Acasă Opinii Şomajul tehnic în condiţiile coronavirusului și propuneri la „Declarația pe proprie răspundere”...

Şomajul tehnic în condiţiile coronavirusului și propuneri la „Declarația pe proprie răspundere” (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița)

În mass-media există o avalanşă de ştiri despre şomajul tehnic în condiţiile coronavirusului”.
Aceste ştiri sunt alimentate, în cea mai mare parte, de numeroasele declaraţii ale unor reprezentanţii ai Guvernului, în special ale prim-ministrului Ludovic Orban.
Mai multe săptămâni aceste afirmaţii au fost numai „pe vorbe”, fără un temei legal, până pe 20 martie 2020 când s-a publicat în Monitorul Oficial actul normativ prin care se reglementează şomajul tehnic în condiţiile coronavirusului”.

Pe Site-ul Ministerului Muncii s-a prezentat un „Comunicat de presă” din partea Ministerului Muncii și Protecţiei sociale, din data de 19 martie 2020, cu titlul „Guvernul a stabilit condițiile pentru intrarea în șomaj tehnic și a reglementat depunerea online a documentelor pentru obținerea unor beneficii sociale pe perioada stării de urgență, 19 martie 2020”.

Informaţiile de pe acest Site nu au avut la bază un temei legal; ele s-au bazat numai pe „vorbe”, pe nişte discuţii purtate la Guvern cu mai multe zile înainte de publicarea în Monitorul Oficial a actului normativ prin care se reglementează „şomajul tehnic în condiţiile coronavirusului”. După publicarea acestuia erau schimbate multe din elementele din acest comunicat.
Asemenea „comunicate”, care bulversează întreaga societate, sunt inadmisibile chiar și în condiţii normale, și sunt cu atât mai grave pe perioada instituirii stării de urgență pe teritoriul României.

În ceea ce priveşte indemnizația stabilită pentru „şomajul tehnic în condiţiile coronavirusului”, problema este foarte complexă, fiind foarte greu și pentru Guvern să stabilească un mod de rezolvare corespunzător, care să reziste și în timp. Situaţia poate deveni dezastruoasă în condiţiile în care Guvernul a stabilit, prin Ordonanţă de Urgenţă că, în cazul șomajului tehnic, nivelul indemnizației este de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, de 5.429 de lei..
Ori, a acorda la peste un milion de foşti salariaţi (care poate ajunge chiar la peste două milioane), o indemnizaţie lunară de 75% x 5.429 lei = 4.072 de lei, pe o perioadă care se poate întinde pe luni de zile (sau poate chiar și peste un an) este o problemă foarte grea, nu numai pentru Guvernanţi, dar pentru întreaga societate.

În condiţiile în care veniturile bugetului de stat se reduc drastic, de unde să mai fie bani pentru efectuarea unor cheltuieli mult mai mari decât cele efectuate în condiţii normale, respectiv până la declararea actualei crize și sanitare (a coronavirusului) și economice ?
Răspunsul la această întrebare ar trebui să se bazeze pe raţiune și pe o evaluare corectă a situaţiei și din partea întregii populaţii, dar în special din partea politicienilor și a guvernanţilor.

Capacitatea și decenţa de a gândi corect actuala situaţia, în general, dar și cu privire la „şomajul tehnic”, este foarte importantă, chiar decisivă, pentru viitorul nostru.

Notă

Conform prevederilor Ordonanţei Militare nr. 3/2020, sunt instituite în sarcina populaţiei obligaţii cu privire la libera circulaţie pe teritoriul României. Ordonanţa militară nr. 3/2020 prevede în mod expres situaţiile excepționale și limitative în care populaţia poate părăsi locuinţa. Prin în art. 4 din Ordonanţa militară nr. 3/2020 se prevede că, pentru justificarea oricărei situații în care populaţia poate părăsi locuinţa, este necesară prezentarea unei „Declarații pe proprie răspundere”.

Mai multor persoane au făcut declaraţii (consemnări) false în formularul de „Declaraţie pe propria răspundere” pentru a ieși din casă, fapt pentru care Poliția le-a întocmit dosare penale pentru fals și uz de fals sub semnătură privată.

La „Art. 323. Uzul de fals” din „Legea nr. 286/2009 privind Codul penal” prevede: Folosirea unui înscris oficial ori sub semnătură privată, cunoscând că este fals, în vederea producerii unei consecinţe juridice, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă, când înscrisul este oficial, şi cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă, când înscrisul este sub semnătură privată.”.

Cele mai multe persoane (printre care mă număr și eu) nu cunosc nu numai prevederile tuturor actelor normative emise pe problema combaterii coronavirusului, dar nu cunosc nici chiar care sunt aceste reglementări (Ordonanţe militare etc.), destul de numeroase și de mari și ca text. Ca urmare, consider că este necesar ca, în toate cazurile posibile, să se explice și sancţiunile care se aplică pentru nerespectarea unor prevederi legale.

Formularul de „Declaraţie pe propria răspundere” pentru a ieși din casă pe perioada prevăzută prin ordonanţele militare, este un document utilizat frecvent de întreaga populaţie. Numeroase persoane întocmesc, într-o singură zi, mai multe asemenea declaraţii. Marea majoritate a persoanelor nu cunosc nici care este temeiul legal și nici care sunt sancţiunile care se aplică pentru efectuarea unor consemnări neadevărate, false într-o asemenea declaraţie.

Fiind vorba despre documentul cel mai utilizat, zilnic, de întreaga populaţie, apreciez că s-ar asigura o creştere substanţială a gradului de conştientizare a populaţiei asupra întocmirii corecte a acestei declaraţii în condiţiile în care în aceasta s-ar prevedea că „Declaraţie pe propria răspundere constituie un înscris oficial sub semnătură privată, orice neadevăr (fals) din aceasta se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă în baza „Art. 323. Uzul de fals” din „Legea nr. 286/2009 privind Codul penal.”. În caz că se prevăd aplicarea altor sancţiuni, să se menţioneze care sunt acestea.

În aceste condiţii se asigură și o unitate de concepţie, pe întreg teritoriul României, în aplicarea aceleiaşi sancţiuni pentru aceeaşi faptă, spre deosebire de prezent când interpretările sunt diferite și, pe cale de consecinţă, pentru aceeaşi faptă sancţiunile sunt diferite.

Când este vorba de reglementări care privesc sănătatea și viaţa populaţiei trebuie să se manifeste și rigoare dar și o explicitare în aplicarea reglementărilor.

Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița

Articolele autorului Nicolae Grigorie-Lăcrița în Jurnalul Bucureştiului

 Bibliografie

Sisteme complexe. Subiect de teză de doctorat inter-pluri și transdisciplinar. Formalismul (modelul) matematic al algebrei și analizei matriciale în contaminarea unui „human specimen” cu un virus (agent patogen inframicrobian, inclusiv, Covid-2019/SARS-CoV-2). Aplicații la crearea unui vaccin rezistent contra acestuia. [Subject of inter-pluri and transdisciplinary doctoral thesis. Mathematical (model) of algebra and matrix analysis in contamination of a „human specimen” with a virus (inframicrobial pathogen, including Covid-2019/SARS-CoV-2). Applications to create a resistant vaccine against it. (Multi-and inter-disciplinary dissertation topic. The mathematical algebraic and matrix model in the contamination of a human specimen with a virus)].

Articolul precedentProtejat: „Nu ne naştem toţi la aceeaşi vârstă”. Necesitatea înființării în România de Centre de Instruire Diferențiată de tip Gifted Education
Articolul următorBicarbonat de sodiu: întrebuinţări nebănuite în gospodărie!
Fizician teoretician și matematiciancian de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv ai studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.