Oficial toamna și-a intrat pe deplin în drepturi și în curând va fi nevoie să pregătim plantele din grădină pentru sezonul rece. Tăierea corectă a trandafirilor este esențială pentru a stimula creșterea și înflorirea abundentă a acestora. Deși pare un proces simplu, există doar câteva reguli de bază de urmat pentru a obține mai multe flori și pentru a menține plantele sănătoase. Deși poate părea o sarcină intimidantă, cu câteva cunoștințe de bază și uneltele potrivite, oricine poate învăța să taie trandafirii corect. Specialiștii în trandafiri de la Famous Roses Spania au pregatit un ghid complet despre cum și când să tăiem trandafirii pentru a ne bucura de mai multe flori.
Când tăiem trandafirii?
„Tăierea în mod regulat creează o plantă vitală și încurajează o nouă creștere, îndepărtează partile uscate, vechi, ajută la modelarea plantei și reduce șansele de boli fungice prin deschiderea plantei la fluxul de aer. Cel mai bun moment pentru a tăia trandafirii este între sfârșitul iernii și începutul primăverii înainte ca mugurii să apară. Asigurați-vă că tăiați trandafirii o dată pe an. Momentul corect este esențial, deoarece cel mai bine este să tăiați planta înainte ca mugurii să se deschidă și imediat după ce gerul a disparut. Cu toate acestea, anumiți trandafiri sunt pretențioși în ceea ce privește perioada de tăiere și preferă să fie tăiați înainte de a întra in starea de repaus.” Momentul ideal pentru tăierea trandafirilor depinde de tipul de trandafir și de obiectivul urmărit:
- Primăvara devreme. Este perioada principală pentru tăierea trandafirilor, în special pentru cei care înfloresc o singură dată pe an. Tăierea se face după trecerea pericolului de îngheț, atunci când mugurii încep să se umfle.
- Vara. După prima înflorire, o tăiere ușoară poate stimula o a doua înflorire. Această tăiere este mai ușoară decât cea de primăvară și se concentrează pe îndepărtarea florilor ofilite.
- Toamna târziu. Dacă vreti să va pregătiti trandafirii pentru iarnă, puteti face o tăiere ușoară pentru a elimina ramurile moarte sau deteriorate. Nu tăiati prea mult toamna, deoarece poate stimula creșterea în momentul în care planta ar trebui să intre în repaus.
Cum tăiem trandafirii?
Există diverse tipuri de trandafiri, fiecare cu specificații diferite de tăiere. Asigurați-vă că înțelegeți particularitățile fiecărui soi de trandafir înainte de a tăia, astfel încât să vă puteți bucura de plante frumoase și flori bogate în următorul sezon.
- Trandafirii teahibrizi și trandafirii cu flori mari. Tăiați tulpinile principale la o înălțime de 45-60 cm, păstrând 3-5 muguri pe fiecare tulpină. Tăierea se face deasupra unui mugur exterior (cel care crește spre exteriorul plantei), pentru a stimula o formă deschisă.
- Trandafirii floribunda și trandafirii tufă. Tulpinile principale se taie la o înălțime de 30-45 cm, lăsând 5-7 muguri pe fiecare. Îndepărtați tulpinile interioare pentru a permite o mai bună circulație a aerului și o expunere mai bună la lumină.
- Trandafirii urcători: Tăiați ramurile laterale până la 3-4 muguri pentru a încuraja creșterea ramurilor noi. Ramurile principale nu trebuie scurtate decât dacă sunt prea lungi sau deteriorate.
- Trandafirii pitici si trandafiri pomisor: Acești trandafiri necesită o tăiere minimă. Îndepărtați doar ramurile moarte și subțiri pentru a păstra forma compactă a plantei.
Unelte necesare pentru tăierea trandafirilor
Pentru a realiza o tăiere corectă și precisă, este esențial să folositi uneltele potrivite:
- Foarfecă de grădină. Alegeti o foarfecă ascuțită și curată pentru a face tăieturi netede. O foarfecă murdară sau tocită poate zdrobi tulpinile, favorizând apariția bolilor.
- Foarfecă de tăiat crengi. Pentru trandafirii cu ramuri mai groase, folositi o foarfecă de tăiat crengi, care oferă mai multă forță.
- Mănuși de grădină. Protejati-va mâinile de spini cu mănuși rezistente, care acoperă antebrațele.
- Spray dezinfectant: Este recomandat să dezinfectati uneltele după fiecare utilizare pentru a preveni răspândirea bolilor între plante.
Sfaturi suplimentare pentru tăierea corectă a trandafirilor
„În primăvară, faceți un inventar al tufei de trandafiri, verificand sănătatea și forma generală a acesteia. Întotdeauna începeti prin a îndepărta ramurile moarte, bolnave sau deteriorate. Acestea ar trebui tăiate până la baza plantei sau până la primul mugur sănătos. Curatati resturile moarte de la bază și taiati orice creanga uscata pentru a permite circulația luminii și a aerului sa patrunda in centrul plantei. Taiati tulpinile într-un unghi de 45 de grade, cu partea mai joasă a tăieturii orientată spre interior. Acest lucru ajută la scurgerea apei și previne putrezirea. Indepartati frunzele căzute și resturile din jurul bazei trandafirului pentru a reduce riscul de boli și dăunători. După tăiere, aplicati un îngrășământ echilibrat pentru a stimula creșterea și înflorirea.” Tăierea corectă a trandafirilor este esențială pentru sănătatea plantei și pentru a încuraja o înflorire abundentă. Prin urmarea sfaturilor de mai sus și folosirea uneltelor adecvate, puteti asigura trandafirilor o creștere sănătoasă și o înflorire spectaculoasă pe parcursul întregului sezon.
Notă. Dacă vă doriți un trandafir unic în ghiveci sau în gradină, intrați în lumea magică a trandafirilor pe Famous Roses Aveți de ales dintre cele peste 100 de soiuri de trandafiri medaliați și celebri în întreaga lume! La Famous Roses Spania găsiți trandafirii de care aveți nevoie pentru a vă transforma casa și gradina în galerii de arta. De la trandafiri cățărători și parfumați până la trandafiri de dulceață, de la cei mai mari creatori ai lumii. Medaliați, celebri și cu garanție pentru prindere, soi și culoare, Famous Roses vă oferă cei mai calitativi și rezistenți butași de trandafiri de pe piață. Acești trandafiri de colecție, adevărate opere de artă pentru totdeauna, sunt cele mai inspirate cadouri cu flori care rezistă an de an.
Notă. Alte articole ale Florentinei Csinta în Jurnalul Bucureștiului
Lucrări intelligence
„Puterea de la Puterea informațiilor la Puterea în Intelligence”(Tiberiu Tănase-coordonator, autori Ovidiu Boureanu și Petru Ștețcu, Editura Concordia, Arad, 2024)
Recenzie. Noua carte apărută la editura Concordia reprezintă un amplu proiect documentar și documentat asupa unui subiect prezent în viață, în societate și istoria umanității și anume „Puterea” privită din mai multe puncte de vedere. Aceasta se bazează pe o amplă documentare și bibliografie privind puterea–pornind de la termenul, concept semnificații și domenii în care este prezentă dar și modalitați de raportate privind importanța acesteia în diverse domenii și situații. Pe parcursul celor XV capitole autorii de prezintă multe și intresante noutăți privind termenul și conceptul de putere pornind de la Introducere (p. 13), la definiții–care încep cu clasica întrebare „Ce este puterea?” cu raspuns pornind de la Dex la conceptul puterii, fețele puterii, dar și la puterea ca decizie sau puterea ca preluare a controlului.
Sunt prezentate și fețele puterii, care sunt sunt autoritatea și legitimitatea. Foarte interesanta lucrare debutează cu un prim capitol unde în Secțiunea a 3-a avem informații documentate despre „Putere” versus „Autoritate”, „Ce este puterea?”„Care este autoritatea?” Dar și diferența dintre putere și autoritate. De menționat tot aici în Secțiunea a 4-a se fac referirila la Dominație versus Autoritate iar în Secțiunea a 5-a unde sunt prezentate Puterea, politica și statul. Sunt importante raspunsurile la întrebarile cum ar fi Ce este puterea politica?.De mare interes este și Secțiunea a 9-a, al aceluiaș prim capitol care tratează Analiza Puterii și se referă la Analiza SWOT (slăbiciuni, oportunități și amenințări). Urmează un important capitol și anume cel referitor la Puterea Mondială ce conține referiri puterea mondială și scopul acesteia, Guvernul Mondial,Organizarea Piramidei Puterii la p.81.
Întalnim și alte capitole foarte importante cum este cel referitoar la „Puterea informației” (p. 129), și în mod deosebit la conceptul de informație, dar și considerații despre puterea informației, precum și despre puterea informației într-o societate liberă. Importante sunt referințele la „Puterea militară” (p. 255) în ceea ce privește evoluţia marilor puteri. Astfel, Secțiunea a 2-a tratează un aspect absolut de interes pentru puerea statelor și anume despre țările cu cele mai mari armate din lume și despre cele mai mari puteri militare din lume. Important este și capitolul ce prezintă „Puterea Economică” (p. 279) cu referiri la „Puterea pieței” legate de noțiunile „Ce este puterea de piață?” Înțelegerea puterii pieței cu exemplu de putere de piață și structurile de putere ale piețelor până la prezentarea conceptele de putere și emergență.
De subiniat capitolele ce urmează despre „Puterea politică” (p. 307) pornind de la definiția puterii politice. Ce este politica și cum funcționează? Conceptul de putere politică puterea alienată și conținut și trăsături ale puterii politice și Autoritatea și Legimitatea politică. Cel de–al X–lea Capitol se referă la „Puterea Mass-Media” pornind de la definirea presei, evoluția presei în decursul timpului., funcțiile presei. Presa, a patra putere în stat, „Comunicarea politică”, și când puterea ascultă de presă, dar și despre libertatea presei. Acest capitolul este urmat de alte capitole de mare interes și anume „Puterea organizației” și foarte important „Puterea intelligence”-ului. Aici se fac referiri la „Ce este Intelligence?” Dar și la Puterea în intuiție și decizie în activitatea de intelligence.
Trebuie menționat că importanţa activităţii intelligence pentru orice stat-naţiune este în mod direct legată de ameninţările şi vulnerabilităţile la nivel local, regional şi global, de rolul aspectelor politico-militare şi economice pe scena internaţională, precum şi de atitudinile liderilor faţă de structurile de intelligence şi securitate naţională. Unele din cele mai importante aspecte şi tendinţe care vor caracteriza şi influenţa mediul şi organismele de intelligence ale statelor-naţiune în secolul XXI ar putea fi „Forța cunoaşterii”, prioritară, dar și esentială și se va baza pe informații. În prezent cunoaşterea are valoare, iar intelligence adică informația strategică este putere. Cunoaştere fără intelligence nu poate exista, la fel cum un intelligence calitativ nu poate să se manifeste fără cunoaştere. Deoarece cunoaşterea este astăzi cel mai important şi util element al competitivităţii la nivel global şi devine cea mai importantă resursă a unei naţiuni, am putea afirma că se naşte o nouă componentă, anume „intelligence-ul cunoaşterii”, care devine astfel elementul complementar al domeniului intelligence-ului și esențial puterii. Deci, putem afirma că „Puterea” se mută acum dinspre state-naţiune, spre state-piaţă şi mai nou spre state-reţea. Adică dinspre state spre grupuri unite în reţele, dinspre legile fizicii şi puterea fizică spre legile cibernetice şi puterea creierului („brain power”), iar paradigma „cine are informaţia deţine puterea”
- Mihai Eminescu, Ion Oprea, Grid Modorcea, Adrian Păunescu, Neculai Constantin Munteanu, Adrian Cioroianu, Octav Pancu-Iași, George Călinescu, Vasile Sava, Cicerone Poghirc, Aurelian Titu Dumitrescu, Mircea Florin Șandru, Lucian Blaga, Constantin Pădureanu, Dumitru Tinu, Cezar Ivănescu, Fabian Anton, George Topîrceanu, Petru Codrea, Radu Gyr, Dan Culcer, Ion Anton, Dumitru Stăniloae, Mihai Cosma, Claudiu Săftoiu, Iosif Constantin Drăgan, George Băjenaru, Cleopatra Lorințiu, Ion Heliade-Rădulescu, Andrei Partoș, Ion Cristoiu, Mircea Badea, Grațian Cormoș, Aristide Buhoiu, Ioana Sava, Brândușa Prelipceanu, Nicole Valéry-Grossu, Gabriel Liiceanu, Ion Agârbiceanu, Eliza Macadan, Florian Bichir, Emil Șimăndan, Bogdan Suceavă, Adriana Săftoiu, Ioan Chirilă, Gabriela Vrânceanu-Firea, Paul Lampert, Octavian Paler, Alexandru Vianu, Dumitru Toma, Eugen Barbu, Eric Winterhalder, Cristian Mungiu, Vintilă Horia, Dan Pavel, Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu, George Pruteanu, Emil Hurezeanu, Ivo Muncian, Radu Jörgensen, Lazăr Lădariu, Eugen Ovidiu Chirovici, Adrian Hoajă, Doina Drăguț, George Muntean, Barbu Catargiu, Adrian Mîrșanu, Victor Frunză, Lorena Lupu, Alexandru Candiano-Popescu, Marius Mircu, Dănuț Ungureanu, Vasile Copilu-Cheatră, Rodica Culcer, Andrei Gorzo, Zaharia Stancu, Eugen Cojocaru, Răsvan Popescu, Ion Anghel Mânăstire, Pamfil Șeicaru, Tudorel Oancea, Dorin Ștef, Paula Seling, Sabin Gherman, Marian Coman, Brîndușa Armanca, Valeriu Turcan, Teșu Solomovici, Sorin Roșca Stănescu, Tudor Octavian, Vasilica Ghiță Ene, Gabriela Adameșteanu, Radu Negrescu-Suțu, Cornel Nistorescu, Petre Got, Dumitru D. Șoitu, Geo Bogza, Dan Diaconescu, Stelian Popescu, Nicolae Carandino, Valer Chioreanu, Ioan Massoff, Corneliu Stoica, Adelin Petrișor, Ion Călugăru, Andrei Alexandru, Ludovic Roman, Radu Paraschivescu, Vasile Urechea-Alexandrescu, Elis Râpeanu, Cezar Petrescu, Ion Monoran, Thomas Csinta, Marian Odangiu, Paul Barbăneagră,…
- Români francezi: Vladimir Cosma, Emil Cioran, Matei Vișniec, Tristan Tzara, Victor Brauner, Elvira Popescu, Gherasim Luca, Dinu Flămând, Vasile Șirli, Elena Văcărescu, Constantin Virgil Gheorghiu, Ion Vlad, Thomas Csinta, Paul Barbăneagră, Bogdan Stanoevici, Ariel Moscovici, Luminița Cochinescu, Alice Cocea, Roxana Eminescu, Irina Ionesco, Eli Lotar, Alexandre Revcolevschi, Radu Mihăileanu, Horia Surianu, Haim Brézis. Extras: Vladimir Cosma (n. 13 aprilie 1940, București) este un violonist, compozitor și dirijor francez, născut la București, România, într-o familie de muzicieni. Tatăl său, Teodor Cosma, este pianist și dirijor, mama sa, Carola, autor- compozitor, unchiul său, Edgar Cosma, compozitor și dirijor, iar una dintre bunici a fost pianistă, elevă a celebrului Ferrucio Busoni. După câștigarea primelor sale premii la Conservatorul Național de la București, Vladimir Cosma ajunge la Paris (unde emigrase unchiul Edgar), în 1963, unde își va continua studiile cu Nadia Boulanger și la Conservatorul Național din Paris. Pe lângă formația clasică, s-a simțit atras, de foarte tânăr, de muzica de jazz, muzica de film și toate formele muzicilor populare. Începând din 1964, a efectuat numeroase turnee în lume concertând ca violonist, dar, curând, se va consacra din ce în ce mai mult compoziției. Scrie diferite lucrări printre care: „Trois mouvements d’été” pentru orchestră simfonică, “Oblique” pentru violoncel și orchestră, muzică pentru scenă și balet (“Volpone” pentru Comedia Franceză, opera „Fantômas”, etc.). În 1968, Yves Robert îi încredințează prima muzică de film: „Alexandre le Bienheureux”. De atunci, Vladimir Cosma a compus mai mult de trei sute de partituri pentru filme de lung metraj sau serii TV. Cinematografia îi datorează numeroase succese în colaborare în special cu: Yves Robert, Gérard Oury, Francis Veber, Claude Pinoteau, Jean-Jacques Beineix, Claude Zidi, Ettore Scola, Pascal Thomas, Pierre Richard, Yves Boisset, André Cayat…
[…] Ghidul complet de tăiere corectă a trandafirilor (Florentina Csinta – general manager al Jur… […]