted Advisor (o companie românească de strategie financiară și contabilitate, specializată în segmentarea lanţului valoric şi profitabilitatea pe activităţi, pornind de la achiziţii–cercetare-dezvoltare-producţie–vânzare–colectare care a reuşit anul acesta să atragă în portofoliu 30 de clienţi recurenţi noi, o parte sunt companii mici, sub 100 K€ cifră anuală, iar 7 companii au depăşit pragul de 1M€).

Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) este o organizație globală de experți contabili (fondată în Marea Britanie și cu sediul la Londra care conferă calificarea profesională de Chartered Certified Accountant  pe plan mondial) și una din cele mai mari organizații de contabili din lume având  în prezent una dintre cele mai rapide rate de creștere a numărului de membri și studenți (peste 122 000 de membri și 325.000 de studenți și afiliați în 170 de țări), fiind membru fondator al International Federation of Accountants (IFAC). Pe lângă sediul central din Londra, ACCA mai deține un centru administrativ la Glasgow și 80 de birouri locale, dintre care unul la București. ACCA este Termenul de „Chartered” din calificarea ACCA se referă la Carta regală conferită în 1974 de Majestatea Sa Regina Elisabeta a II-a a Regatului Unit. Întrucât titlul de Chartered Certified Accountant este protejat legal, persoanele care îl folosesc pentru a se desemna trebuie să fie membri ai ACCA și, dacă desfășoară misiuni de expertiză contabilă sau audit, trebuie să respecte reglementări adiționale, cum ar fi cele care instituie necesitatea de a deține un certificat de liberă practică, obligația de a încheia asigurări de răspundere civilă și obligația de a se supune la controale din partea ACCA.

Notă. Alte articole ale Trusted Avisor în Jurnalul Bucureștiului

Direcția & Redacția Jurnalului Bucureştiului

Nota redacției