Profesorul Doru Pop de la UBBC (Universitatea Babeș – Bolyai) din Cluj – Napoca: „Identitarismul, o porcărie” – cu Jurnalul Bucureștiului (publicație cultural – educațională și științifică cu caracter academic franco – română, acreditată și promovată de Economic and Commercial mission of La Francophonie in Central and Eastern Europe ca sursă sigură de informare)
Jurnalul Bucureștiului. On line Newspaper publishing almost everything to be well informed. That’s our main and only purpose! Jurnalul Bucureștiului aims to be an online newspaper for information and debate of citizens’ problems and events.
The principles that will be at the basis of this publication are:
– Democracy cannot exist without opposition
–Elected representatives are our representatives and not our masters
– Criticism fosters progress
–Free speech-an important factor in correcting the deviations of power.
O realitate a tuturor grupurilor umaneeste aceea că avem atât identități individuale, cât și colective-vorbim aceeași limbă, trăim în același stat, ne supunem acelorași legi, uneori avem chiar și o religie comună, aderăm la valori comune, ne formăm într-o cultură, citim literatură și consumăm informații într-o relativă omogenitate, ceea ce ne poate face să credem că suntem la fel. Numai că această presupoziție este în mod fundamental vicioasă, între mine și fostul candidat Simion nu există nicio identitate, nu doar biologică sau intelectuală, politică sau culturală, dar faptul că vorbim aceeași limbă (nu întotdeauna!), sau că trăim în același areal geografic, ori că aparținem aceleiași comunități istorice, nu ne face să avem „identități” comune.Ca și clopul din Maramureșși cușma din Teleorman, care nu au nicio legătură cu pileus-ul care ar fi fost purtat de „tarabostes”, ceea ce avem sub pălărie e mai important decât ceea ce purtăm pe cap. Această filosofie a existenței unei „comunități etnice”, pe care se întemeia nazismului și viziunea despre lume a fasciștilor, însăși gândirea etnicistă (în germană„Völkisches Denken”), afirmă existența unei inexistențe.
Comunitățile etnice (Volksgemeinschaft), nu sunt nici organice, nici naturale, ele sunt cultivate și create artificial. Astfel de ficțiuni, însă, ca în Germania hitleristă, unde afirmarea dihotomiei dintre etnici și non-etnici (nicht-völkisch) a dus la exterminarea fizică a milioane de oameni în numele unui ideal al „purității naționale”, au consecințe foarte concrete în realitatea existenței fiecăruia dintre noi.
De aceea ideologiile suveranismului nu sunt inocente, ele restabilesc idei fasciste, readuc în contexte contemporane mecanisme politice care s-au dovedit deja criminale.Pierre-André Taguieff,cercetătorul francez specializat în studierea rasismuluiși a complotismului, numește acest fenomen „revanșa naționalismului” (La Revanche du nationalisme. PUF, 2015).Politicienii care cultivă aceste tendințe „neo-naționaliste” (néo-nationalismes) și „neo-populiste” Viktor Orbàn,Marine Le Pen,Jörg Haider,Vladimir Putin și prietenul său, Donald Trump, sunt niște demagogi ai resentimentului,care se hrănesc din frustrările concetățenilor (multe dintre ele justificate), generate de confruntarea cu diversele crize a lumii în care trăim.
Ca și „paleo-naționalismele” din secolul 19, neo-naționalismele folosesc un tip de „extremism identitar”, de fapt o„regresie identitară”, în care „obsesia identității” și afirmareaidentității naționale cu orice preț sunt bazate pe eterna opoziție între „noi” și „alții”. Taguieffobserva că problemele derivă din faptul că „identitatea” este un concept „obscur” și „paradoxal”. După cum scria Taguieff încă din anii ’80, („L’identité nationale saisie par les logiques de racisation. Aspects, figures et problèmes du racisme différentialiste”,în Mots, n. 12, martie 1986), identitatea pare o noțiune simplă (în fond știm cine suntem), dar care este extrem de problematică.Existența unor trăsături „unice” și „originale” ale propriului grup etnic nu se bazează pe nimic. Cea mai absurdă variantă a identitarismului contemporan este naționalismul rasei albe, unii cred că toți oamenii care au pielea deschisă la culoare fac parte dintr-o singură „națiune”, că există un „popor alb”, de origine caucaziană.
Ca și găgăuții care au vrut să transforme România în „Geția”, etniciștii caută mereu „esențe” naționale ancestrale, care nu există în mod real. Suveraniștii vor să ne convingă că trebuie să ne manifestăm cu toții loialitatea față de „comunitatea națională”, iar cei care nu sunt suficient de pătrunși de „spiritul național” sunt niște trădători. Întrebarea este, în cele din urmă, care e această „esență”, în ce constă presupusa noatră „identitate comună”? Răspunsurile pot deveni amuzante dacă privim trăsăturile faciale ale lui Simion, care în niciun caz nu este coborât de pe columna lui Traian, e doar un fel de „badea Scârțan”,dotat cu un telefon inteligent. Și mai ridicole sunt tendințele suveraniștilor, care se îmbracă în straie „țărănești”, deși nimeni nu mai poartă astfel de haine, pentru a-și afirma „identitatea”. De fapt etnicismul premerge mereu fascismul și nazismul, mișcarea völkisch din Germania a anticipat și a creat bazele ideatice pentru instaurarea hitlerismului, o mare parte dintre membrii partidului nazist au fost inițial adepți și membri ai unor grupări etno-naționaliste.
De aceea identitarimul este o ideologie politică sub care se ascund noile manifestări ale fascismului. Încă din anii ’80 intelectualii care au creat „Noua dreaptă” occidentală s-au reorientat, încercând „reciclarea” fascismului sub forma unor discursuri despre identitatea culturală. Pentru că „vechile” forme de rasism erau compromise (rasismul biologic era asociat cu lagărele de concentrare), neo-fasciștii au inventatidentitarismul, ca o redefinire a vechilor teorii despre rase și lupta între acestea. Pentru că „vechiul rasism” era nociv, noile forme de rasism s-au deghizat sub forma unor discursuri despre „mentalitate”.
Porcăria suveraniștilor și a identitarismului este ilustrată de acțiunile așa-numitului Blocul Identitar(Bloc Identitaire, redenumit Les Identitaires), partid politic francez ce avea o „aripă tânără” numită Generația Identității (Génération identitaire, GI), fondat în 2003. „Identitarii” din Franța, care cultivă în mod deschis lupta cu influențele „străinilor”, având un discurs anti-imigranți și anti-islamist, au inventat „marșurile porcine”, sărbătoarea cârnaților de porc și așa-numitele „supe identitare” (soupes identitaires, identity soups), care conțineau carne de porc, pe care anumite grupuri umane (musulmanii, evreii) le consideră impure. Blocul indentitar a transformat carnea de porc într-o formă de „identificare”, așa cum micile „porcării” ale suveraniștilor de la noi oferă un spectacol al identității porcești. Dincolo de caracterul rasist al identitarismului și aberațiile suveranismului, politicienii autohtoni fiind doar variațiuni locale ale unor ideologii trans-naționale care cultivă ura și care răspândesc o molimă veche, întemeiată pe xenofobie, aceste idei politice sunt niște vechi porcării, cu o nouă etichetă, dar cu același miros fetid. Iar „viitorul” promis de suveraniști este doar o întoarcere în trecut, și trecutul tinde mereu să repete tragediile.
Doru Pop (profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj). Master în Jurnalism și Comunicare de la Universitatea Chapel Hill, Carolina de Nord, în 2002, și un Doctorat în Filosofie obținut la Universitatea Babeș-Bolyai în 2003, susținând o teză despre filosofia culturii vizuale. A fost bursier Fulbright și Ron Brown în 1995-96 respectiv 2000, și a predat cursuri de film românesc și european la Bard College din New York în 2012 și visiting professor la Universitatea Columbus, Georgia în 2017. Cea mai recentă carte este Romanian New Wave Cinema (McFarland, 2014). A publicat volume de studii si eseuri: „Alegerile naibii. Fals tratat despre metehnele imaginarului politic autohton” (2007), „Ochiul și corpul. Modern si postmodern în filosofia culturii vizuale” (2005), „911. Ziua în care a murit democrația” (2003), „Mass media și democrația” (Polirom, 2001), „Mass media si politica” (2000), „Obsesii sociale” (1998) și un volum de povestiri pentru copii, „Poveștile bunicuței Nana” (2003); a tradus Giovanni Sartori, „Teoria democratiei reinterpretată” (Polirom, 1999); a colaborat la volume colective și scrie comentarii politice, cronică literară și eseu pentru o serie de reviste literare românești.
Interviu exceptional–Prof. Thomas Csinta Matematician • Om de știință • Filosof • Jurnalist
„Ordine, haos și conștiință–despre om şi algoritm”.
Prof. Thomas Csinta este matematician, specialist în problematici internaționale și dezvoltare academică transfrontalieră. A activat în multiple instituții de învățământ superior din Europa și din spațiul francofon, fiind recunoscut pentru contribuțiile sale la consolidarea parteneriatelor universitare internaționale. Pe lângă activitatea sa didactică, este și un prolific autor, consultant educațional și promotor al inovării în învățământul superior. Stilul său riguros, dar deschis, și abordarea sa inter-disciplinară l-au transformat într-un mentor pentru numeroși studenți și colegi de breaslă. Un nume rar în spațiul public românesc și internațional, Prof. Thomas Csintaeste una dintre acele minți care refuză să fie încadrate într-un singur domeniu. Matematician de formație, specialist în sisteme complexe aplicate fenomenelor socio-judiciare, filosof al științei și jurnalist cu viziune critică, profesorul Thomas Csintapropune o perspectivă originală asupra lumii contemporane–o lume în care matematica, gândirea morală și conștiința civică sunt chemate să răspundă provocărilor erei algoritmilor și inteligenței artificiale. Un interviu profund, în care:
Matematica devine o hartă a vieții spirituale
Filosofia întâlnește teoria haosului
Justiția este analizată ca fenomen emergent în rețele sociale
Inteligența artificială este interogată dincolo de mit și fascinație
Lectura apare ca ultimă formă de libertate și rezistență a conștiinței
Interviul este parte din seria unor proiecte editoriale dedicate celor care gândesc în profunzime, dincolo de zgomotul vremii
Un dialog-eveniment pentru toți cei preocupați de sens, cunoaștere și umanitate
Ne exprimăm profunda recunoștință și aleasa admirație față de domnul profesor Thomas Csintapentru onoarea de a fi fost alături de noi în cadrul acestui interviu excepțional. Prin claritatea gândirii, finețea analizei și deschiderea către dialog autentic, ați oferit nu doar răspunsuri, ci ferestre către înțelegere, punți între știință și umanitate, între matematică și conștiință, între haosul lumii și ordinea interioară. Vă mulțumim pentru profunzimea ideilor și pentru curajul de a gândi dincolo de convenții. Prezența dumneavoastră a fost o adevărată onoare și o inspirație. Cu considerație și recunoștință
„Partea a doua a interviului cu prof. Thomas Csinta.Punctul în care emoția- identitatea, cultura, limba, visurile – se întalnesc cu rigurozitatea academică, cu viziunea pe termen lung. Vă mulțumim domnule profesor pentru amabilitatea de a ne acorda acest interviu si pentru deschiderea cu care ați împărtășit idei valoroase, experiențe de viață si perspective profunde asupra educației, identității culturale si implicării românilor din diaspora. Prin claritatea gandirii, pasiunea pentru educație si angajamentul față de excelența intelectuală ne reamintiți ca adevărată valoare a unui educator sta nu doar în cunoaștere ci și în capacitatea de a inspira și de a deschide drumuri.” (Anca Cheaito)
Sunt Thomas CSINTA, profesor de modelizare matematică și matematici aplicate în științe socio–judiciare și director științific al CUFR R&D (Centrul universitar de formare, cercetare și dezvoltare de pe lângă școlile superioare franceze de înalte studii) sau la Conférence des Grandes Ecoles, cum spunem noi.
Vă transmit salutările mele din Diaspora română de la Paris, în primul rând, colegului și prietenului meu Petru Frăsilă, directorul postului de Televiziune M+Tv, care împreună cu echipa sa urmează să lanseze filiala internațională a acestuia Canalul M+Tv International în cadrul Conferinței Diasporei de la Iași între 6-7 august intitulată „Interferențe culturale & educație”,dar și celorlați colegi care au contribuit într-o măsură mai mare sau mai mică, direct sau indirect, la realizarea acestui proiect. Activita noastră aici se desfășoară în două mari direcții importante, care de altfel, sunt complementare și corelate organic.
Prima reprezintă pregătirea candidaților românicu abililități intelectuale înalte din instituțiile universitare românești pentru sistemul (ultra)elitist al școlilor superioare franceze de înalte studii (Les Grandes Ecoles) în toate cele 3 cicluri universitare (Ciclu 1– Classe Prépa, Ciclul 2–Școala de înalte Studii/Grande Ecole, Ciclul 3–Școala Doctorală) care domină înățământul universitar de masă francez de tip LMD de sute de ani. Cu cei peste 1.500 de tineri (studenți) capabili de performanță admiși la concursurile de admitere (în peste 2 decenii)CUFR R&Da devenit, astfel, un important generator al unei diaspore românești de elită din Franța, și care, astăzi, prin rolul său important pe care îl deține în cadul societății civile contribuie la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze.
În ceea ce privește a doua direcție, prin intermediul serviciului internațional de investigații criminale al Jurnalului Bucureștiului (publicație cultural–educațională cu caracter academic franco– română și de cercetare în științe socio–judiciare a CUFR R&D, a cărei director și redactor șef sunt) în parteneriat cu Organizația pentru Apărarea Deținuților din Diaspora(a cărei președinte de onoare sunt, având președinte–fondator pe Cătălin Asavinei, consilier penitenciar, de integrare socială și probațiune), Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului a Națiunilor Unite (a cărei atașat de presă sunt de peste două decenii, având președinte fondator pe Prof. univ. dr. Florentin Scalețchi) și în sfârșit, UZPR cu filiala Iași–Modova (în al cărei colegiu director și consiliu științific, în calitate de membru, îndeplinesc totodată și funcția, care mă onorează, de președinte al Subfilialei franceze de la Paris, având președinte pe Col. (r). Grigore Radoslavescu) este orientată și concentrată, în exclusivitate, în soluționarea unor dosare criminale de mare anvergură în care compatrioți de-ai noștri români din diaspora sunt încarcerați în arest preventiv și urmează a fi judecați în procedura juridică criminală de către Curțile cu Jurați ale TJP (Tribunalul Judiciar Paris) unde sunt atașat permanent (de presă) din partea OADO începând cu acest deceniu.
În sfârșit, corelarea celor două direcții are loc prin furnizarea de subiecte de teze de doctorat și de cercetare în domeniul socio–judiciar instituției cu caracter academic CUFR R&Dde către Serviciul Internațional de Investigații Crimiale al Jurnalului Bucureștiului, în cadrul căreia, pentru rezultatele de excepție obținute, am fost distins cu Cavaler al Ordinului „Crucea de Aur” a Drepturilor Omului a Națiunilor Unite și sunt propus în 2028 pentru Marele Premiu ONU (acordat la fiecare 5 ani), echivalentul Premiului Nobel pentru Drepturile Omului. În încheiere, precizez faptul că în era noastră a transnaționalismului, în contextul mobilității academice românești tot mai active, cred că pentru profesori, cercetători și studenți din diaspora, postul de televiziune M+Tv International nu va fi doar un instrument de informare, dar și o continuitate spirituală cu spațiul cultural românesc.