Misiunea ARCA Advanced Research in Education este de a schimba peisajul educațional din România prin proiecte unice și inovatoare, iar un aspect foarte important al misiunii noastre este comunicarea în manieră directă a scopului fiecărei inițiative și a impactului muncii noastre. De aceea prezentăm, printre altele, opinia unuia dintre figurile centrale ale ARCA, și anume prof. dr. Florian Colceag, pionier al educației de excelență în România, co-fondator și Research Team Leader ARCA Advanced Research in Education.
Viziunea prof. dr. Florian Colceag reprezintă o perspectivă unică asupra educației și de aceea ne-am dorit să realizăm o serie de interviuri video. Prin intermediul acestor interviuri, domnul profesor ne prezintă punctul său de vedere asupra rolului ARCA și al conținutului programelor educaționale, inclusiv al programului de formare dedicat viitorilor mentori ARCA: Programul de Gândire Pedagogică Strategică, un parcurs de transformare atât profesional, cât și personal.
Din aceste interviuri nu lipsesc nici reflecțiile asupra evenimentelor curente și asupra crizelor majore ale timpului nostru. Aceste interviuri sunt de fapt documente „deschise“, dedicate educației, dar adaptate la ceea ce se întâmplă în societatea noastră actuală. Ele sunt, de asemenea, documente „vii“, aflate la dispoziția tuturor pentru a putea fi dezbătute, distribuite și pentru a permite dezvoltarea discuțiilor și sensibilizarea cu privire la aceste teme.
Credem că acum este un moment important pentru a deveni mentor în domeniul educației. Din punctul nostru de vedere, vocația de a fi mentor este atemporală, iar în societatea actuală a venit momentul să plecăm de la această funcție fundamentală și să creăm un mediu de învățare nou, colaborativ și inovativ, în care abilitățile studenților și ale mentorilor deopotrivă sunt puse în valoare, aceștia fiind încurajați să își exploreze creativitatea, să își rafineze viziunea, să își înțeleagă misiunea personală, capacitatea de a raționa și de a sintetiza informații, de a extrage esențe cu scopul de a crea liderii de mâine. De aceea, mentorii care vor lucra cu ARCA sunt indivizi unici, independenți, conectați cu lumea în schimbare și atenți la crizele actuale, cum ar fi mediul înconjurător, dinamica socială sau noile tendințe în inovație și tehnologie.
Avem cu toții nevoie de personalități ce pun accent și cultivă personalitatea elevului și competențele acestuia. De aceea profesorii, viitorii mentori, sunt selectați atât pe baza competențelor proprii, cât și pe baza caracteristicilor de personalitate ce le asigură compatibilitatea cu elevii cu abilități înalte. Ei sunt experți care au ales să-și lărgească în permanență orizontul de cunoaștere, participând la un curs de formare în educație de excelență, acest curs fiind conceput pentru a redefini un model de educație actual, pentru a-i introduce într-o nouă paradigmă de gândire: sustenabilă, colaborativă, deschisă spre un viitor sustenabil.
Sunt persoane care îmbină background-ul academic solid cu punerea lui în practică alături de elevi, studenți, specialiști și cercetători, pentru a găsi soluțiile ce conduc la rezolvarea celor mai importante provocări ale timpului nostru: crizele actuale. Sunt profesori care vor să aibă un rol activ în crearea și susținerea unui viitor sustenabil în educație, profesori a căror dragoste pentru elevi îi determină să se dezvolte dincolo de abilitățile lor curente și care au ca misiune personală schimbarea sistemului educațional actual.
NB. Dacă vrei să ni te alături, descoperă programul de formare pentru profesori sau înscrie-te la curs.
Nota redacției
Parteneriat Jurnalul Bucureştiului