Acasă Stiinta & Tehnica Inteligența artificială produce schimbări „epocale” și rapide în domeniul mașinilor electrice și...

Inteligența artificială produce schimbări „epocale” și rapide în domeniul mașinilor electrice și cu șofer automat (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița)

Rezumat. „Imperiul inteligenței artificiale” vine incredibil de repede cu schimbări „epocale” și în domeniul mașinile electrice și cu șofer automat. În cel mult 10 ani marii producători de autoturisme vor renunța în totalitate la producția mașinilor diesel și pe benzină. Tot mai multe țări și/sau administrații locale anunță de pe acum că, în viitorul apropiat, se va interzice circulația mașinilor cu motoarele cu combustie. Pentru fiecare om este foarte important să cunoască de pe acum care este viitorul (atâta cât va mai fi, destul de scurt) mașinilor diesel și pe benzină. Acest articol oferă informații utile în acest domeniu.

Inteligența artificială (notată cu „IA”) este orice cunoaştere, informaţie care NU provine de la om, este inteligența care provine de la mașini, de la computere (calculatoare), de la programe informatice (software), de la roboţi (coordonaţi de computere). Inteligența artificială se referă la sisteme sau la mașini care imită inteligența umană, pentru a efectua diverse activități și care se pot îmbunătăți iterativ având deci capacitatea de a învăța pe baza informațiilor pe care le colectează. Inteligența artificială va fi cea care va produce schimbări „epocale” și rapide (până în anul în jurul anului 2050) la nivelul întregii omeniri.

Aproape că nimic nu va mai fi ca mai înainte. „Imperiul inteligenței artificiale” vine incredibil de repede, cu schimbări „epocale” și dintre cele mai diferite, de la foarte benefice pentru cei care au capacitatea să îl prevadă și să se adapteze la acesta, până la catastrofale cu adevărat pentru mulți dintre ceilalți. Exemplele din acest material (dintre multele de acest fel care se pot da) sunt relevante pentru a înțelege temeinicia acestor afirmații.

1. Un foarte bun exemplu, care afectează întreaga populație a globului, este cu mașinile electrice și cu șofer automat. Despre mașinile auto electrice și despre mașinile cu „șofer automat” a început să se vorbească în urmă cu numai câțiva ani. În 2018 au fost puse în funcțiune primele mașini cu „șofer automat”, cu „șofer inteligență artificială”.

Acum, în anul 2021, toți marii producători de mijloace de transport auto își reconsideră din temelii strategia de producție, tot mai mulți hotărând construirea de „computere pe roți”, de „mașini cu șofer inteligență artificială”. Tot mai mult dintre marile companii (Tesla, Volkswagen, Audi etc.) vor produce numai vehicule electrice, iar dintre acestea cele mai multe vor fi (în următorii 8 – 10 ani) cu „șofer automat”.

Mașinile electrice vor deveni generalizate în jurul anului 2030, iar nu peste mult timp vor fi numai  cu șofer automat. Acestea vor schimba radical viața omenirii în sensul că:

1.1. Oamenii nu vor mai deține o mașină deoarece va fi mai simplu și eficient să apeleze, cu telefonul mobil, o mașină, care va sosi la locul indicat și îi va conduce unde doresc.

1.2. Fiecare va plăti numai distanța parcursă, iar pe parcursul acesteia poate să se concentreze asupra unor activități (poate să fie productiv).

1.3. Nu vor mai fi atâtea probleme cu parcarea.

1.4. Aplicațiile inteligenței artificiale vor fi atât de mari încât se va ajunge ca, cei care vor fi peste 30 – 50 de ani, să nu mai dețină niciodată permis de conducere și să nu mai dețină niciodată o mașină proprietate personală.

1.5. Mașinile personale vor fi cu circa 90 – 95% mai puține, ceea ce va genera numeroase și deosebit de mari efecte benefice pentru întreaga omenire, dintre care sunt de amintit fie și numai reducerea cu circa 95 – 99% a numărului de accidente și a oamenilor morți din acestea, de circa 1,2 – 1,5  milioane în prezent.

1.6. Mașinile electrice și cu pilot automat vor schimba foarte mult orașele în sensul că: vor fi mai puțin zgomotoase; vor avea și un aer mult mai curat; vor avea foarte mult de câștigat prin valorificarea fostelor locuri de parcare; se va elimina poluarea fonică și atmosferică; vor determina tot mai mulți oameni să facă naveta (în timp ce pot lucra), să se mute mai departe de marile aglomerații urbane, pentru a trăi într-un mediu mai sănătos și mai plăcut.

2. Computerele pe roți (adică „mașinile electrice și cu șofer automat”)  vor conduce la dispariția clasicelor service-uri pentru reparații auto. Un motor electric, față de unul cu combustie: are un număr de piese incomparabil mai mic; se defectează mult mai greu; are un termen de garanție de câteva ori mai mare; se repară mult mai ușor, într-un timp mai mic și cu costuri mai mici. Spre exemplu, a scoate și a înlocui un motor electric va dura doar 10 minute. Motoarele defecte ale acestora nu vor mai fi reparate oricum, ci vor fi trimise la un atelier de reparații zonal care le repară cu roboți. La „computerele pe roți”, în caz de defecțiuni la lumini, există o rezervă de iluminare. În cazul în care unei persoane i s-a defect mașina electrică în trafic, la sesizarea telefonică a acesteia i se va aduce o altă mașină, în bună stare, care i se va de spre folosință gratuită până la primirea mașinii sale reparate.

3. În condițiile folosirii de mașini electrice este ușor de înțeles că benzinăriile vor dispărea. Vor exista stații de reîncărcare electrică la tot pasul, inclusiv la domiciliul personal (pentru cei care locuiesc la casă). Contoarele de parcare vor fi înlocuite cu contoare care distribuie electricitate.

4. Peste 95% din activitățile cu asigurările auto vor dispărea deoarece în aceeași măsură (sau chiar mai mare) se vor reduce și accidentele auto.

5. În viitorul apropiat se va renunța în totalitate la producția mașinilor diesel și pe benzină. Previziunile „inteligenței artificiale” ne atenționează că, în cel mult 10 ani, marii producători de autoturisme vor renunța în totalitate la producția mașinilor diesel și pe benzină. Unii producători, precum Volkswagen, au anunțat deja că nu vor mai produce mașini cu motoarele cu combustie din anul 2026. Investițiile vor fi deosebit de mari cu digitalizarea pentru mașinile electrice şi cu conducere autonomă, dar și câștigurile vor fi pe măsură.

6. Tot mai multe țări și/sau administrații locale anunță de pe acum că, în viitorul apropiat, se va interzice circulația mașinilor diesel și pe benzină.

Tot mai multe țări și/sau administrații locale estimează și anunță de pe acum că, din anul 2035, altele chiar de prin anul 2030, vor interzice circulației mașinilor poluante, cu motoare pe benzină și pe motorină, în tot mai multe orașe (în cele mai poluate). Spre exemplu, guvernatorul statului California a anunțat din anul 2020 că, pentru a combate modificările climatice şi poluarea aerului, începând din 2035, niciun vehicul nou vândut în California nu va mai putea fi echipat cu motoare diesel sau pe benzină. Încă din anul 2020 un număr de 10 țări, în frunte cu Norvegia, Suedia, Danemarca, Marea Britanie şi Franţa, au anunțat deja că în viitorul apropiat (cel mai târziu până în anul 2040, de către unele, și cel mai devreme din anul 2025, de către altele) vor interzice circulația mașinilor cu motoare pe benzină și pe motorină.

Norvegia, cea mai performantă ţară din lume în ponderea maşinilor electrice, cu circa 50% din totalul parcului auto, a anunţat deja că va interzice, din 2025, comercializarea maşinilor care folosesc petrol. Suedia, Danemarca și Marea Britanie au anunțat că vor face acest lucru din anul 2030. La nivelul Uniunii Europene se vor lua măsuri (în anul 2021) pentru ca din anul 2040 în țările acesteia să se comercializate doar mașini cu emisii zero. Mașinile cu motoarele pe combustie vor rămâne în circulație, dar nu se știe pentru cât timp. Marea majoritate a deținătorilor acestora vor constata că nu mai este eficientă deținerea lor, fapt pentru care vor face tot posibilul să scape de ele.

7. Sistemele de inteligență artificială ale mașinilor autonome vor fi considerate șoferi

Autoritatea pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzile Naționale din SUA a afirmat că sistemele de inteligență artificială ale mașinilor autonome Google pot fi considerate șoferi conform legilor federale americane. Pe cale de generalizare, concluzia este următoarea: în legislația rutieră din fiecare țară se va prevedea că sistemele de inteligență artificială ale mașinilor autonome sunt considerate șoferi.

8. Argumentele care vor conduce la renunțarea cât mai repede la mașinile diesel și pe benzină:

8.1. Prețurile de cumpărare ale mașinilor electrice vor fi tot mai mici.

8.2. Costurile cu întreținerea și cu funcționarea mașinilor electrice sunt incomparabil mai mici.

8.3. Mașinile electrice  sunt vândute cu garanții de câteva ori mai mari.

8.4. Repararea „computerelor pe roți” se face rapid și cu costuri mult mai mici.

8.5. Folosirea mașinilor electrice se face mult mai ușor, mai relaxant, cu mai puțin stres și cu reducerea substanțială a accidentelor auto; aceste efecte utile sunt cu atât mai mari la cele cu pilot automat.

8.6. Mai mulți dintre marii producători de autoturisme vor renunța în totalitate la producția mașinilor diesel și pe benzină încă din anul 2025.

8.7. Încă din anul 2025 tot mai multe țări și/sau administrații locale interzic circulația mașinilor diesel și pe benzină în tot mai multe orașe.

8.8. Va avea loc o creșterea tot mai mare a taxelor (pe poluare, pentru folosirea drumurilor publice, pentru parcare etc.) pentru maşinile pe carburanți.

8.9. Maşinile pe carburanți vor deveni tot mai demodate și ineficiente fie și numai din următoarele cauze: a) sunt poluante; b) sunt zgomotoase; c) vor avea interdicții de acces în tot mai multe orașe; d) datorită scoaterii lor din fabricație: d1) vor ajunge tot mai vechi; d2) vor fi tot mai frecvent defectabile; d3) costurile vor fi tot mai mari cu întreținerea, cu reparațiile, cu combustibilul și cu funcționarea; d4) piesele de schimb și specialiștii în reparații se vor găsi tot mai greu etc.

Bibliografie

Capital – pentru toți șoferii, Capital – masini pe benzina si motorina, G4media, Digi24, Automarket, Mediafax.

Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița

Articolele autorului Nicolae Grigorie-Lăcrița în Jurnalul Bucureştiului

Bibliografie

La baza acestuia („Omul – matrice”) se află Codul Sociogenetic (GSG), care împreună cu cel Biogenetic (ADN), determină Codul Genetic Personal (CGP), vizualizabil printr-o matrice de corelație care conține toate informațiile „culese” despre o persoană (prin intermediul rețelelor de socializare). Cu alte cuvinte, fiecare dintre noi suntem, un Sistem Complex reprezentat printr-o matrice, într-un spațiu socio–matematic (considerat un sistem formal și complex) în care există elemente cunoscute despre noi și cele necunoscute, care pot fi determinate cu o mare precizie, cu ajutorul principiului de complementaritate. Din punct de vedere științific, acest cod l-am introdus, personal, într-o lucrare științifică în 1981 (Bazele teoretice ale psihologiei matematice și aplicații la studiul comportamentului deviant cu ajutorul sistemelor complexe) sub îndrumarea Acad. Prof. Paul Popescu – Neveanu (1926 – 1994), cu care am avut onoarea să lucrez pe vremea studenției mele, fost profesor și șeful catedrei de psihologie de la Universitatea din București, iar între anii 1990 -1994, fost Director al Institutului de Psihologie al Academiei Române, el însuși, fost elev (preferat) al marelui psiholog matematician, cibernetician, pedagog și filozof român, Profesorul Gheorghe Zapan (1897-1976).

Lucrări științifice ale autorului publicate sub egida  Jurnalul Bucureştiului

 

 

Articolul precedentGrădina Zmeilor – Rezervație naturală
Articolul următorPoliticienii trebuie să fie glasul poporului, Interviu cu Președintele Academiei Române, Acad. Prof. Ioan – Aurel Pop
Fizician teoretician și matematiciancian de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv ai studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.