Dr. Radu Pavel, Avocat Coordonator al Societății Românești de Avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații, subliniază că proiectul legislativ PLx 255/2025 reprezintă un pas esențial în modernizarea cadrului juridic aplicabil investițiilor în energie verde din România. Noile reglementări, care simplifică procesul de autorizare și clarifică statutul juridic al infrastructurii de producție și stocare a energiei regenerabile, facilitează dezvoltarea proiectelor fotovoltaice, eoliene și a altor capacități sustenabile. Totodată, Dr. Radu Pavel atrage atenția că aplicarea acestor derogări urbanistice și funciare trebuie realizată cu o atenție juridică sporită, pentru a evita riscuri de neconformitate, întârzieri administrative și consecințe financiare pentru investitori.
Proiectul legislativ PLx 255/2025 aduce modificări substanțiale legislației în vigoare, vizând accelerarea și simplificarea procedurilor de dezvoltare a capacităților de producere a energiei electrice din energie regenerabilă, precum energia solară și energia eoliană. Principalele schimbări introduse prin modificările aduse Legii nr. 350/2001 (privind urbanismul) și Legii nr. 50/1991 (privind autorizarea construcțiilor) stabilesc un regim derogatoriu de la normele de urbanism, permițând obținerea dreptului de construire pentru proiectele energie verde, precum proiecte de energie regenerabilă, proiecte de panouri fotovoltaice, parcuri eoliene, hidrocentrale etc., fără a fi necesară o documentație de amenajare a teritoriului sau de urbanism aprobată (PUG/PUZ).
De asemenea, modificările aduse Legii fondului funciar nr. 18/1991 clarifică statutul juridic al stațiilor de transformare și al capacităților de stocare a energiei electrice, considerându-le parte integrantă a infrastructurii de energie regenerabilă. Aceste clarificări contribuie la eliminarea barierelor birocratice care au afectat dezvoltarea privind un proiect și a infrastructurii verzi în ultimii ani. Prezentul articol analizează noile prevederi care simplifică procesul de autorizare, clarifică regimul juridic al investițiilor în energie regenerabilă și impactul acestora asupra dezvoltării proiectelor verzi.
Emiterea autorizațiilor de construire fără PUZ/PUG aprobat pentru proiecte în energie regenerabilă–Simplificarea procedurilor administrative
Una dintre cele mai semnificative modificări introduse de proiectul legislativ vizează Legea nr. 350/2001, prin introducerea Art. 311 alin. (12), care instituie un regim de excepție semnificativ pentru dezvoltatorii de proiecte de panouri sau de parcuri fotovoltaice. Conform noilor prevederi, dreptul de construire pentru capacități de producere a energie electrică din energie regenerabilă, precum energie solară și energie eoliană, și a hidrogenului se acordă, în mod excepțional, chiar și în lipsa documentațiilor de amenajare a teritoriului sau de urbanism (PUG/PUZ) aprobate. Un Plan Urbanistic General (PUG) stabilește regulile și indicatorii generali de dezvoltare pentru întreaga localitate, în timp ce un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) detaliază aceste reguli pentru o zonă sau proiect specific, fiind folosit pentru obținerea autorizațiilor de construire.
Rezidență fiscală și cetățenie română: Ghid practic pentru persoane fizice și juridice
Acest regim derogatoriu, valabil și pentru infrastructura conexă, reprezintă o simplificare procedurală majoră, deoarece elimină o barieră birocratică importantă și reduce semnificativ timpul necesar pentru demararea unui proiect. Înainte de aceste clarificări, obținerea dreptului de construire era adesea blocată de lipsa sau neactualizarea PUG-urilor la nivel local. Această măsură are ca scop direct accelerarea dezvoltării de capacități de energie electrică și facilitează atragerea de fonduri nerambursabile în acest sector strategic.
Extinderea suprafeței de teren agricol extravilan utilizabile–de la 50 ha la 100 ha pentru dezvoltatorii din domeniul energiei verzi
O altă modificare așteptată cu interes de către dezvoltatori, deși nu se regăsește în mod explicit în proiect, dar este parte integrantă din pachetul legislativ general de simplificare și vizează majorarea pragului maxim al suprafeței de teren agricol extravilan ce poate fi scoasă din circuitul agricol. Limita inițială de 50 de hectare a fost stabilită prin Legea nr. 254/2022, care a introdus o excepție în Legea fondului funciar nr. 18/1991, permițând amplasarea de obiective de investiții specifice producerii de energie electrică din surse regenerabile pe terenuri agricole situate în extravilan, dar numai pe o suprafață de maximum 50 ha. În timpul dezbaterilor legislative, Proiectul de lege 255/2025 a fost amendat pentru a include o prevedere specifică în Legea fondului funciar, care elimină vechea limită de 50 ha, având ca efect majorarea suprafeței maxime la 100 ha.
Greva magistraților din România: Ce se întâmplă cu procesele și cum te poate ajuta un avocat
Astfel, extinderea de la 50 ha la 100 ha a suprafeței de teren din extravilan ce poate fi folosită pentru un proiect de parc fotovoltaic ce facilitează o vânzare teren și dezvoltarea de investiții de mari dimensiuni. De asemenea, modificările aduse de art. 92 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 clarifică faptul că terenurile afectate de stațiile de transformare și alte sisteme auxiliare necesare pentru producerea de energie electrică din energie solară sunt considerate terenuri care nu intră în categoria terenurilor agricole, chiar dacă sunt amplasate în extravilan. Această clarificare oferă siguranță juridică suplimentară în procesul de vânzare teren și de conversie a destinației, necesară pentru implementarea oricărui proiect de parc sau panou fotovoltaic.
Recuperarea creanțelor: Cum să recuperezi datoriile și facturile neîncasate rapid și eficient
Clarificarea includerii unităților de stocare, stațiilor de transformare și infrastructurii aferente proiectelor verzi
Proiectul de lege clarifică, în sfârșit, regimul juridic al componentelor esențiale ale oricărui proiect de energie verde modern: capacitățile de stocare a energiei electrice, stațiile de transformare, invertoarele și cablurile de racordare, prin modificarea art. 2 alin. (4) lit. f) și art. 111 lit. i) din Legea nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii. Anterior, ambiguitatea legii cu privire la aceste structuri auxiliare genera incertitudini procedurale majore pentru dezvoltatorii de energie regenerabilă. Conform modificărilor aduse Legii nr. 50/1991, lucrările de construire a capacităților de stocare (fie racordate exclusiv la rețeaua electrică, fie adăugate unei capacități de producție de energie solară sau energie eoliană) nu necesită autorizare de la ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei) și sunt tratate ca lucrări de utilitate publică, simplificând semnificativ procesul de autorizare ANRE. Această recunoaștere formală, sub egida ANRE, este importantă, deoarece stocarea este vitală pentru funcționarea stabilă a rețelei și pentru integrarea eficientă a energiei electrice din energie regenerabilă.
Răspunderea civilă delictuală în contextul exploziilor și accidentelor urbane
Regim juridic special în Delta Dunării–Sprijin pentru autoconsum local și interdicție privind parcurile industriale în rezervația biosferei
Proiectul legislativ acordă o atenție deosebită zonelor protejate, cum ar fi Delta Dunării, instituind un regim juridic diferențiat pentru a proteja patrimoniul natural, promovând în același timp energia regenerabilă pentru nevoile locale. În Rezervația Biosferei Delta Dunării, reglementările vizează sprijinirea proiectelor de energie solară sau energie eoliană destinate autoconsumului (sisteme off-grid sau cu injecție limitată) și interzic dezvoltarea de proiecte de mari dimensiuni sau de parcuri industriale, pentru a preveni deteriorarea ecosistemului. În timp ce comunitățile locale sunt încurajate să folosească fonduri nerambursabile pentru proiecte de panouri fotovoltaice mici, dezvoltatorii care vizează zone extinse de extravilan din vecinătate trebuie să se conformeze unui set strict de norme de mediu și urbanism.
Consultanța Juridică Online: Soluția Modernă pentru Problemele Legale
„Noile măsuri pentru simplificarea construirii de capacități de energie regenerabilă trebuie abordate cu o prudență juridică deosebită, pentru a evita blocaje administrative, neconformarea cu prevederile legislative, precum și pierderi financiare semnificative.”, a declarat Dr. Radu Pavel, Avocatul Coordonator al Societății Românești de Avocatură Pavel Mărgărit și Asociații. În concluzie, pachetul legislativ PLx 255/2025 marchează un pas semnificativ în dezvoltarea sectorului de energie regenerabilă din România prin eliminarea barierelor birocratice, cum ar fi necesitatea PUG/PUZ pentru un proiect parc sau panouri fotovoltaice, și prin clarificarea statutului juridic al infrastructurii esențiale precum capacitățile de stocare a energiei electrice și stațiile de transformare. Aceste schimbări facilitează atragerea de investiții în energie solară, energie eoliană și sprijină obținerea de certificate verzi.
Litigii Civile în România: Cum să-ți protejezi drepturile și să obții rezultate favorabile
Notă. Societatea Românească de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații este una dintre societățile de avocatură de top din România, care furnizează servicii juridice de cea mai înaltă calitate. Printre clienții societății de avocatură se află companii multinaționale și autohtone de anvergură. În 2025, poveștile de succes ale societății de avocatură i-au adus recunoașterea internațională din partea celor mai prestigioase ghiduri și publicații internaționale de profil. Astfel, societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații s-a situat în acest an pe locul 3 în România în clasamentul firmelor de avocatură de business cu cea mai relevantă expertiză, realizat de publicația Legal 500. Societatea de avocatură este recunoscută la nivel internațional și de ghidul IFLR 1000 Financial and Corporate 2025. De asemenea, Pavel, Mărgărit și Asociații este singură societatea de avocatură din România recomandată de directorul internațional Global Law Experts din Londra în aria de practică Dispute Resolution.


English version
Dr. Radu Pavel, Coordinating Lawyer of the Romanian Law Firm Pavel, Mărgărit & Associates, emphasizes that the legislative proposal PLx 255/2025 represents a crucial step in modernizing the legal framework applicable to green energy investments in Romania. The new regulations, which simplify the authorization process and clarify the legal status of production and energy storage infrastructure, facilitate the development of photovoltaic, wind, and other sustainable energy capacities. At the same time, Dr. Radu Pavel warns that the application of these urban and land-use derogations must be carried out with heightened legal diligence in order to avoid compliance risks, administrative delays, and financial consequences for investors.
The legislative project PLx 255/2025 introduces substantial amendments to the current legislation, aiming to accelerate and simplify the procedures for developing electricity production capacities from renewable energy, such as solar energy and wind energy. The main changes introduced to Law no. 350/2001 (on urban planning) and Law no. 50/1991 (on construction authorization) establish a derogatory regime from urban planning rules, allowing developers to obtain a building permit for green energy projects, such as renewable energy projects, photovoltaic panel projects, wind farms, hydroelectric power plants, etc., without the need for approved territorial planning or urban planning documentation (PUG/PUZ).
Debt Collection and Enforcement: Appeals, suspensions, and protecting your rights
Moreover, the amendments to the Land Fund Law no. 18/1991 clarify the legal status of transformer stations and electricity storage capacities, considering them an integral part of renewable energy infrastructure. These clarifications contribute to eliminating bureaucratic barriers that have hindered the development of photovoltaic panel projects and green infrastructure in recent years. This article analyzes the new provisions that simplify the authorization process, clarify the legal regime of investments in renewable energy, and assess their impact on the development of green projects.
Investment lawyer. Issuing Construction Permits without PUZ/PUG Approval in Romania–Simplified Administrative Procedures for Renewable Energy Projects
One of the most significant amendments introduced by the legislative project concerns Law no. 350/2001, through the addition of Article 311 paragraph (12), which establishes a major exception regime for developers of solar panel projects and photovoltaic parks. According to the new provisions, the right to build capacities for electricity production from renewable energy (including solar energy, wind energy, and hydrogen) may be granted, as an exception, even in the absence of approved territorial or urban documentation (PUG/PUZ). A General Urban Plan (PUG) sets general development rules and indicators for the entire locality, while a Zonal Urban Plan (PUZ) details these rules for a specific area or project, typically required for obtaining construction permits.
What is the procedure for amending the zonal urban plan (PUZ) in Romania?
This exceptional regime, which also applies to related infrastructure, represents a major procedural simplification because it removes a key bureaucratic obstacle and significantly reduces the time needed to start a solar panel project or photovoltaic park. Prior to these clarifications, obtaining construction rights was often blocked by the absence or outdated nature of local PUGs. This measure directly aims to accelerate the development of renewable energy capacities and facilitate access to non-reimbursable funding for solar energy and wind energy investments.
Tax Residency and Romanian Citizenship: Practical guide for individuals and companies
Real estate attorney. Expansion of the Agricultural Land Area Available for Green Energy Projects in Romania–From 50 ha to 100 ha
Another long-awaited amendment by developers, although not explicitly stated in the project, is part of the broader legislative package for simplification and concerns increasing the maximum threshold of agricultural land outside built-up areas that can be removed from the agricultural circuit. The initial limit of 50 hectares, set by Law no. 254/2022, introduced an exception to the Land Fund Law no. 18/1991, allowing the placement of investment facilities for electricity production from renewable energy sources on agricultural land located outside built-up areas, but only up to a maximum of 50 ha. During legislative debates, the Draft Law 255/2025 was amended to include a specific provision in the Land Fund Law eliminating the old 50-ha limit and increasing the maximum usable land area to 100 ha.
Thus, the extension from 50 ha to 100 ha of agricultural land available for photovoltaic park development facilitates large-scale investment and the legal framework for solar panel projects. Furthermore, the amendments to Article 92 of the Land Fund Law clarify that land affected by transformer stations and other auxiliary systems necessary for producing solar energy is no longer considered agricultural, even if located outside built-up areas. This clarification provides additional legal certainty in the process of land sale and destination conversion required for any photovoltaic panel project.
Inclusion of Energy Storage Units, Transformer Stations, and Related Infrastructure in Renewable Energy Legislation in Romania
The draft law finally clarifies the legal status of the essential components of any modern solar panel project, such as electricity storage capacities, transformer stations, inverters, and connection cables, by amending Article 2 paragraph (4) letter f) and Article 111 letter i) of Law no. 50/1991 on the authorization of construction works. Previously, the lack of clarity in the legislation regarding these auxiliary structures generated major procedural uncertainties for developers of renewable energy projects. According to the amendments brought to Law no. 50/1991, the construction works for storage capacities—whether connected exclusively to the electricity grid or added to a solar energy or wind energy production capacity—do not require ANRE (National Energy Regulatory Authority) authorization and are treated as public utility works, which significantly simplifies the ANRE authorization process. This formal recognition under the supervision of ANRE is essential, as energy storage plays a vital role in the stable operation of the grid and in the efficient integration of electricity from renewable energy sources.
Civil tort liability in the context of urban explosions and accidents in Romania
Special Legal Regime in the Danube Delta in Romania–Support for Local Self-Consumption and Ban on Industrial Parks in the Biosphere Reserve
The legislative project gives special attention to protected areas such as the Danube Delta, establishing a differentiated legal regime to protect the natural heritage while promoting the use of renewable energy for local consumption needs. In the Danube Delta Biosphere Reserve, the new regulations support solar energy and wind energy projects intended for self-consumption (off-grid or limited injection systems) and prohibit the development of large-scale projects or industrial parks to prevent ecosystem degradation. While local communities are encouraged to use non-reimbursable funds for the development of small-scale solar panel projects, developers targeting large extravilan areas nearby must comply with strict environmental and urban planning standards.
„The new measures simplifying the construction of renewable energy capacities must be approached with particular legal prudence to avoid administrative blockages, non-compliance with legislative provisions, and significant financial losses,” stated Radu Pavel, Managing Partener of the Romanian Law Firm Pavel, Mărgărit & Associates. In conclusion, the legislative package PLx 255/2025 marks a significant step in the development of the renewable energy sector in Romania, by eliminating bureaucratic barriers such as the need for PUG/PUZ for solar park projects or solar panel projects, and by clarifying the legal status of essential infrastructure such as electricity storage facilities and transformer stations. These legislative changes facilitate the attraction of investments in solar energy and wind energy, support the acquisition of green certificates, and strengthen legal certainty for investors.
Note. Pavel, Mărgărit and Associates Law Firm is one of the top law firms in Romania, providing high-quality legal services. The firm’s clients include multinational and domestic companies of great magnitude. In 2025, the law firm’s success stories brought it international recognition from the most prestigious international guides and publications in the field. As a result, Pavel, Mărgărit and Associates Law Firm ranked 3rd in Romania in the Legal 500’s ranking of business law firms with the most relevant expertise. The law firm is internationally recognized by the IFLR 1000 Financial and Corporate 2025 guide. Additionally, Pavel, Mărgărit and Associates Law Firm is the only law firm in Romania recommended by the international director of Global Law Experts in London in the Dispute Resolution practice area.


French version
Dr Radu Pavel, Avocat Coordinateur du Cabinet d’Avocats Roumain Pavel, Mărgărit & Associés, souligne que le projet législatif PLx 255/2025 constitue une étape essentielle dans la modernisation du cadre juridique applicable aux investissements dans l’énergie verte en Roumanie. Les nouvelles réglementations, qui simplifient la procédure d’autorisation et clarifient le statut juridique des infrastructures de production et de stockage d’énergie, facilitent le développement des capacités photovoltaïques, éoliennes et d’autres sources d’énergie durable. Par ailleurs, le Dr Radu Pavel avertit que l’application de ces dérogations urbanistiques et foncières doit être effectuée avec une vigilance juridique accrue afin d’éviter des risques de non-conformité, des retards administratifs et des conséquences financières pour les investisseurs.
Le projet législatif PLx 255/2025 apporte des modifications substantielles à la législation en vigueur, visant à accélérer et simplifier les procédures de développement des capacités de production d’électricité à partir de énergie renouvelable, notamment énergie solaire et énergie éolienne. Les principaux changements introduits par les amendements à la Loi n°350/2001 (urbanisme) et à la Loi n°50/1991 (autorisation des constructions) établissent un régime dérogatoire aux normes d’urbanisme, permettant d’obtenir le droit de construire pour les projets d’énergie verte, tels que les projets d’énergie renouvelable, les projets de panneaux photovoltaïques, les parcs éoliens, les centrales hydroélectriques, etc., sans qu’il soit nécessaire de disposer d’une documentation d’aménagement du territoire ou d’urbanisme approuvée (PUG/PUZ).
Par ailleurs, les modifications apportées à la Loi sur le fonds foncier n°18/1991 clarifient le statut juridique des stations de transformation et des capacités de stockage d’électricité, en les considérant comme partie intégrante de l’infrastructure de énergie renouvelable. Ces clarifications contribuent à éliminer les obstacles bureaucratiques ayant freiné le développement des entreprise panneaux photovoltaïques et de l’infrastructure verte ces dernières années. Le présent article analyse les nouvelles dispositions qui simplifient le processus d’autorisation, clarifient le régime juridique des investissements dans énergie renouvelable et leur impact sur le développement des projets verts.
Consultation Avocat En Ligne: Accès rapide à des avocats spécialisés pour vos problèmes légaux
Délivrance des Permis de Construire sans Approbation du PUZ/PUG– Simplification des Procédures Administratives pour les Projets d’Énergie Verte en Roumanie
L’une des modifications les plus significatives introduites par le projet législatif concerne la Loi n°350/2001, par l’introduction de l’Article 311 alinéa (12), qui institue un régime d’exception majeur pour les développeurs d’un projet solaire, d’un projet de panneaux photovoltaïques ou d’un projet de parc photovoltaïque. Selon les nouvelles dispositions, le droit de construire pour des capacités de production d’électricité à partir de énergie renouvelable (telles que énergie solaire ou énergie éolienne) et d’hydrogène est accordé, à titre exceptionnel, même en l’absence de documentation d’aménagement ou d’urbanisme (PUG/PUZ) approuvée.
Résidence fiscale et citoyenneté roumaine: Guide pratique pour les particuliers et les entreprises
Un Plan d’Urbanisme Général (PUG) fixe les règles générales de développement pour toute la localité, tandis qu’un Plan d’Urbanisme Zonal (PUZ) détaille ces règles pour une zone ou un projet spécifique, étant utilisé pour l’obtention des autorisations de construire. Ce régime dérogatoire, également applicable à l’infrastructure connexe, représente une simplification administrative majeure, car il supprime un obstacle bureaucratique important et réduit considérablement le délai de démarrage des projets. Avant ces clarifications, l’obtention du droit de construire était souvent bloquée par l’absence ou l’obsolescence des PUG locaux. Cette mesure vise directement à accélérer le développement des capacités de production d’électricité et facilite l’attraction de fonds non remboursables dans ce secteur stratégique.
Litiges Civils en Roumanie. Protégez vos droits et obtenez des résultats favorables
Extension de la Surface Agricole Extravilaine Utilisable–De 50 ha à 100 ha pour les Développeurs du Secteur de l’Énergie Verte en Roumanie
Une autre modification attendue avec intérêt par les développeurs, bien qu’elle ne figure pas explicitement dans le texte du projet, fait partie intégrante du paquet législatif général de simplification et vise à augmenter le seuil maximal de la superficie des terrains agricoles non bâtis pouvant être retirés du circuit agricole. La limite initiale de 50 hectares avait été fixée par la Loi n°254/2022, qui introduisait une exception à la Loi sur le fonds foncier n°18/1991, permettant l’implantation d’objectifs d’investissement spécifiques à la production d’électricité à partir de énergie renouvelable sur des terrains agricoles situés en dehors des zones urbaines, mais uniquement sur une superficie maximale de 50 ha. Au cours des débats parlementaires, le Projet de loi 255/2025 a été amendé pour inclure une disposition spécifique dans la Loi sur le fonds foncier, supprimant l’ancienne limite de 50 ha, avec pour effet d’augmenter la superficie maximale à 100 ha.
Ainsi, cette extension de 50 ha à 100 ha de la superficie des terrains non bâtis pouvant être utilisés pour un projet de parc photovoltaïque facilite la vente de terrains et le développement d’investissements à grande échelle. De plus, les modifications de l’article 92 de la Loi n°18/1991 précisent que les terrains affectés par les stations de transformation et les systèmes auxiliaires nécessaires à la production d’électricité à partir de énergie solaire sont considérés comme des terrains ne relevant pas de la catégorie agricole, même s’ils sont situés hors zone bâtie. Cette clarification apporte une sécurité juridique supplémentaire lors des opérations de vente et de conversion, nécessaires à la mise en œuvre de tout projet solaire.
Clarification de l’Inclusion des Unités de Stockage, des Stations de Transformation et des Infrastructures Associées aux Projets Verts en Roumanie
Le projet de loi clarifie enfin le régime juridique des composantes essentielles de tout projet de panneaux photovoltaïques moderne: les capacités de stockage de l’énergie électrique, les stations de transformation, les onduleurs et les câbles de raccordement, par la modification de l’article 2, alinéa (4), lettre f), et de l’article 111, lettre i), de la Loi n° 50/1991 relative à l’autorisation des travaux de construction. Auparavant, l’ambiguïté de la législation concernant ces structures auxiliaires générait des incertitudes administratives majeures pour les développeurs de énergie renouvelable. Désormais, les travaux de construction liés aux unités de stockage (qu’elles soient raccordées uniquement au réseau électrique ou ajoutées à une capacité de production d’énergie solaire ou d’énergie éolienne) ne nécessitent plus d’autorisation ANRE spécifique, étant traités comme des ouvrages d’utilité publique, ce qui simplifie considérablement la procédure d’autorisation ANRE.
Cette reconnaissance officielle, placée sous l’égide de l’ANRE, représente une avancée essentielle, car le stockage joue un rôle vital dans la stabilité du réseau et dans l’intégration efficace de l’électricité issue de l’énergie renouvelable. Un avocat spécialisé dans l’énergie solaire et éolienne ou un avocat en droit de l’environnement peut offrir une vérification diligente complète pour garantir la conformité d’un projet solaire, d’un projet de parc photovoltaïque ou d’un projet de panneaux photovoltaïques aux exigences environnementales et aux régulations ANRE en vigueur.
Exécution forcée et saisie: Contestations, suspensions et protection de vos droits
Régime Juridique Spécial dans le Delta du Danube en Roumanie– Soutien à l’Autoconsommation Locale et Interdiction des Parcs Industriels dans la Réserve de Biosphère
Le projet législatif accorde une attention particulière aux zones protégées telles que le Delta du Danube, en instituant un régime juridique différencié visant à protéger le patrimoine naturel tout en promouvant l’utilisation de l’énergie renouvelable pour les besoins locaux. Dans la Réserve de Biosphère du Delta du Danube, la réglementation soutient les projets d’énergie solaire et d’énergie éolienne destinés à l’autoconsommation (systèmes off-grid ou à injection limitée) et interdit les projets industriels de grande envergure, afin de préserver l’écosystème. Les communautés locales sont encouragées à solliciter des financements publics pour la mise en œuvre de projet de panneaux photovoltaïques à petite échelle, tandis que les développeurs visant des terrains extravilains de grande superficie doivent se conformer à des normes strictes d’urbanisme et de protection de l’environnement.
„Les nouvelles mesures de simplification pour la construction des capacités de production d’énergie renouvelable doivent être abordées avec une prudence juridique particulière afin d’éviter les blocages administratifs, les non-conformités légales et les pertes financières importantes”, a déclaré le Dr. Radu Pavel, Avocat Coordinateur du Cabinet d’avocats en Roumanie Pavel Mărgărit et Associés. En conclusion, le paquet législatif PLx 255/2025 marque une étape déterminante dans le développement du secteur de l’énergie renouvelable en Roumanie, par l’élimination des obstacles bureaucratiques tels que l’obligation du PUG/PUZ pour tout projet solaire, projet de panneaux photovoltaïques ou projet de parc photovoltaïque, et par la clarification du statut juridique des infrastructures essentielles telles que les capacités de stockage d’électricité et les stations de transformation. Ces changements favorisent l’investissement en énergie solaire, en énergie éolienne, et encouragent l’obtention de certificats verts tout en consolidant la sécurité juridique des investisseurs.
Conseil juridique pour les Litiges Civils: Comment aborder une Action en Justice
Note. Pavel, Mărgărit et Associés est un cabinet d’avocats en Roumanie, fournissant des services juridiques en Roumanie de haute qualité. Ses clients incluent des sociétés multinationales et locales de grande envergure. En 2024, les réussites du cabinet lui ont valu une reconnaissance internationale par les guides et publications les plus prestigieux du domaine. Ainsi, Pavel, Mărgărit et Associés s’est classé 3ᵉ en Roumanie dans le classement Legal 500 des cabinets en droit des affaires. Il est également reconnu par le guide IFLR 1000 Financial and Corporate 2025. En outre, Pavel, Mărgărit et Associés est le seul cabinet d’avocats roumain recommandé par le répertoire international Global Law Experts à Londres dans le domaine de la résolution de litiges.


Notă. Toate articolele Societății de avocatură Pavel, Mărgărit & Asociații în Jurnalul Bucureștiului
Nota redacției. (Thomas Csinta-redactor șef și director al publicației)




Interviu exceptional–Prof. Thomas Csinta
Matematician • Om de știință • Filosof • Jurnalist
„Ordine, haos și conștiință–despre om şi algoritm”.
Prof. Thomas Csinta este matematician, specialist în problematici internaționale și dezvoltare academică transfrontalieră. A activat în multiple instituții de învățământ superior din Europa și din spațiul francofon, fiind recunoscut pentru contribuțiile sale la consolidarea parteneriatelor universitare internaționale. Pe lângă activitatea sa didactică, este și un prolific autor, consultant educațional și promotor al inovării în învățământul superior. Stilul său riguros, dar deschis, și abordarea sa inter-disciplinară l-au transformat într-un mentor pentru numeroși studenți și colegi de breaslă. Un nume rar în spațiul public românesc și internațional, Prof. Thomas Csinta este una dintre acele minți care refuză să fie încadrate într-un singur domeniu. Matematician de formație, specialist în sisteme complexe aplicate fenomenelor socio-judiciare, filosof al științei și jurnalist cu viziune critică, profesorul Thomas Csinta propune o perspectivă originală asupra lumii contemporane–o lume în care matematica, gândirea morală și conștiința civică sunt chemate să răspundă provocărilor erei algoritmilor și inteligenței artificiale. Un interviu profund, în care:
- Matematica devine o hartă a vieții spirituale
- Filosofia întâlnește teoria haosului
- Justiția este analizată ca fenomen emergent în rețele sociale
- Inteligența artificială este interogată dincolo de mit și fascinație
- Lectura apare ca ultimă formă de libertate și rezistență a conștiinței
- Interviul este parte din seria unor proiecte editoriale dedicate celor care gândesc în profunzime, dincolo de zgomotul vremii
- Un dialog-eveniment pentru toți cei preocupați de sens, cunoaștere și umanitate
- Data: 26 iulie 2025/ora: 18h (ora României)
- Platforma Google Meet
- Moderator: Anca Cheaito
Ne exprimăm profunda recunoștință și aleasa admirație față de domnul profesor Thomas Csinta pentru onoarea de a fi fost alături de noi în cadrul acestui interviu excepțional. Prin claritatea gândirii, finețea analizei și deschiderea către dialog autentic, ați oferit nu doar răspunsuri, ci ferestre către înțelegere, punți între știință și umanitate, între matematică și conștiință, între haosul lumii și ordinea interioară. Vă mulțumim pentru profunzimea ideilor și pentru curajul de a gândi dincolo de convenții. Prezența dumneavoastră a fost o adevărată onoare și o inspirație. Cu considerație și recunoștință
Mulțumiri Prof. Dr. Thomas Csinta
Interviu excepțional – Profesorul Thomas Csinta

Lansarea canalului de televiziune M+Tv International




Bonjour M+Tv,
Sunt Thomas CSINTA, profesor de modelizare matematică și matematici aplicate în științe socio–judiciare și director științific al CUFR R&D (Centrul universitar de formare, cercetare și dezvoltare de pe lângă școlile superioare franceze de înalte studii) sau la Conférence des Grandes Ecoles, cum spunem noi.
Vă transmit salutările mele din Diaspora română de la Paris, în primul rând, colegului și prietenului meu Petru Frăsilă, directorul postului de Televiziune M+Tv, care împreună cu echipa sa urmează să lanseze filiala internațională a acestuia Canalul M+Tv International în cadrul Conferinței Diasporei de la Iași între 6-7 august intitulată „Interferențe culturale & educație”, dar și celorlați colegi care au contribuit într-o măsură mai mare sau mai mică, direct sau indirect, la realizarea acestui proiect. Activita noastră aici se desfășoară în două mari direcții importante, care de altfel, sunt complementare și corelate organic.
- Prima reprezintă pregătirea candidaților români cu abililități intelectuale înalte din instituțiile universitare românești pentru sistemul (ultra)elitist al școlilor superioare franceze de înalte studii (Les Grandes Ecoles) în toate cele 3 cicluri universitare (Ciclu 1– Classe Prépa, Ciclul 2–Școala de înalte Studii/Grande Ecole, Ciclul 3–Școala Doctorală) care domină înățământul universitar de masă francez de tip LMD de sute de ani. Cu cei peste 1.500 de tineri (studenți) capabili de performanță admiși la concursurile de admitere (în peste 2 decenii) CUFR R&D a devenit, astfel, un important generator al unei diaspore românești de elită din Franța, și care, astăzi, prin rolul său important pe care îl deține în cadul societății civile contribuie la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze.
- În ceea ce privește a doua direcție, prin intermediul serviciului internațional de investigații criminale al Jurnalului Bucureștiului (publicație cultural–educațională cu caracter academic franco– română și de cercetare în științe socio–judiciare a CUFR R&D, a cărei director și redactor șef sunt) în parteneriat cu Organizația pentru Apărarea Deținuților din Diaspora (a cărei președinte de onoare sunt, având președinte–fondator pe Cătălin Asavinei, consilier penitenciar, de integrare socială și probațiune), Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului a Națiunilor Unite (a cărei atașat de presă sunt de peste două decenii, având președinte fondator pe Prof. univ. dr. Florentin Scalețchi) și în sfârșit, UZPR cu filiala Iași–Modova (în al cărei colegiu director și consiliu științific, în calitate de membru, îndeplinesc totodată și funcția, care mă onorează, de președinte al Subfilialei franceze de la Paris, având președinte pe Col. (r). Grigore Radoslavescu) este orientată și concentrată, în exclusivitate, în soluționarea unor dosare criminale de mare anvergură în care compatrioți de-ai noștri români din diaspora sunt încarcerați în arest preventiv și urmează a fi judecați în procedura juridică criminală de către Curțile cu Jurați ale TJP (Tribunalul Judiciar Paris) unde sunt atașat permanent (de presă) din partea OADO începând cu acest deceniu.
În sfârșit, corelarea celor două direcții are loc prin furnizarea de subiecte de teze de doctorat și de cercetare în domeniul socio–judiciar instituției cu caracter academic CUFR R&D de către Serviciul Internațional de Investigații Crimiale al Jurnalului Bucureștiului, în cadrul căreia, pentru rezultatele de excepție obținute, am fost distins cu Cavaler al Ordinului „Crucea de Aur” a Drepturilor Omului a Națiunilor Unite și sunt propus în 2028 pentru Marele Premiu ONU (acordat la fiecare 5 ani), echivalentul Premiului Nobel pentru Drepturile Omului. În încheiere, precizez faptul că în era noastră a transnaționalismului, în contextul mobilității academice românești tot mai active, cred că pentru profesori, cercetători și studenți din diaspora, postul de televiziune M+Tv International nu va fi doar un instrument de informare, dar și o continuitate spirituală cu spațiul cultural românesc.












1.jpg)










