Acasă Economie Cunoaşterea şi folosirea corectă a noţiunilor matematice elementare „procent” şi „punct procentual”...

Cunoaşterea şi folosirea corectă a noţiunilor matematice elementare „procent” şi „punct procentual” (partea III). Cifre şi numere, deosebirea dintre acestea, reguli de folosire corectă (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița)

    Nota redacției. Este vorba de un set de 4 articole prin care se urmărește: 

  • cunoaşterea şi folosirea corectă a noţiunilor matematice elementare procent” şi „punct procentual”. Spre exemplu, în cazul creşterii cotei de t.v.a. de la 19% la 24%: 1) exprimarea corectă este „cota de t.v.a. a crescut cu 5 puncte procentuale, de la 19% la 24%”; 2) exprimare greșită este „cota de t.v.a. a crescut cu 5%, de la 19% la 24%”.
  • Eliminarea numeroaselor și inadmisibilelor greşeli care se fac în folosire și în redare corectă a cifrelor și a numerelor, cauză care face să nu se mai asigure redarea corectă a realităţii. Spre exemplu, este inadmisibil să se spună (precum în ştirile difuzate de „Radio România Actualităţi, în dimineaţa zilei de 17 decembrie 2019, atât de la ora șase, cât în cele de la ora șapte) că o persoană „a fost condamnată la 9,8 ani de închisoare”.

     Sperăm că prin popularizarea acestor materiale să se contribuie la eliminarea unor frecvente greșeli care se fac în vorbirea și în scrierea curentă, inclusiv în mass-media.

Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița

Articolele autorului Nicolae Grigorie-Lăcrița în Jurnalul Bucureştiului

A se vedea și articolele autorului de mai jos

Cunoaşterea şi folosirea corectă a noţiunilor matematice elementare „procent” şi „punct procentual” (partea II). Erori în folosirea cifrelor și a numerelor. Esenţa sistemului zecimal (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița)

Articolul precedentLupta pentru dreptate și adevăr (Corespondență de la Vavila Popovici, poet, prozator, eseist, SUA – Carolina de Nord)
Articolul următorLa pas prin galeriile bucureștene: recomandări la început de februarie
Fizician teoretician și matematician de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv a studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.