În lunile de vară am observat o dinamică excepțională a activității de bugetare și revizuire a proiecțiilor financiare și a prețurilor și politicilor comerciale. Având presiuni pe costuri dar și din perspectiva modificărilor fiscale prevăzute pentru perioada următoare, IMM-urile își actualizează strategia de personal, extind scenariile multiple pe toate palierele importante din business, de la aprovizionare, supply-chain, până la canalele de vânzare, cu obiectivul major de a-și securiza afacerea, de a evita discontinuități în fluxurile principale și de ce nu, există tendința de a crea niște rezerve pentru 2023–un an incert așa cum îl vedem acum.
Rezultatele Analizei „Buget 2022-IMM-uri”–studiu realizat de Trusted Advisor Strategy & Finance în luna august confimă bugete crescute în cursul anului acesta, cu peste 1/4 față de valoarea inițială bugetată:
- cca 64% din respondenți-Payroll (salarii și beneficii salariale)
- cca 36%-Utilități și cheltuieli de regie
- cca 27%-Marketing
- cca 18%-Transporturi și Logistică
- cca 9%-Materii prime și Costul produselor comercializate
- cca 12%-raportează creșteri la alte categorii bugetare, precum Servicii terți sau Cheltuielile financiare (pierderi curs valutar, dobânzi)
Modificarea repetată a proiectilor financiare, lucrul cu bugete lunare și actualizarea prețurilor – în cursul anului:
- cca 54% trimestrial sau mai des
- cca 27% o dată anul acesta
- cca 17% nu au făcut modificări
- cca 2% nu au mai lucrat cu bugete anul acesta
În 2023 intenționează să utilizeze o aplicație de bugetare care integrează scenarii multiple pentru optimizare financiară și fiscală 55% dintre respondenți (9% utilizează deja). Cca 45% consideră acest subiect mult prea complex și nu au capacitate/abilități interne pentru a implementa.
Notă. 72 Respondenți 83% sub 1mEuro, 27% 1-5 mEuro, domenii precum servicii consultanță IT-HR-.., comerț, medical, turism. 82% București, 18% din țară.
Câteva recomandări pentru IMM-uri într-un scenariu de inflație persistentă și posibilă recesiune:
- scenarii „what-if”: cum acționăm dacă se dublează prețul materiilor prime, dacă cresc salariile cu 30%, etc.
- bugetare „zero-based”: restructurarea bugetară pe principii de eficiență
- canale de aprovizionare și logistică diversificate
- automatizări și controlul bugetelor de payroll
- eliminarea ineficiențelor operaționale și a cheltuielilor redundante
- focus puncte forțe și concentrarea resurselor, a bugetelor de marketing, pentru creșterea valorii aduse de exploatarea acestora
- fidelizarea clienților și crearea de comunități în jurul brandurilor, care să genereze recomandări și vânzări.
În acest punct al ciclului economic consider că este nevoie de efort suplimentar pentru a clarifica obiectivele de business, resursele disponibile și de a construi un plan de acțiune operațional–dublat de cel financiar–suplu, ușor de acordat, fără redundanțe și delimitarea atentă a elementelor de bază de cele „nice to have” în organizație și în bugetele departamentale.–precizează Ioana Arsenie, strateg financiar, FCCA (Association of Chartered Certified Accountants)
Transparența față de stakeholderi, furnizori, clienți, angajați, etc, oferă șansa de a întări relațiile.
Față de criză financiară anterioară, IMM-urile sunt mai pregătite, dpdv abilități de management pentru că au fost atrași atât consultanți cât și parteneri în Board, și modul în care se fac lucrurile este mai analitic și mai puțîn intuitiv și mai conectat cu o strategie pe termen mediu și lung. „Dacă în urmă cu 10 ani IMM-urile și antreprenorii erau atenți la cifre doar cât era necesar pentru taxe și impozite sau finanțare bancară, observăm că avem mai multă grijă de capitalizarea firmelor, că începem să planificăm etapele următoare – fie că vorbim de transfer de business, către generația următoare sau exit, parteneriate M&A, finanțare prin acces la fonduri nerambursabile, investitori sau listare”- adaugă Ioana Arsenie.
Ioana Arsenie, strateg financiar–fondator Trusted Advisor Strategy & Finance a început cariera în consultanță, într-o firmă românească, cu clienți antreprenori români, și ulterior într-o firmă străină, unde a lucrat pentru companii străine, preponderent clienți francezi. Astfel, primii 4 ani au definit standardele în profesie, alături de calificarea ACCA. Ulterior, în rolurile de management operațional și strategic, în România și regiune, Ioana Arsenie a descoperit cât este de important ca funcția financiară să fie dublată de implicarea în strategia de business. A fost iness Partner în multinațională și a coordonat, în calitate de membru non-executiv proiectele de strategie ale companiei, în vederea dublării rezultatelor în 7 ani. Din 2015, Ioana Arsenie a decis să pună la dispoziția IMM-urilor tot ceea ce știe să facă, prin servicii integrate de strategie financiară și contabilitate, în cadrul firmei proprii, Trusted Advisor Strategy & Finance și ajută companiile să aibă strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare. Pentru mai multe detalii, vă rugăm să vizitați site-ul Trusted Advisor
Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) este o organizație globală de experți contabili (fondată în Marea Britanie și cu sediul la Londra care conferă calificarea profesională de Chartered Certified Accountant pe plan mondial) și una din cele mai mari organizații de contabili din lume având în prezent una dintre cele mai rapide rate de creștere a numărului de membri și studenți (peste 122 000 de membri și 325 000 de studenți și afiliați în 170 de țări), fiind membru fondator al International Federation of Accountants (IFAC). Pe lângă sediul central din Londra, ACCA mai deține un centru administrativ la Glasgow și 80 de birouri locale, dintre care unul la București. ACCA este Termenul de „Chartered” din calificarea ACCA se referă la Carta regală conferită în 1974 de Majestatea Sa Regina Elisabeta a II-a a Regatului Unit. Întrucât titlul de Chartered Certified Accountant este protejat legal, persoanele care îl folosesc pentru a se desemna trebuie să fie membri ai ACCA și, dacă desfășoară misiuni de expertiză contabilă sau audit, trebuie să respecte reglementări adiționale, cum ar fi cele care instituie necesitatea de a deține un certificat de liberă practică, obligația de a încheia asigurări de răspundere civilă și obligația de a se supune la controale din partea ACCA.
Notă. A se vedea și celelalte articole despre Trusted Advisor în Jurnalul Bucureștiului
Articole asociate
Cum se modifică structura IMM-urilor odată cu ieşirea din pandemie
Nota redacției
Parteneriat Jurnalul Bucureştiului
[…] Cum evoluează în acest an bugetele IMM-urilor? Efervescență în această vară a activității d… […]
[…] Cum evoluează în acest an bugetele IMM-urilor? Efervescență în această vară a activității d… […]
[…] Cum evoluează în acest an bugetele IMM-urilor? Efervescență în această vară a activității d… […]