În complexitatea intrinsecă a ființei umane iubirea de sine și demnitatea umană își ocupă locul merituos în marea epopee a desfășurării ei evolutive. În angrenajul structural arhicomplicart al organzării ei, începând din primordial și trecute prin toate ipostazele descendente din el, devenite și definitivate pe parcursul timpului ca entități compoziționale carcteristice ființei umane, iubirea de sine și demnitatea au generat concomitent, mergând mână în mână sinergic și luând structurarea, manifestarea și redarea în noi și noi structuri fizic-bioligic-neurologice, conforme noilor etape ale desăvârșirii mersului ei ontgenetic în timp. Ființa își impune sieși, ca fel de a fi, prin și datorită procesului evolutiv conform unei legi a suficentizării întregului prin substanțializarea și esențializarea concomitentă intrinsec avantajoasă a componentelor lui inclusv deci a însăși fiiinței umane.
Procesul ontgenetic în sine este ceia ce numim ancestralul devenirii ființei în timp. În acest fel generează determinsmul ca definitivare, finalizare la moment, afirmare , confirmare și fel de a fi a ființei în sine, apoi a ființei ca sine. Totul se petrece concomitent sinergic selectiv, esențializat, sintetizat și substanțializat în regim de organicitate evolutiv ontgenetică. Tot acest organon ancestral astfel oformat structral se numește demnitate fiiințial-umană. Demnitatea ființial -umană ține în temeiul ei de primordial a cărui produs direct este, adică produs al lui Dumnezeu. De aici pornește etimiologic semnficația noțiunii ca atare a demnității umane: Dumne (demni-tate ).
De aceea demnitatea umană este sfântă prin sfințenia lui Dumnezeu. Altfel spus prin sfințenia demnității umane ea se îngemănează cu sufletul omului și se aliniază lui. Datărită demnității Fința-Om devine Om-ființă. Pierderea demnității înseamnă perderea sufletului și viceversa ( voi trata tema sufletului în altă lucrare). Însăși Sfânta Scriptură invocă importanța demnității omului asociată sufletului. Isus a spus; „Nu vă temeți de cei ce ucid trupul, dar care nu pot ucide sufletul; ci temeți-vă mai degrabă de Cel ce poate să piardă și sufletul și trupul în gheenă”.„Noul Testament cu Psalmi”, Evanghelia după Matei Cap. 10, Vers. 28 București, 2011)
Este evidentă, așadar, marea responsabilitate care îi revine omului pentru a protega, menține, apăra, înmulți, cultiva și cinsti demnitatatea sa față de sine dar în primul rând în fața Creatorului. Trădarea demnității sale echivalează cu trădarea lui Dumezeu-numit păcatul trădării și neângrijirii demnității. Pentru ca omul să fie în stare de aemenea lucruri, el rebuie să se iubească pe sine cât mau mult, adică să iubească cu mare respect, cu toate puterile sale și cu toată ființa demnitatea sa.
Ce este iubirea de sine și de unde vine ea? Iubirea de sine este un intrinsec al intrinsecului ancestral care este demnitatea umană, este mijlocitoarea prin care se face transferul fluidic al produsului ontosgenetic spre și în produsul ontogenet9c prin transcendență–o concentare a eu-lui (Ego) ancestral și transformat astfel într-un Super Ergo narcisian, care și este iubrea de sine din motiv, că ea se naște de la sine putere, închegată introspectiv în matricea organic-ancestrală a demnității, fapt ce face ca practic să nu fie nuci un om ca să nu se iubească pe sine mau mult decât orice și pe ori și cine. Acesta este izvorul iubrii de sine -cauza care o face puternică și de netăgăduit.
Iubirea de sine este un fel de respect responsabil pentru demnitatea umană, fiind mediul de legătură/tranziție a Ego cu și în Super Ego narcisian-un Ego supraetajat, care îl face pe om orgolios în a se apăra pe sine, dar și pe demnitatea sa. Demnitatea umană se identifică cu ceea ce numim Onoarea omului care poate fi condiționată doar de iubira de sine puternic și mereu întreținută. Greșesc acei care consideră iubirea de sine o deficiență umană. .Ea este, așa dar, o necesitate intrinsecă ce completează integritatea ființei umanre din tote punctee de vedre. Onoare înseamnă responsabilitate, iubire de sine ce poate fi atinsă doar prin moralitate și etică creștină, echitate, echilibru, empatie, reciprocitate, loialitate prin conlucrare și solidaritate. Fără aceste calificative omul își perde onoarea, adică demnitatea, transformând iubirea de sine într-o caricatură, iar pe om într-o ființă nesustenabilă și insuficientă sieși.
Demnitatea omului se identifcă întotdeauna cu demnitatea națională, deoarece nu există individ uman în afara naționalului. Astfel demnitatea națională este sfântă și vine de la Dumnezeu. Cei ce-și perd demnitatea națională îl perd pe Dumnezeu, îl trădează pe Dumezeu fapt ce duce inevitbill la perderea identității naționale și a identităiții Dumnezeului național.
Dr. Petru Ababii (scriitor și filosof, Republica Modova–Chișinău)
Născut la 8 iulie 1947 în Fântâniţa, raionul Drochia, Republica Moldova. În 1972 a absolvit Institutul de Medicină din Chişinău (Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Republica Moldova-USMF). A lucrat ca medic generalist în Orhei. Pasionat de filosofie are în palmaresul său o serie de publicații în reviste cu caracter academic și câteva cărţi pe teme filosofice printre care următoarele titluri, toate cu tematică filosofică: Animus Animus-Anima-Anima! sau Narcis Hyperionic, Chișinău, 2005; Trans(multi)culturalismul monoteist sau transcendenţă şi creştinism, 2008; Decodificarea logigramei în iconicul filosofic al lui Petre Ţuţea, 2010; Creştinismul. O descifrare în esențial a Evangheliei după Matei, 2012; Prim adevăr şi interpretare în sens filosofic, sociologic şi literar, 2013; Aforisme, gânduri, reflecţii, 2020, Geneza metafizică a logicii formale, gândirii critice, genialității și înțelepciunii umane, 2025; Gândirea critică filosofică, sub tipar la Editura Sfântul Ierarh Nicolae din Brăila.
Are numeroase articole şi studii publicate pe platformele Academia Edu şi Cunoașterea Dintre acestea enumerăm: Câteva opinii referitoare la filosofia lui Emil Cioran; Fenomenul transcendenţei în poezia lui M. Eminescu „Unda spumă”; Scrisori Schiller; Unele aspecte ale circuitului vicios al gândirii neoplatoniciste contemporane; Interesul şi rolul lui în formarea omului spiritual; Materialism şi realitatea esteticii; Reflecţii neoplatonice privind realitatea virtuală contemporană; Lumea în viziune transcendental-creştină, Rezolvarea dilemei vieţii este însăşi existenţa vieţii. Viaţa ca existenţă; Taină şi cunoaştere în abordarea temei teoriei generale a sistemelor, Proiectul sinelui şi rămânerea în sine ca proiect şi sens existenţial, Definiţii ale gândirii critice, Meditaţia (comprimată filosofică), Imperfecțiunile democrațiilor şi căile de depăşire a lor.
Colaborează cu reviste din România (Regal Literar, Cunoaşterea ştiinţifică, Ofranda Literară, eCreator, Moldova Literară, Steaua Dobrogei, Cervantes, Contrast Literar, Boem@, Constelații Diamantine, Amfiteatrul Literar, Thymes, Acolada, Apollon, Vâlcea Literară, Melidonium, Antares, Arena Literară, Sintagme Codrene, Luceafărul, Neuma, Polymnia, Mărturii Maramureşene, Cervantes, Urmuz, Mirajul Oltului, Reşiţa Literară, Rotonda Valahă, Cooltartis, Impact), din Spania (Spania Literară), Australia (Revista Emoţii şi lumină), S.U.A. (Revista de spiritualitate şi cultură românească Lumină Lină, New York; Revista Conexiuni Culturale, Cleveland, Ohio), Israel (Jurnal israelian din Tel Aviv), Canada (Destine Literare, Ziarul Observatorul din Toronto), Franţa (Jurnalul Bucureştiului-„Le Petit Parisien” din Paris).
Au scris despre opera sa: Acad. prof. dr. Liviu Pendefunda din Canada, Pr. dr. Theodor Damian din New York, Prof. univ. dr. Thomas Csinta din Paris, Prof. univ. dr. Petru Bejan din Iaşi, Mirela Cocheci, director al Revistei Amfiteatrul Literar, Doina Drăguţ, redactor-şef al Revistei Constelaţii Diamantine, Nicolae Sfetcu, redactor şef al Revistei Cunoașterea Științifică, Iosefina Schirger şi alţii. Are în lucru studii şi articole pe diverse teme filosofice şi de critică literară. (Iosefina Schirger)
Notă. Articolele autorului Petru Ababii în Jurnalul Bucureștiului
Nota redacției. (Thomas Csinta-redactor șef și director al publicației)




Interviu exceptional–Prof. Thomas Csinta
Matematician • Om de știință • Filosof • Jurnalist
„Ordine, haos și conștiință–despre om şi algoritm”.
Prof. Thomas Csinta este matematician, specialist în problematici internaționale și dezvoltare academică transfrontalieră. A activat în multiple instituții de învățământ superior din Europa și din spațiul francofon, fiind recunoscut pentru contribuțiile sale la consolidarea parteneriatelor universitare internaționale. Pe lângă activitatea sa didactică, este și un prolific autor, consultant educațional și promotor al inovării în învățământul superior. Stilul său riguros, dar deschis, și abordarea sa inter-disciplinară l-au transformat într-un mentor pentru numeroși studenți și colegi de breaslă. Un nume rar în spațiul public românesc și internațional, Prof. Thomas Csinta este una dintre acele minți care refuză să fie încadrate într-un singur domeniu. Matematician de formație, specialist în sisteme complexe aplicate fenomenelor socio-judiciare, filosof al științei și jurnalist cu viziune critică, profesorul Thomas Csinta propune o perspectivă originală asupra lumii contemporane–o lume în care matematica, gândirea morală și conștiința civică sunt chemate să răspundă provocărilor erei algoritmilor și inteligenței artificiale. Un interviu profund, în care:
- Matematica devine o hartă a vieții spirituale
- Filosofia întâlnește teoria haosului
- Justiția este analizată ca fenomen emergent în rețele sociale
- Inteligența artificială este interogată dincolo de mit și fascinație
- Lectura apare ca ultimă formă de libertate și rezistență a conștiinței
- Interviul este parte din seria unor proiecte editoriale dedicate celor care gândesc în profunzime, dincolo de zgomotul vremii
- Un dialog-eveniment pentru toți cei preocupați de sens, cunoaștere și umanitate
- Data: 26 iulie 2025/ora: 18h (ora României)
- Platforma Google Meet
- Moderator: Anca Cheaito
Ne exprimăm profunda recunoștință și aleasa admirație față de domnul profesor Thomas Csinta pentru onoarea de a fi fost alături de noi în cadrul acestui interviu excepțional. Prin claritatea gândirii, finețea analizei și deschiderea către dialog autentic, ați oferit nu doar răspunsuri, ci ferestre către înțelegere, punți între știință și umanitate, între matematică și conștiință, între haosul lumii și ordinea interioară. Vă mulțumim pentru profunzimea ideilor și pentru curajul de a gândi dincolo de convenții. Prezența dumneavoastră a fost o adevărată onoare și o inspirație. Cu considerație și recunoștință
Mulțumiri Prof. Dr. Thomas Csinta
Interviu excepțional – Profesorul Thomas Csinta

Lansarea canalului de televiziune M+Tv International




Bonjour M+Tv,
Sunt Thomas CSINTA, profesor de modelizare matematică și matematici aplicate în științe socio–judiciare și director științific al CUFR R&D (Centrul universitar de formare, cercetare și dezvoltare de pe lângă școlile superioare franceze de înalte studii) sau la Conférence des Grandes Ecoles, cum spunem noi.
Vă transmit salutările mele din Diaspora română de la Paris, în primul rând, colegului și prietenului meu Petru Frăsilă, directorul postului de Televiziune M+Tv, care împreună cu echipa sa urmează să lanseze filiala internațională a acestuia Canalul M+Tv International în cadrul Conferinței Diasporei de la Iași între 6-7 august intitulată „Interferențe culturale & educație”, dar și celorlați colegi care au contribuit într-o măsură mai mare sau mai mică, direct sau indirect, la realizarea acestui proiect. Activita noastră aici se desfășoară în două mari direcții importante, care de altfel, sunt complementare și corelate organic.
- Prima reprezintă pregătirea candidaților români cu abililități intelectuale înalte din instituțiile universitare românești pentru sistemul (ultra)elitist al școlilor superioare franceze de înalte studii (Les Grandes Ecoles) în toate cele 3 cicluri universitare (Ciclu 1– Classe Prépa, Ciclul 2–Școala de înalte Studii/Grande Ecole, Ciclul 3–Școala Doctorală) care domină înățământul universitar de masă francez de tip LMD de sute de ani. Cu cei peste 1.500 de tineri (studenți) capabili de performanță admiși la concursurile de admitere (în peste 2 decenii) CUFR R&D a devenit, astfel, un important generator al unei diaspore românești de elită din Franța, și care, astăzi, prin rolul său important pe care îl deține în cadul societății civile contribuie la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze.
- În ceea ce privește a doua direcție, prin intermediul serviciului internațional de investigații criminale al Jurnalului Bucureștiului (publicație cultural–educațională cu caracter academic franco– română și de cercetare în științe socio–judiciare a CUFR R&D, a cărei director și redactor șef sunt) în parteneriat cu Organizația pentru Apărarea Deținuților din Diaspora (a cărei președinte de onoare sunt, având președinte–fondator pe Cătălin Asavinei, consilier penitenciar, de integrare socială și probațiune), Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului a Națiunilor Unite (a cărei atașat de presă sunt de peste două decenii, având președinte fondator pe Prof. univ. dr. Florentin Scalețchi) și în sfârșit, UZPR cu filiala Iași–Modova (în al cărei colegiu director și consiliu științific, în calitate de membru, îndeplinesc totodată și funcția, care mă onorează, de președinte al Subfilialei franceze de la Paris, având președinte pe Col. (r). Grigore Radoslavescu) este orientată și concentrată, în exclusivitate, în soluționarea unor dosare criminale de mare anvergură în care compatrioți de-ai noștri români din diaspora sunt încarcerați în arest preventiv și urmează a fi judecați în procedura juridică criminală de către Curțile cu Jurați ale TJP (Tribunalul Judiciar Paris) unde sunt atașat permanent (de presă) din partea OADO începând cu acest deceniu.
În sfârșit, corelarea celor două direcții are loc prin furnizarea de subiecte de teze de doctorat și de cercetare în domeniul socio–judiciar instituției cu caracter academic CUFR R&D de către Serviciul Internațional de Investigații Crimiale al Jurnalului Bucureștiului, în cadrul căreia, pentru rezultatele de excepție obținute, am fost distins cu Cavaler al Ordinului „Crucea de Aur” a Drepturilor Omului a Națiunilor Unite și sunt propus în 2028 pentru Marele Premiu ONU (acordat la fiecare 5 ani), echivalentul Premiului Nobel pentru Drepturile Omului. În încheiere, precizez faptul că în era noastră a transnaționalismului, în contextul mobilității academice românești tot mai active, cred că pentru profesori, cercetători și studenți din diaspora, postul de televiziune M+Tv International nu va fi doar un instrument de informare, dar și o continuitate spirituală cu spațiul cultural românesc.












1.jpg)










