Pentru toţi cei care vor să ţină cont de învăţămintele pe care am putea să le tragem din timpul acestei pandemii mondiale o pot face transmiţând câteva din constatările, trăirile şi frământările oamenilor la anunţul că România a intrat în stare de urgenţă odată cu prevederile Ordonanţei militare nr 1 din 16 martie 2020, date de Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul M.A.I.
Conform zicalei „Ce a fost nu o să mai fie”, tot aşa, voi încerca să tuşez câteva învăţăminte care s- au emanat în această perioadă grea şi dificil de suportat de oameni, determinată de pandemia de Covid 19.
Sunt, dacă vreţi, noi repere de viaţă post-coronavirus identificate prin patru repere majore în condiţiile acestei crize sanitar- economice. În fapt, ele ar trebui să răspundă la următoarele întrebări:
a) Ce ne-a obligat să facem şi în ce coordonate să trăim, pentru a nu ne fi afectată sănătatea prin contaminare?
b) Ce am constatat pe popria piele?
c) Ce schimbări planetare au apărut în această perioadă?
d) Ce urmează să intreprindem pentru a ne fi cât de cât mai bine în viitor dacă avem în vedere că, de fapt, cu mici excepţii, ale unor ţări cum ar fi Suedia, care nu a luat măsuri dure de izolare socială, lumea s- a comportat cam la fel?
Să o luăm pe rând:
1. Păi, e fără comentarii faptul că, vrând nevrând guvernele ne- au obligat să trăim în izolare, ca urmare a pandemiei coronavirus.
2. Să trebuiască să ne obişnuim să ne spălăm pe mâini şi faţă, cât mai des pe zi şi să folosim cât mai multe produse dezinfectante acasă, la serviciu şi în mijloacele de transport în comun sau private.
3. Să purtăm măşti şi mască sanitară, zilnic, în locurile publice şi la întâlnirile cu alte persoane ocazionate din diverse motive.
4. Să ne izolăm voluntar, imediat dacă avem simtome de gripă şi dacă constatăm că lucrurile din punctul de vedere al sănătăţii degenerează, obligatoriu să sunăm imediat medicul de familie sau direct la telefonul de urgenţă 112.
5. Să păstrăm distanţa socială în mijloacele de transport în comun, pe stradă, la magazine, la farmacii, la serviciu şi desigur la diverse întâlniri.
6. Îmbrăţişarea tradiţională, de altă dată, s-a transformat într- o simplă atingere a coatelor sau pur şi simplu un salut verbal fără apropiere.
7. Să nu mai folosim bunicii, persoane de peste 65 de ani, ca soluţie de- a lăsa copiii în grija lor, înainte şi după şcoală, precum şi copiilor mici de vârstă sau nou născuţii. Sunt persoane vulnerabile la Covid 19.
8. Să nu încercăm medicamentaţie din propria iniţiativă, din sfaturile unor prieteni sau colegi de serviciu, după ureche.
9. Să fim mai restrictivi cu deplasările şi cu întâlnirile în vederea socializării.
10. Să încercăm totuşi o mică mişcare, câteva exerciţii fizice, fie în casă , în curte sau în jurul blocului în care locuim.
11. Să ştim că vom fi amendaţi dacă nu respectăm deciziile ordonanţelor militare sau că ne vom pricopsi cu un dosar penal pentru infracţiuni contra securităţii sănătăţii. Să nu uităm că s- au dat amenzi, chiar dacă ilegale declarate de C.C.R, de 150 de milioane de euro şi sau întocmit peste 2500 de dosare penale.
12. Să ascultăm şi să punem în aplicare numai deciziile ordonanţelor militare cât timp există starea de urgenţă fără să ţinem cont de tot felul de ştiri false de pe reţelele de socializare dar şi de la televiziuni, fie ele chiar de ştiri, care „rostogolesc” câte o informaţie de dragul raitingului chiar dacă ea nu este reală şi uneori chiar neverificată. (Va urma)
Corespondenţă de la Prof. dr. Florentin Scaleţchi Preşedinte-fondator al Organizaţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului – Naţiunile Unite
Bibliografie
[…] ,,Oare ce ne-a învăţat pandemia coronavirus?” Partea I. (Corespondenţă de la Prof. dr. Fl… […]
[…] ,,Oare ce ne-a învăţat pandemia coronavirus?” Partea I. (Corespondenţă de la Prof. dr. Fl… […]
[…] ,,Oare ce ne-a învăţat pandemia coronavirus?” Partea I. (Corespondenţă de la Prof. dr. Fl… […]
[…] ,,Oare ce ne-a învăţat pandemia coronavirus?” Partea I. (Corespondenţă de la Prof. dr. Fl… […]
[…] ,,Oare ce ne-a învăţat pandemia coronavirus?” Partea I. (Corespondenţă de la Prof. dr. Fl… […]