Acasă IT-Tehnologia informației cu aplicații în economie Schimbări de structură organizațională (în 2023) în companiile românești pentru a rămâne...

Schimbări de structură organizațională (în 2023) în companiile românești pentru a rămâne competitive (Strategic & Competitive Intelligence)

Războiul din Ucraina, perspectivele sumbre în ceea ce priveşte economia mondială şi criza energetică creează deja de multă vreme tensiuni pe toate piețele. În acest context organizațiile și companiile din întreaga lume au nevoie să își schimbe strategiile de afaceri pentru a putea concura cu competitori pe care, în multe situații, încă nu îi cunosc. Ca să poată face acest lucru companiile trebuie să găsească noi modalități prin care aibă acces la date și informații actuale, verificate și bine structurate, iar una dintre modificările prioritare este includerea, în structura organizațională, a unui departament de Competitive Intelligence care să funcționeze ca sursă de informații și suport pentru celelalte departamente și structuri în vederea atingerii obiectivelor de business.

Un studiu derulat anul acesta de Competitive Intelligence Alliance împreună cu Klue a evidențiat faptul că 89% dintre manageri au declarat că piața a devenit mai competitivă în 2022. Totodată, 31% dintre companiile care au deja implementat un departament intern de Competitive Intelligence au declarat că și-au mărit echipa, ca urmare a beneficiilor aduse de rapoartele acestora în luarea deciziilor strategice. Nevoia pentru astfel de servicii a început să fie conștientizată tot mai mult și în România, iar câteva universități au deschis chiar cursuri de specializare. În contextul creșterii cererii din piață, pentru a veni în sprijinul business-urilor din România, compania românească de Competitive Intelligence Krugman & Partners va lansa în primul trimestru din 2023 o serie de programe de training, într-un format modular.

„Departe de teoria gri, training-urile Krugman & Partners sunt orientate către zona practică, participanții lucrând cu studii de caz în fiecare sesiune. Livrarea independentă a modulelor propuse face din acest program de training o experiență intensivă. Discuțiile și dialogurile interesante cu lectorii și participanții vor lărgi tuturor orizontul Intelligence-ului Competitiv, structura fiind construită astfel încât la finalul programului cei interesați să poată să dezvolte în cadrul propriilor organizații o funcțiune de Strategic & Competitive Intelligence“, spune George Alexe, managing director al Krugman & Partners.

Nevoia unei astfel de specializări se observă şi pe site-urile specializate în recrutarea de personal. La nivelul Uniunii Europene sunt în acest moment disponibile câteva sute de poziții în zona de Competitive Intelligence, acesta fiind un alt indicator care arată tendințele companiilor de a-și dezvolta departamente interne în acest domeniu.

Activitatea de Competitive Intelligence oferă companiilor și antreprenorilor un avantaj strategic prin furnizarea de intelligence concurențial care le permite să ia decizii mai bune și să fie mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor din piață. Funcția internă de competitive intelligence permite identificarea amenințărilor și oportunităților din piață și un răspuns mai eficient la tendințele industriei. De altfel, conform aceluiaşi studiu deja menţionat, 30% dintre respondenți au spus că își actualizează trimestrial informațiile legate de concurenţi pentru a putea rămâne competitivi, în timp ce 20% au spus că aceasta este o activitate cu recurenţă lunară. Valoarea globală a pieței de Competitive Intelligence și cybersecurity se apropia în 2019 de nivelul de 40Md$US, iar estimările indică o dublare a acesteia în următorii cinci ani.

Notă. Krugman & Partners aduce pe piaţa din Europa şi din SUA cei mai buni experţi în competitive intelligence şi cyber security. Aceştia generează analize şi rapoarte de Intelligence pentru mediul de afaceri printr-un proces prin care informațiile colectate sunt verificate şi folosite pentru a răspunde întrebărilor strategice și tactice despre operațiunile curente ale jucătorilor de pe piață sau pentru a prezice comportamentul viitor al acestora.

Nota redacției. Competitive intelligence (Competitivitate prin informație-CI), este o activitate care presupune obținerea, analizarea și valorificarea datelor, știrilor și informațiilor despre produse, servicii, clienți, competitori și orice alte aspecte despre mediul în care o organizație își desfășoară activitatea sau are interese, în scopul susținerii proceselor decizionale ale managementului de vârf din acea organizație. Acesta nu este spionaj economic (o activitate ilegală) și are la bază conceptul de etică în afaceri și este o activitate legală.

CI nu este Business intelligence, dar este o activitate ale cărei obiective sunt orientate preponderent mediului extern al organizației. Business intelligence (BI) reprezintă un set de teorii, metodologii, procese, arhitecturi și tehnologii care prelucrează datele brute ale organizației și le transformă în informații utile desfășurării proceselor din cadru acelei organizații. Soluțiile oferite de domeniul competitivitate prin informație sunt destinate să pună în aplicare sisteme de sprijin decizional și să întrețină procesele care transformă datele în informații și informațiile în cunoștințe și ajută cu adevărat companiile să planifice strategii de dezvoltare, să conecteze activitățile curente la aceste strategii, să stabilească relații profitabile cu clienți, parteneri și contractanți, să dezvolte produse și servicii, să îmbunătățească eficiența operațională. Informațiile obținute au în vedere în principal cerințele clientului, concurența și tendințele generale în domeniile industrial, tehnologic și cultural. Instrumentele dezvoltate pentru CI asigură soluții adecvate și de performanță pentru organizarea de mari cantități de date în baze de date multidimensionale, prelucrare analitică online, data mining, analiza predictivă, managementul cunoștințelor, care leagă bazele de date cu atribute cu hărțile digitale. Sistemul își propune să integreze eforturile de accelerare, pentru a crește eficiența transferului informațional prin formarea abilităților decizionale aferente culturii informației și cunoștințelor pentru a oferi soluții de performanță și instrumente adaptate sau transferate de la CI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.