Cercetarea este o muncă sistematică și creativă pusă în scopul creșterii cunoștințelor științific măsurate despre un anumit subiect. Cercetarea presupune documentare, descoperire, interpretare, dezvoltarea metodelor și sistemelor pentru a verifica și testa ipoteze utile într-un anumit câmp. Eu am lucrat în cercetare în patru câmpuri:
- educațional
- psihometric
- merketing (cercetare de piață și de publicuri)
- publicistic
În România, teoretic și categorial cercetarea este asociată cu învățământul formal. Istoric, este adevărat că există cercetători români care s-au format ca oameni de știință în mediul universitar…până cel târziu prin 2007-2008, după părerea mea. Din experiență, consider că marea majoritatea a celor care au studiat în sistemul Bologna sunt by default incompetenți în cercetare și, chiar dacă halucinează despre sine că ar fi lucrat în cercetare, de fapt abuzează de termen în absența unor cercetători adevărați care să-i contrazică. Spun asta ca participant în public la mai multe conferințe universitare în care studenți și cadre didactice universitare halucinau că ceea ce prezentau ei s-ar numi „cercetare”.
Dacă luăm în considerare cercetările competente despre psihologia poporului român, mi se pare evident că utilitatea cercetării în câmpul educațional în Romînia este redusă. Românilor le lipsesc caracteristicile culturale necesare de a folosi rezultatele de la majoritatea cercetărilor în domeniul educațional.
Psihometria și marketingul oferă, după părerea mea, zonele cele mai promițătoare atât pentru dezvoltarea skillurilor pentru cercetare, cât și infrastructura și motivația de a folosi datele rezultate în urma unor asemenea cercetări. By default, marea meajoritate a articolelor despre psihometrie și structuri ale personalității publicate pe acest site sunt bazate pe cercetare. Așadar, includerea multor zeci de articole din aceste arii și în sub-subcategoria „articole bazate pe cercetare” ar fi o tautologie.
Efectul Flynn în România, concluziile celui mai mare studiu cu privire la inteligența românilor.
Aria în care eu a trebuit să aplic cercetarea în primul rând sub forma documentării vreme de peste 20 de ani (2001-prezent) este publicistică. Un autor care susține anumite idei, dacă nu scrie doar un eseu de opinie, trebuie să poată susține afirmațiile sale cu argumente. Așadar, subcategoria cercetare aparține mai curând de (Copy)writing & Publishing. Poate că nu oricine lucrează în domeniile educație, marketing, advertising, resurse umane sau psihologie, dar milioane de români au nevoie să scrie. Iar dacă tot scriu, nu ar fi o idee bună să o facă într-o manieră alfabetizată științific? Iată așadar de ce am împărțit eu subiectul central „cercetare” în care am lucrat mai mult de 3 ani în două subsecțiuni:
- Cum să concepi o cercetare grozavă
- Articole bazate pe cercetare
Articolele de mai jos au apărut în premieră absolută. Le consider un ghid adresat începătorilor, despre cum să gestioneze o cercetare de tip survey în ştiinţele socio-umane (psihologie, marketing, sociologie, politică, administraţie publică, etc.). Am folosit, în elaborarea acestui ghid, informaţii practice, un stil jovial şi simplu, adresat în primul rând elevilor și studenţilor, chiar dacă acest conţinut se pliază şi pe interesele unor middle-manageri sau antreprenori la început de drum, care vor să înţeleagă mai bine unele fenomene din afacerea pentru care lucrează sau din aria lor de activitate. Seriei de articole despre cercetarea de tip survey publicată între 2011-2012 i se adaugă articolul prof. dr. Dan Tudor Vuza, despre particularitățile lucrului individual independent în cercetare, ca un epilog.
În limba engleză, există 5 articole pe Analytic Vision despre cum să concepi o cercetare psihometrică sau cum să realizezi o evaluare științifică a personalului în resurse umane. În cadrul acestei liste, am inclus și articole programate să apară ulterior acestui articol. Linkurile vor deveni active la data menționată între parantezele pătrate doar la linkurile specificate.
Articole despre procesul de cercetare în limba română
- Ideea de cercetare sau Drumul spre iad e pavat cu intenţii bune…
- Documentaţia de cercetare sau cum te fereşti de a reinventa roata
- Sistematizarea informaţiilor sau cum să faci creativ dezordine în mintea celorlalţi
- Construcţia chestionarului sau cum să pui întrebările deranjante corect
- Aplicarea instrumentului de cercetare (testarea) sau “Trial and horror
- Abordarea pe stradă sau Cum să ai o prezenţă cât mai agăţătoare…
- Prelucrarea, analiza şi interpretarea datelor sau cum scot 10 deştepţi piatra de pe fundul lacului
- Cum să vopseşti cioara cât mai bine sau Cum să prezinţi datele de cercetare la o conferinţă. Pasul 1. Cum să nu te faci de râsul curcilor
- Cum să vopseşti cioara cât mai bine sau Cum să prezinţi datele de cercetare la o conferinţă. Pasul 2. Cum să excelezi
- Secrete nebănuite ale succesului în cercetare (epilog de prof. dr. Dan Tudor Vuza)
Articole despre procesul de cercetare în limba engleză
- The Questionnaire Design for Surveys, part I
- The Questionnaire Design for Surveys, part II
- The Questionnaire Design for Surveys, part III
- Rich Item Conceptualization.
- Depăşeşte efectul de faţadă/Overcoming the Façade Effect
Articole bazate pe cercetare
Articolele de mai jos sunt articole care nu te învaţă să faci cercetare, ci îţi arată cum anume poate fi folosită cercetarea pentru a prezenta niște idei în diferite domenii: marketing, finanțe, știință și religie, psihologie. Prezintă soluții și înțelegerea unor mecanisme care stau la baza unor probleme sociale sau din organizații. Pot fi luate drept studii de caz despre cum se pot infera concluzii pe baza cercetărilor științitife credibile. Amintesc că am exclus din această listă articolele despre:
- nevoi fundamentale ale oamenilor (link 1, vezi prima sublistă de aici: Motivaţia, bat-o vina!)
- structuri ale personalității
- psihometrie și autocunoaștere (link 1, link 2 valid de la 11.10.2022)
- evaluare la 360 de grade (link 1, vezi prima sublistă din aceste articole în legătură cu imaginea personală de Marcus Victor Grant)
- psihologia poporului român (link 1, link 2 valid de la 5.12.2022)
Comportamentul consumatorului – studii sectoriale
- Satisfacţia consumatorului în societatea modernă/Customer Satisfaction in Modern Society
- Dependența de cumpărături/ Dependența de cumpărături (link valid de la 22.3.2022)/The Shopping Addiction
- Studiu electoral de marcă, de Marcus Victor Grant
- De la stradă la ansambluri rezidențiale. Opt ipostaze ale locuirii în Bucureștiul contemporan
- Cum ar fi fără Internet?
Citește mai multe despre cum să te pui în mintea consumatorului în subcategoria branding & marketing (ce aparține de imagine organizațională în cadrul Gestiunii organizațiilor)
Cercetări despre comportamente financiare
- Aceste articole se regăsesc și la ABC mental pentru educația financiar de la Educație financiară.
- 50 de experimente în psihologie privind economiile şi investiţiile
- Aceşti bani care sunt timpul nostru
- Daca vrei sa castigi bani dintr-o afacere, incepe cu buzunarul tau!/If You Want to Earn Money from a Business, Start With Your Own Pocket! (link valid de la 31.3.2022)
- A avea şi a păstra/ A avea şi a păstra (link valid de la 21.9.2023)/ To Have and to Hold (link valid de la 14.4.2022)
Știință și religie
- The Global Warming Swindle (2007)
- Cartea „Faţa nevăzută a homosexualităţii”, de Virgiliu Gheorghe şi Andrei Dîrlău. Recenzie de Marcus Victor Grant
- Beneficiile iertării/ Benefits of Forgiveness
- Miracolul rugaciunii
- Care este sensul vieţii?
Citește mai multe pe subiecte similare în cadrul subcategoriei Studii de caz în manipulare sau propagandă de la Manipulare de convingeri
Predispoziții psihologice
- 50 de mari mituri ale psihologiei populare. Înlăturarea concepţiilor greşite despre comportamentul uman
- Coaching la nivelul identităţii cu Daniel Bichiş
- Cum şi de ce se produce stresul la muncă/Stress and Productivity
Marcus Victor Grant (consultant și trainer în învățare eficientă-citire rapidă, memorare, concentrare, productivitate, modelare NLP). Materialele publicate pe acest site sunt supuse acestui Disclaimer
Nota redacției
[…] Cum să concepi o cercetare de (mare) anvergură […]
[…] Cum să concepi o cercetare de (mare) anvergură […]
[…] Cum să concepi o cercetare de (mare) anvergură […]