Thomas CSINTA, Profesor de matematici aplicate în științe inginerești și social–economice, Director de studii CUFR (Consultanță Universitară Franco–Română) de pe lângă Școlile Superioare Franceze de Înalte Studii (Les Grandes Ecoles), Cofondator IRSCA Gifted Education, Vicepreşedintele Consortiului EDUGATE (Consorțiul Român pentru Educația Copiilor și Tinerilor Supradotați și Talentați)
„Ccca 98% dintre copii se nasc cu un potențial intelectual extrem de ridicat. După şcoală, doar 2% și-l mai păstrează.”
„Neșcoala” e un mindset. Și dacă vrei să ajungi aici, ai nevoie de ceva curaj, să construieșți niște abilități noi. „A mindset is an „established set of attitudes, esp. regarded as typical of a particular group’s social or cultural values; the outlook, philosophy, or values of a person; (now also more generally) frame of mind, attitude, disposition.” It may also arise from a person’s worldview or philosophy of life. A firmly-established mindset could create an incentive to adopt (or accept) previous behaviors, choices, or tools, sometimes known as cognitive inertia or „groupthink”. Within these concepts, it may be difficult to counteract its effects on analysis and decision-making. In cognitive psychology, a mindset is the cognitive process activated in response to a given task (French, 2016). According to French and Chang (2016), scholarly concepts of mindset shift „to the varied definitions and conceptualizations” which „demarcates this literature via a novel categorization using the construct of mindset.””
Autoreflecția. Metagândirea.
Alt proces primordial pentru un unschool-er: abilitatea să reflectezi asupra ta–să fii auto-reflexiv – să cauți propriile lacune din cunoașterea ta, și să le acoperi cu lectură, proiecte, sau cursuri. Un alt proces conștient de învățare.
Încrederea
Un unschool-er poate să se și piardă. Are sau nu are un grup de studiu? Dacă are o comunitate, sunt mici șanse să se piardă de grup, să se simtă un inadaptat, sau să nu înțeleagă cam ce face lumea la vârstă lui. Pasiunile se nasc din incursiuni cu oameni curioși că ține, întâmplări de tip „coincidențe” în care te întâlneșți cu fix persoană potrivită, din comunicare pe subiect cu alții că ține. Ai nevoie de încredere că vei găși răspuns. Ai nevoie de convingerea că într-o lume deschisă vei găși orice , dacă „rămâi în întrebare” și cauți.
Feedback-ul
Să ceri și să primeșți feedback? E absolut necesar, e o competență pe care un copil gifted o poate avea dacă se lucrează conștient pe această abilitate, într-un mediu care valorizează feedback-ul și toți sunt deschiși legat de asta.
Metalearning-ul
Înseamnă să te autoeduci să mergi dincolo de „învățarea de suprafață”. Vrei să fii o persoană de „formă T”! Să ai brațele deschise să mergi spre cunoaștere, și să mergi și mai adânc, să cunoșți puțîn despre toate lucrurile. Goethe spunea așa: „am știi mai multe lucruri dacă nu am vrea să le știm atât de bine”. Să înveți despre ceea ce vrei să înveți, în timp ce renunți la altele, este o negociere pe care o vei avea de făcut.
Un copil gifted s-ar împrăștia în toate direcțiile, pentru că poate, și e tare curios, și are nevoie să înțeleagă și când să se oprească, și când să meargă înainte. Barometrul acesta cum îl stabileșți? Păi învățând să îți apreciezi propria învățare, și să îți permiți să decizi, „știu destule”, voi șți mai multe la anul, sau fac o pauză. Această negociere internă și externă este un proces de învățare! Fratele meu avea un mod de a se poziționa inedit față de „a șți” care m-a ajutat. Mi-a spus o dată despre niște matematici superioare: știu sigur că într-o bună zi le voi șți și pe-astea, îmi propun, dar acum mă interesează altceva. Mi-a dat un sentiment de flexibilitate, de eliberare, și chiar am simțit spațiul de a explora și de a mă întoarce la ceva ce nu am înțeles, ce nu pot acum, sau nu simt că are sens să merg mai departe.
Plăcerea de a învață
Să înveți și să depui efort, poate însemna plăcere. Această este feedback-ul natural de când ne naștem, stabilit de natură, să primim și dopamină, plăcere. Dacă ai fost în medii unde această plăcere a fost distrusă, da, ai nevoie de un proces să recapeți încrederea că există plăcere în învățare. Și să îmbrățișezi pozitiv, și relaxat, orice eșec legat de învățare. Cam cum spunea fratele meu: sunt sigur că voi știi asta cândva foarte bine. Aceste „convingeri” interne sunt extrem de importante.
Mentorii
Să creadă cineva în ține. Familia crede automat în ține, au investit în relații pozitive în ține. Însă ai nevoie de feedback și încrederea pe care o investește și altă persoană, cu autoritate și cu competență în viață ta. Da, un unschool-er are nevoie de feedback și de o perspectiva obiectivă. Să îți întinzi antenele și să ai ablitatea de a contacta persoane din afară cercului tău social, înseamnă să dai și de mentori, de persoane care să te inspire. E o șansă incredibilă să dai de persoanele potrivite așa, întâmplător… Dacă însă ai atitudinea să le cauți, le vei găși.
Formulează-ți intenția în scris
Aici ai linkul unde îți poți formulă intenția pentru nescoala. Te contactăm și vei află detalii. Fă-ți curajul de a îți asumă să fi altfel și de a face lucrurile diferit decât până acum. „Un vas este în siguranță în port, dar nu pentru asta au fost făcute vasele”.
Contact Monica Gheorghiu, Centrul Gifted Education
Articole asociate
Gifted education. Teoria educației. Misiunea noastră „Gifted Education” în România!
Notă. Alte articole despre Gifted Education în Jurnalul Bucureștiului
Nota redacției
Parteneriat Jurnalul Bucureştiului