Despre om, natură și măsură – cu Jurnalul Bucureștiului (publicație cultural – educațională și științifică franco – română, acreditată și promovată de Economic and Commercial mission of La Francophonie in Central and Eastern Europe ca sursă sigură de informare). Dr. ing. Sebastian Cătănoiu redactor șef adjunct al Jurnalului Bucureștiului (Director al Adminisrației Parcului Natural Vânători Neamţ) în colaborare cu Thomas Csinta (scientist & research professor, director & chief editor at Jurnalului Bucureștiului) în colaborare cu Thomas Csinta (scientist, research professor & director at CUFR R&D, chief editor & director at Jurnalul Bucureștiului)
Jurnalul Bucureștiului. On line Newspaper publishing almost everything to be well informed. That’s our main and only purpose! Jurnalul Bucureștiului aims to be an online newspaper for information and debate of citizens’ problems and events.
The principles that will be at the basis of this publication are:
– Democracy cannot exist without opposition
–Elected representatives are our representatives and not our masters
– Criticism fosters progress
–Free speech-an important factor in correcting the deviations of power.
Dedicăm acest articolul D-nei profesoare Lili Csinta, iubitoare pătimașă a naturii și animalelor un „călător pe cărări nebătătorite” care prin ceea ce scrie, scrie istorie!
Merită să ne întrebăm dacă sensul actual al „naturii” epuizează cu adevărat bogăția ideii de natură sau dacă, odată cu modernitatea, nu am pierdut ceva din înțelesul ei mai vechi, mai cuprinzător–acel de rerum natura,„despre natura lucrurilor”, care vorbea nu doar despre ceea ce ne înconjoară, ci și despre locul nostru în această ordine a lumii.
Am rămâne surprinși dacă am analiza ceea ce s-a înțeles prin „natura” de-a lungul timpului. Pentru culturile de culegători și vânători,natura în general, dar mai ales cerul, apa, pământul, vegetația, fauna erau locul de manifestare a sacrului. În culturile preistorice,natura este încărcată de mit, astfel că omul primitiv se simte total integrat în aceasta. Interesant este că unele stânci, izvoare, peșteri, păduri venerate în cursul protoistoriei continuă, sub diferite forme, să fie considerate sacre, inclusiv de către populațiile creștine de azi, nu ca dovadă a unor superstiții, ci ca o continuitate a sacralității respectivelor locuri.
Cele mai arhaice locuri sacre cunoscute alcătuiesc un microcosmos: peisaj cu pietre, ape și arbori.În civilizația preindiană de la Mohenjo-Darolocul sacru era configurat dintr-o incintă realizată în jurul unui arbore.„Peisajul microcosmic” s-a redus cu timpul la elementul constitutiv cel mai important, adică arborele sau stâlpul sacru, iar vegetația era considerată o manifestare a realității vii, a vieții care se regenerează periodic. Ceremonialele de primăvară, legate de vegetație, legendele despre originea plantelor nu fac decât să exprime că vegetația înseamnă viața care creează, fără să se consume, care se regenerează manifestându-se în forme nenumărate, fără să se istovească vreodată. Astfel vegetația încarnează și relevează sacrul, ea semnifică altceva decât ea însăși. Un arbore sau o plantă nu sunt niciodată sacre ca arbore sau plantă; ele devin sacre prin ceea ce semnifică.
Arborii au jucat un rol aparte în societatea celtică, druizii s-au aflat într-o legatură aparte cu aceștia, mai ales cu fagul, datorită „capacității” acestuia de a „capta” fulgerul. Yggdrasil (n. r. Arborele Lumii din mitologia nordică, un frasin cosmic gigantic, esențial pentru cosmos, care conectează cele Nouă Lumi prin rădăcinile și ramurile sale, fiind un simbol al vieții, cunoașterii și al legăturii dintre cer, pământ și subteran, dar și o referință culturală folosită de companii tech și jocuri video), Arborele Cosmic al mitologiei scandinave, este un frasin ale cărui rădăcini se înfig până în inima Pământului și care simbolizează întreg Universul. Pentru popoarele altaice, orice mesteacăn devine, prin puterea consacrației, Arborele Lumii; urcându-se pe el în chip ritual, șamanul se înalță, străbătând cerurile. Mult mai târziu, Strabonacuza poeții ca numesc templele…„păduri sacre” !
Nu e nici o îndoială că termenul de „natură” provine din limba latină, însemnând, deloc surprinzător, „naștere”. Mai trebuie spus că „natura” reprezintă traducerea unui mai vechi cuvânt grecesc „physis” utilizat pentru a descrie calea prin care se întâmplă unele lucruri, „natural”, de la sine, fără intervenție umană sau divină, așa cum spre exemplu se întâmplă creșterea unei plante. Chiar dacă interpretează existența naturii ca fiind rezultatul unui act divin, concepția antichității greco-romane era că ființele non-umane nu merită nici o considerație etică sau juridică.
Traditia creștină a moștenit de la cea greacă ambiguitatea sensurilor cuvântului „natura”. Plecând de la „physis”, natura poate fi definită, intr-un sens ingust, drept ceea ce este „străin omului in sine și originii lui”. Omul a fost creat „după chipul și asemănarea lui Dumnezeu”, pentru a-L sluji și a locui in aceasta lume, spre deosebire de ființele non umane, a-l căror rost este de a fi stăpânite de către om. Raportându-ne la sensurile menționate anterior, se poate afirma că, dacă natura nu ne este întru totul „străină”, aceasta se datoreaza doar faptului ca ea este tot o creație a lui Dumnezeu. Natura nu îi este indiferentă omului, fiecare proces natural fiind interpretat ca existând, fie pentru a-l ajuta pe om, fie pentru a-l împiedica in acțiunile sale.
Abordarea occidentală, mai ales sub influența revoluției științifice din secolul XVII, a adâncit linia de separație între om și natură, între lumea spirituală și cea materială. În multe alte culturi, comparativ cu cea occidentală, nu există o astfel de distincție, oamenii, natura, întregul Univers împărtășind aceleași dimensiuni materiale și spirituale. Sensul inițial al cuvântului „religie” este dat de latinescul „re-ligare” ceea ce poate fi tradus ca o reconectare a diferitelor aspecte ale realității, de la material la spiritual. Religia, în termeni occidentali, se adresează mai degrabă vieții interioare, în vreme ce Islamul sau Budismul se consideră mai degrabă „tradiții” ce abordează atât aspectele interioare cât și cele exterioare ale vieții.
Extinderea la nivel global a civilizației occidentale, caracterizată prin economie de piață, consumism sau pozitivism a condus la deteriorarea mediului nostru de viață. Reacțiile la actuala criza ecologică au condus, printre altele și la necesara reconsiderare a conceptului de „natură”. Privind înapoi, putând să și anticipăm, devine clar că „natura” nu a fost niciodată un concept fix, ci o oglindă a modului în care omul s-a înțeles pe sine. De la natura ca ordine divină, la natura ca resursă, de la separarea radicală om–natură la încercările recente de reconectare, această relație s-a rescris mereu în funcție de fricile, aspirațiile și disponibilitățile epocilor. Astăzi, când consecințele distanțării devin imposibil de ignorat, s-ar părea că redescoperim interdependența: omul nu este stăpânul naturii, ci o parte vulnerabilă și responsabilă a ei.
Tendințele actuale ale lumii moderne se răsfrâng, cum altfel, și asupra percepției asupra naturii. Neomarxismul ecologic sau eco-marxismul care pornește de la ideea că actuala criză ecologică globală nu poate fi rezolvată în capitalism, fiindcă acest sistem e bazat pe acumulare nelimitată și pe exploatarea resurselor și a muncii. Astfel, protecția mediului și justiția socială devind inseparabile, iar soluțiile reale implică transformări structurale profunde (adică…încă o revoluție!), nu doar greenwashing-ul practicat de ochii lumii de către marile companii, generator de palide „corecții verzi” în cadrul economiei de piață.
Nota redacției. Eco-marxismuleste o teorie critică care leagă capitalismul de distrugerea ecologică, argumentând că impulsul sistemului pentru acumulare nesfârșită exploatează în mod inerent atât munca, cât și natura, creând o „ruptură metabolică” în ciclurile naturale. Reinterpreteazăideile lui Marx pentru a se concentra asupra modului în care capitalismul comodifică resursele, ducând la crize de mediu, și caută soluții socialiste pentru o „civilizație ecologică” care să echilibreze nevoile umane cu sănătatea planetară, punând accent pe utilizarea durabilă și valoarea intrinsecă a naturii, așa cum se vede în teoriile chineze moderne
Ruptura metabolică: Producția capitalistă perturbă ciclurile naturale (cum ar fi fluxurile de nutrienți în sol), provocând dezechilibre ecologice, provenite din ruptura socială primară dintre muncitori și mijloacele de producție.
Critică a capitalismului: Consideră problemele de mediu ca fiind sistemice, nu accidentale, provenind din nevoia capitalismului de creștere și profit constant, tratând natura ca materie primă.
Valoare de utilizare vs. valoare de schimb: evidențiază modul în care capitalismul acordă prioritate valorii de schimb (prețul de piață) în detrimentul valorii de utilizare (utilitatea practică, sănătatea ecologică).
Dialectica naturii: Reînvie conceptul lui Marx despre o relație dialectică între societate și natură, depășind concepțiile marxiste din trecut care se concentrau exclusiv pe societate.
Socialismul ecologic: propune socialismul ca și cadru pentru rezolvarea crizelor ecologice printr-o producție planificată și durabilă.
Civilizație ecologică: o viziune asupra dezvoltării umane care armonizează societatea cu natura, în contrast cu exploatarea capitalistă.
Dincolo de „productivism”: Contestă ideea că Marx a favorizat dominația industrială, subliniind accentul pus pe conexiunea senzorială a omului cu natura și responsabilitatea intergenerațională, spune Monthly Review.
În sprijinul ideii că relația dintre societate și natură trebuie regândită fundamental, unele țări au făcut deja pași concreți, desprinși din teoriile ecologiei radicale: în 2017, râulWhanganui din Noua Zeelandăa devenit primul râu din istorie recunoscut ca entitate legală, cu drepturi și interese proprii, stabilite de un tribunal. Iar în 2008, Ecuador a devenit primul stat din lume care, prin Constituție, recunoaște Natura ca subiect de drept. În India, Curtea Supremă din Uttarakhand (n. r. Uttarakhand High Court, instanța judecătorească superioară din statul indian Uttarakhand, având rolul de a soluționa apeluri și de a supraveghea tribunalele inferioare din stat, fiind o autoritate judiciară importantă în contextul deciziilor la nivel local, deși articolele recente menționează intervenția Curții Supreme a Indiei/la nivel național în chestiuni ce țin de statele Uttarakhand și Uttar Pradesh, cum ar fi regulile privind siguranța alimentară, mai degrabă decât decizii direct ale Curții Supreme din Uttarakhand) a declarat în 2017 că fluviile Gange și Yamuna au statut de persoane juridice, cu scopul de a le proteja mai bine de poluare și exploatare, iar în Bolivia, Legea „Madre Tierra” (Legea Mamei Pământ), adoptată în 2010, recunoaște natura ca subiect de drept, inspirată din viziunea indigenă despre Pacha Mama. Astfel de inițiative, care dau un statut juridic ecosistemelor, reflectă un curent tot mai puternic ce depășește granițele teoriei și pune în discuție însăși logica actuală a dreptului și a economiei: dacă natura are drepturi, atunci exploatarea resurselor fără limite ar putea deveni, în viitor, nu doar imorală, ci și ilegală.
Pe lângă recunoașterea drepturilor naturii ca entitate juridică, un alt aspect important al acestei mișcări este extinderea drepturilor ființelor non-umane care simt durere, sunt conștiente de sine sau au capacitatea de a comunica. Aceasta include o gamă largă de animale, de la maimuțele antropoide până la creaturi neașteptate precum caracatițele, recunoscute pentru inteligența lor remarcabilă. În acest sens, Cambridge Declaration on Consciousness, o declarație emisă de un grup de neurologi și oameni de știință, solicită recunoașterea conștiinței la animalele non-umane și susține acordarea personalității legale acestora. Această inițiativă reflectă o mișcare tot mai amplă care dorește să extindă drepturile și protecția dincolo de specia umană, bazându-se pe criterii științifice privind conștiința și capacitatea de suferință.
Pe lângă drepturile ființelor non-umane conștiente, o frontieră emergentă a dezbaterii o reprezintă drepturile plantelor. Deși plantele nu au sistem nervos sau conștiință în sensul uman, cercetările recente în neurobotanică arată că ele posedă forme complexe de comunicare, memorie și răspuns adaptativ la mediu, ceea ce indică un nivel surprinzător de „inteligență” vegetală. Această inteligență diferă fundamental de cea animală, ridică întrebări morale: dacă plantele pot percepe și reacționa la stres, pot „înțelege” mediul și interacționează sofisticat cu alte organisme, nu cumva merită să le acordăm o formă de respect juridic?
Această paradigmă pune sub semnul întrebării definiția clasică a drepturilor, restricționată la oameni, și deschide o nouă eră în care legile pot recunoaște interesele și binele ființelor care nu pot pleda singure în instanță. Totuși, cine are dreptul să reprezinte legal un râu sau o pădure? Drepturile ființelor non-umane pot deveni un instrument puternic în lupta pentru conservarea mediului și echilibru ecosistemic, o provocare juridică și filosofică majoră, dar și o oportunitate unică de a regândi relația noastră cu planeta. În fața crizei ecologice globale, recunoașterea și respectarea acestor drepturi ar putea fi cheia pentru un viitor durabil, în care oamenii ar putea trăi în armonie (legală!) cu natura, nu în contradicție cu ea.
Extinderea drepturilor către animale, plante și natură în general are la bază o schimbare profundă în înțelegerea locului omului în lume. Această tendință este motivată moral, științific și ecologic. Moral,pentru că recunoaștem suferința, conștiința și complexitatea ființelor non-umane și înțelegem că drepturile exclusive ale oamenilor nu pot justifica exploatarea fără limite a altor forme de viață.Științific,întrucât descoperirile în neurologie, etologie și neurobotanică ne obligă să reconsiderăm noțiuni privind inteligența, cunoașterea de sine etc.Ecologic,deoarece criza climatică și colapsul biodiversității impun protejarea ecosistemelor ca întreg, iar recunoașterea juridică a naturii este un pas inovator pentru conservarea ei efectivă.
Dacă cele de mai sus ne lasă impresia că ne îndreptăm cu pași repezi spre o lume în care drepturile oamenilor vor fi văduvite sau măcar puse pe picior de egalitate cu drepturile altor ființe, nu e chiar așa. Conceptul detehnonatură,și el la modă acum, face posibilă integrarea profundă între tehnologie și natură, lăsând săse întrevadă o lume nouă, în care granițele dintre ce e natural și ce e artificial devin tot mai neclare. Ca o (necesară?) întoarcere în timp, tehnonatura reprezintă o continuare a abordării antropocentrice, în care omul redevine un creator activ și modelator al mediului său, prin folosirea tehnologiilor avansate, un altfel de „stăpân”, dacă ar fi să folosim un termen desuet.
Înainte de a ne lăsa pradă entuziasmului pentru o lume a respectului absolut față de natură sau, dimpotrivă, a fascinantei tehnonaturi, ar merita să privim cu onestitate spre propriile obiceiuri cotidiene. Degeaba vorbim despre drepturile animalelor dacă rămânem indiferenți față de suferința vitelor, păsărilor sau altor viețuitoare crescute pentru hrană (asta ca să nu folosesc termenul cinic de „animale de consum”), pe care le punem pe masă fără a ne întreba cum au trăit. La fel, e greu să clamăm dragostea față de natură dacă risipim fără măsură resursele sau uităm că plantele pe care le consumăm sunt și ele părți vii ale ecosistemului. Fariseismul unei sensibilități selective, care îmbrățișează ideea de „protejare a naturii” doar cât să dea bine pe rețelele sociale, dar nu se traduce în fapte concrete de compasiune, responsabilitate și grijă zilnică, rămâne poate cea mai mare piedică în calea unui viitor cu adevărat armonios între oameni, animale, plante și tehnologiile care, cu siguranță, ne vor modela viața.
Interviu exceptional–Prof. Thomas Csinta Matematician • Om de știință • Filosof • Jurnalist
„Ordine, haos și conștiință–despre om şi algoritm”.
Prof. Thomas Csinta este matematician, specialist în problematici internaționale și dezvoltare academică transfrontalieră. A activat în multiple instituții de învățământ superior din Europa și din spațiul francofon, fiind recunoscut pentru contribuțiile sale la consolidarea parteneriatelor universitare internaționale. Pe lângă activitatea sa didactică, este și un prolific autor, consultant educațional și promotor al inovării în învățământul superior. Stilul său riguros, dar deschis, și abordarea sa inter-disciplinară l-au transformat într-un mentor pentru numeroși studenți și colegi de breaslă. Un nume rar în spațiul public românesc și internațional, Prof. Thomas Csintaeste una dintre acele minți care refuză să fie încadrate într-un singur domeniu. Matematician de formație, specialist în sisteme complexe aplicate fenomenelor socio-judiciare, filosof al științei și jurnalist cu viziune critică, profesorul Thomas Csintapropune o perspectivă originală asupra lumii contemporane–o lume în care matematica, gândirea morală și conștiința civică sunt chemate să răspundă provocărilor erei algoritmilor și inteligenței artificiale. Un interviu profund, în care:
Matematica devine o hartă a vieții spirituale
Filosofia întâlnește teoria haosului
Justiția este analizată ca fenomen emergent în rețele sociale
Inteligența artificială este interogată dincolo de mit și fascinație
Lectura apare ca ultimă formă de libertate și rezistență a conștiinței
Interviul este parte din seria unor proiecte editoriale dedicate celor care gândesc în profunzime, dincolo de zgomotul vremii
Un dialog-eveniment pentru toți cei preocupați de sens, cunoaștere și umanitate
Ne exprimăm profunda recunoștință și aleasa admirație față de domnul profesor Thomas Csintapentru onoarea de a fi fost alături de noi în cadrul acestui interviu excepțional. Prin claritatea gândirii, finețea analizei și deschiderea către dialog autentic, ați oferit nu doar răspunsuri, ci ferestre către înțelegere, punți între știință și umanitate, între matematică și conștiință, între haosul lumii și ordinea interioară. Vă mulțumim pentru profunzimea ideilor și pentru curajul de a gândi dincolo de convenții. Prezența dumneavoastră a fost o adevărată onoare și o inspirație. Cu considerație și recunoștință
„Partea a doua a interviului cu prof. Thomas Csinta.Punctul în care emoția- identitatea, cultura, limba, visurile – se întalnesc cu rigurozitatea academică, cu viziunea pe termen lung. Vă mulțumim domnule profesor pentru amabilitatea de a ne acorda acest interviu si pentru deschiderea cu care ați împărtășit idei valoroase, experiențe de viață si perspective profunde asupra educației, identității culturale si implicării românilor din diaspora. Prin claritatea gandirii, pasiunea pentru educație si angajamentul față de excelența intelectuală ne reamintiți ca adevărată valoare a unui educator sta nu doar în cunoaștere ci și în capacitatea de a inspira și de a deschide drumuri.” (Anca Cheaito)
Sunt Thomas CSINTA, profesor de modelizare matematică și matematici aplicate în științe socio–judiciare și director științific al CUFR R&D (Centrul universitar de formare, cercetare și dezvoltare de pe lângă școlile superioare franceze de înalte studii) sau la Conférence des Grandes Ecoles, cum spunem noi.
Vă transmit salutările mele din Diaspora română de la Paris, în primul rând, colegului și prietenului meu Petru Frăsilă, directorul postului de Televiziune M+Tv, care împreună cu echipa sa urmează să lanseze filiala internațională a acestuia Canalul M+Tv International în cadrul Conferinței Diasporei de la Iași între 6-7 august intitulată „Interferențe culturale & educație”,dar și celorlați colegi care au contribuit într-o măsură mai mare sau mai mică, direct sau indirect, la realizarea acestui proiect. Activita noastră aici se desfășoară în două mari direcții importante, care de altfel, sunt complementare și corelate organic.
Prima reprezintă pregătirea candidaților românicu abililități intelectuale înalte din instituțiile universitare românești pentru sistemul (ultra)elitist al școlilor superioare franceze de înalte studii (Les Grandes Ecoles) în toate cele 3 cicluri universitare (Ciclu 1– Classe Prépa, Ciclul 2–Școala de înalte Studii/Grande Ecole, Ciclul 3–Școala Doctorală) care domină înățământul universitar de masă francez de tip LMD de sute de ani. Cu cei peste 1.500 de tineri (studenți) capabili de performanță admiși la concursurile de admitere (în peste 2 decenii)CUFR R&Da devenit, astfel, un important generator al unei diaspore românești de elită din Franța, și care, astăzi, prin rolul său important pe care îl deține în cadul societății civile contribuie la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze.
În ceea ce privește a doua direcție, prin intermediul serviciului internațional de investigații criminale al Jurnalului Bucureștiului (publicație cultural–educațională cu caracter academic franco– română și de cercetare în științe socio–judiciare a CUFR R&D, a cărei director și redactor șef sunt) în parteneriat cu Organizația pentru Apărarea Deținuților din Diaspora(a cărei președinte de onoare sunt, având președinte–fondator pe Cătălin Asavinei, consilier penitenciar, de integrare socială și probațiune), Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului a Națiunilor Unite (a cărei atașat de presă sunt de peste două decenii, având președinte fondator pe Prof. univ. dr. Florentin Scalețchi) și în sfârșit, UZPR cu filiala Iași–Modova (în al cărei colegiu director și consiliu științific, în calitate de membru, îndeplinesc totodată și funcția, care mă onorează, de președinte al Subfilialei franceze de la Paris, având președinte pe Col. (r). Grigore Radoslavescu) este orientată și concentrată, în exclusivitate, în soluționarea unor dosare criminale de mare anvergură în care compatrioți de-ai noștri români din diaspora sunt încarcerați în arest preventiv și urmează a fi judecați în procedura juridică criminală de către Curțile cu Jurați ale TJP (Tribunalul Judiciar Paris) unde sunt atașat permanent (de presă) din partea OADO începând cu acest deceniu.
În sfârșit, corelarea celor două direcții are loc prin furnizarea de subiecte de teze de doctorat și de cercetare în domeniul socio–judiciar instituției cu caracter academic CUFR R&Dde către Serviciul Internațional de Investigații Crimiale al Jurnalului Bucureștiului, în cadrul căreia, pentru rezultatele de excepție obținute, am fost distins cu Cavaler al Ordinului „Crucea de Aur” a Drepturilor Omului a Națiunilor Unite și sunt propus în 2028 pentru Marele Premiu ONU (acordat la fiecare 5 ani), echivalentul Premiului Nobel pentru Drepturile Omului. În încheiere, precizez faptul că în era noastră a transnaționalismului, în contextul mobilității academice românești tot mai active, cred că pentru profesori, cercetători și studenți din diaspora, postul de televiziune M+Tv International nu va fi doar un instrument de informare, dar și o continuitate spirituală cu spațiul cultural românesc.