Acasă Headhunting - Resurse Umane (Human Resources) Interviu – Cristina Profeanu (Consultant Resurse Umane, Trainer și Coach autorizat în...

Interviu – Cristina Profeanu (Consultant Resurse Umane, Trainer și Coach autorizat în domeniul resurselor umane). Headhunting și rolul acestuia în recrutarea cadrelor superioare (de înalt nivel) în posturi de (mare) responsabilitate

Într-o perioadă în care atât angajatorii, cât şi angajaţii se plâng de ofertele de pe piaţa muncii Cristina Profeanu vine să descopere oamenii din spatele CV-urilor şi a profilelor profesionale şi să aducă oamenii potriviţi în locurile potrivite. Crede că investiţia în oameni este esenţială pentru bunul mers al business-urilor şi şi-a făcut o misiune din a găsi conecta candidaţii şi companiile care împărtăşesc aceleaşi valori şi aceeaşi viziune.

  •  Ai făcut din recrutare un business în sine. Cum ai ajuns aici?

Ideea de afacere mi-a venit după ce am participat la un curs de coaching și am participat la o evaluare profesională realizată de o firmă de consultanță și training. Practic, mi-am analizat dorințele și nevoile din acel moment și, după ce am reflectat cu multă grijă și am pus pe hârtie plusurile și minusurile, m-am simțit în stare să fac acest pas. Site-ul de resurse umane (HR) Cristina Profeanu a venit în urma unui vis mai vechi, mi-am dorit să pun amprenta asupra recrutării și să identific acele punți dintre oameni și firme, din care două tabere să iasă întotdeauna câștigătoare, atât angajatul, cât și angajatorul. Ca manager HR mă ocupam de mai multe procese și activități, dar cel mai mult mi-a plăcut recrutarea și selecția, astfel că trecerea a venit natural, din pasiune.

Am ales să fac Masterul în domeniul Managementului Resurselor Umane când tocmai terminasem facultatea de Jurnalism. Am ratat ocazia de fi jurnalist, dar la 20 de ani intram în domeniul Resurselor Umane și nu regret nicio secundă. Ulterior, mi-am dat seama că îmi mai trebuie competențe, astfel că am urmat cursuri acreditate de recrutare, training, coaching și management. Motivația de a face această trecere a venit atât din interior, cât și din exterior și a fost generată de dorința mea de a realiza ceva pe cont propriu, de a avea propria voce, din dorinţa unui program flexibil, pentru a fi lângă copii și pentru că am vrut să îmi valorific competențele. Îmi place să cred că sunt văzută ca un partener care spune lucrurile pe care nu vrei să le auzi și este alături de tine în procesele de recrutare și selecție.

  •  Cum ai dezvoltat afacerea? Ce te-a ajutat să faci diferenţa în piaţă?

Inițial am colaborat cu o agenție de recrutare care avea un portofoliu de clienți și o nevoie de externalizare a proiectelor, iar apoi am intrat într-o rețea de networking, cea mai mare și profesionistă din România, care avea nevoie de un om de HR. Am început să primesc recomandări, inclusiv de la candidați, iar acest lucru mi-a confirmat că am făcut alegerea corectă. Ce cred că mă diferențiază de restul firmelor de profil este faptul că sunt interesată de retenția candidaților pe care îi plasez, de aceea sunt foarte atentă la listele scurte propuse și recomandările făcute. Pot spune că acesta este avantajul meu competitiv în această piață extrem de aglomerată.

  •  Cum ai finanțat afacerea și e cifră de afaceri ai atins? Care sunt principalele provocări?

Din economiile mele am pus bazele firmei, însă nevoia pe piață este destul de mare, așa că mi-am recuperat foarte repede investiția. Anul acesta este primul an de activitate, iar până în momentul actual am ajuns la o cifră de afaceri de 45.000 €. Provocările principale sunt lipsa de sincronizare între cererea și oferta financiară, în sensul în care anumiți candidați pentru anumite roluri au așteptări mai mari decât posibilitățile financiare ale angajatorilor. Nu este de neglijat nici lipsa de seriozitate a unor candidați, manifestată, de exemplu, prin neprezentarea la interviu și care face dificilă definirea profilul angajatului. Dar aici intervin eu. Selecția candidaților o fac printr-o metodologie care are la bază criterii foarte clare și bine stabilite împreună cu angajatorul. Candidatul nu trebuie convins de recrutor, ci de ceea ce găsește în firma unde intenționează să se angajeze.

  • Care a fost cea mai stranie cerere din partea unui angajator sau a unui candidat și care a fost cel mai neplăcut lucru care ți s-a întâmplat în timpul unui interviu?

Un candidat mi-a cerut să îi detaliez când va primi prima mărire de salariu. Cel mai neplăcut lucru care mi s-a întâmplat în timpul unui interviu a fost atunci când un candidat a ascultat descrierea companiei și a poziției pentru care căutam candidați, iar dupa 30 minute a spus că nu este interesat.

  • Să vorbim şi despre lucruri mai atractive. Care a fost cel mai mare salariu pentru care ai recrutat?

Am recrutat pentru poziții de 15.000 lei net. Sigur că banii sunt extrem de importanţi în această ecuaţie, dar esenţiale sunt mulţumirea pe care o resimt atât angajatul, cât şi angajatorul. Acela este secretul pentru o recrutare de succes.

  •  Care sunt planurile tale pentru dezvoltare?

Planurile mele includ dezvoltarea unei rețele mai complexe de colaborări pe mai multe paliere, atât cu alți recrutori, cât și cu firme de IT care doresc un partener de încredere. De asemenea, îmi doresc realizarea unor evenimente dedicate informării/educării antreprenorilor cu privire la comunicarea internă și la retenția personalului, pentru că aceasta din urmă este o problemă cu care se confruntă foarte mulți angajatori. Responsabilitatea convingerii candidaților să rămână pe pozițiile lor nu revine recrutorului, ci este mai degrabă o împletire a obiectivelor angajatorului și angajatului și aducerea acestor obiective la un numitor comun. Recrutorul este cel care are rolul de a găsi candidatul cel mai potrivit pentru un job, este cel care evaluează nivelul în care pregătirea, abilitățile și obiectivele candidatului se integrează în cerințele angajatorului.

Notă. Agenția Cristina Profeanu recrutează și selectează candidații în vederea angajării, oferă coaching de carieră pentru candidații care vor reconversie profesională sau sunt la început de drum, organizează workshop-uri de comunicare specifică mediului de business.

Nota redacției. Deși identificarea  și recrutarea candidaților pentru diferite locuri de muncă este, în principiu, efectuată de manageri specializați în angajare, personal de resurse umane sau specialiști interni în recrutare, în ultimul timp, a început (din ce în ce mai mult) să-și facă apariția pe piața muncii (și a competenței) cabinete de consultanță specializate cunoscute sub numele de Headhunters (companie sau o persoană care oferă servicii de recrutare de locuri de muncă în numele angajatorului). În principiu, Headhunters („vânători de captete”) sunt niște „intermediari”, angajați de către firme (de regulă, specializate într-un domeniu de vârf) pentru a identifica (găsi) „talente” și pentru a localiza persoane (cu abilități intelectuale înalte) care îndeplinesc (anumite) condiții (cerințe), mai mult sau mai puțin, specifice, pentru un anumit loc de muncă de răspundere. Headhunters sunt considerați, oarecum, printre altele, și „recrutori executivi” care pot dispune (deja) fie de un grup de candidați  pentru anumite poziții (funcții, posturi) de răspundere, fie sunt capabili să găsească persoana corespunzătoare într-un timp (foarte) scurt grație contactelor și relațiilor pe care le pe piața de competențe. Angajatorii sunt nevoiți, în majoritatea cazurilor, să facă apel la „vânători de capete” în cazuri de (extremă) urgență, atunci când nu reușesc să-și găsească candidatul potrivit pentru un anumit post (de regulă, de mare responsabilitate).

În Franța, există și o „calificare profesională” pentru postul de Headhunter (Chasseur de tête) însărcinat cu căutarea cadrelor superioare „de înalt nivel” (cadres supérieurs de haut niveau) pentru firme (întreprinderi, societăți comerciale, etc.). Acesta, în principiu, este absolvent de o școală de înalte studii comerciale (HEC, ESSEC, EM Lyon, EDHEC Lille, ESC Europe Paris, etc.) sau Sciences Po (Institutul de Studii Politice) membre ale CGE (Conférences des Grandes Ecoles) accesibile doar unor absolvenți de liceu cu abilități intelectuale (foarte) înalte, în România, pregătiți doar de CUFR (Chasseur de tête-Conseil Universitaire, Formation & Recherhe auprès des Grandes Ecoles  Françaises)

Palmarès 2022 des grandes écoles de commerce

CUFR (Headhunters – Consultanță Universitară Franco – Română) de pe lângă Școlile Superioare Franceze de Înalte Studii (Les Grandes Ecoles). CUFR (Headhunters s- Conseil Universitaire Franco – Roumain auprès des grandes écoles françaises)

Accesul în sistemul elitist francez de Înalte Studii „Grandes Ecoles” – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învățământul superior francez de sute de ani!

În cazuri mai rare, postul de Headhunter poate fi ocupat și cu o pregătire universitară în sistemul (LMD) cu un Master Profesional (M2) de tip MBA în Management, Gestiunea Resurselor Umane, Sociologie, Științe Sociale, Psihologie (Psihologia muncii și a sănătății), etc. Salariul unui Headhunter confirmat variază între 4.000€- 7000€ brut (pe lună).

Articole asociate

Săptămâna de lucru de 4 zile poate diminua sindromul de Burnout Postpandemic

Cca 65% dintre persoanele care caută un loc de muncă au așteptări salariale nerealiste (Cristina Profeanu – Consultant Resurse Umane, Trainer și Coach autorizat în domeniul resurselor umane)

Angajații românii vor salarii mai mari, dar nu știu să le ceară (Cristina Profeanu – Consultant Resurse Umane, Trainer și Coach autorizat în domeniul resurselor umane)

Nota redacției

7 COMENTARII