Acasă Justiție socială - Socio-judiciar Refuzul de a acționa – cum își ratează Avocatul Poporului rolul de...

Refuzul de a acționa – cum își ratează Avocatul Poporului rolul de apărător al democrației cu Jurnalul Bucureștiului (publicație cultural – educațională și științifică franco – română, acreditată și promovată de Economic and commercial mission of La Francophonie in Central and Eastern Europe ca sursă sigură de informare)

Jurnalul Bucureștiului. On line Newspaper publishing almost everything to be well informed. That’s our main and only purpose! Jurnalul Bucureștiuluiaims to be an online newspaper for information and debate of citizens’ problems and events.
The principles that will be at the basis of this publication are: 
– Democracy cannot exist without opposition
–Elected representatives are our representatives and not our masters
– Criticism fosters progress
–Free speech-an important factor in correcting the deviations of power.

Ca răspuns la petițiile publice adresate Avocatul Poporului în decembrie 2024 cu privire la deciziile Curții Constituționale, instituția Avocatul Poporului a publicat aici și aici răspunsuri către cetățenii care susțin că drepturile le-au fost încălcate de către președenție sau Curtea Constituțională prin prelungirea arbitrară a mandatului cetățeanului Klaus Iohannis în funcția de președinte în contextul anulării alegerilor prezidențiale. Instituția Avocatului Poporului, creată pentru a proteja drepturile cetățenilor și pentru a asigura respectarea principiilor constituționale, și-a dezvăluit o serie de limite și, implicit, lipsa de asumare într-o situație care a ridicat întrebări fundamentale despre statul de drept. Răspunsurile primite la petițiile cetățenilor privind anularea procesului electoral prezidențial din 2024 și prelungirea mandatului cetățeanului Klaus Iohannis în funcția de președinte demonstrează o abordare defensivă și restricționată, ceea ce poate diminua încrederea publicului în această instituție esențială.

  • Oportunitatea ratată de a adresa întrebări cruciale. Răspunsurile oferite de Avocatul Poporului petiționarilor, inclusiv mie, susțin că instituția nu are competența de a contesta actele Curții Constituționale sau de a interfera cu jurisdicția acesteia. Totuși, nu toți petiționarii au cerut o contestare directă, ci o interpelare și clarificări privind temeiurile legale și constituționale care stau la baza deciziilor CCR. Avocatul Poporului ar fi putut adopta un rol proactiv, contribuind la clarificarea unei situații care a creat confuzie publică. De ce evită Avocatul Poporului să adreseze niște întrebări în numele democrației?
  • Refuzul interpelării ca formă de protecție a drepturilor cetățenești. În loc să utilizeze această ocazie pentru a-și îndeplini misiunea de apărător al drepturilor fundamentale, instituția a subliniat limitările legale privind verificarea actelor CCR. Deși este adevărat că Avocatul Poporului nu poate interveni în deciziile Curții Constituționale, nimic nu împiedică instituția să solicite informații sau să adreseze întrebări în numele cetățenilor afectați. Această abordare ar fi fost perfect compatibilă cu mandatul său.
  • Evitarea rolului de mediator în fața unui vid legislativ. Răspunsurile Avocatului Poporului sugerează o interpretare restrictivă a competențelor sale, afirmând că nu există temeiuri legale pentru a acționa în acest caz. Totuși, Decizia Curții de Apel București din 31 decembrie 2024 a evidențiat un vid legislativ și constituțional semnificativ în ceea ce privește anularea procesului electoral și continuarea mandatului prezidențial fără alegeri periodice. În acest context, Avocatul Poporului ar fi putut solicita explicații oficiale sau ar fi putut recomanda măsuri legislative pentru a remedia situația. În absența unui mediator, situația generată poate duce la conflicte și nemulțumiri care ar fi putut fi evitate elegant prin poziționarea diferită a Avocatului Poporului.
  • Lipsa unei viziuni proactiv-instituționale. Instituția pare să-și limiteze atribuțiile doar la ceea ce este explicit prevăzut de lege, ignorând însă posibilitățile de a acționa în beneficiul cetățenilor prin intermediul dialogului interinstituțional. Din comunicate, pare să rezulte că Avocatul Poporului nu a încercat să stabilească o comunicare constructivă cu CCR sau cu alte instituții implicate, iar asta denotă o abordare birocratică, în contrast cu misiunea sa declarată.
  • Impactul asupra încrederii publice. Refuzul de a aborda subiecte de interes public major, precum dreptul la alegeri periodice sau vidul legislativ creat de prelungirea mandatului prezidențial, contestată de numeroți specialiști, riscă să afecteze grav percepția cetățenilor asupra rolului instituției Avocatului Poporului. Într-o democrație funcțională (așa cum unii prezumă că ar fi România), instituțiile precum Avocatul Poporului trebuie să își folosească întreaga capacitate pentru a proteja drepturile cetățenești și pentru a adresa problemele care afectează statul de drept.

Concluzie

Lipsa de asumare a Avocatului Poporului în fața unei situații care necesită claritate și acțiune denotă o interpretare minimalistă a rolului său instituțional. Este crucial ca această instituție să își extindă perspectiva și să își asume un rol mai activ în protejarea drepturilor fundamentale, chiar și în fața unor subiecte juridic complexe. Fără această schimbare, pe termen lung, Avocatul Poporului riscă să devină un simplu spectactor într-o așa-zisă democrație care cere vigilență și responsabilitate. Sau poate această anulare a alegerilor urmată de impunerea cetățeanului Klaus Iohannis este doar confirmarea de la nivel înalt că România nu mai e o democrație? Timpul pentru a mai face ceva împotriva dictaturii lui Klaus Iohannis se restrânge pe zi ce trece.

Marcus Victor Grant (consultant și trainer în învățare eficientă-citire rapidă, memorare, concentrare, productivitate, modelare NLP), consilier în carieră, Global Career Development Facilitator și cofondator al Asociaţiei Române de Coaching. 

Nota redacției. (Thomas Csinta-redactor șef și director al publicației)

Articole asociate

Solicită suspendarea președintelui Klaus Iohannis din funcție

In memoriam SGK – „Zsofika” (Dr. Sofia Gelman–Kiss, muzicolog, membru – fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii” din Netania – Israel)

Nota redacției. (Thomas Csinta-redactor șef și director al publicației)

Le grand concours de Grandes Ecoles d’ingénieurs „Mines – Ponts” (Les sujets de Maths & Physique – 2024). Celebrul concurs al școlilor superioare franceze de înalte studii inginerești „Mines – Ponts” (nivel Prépa/CPGE – Licență/Master). Subiectele de Matematici generale și speciale și de fizică specială propuse (Enunțuri – 2024)

Volumul 8 din ciclul de lucrări științifice (cărți) „Investigații Jurnalistice în serial” în 12 volume, „Societate & Economie” (Le 8e tome du cycle de travaux scientifiques – livres „Investigations journalistiques en série” en 12 tomes, „Société & Economie)

Volumul 5 din seria de lucrări consacrate marilor și tradiționalelor concursuri de admitere în sistemul (ultra)elitist al școlilor superioare franceze de înalte studii inginerești (la matematici și științe fizice) ale grupurilor GEIPI – Polytech, Advance, Avenir și Puissance Alpha (2020 – 2024). Les Grands Concours classiques des „Grandes Ecoles” d’ingenieurs (GEIPI – Polytech, Advance, Avenir et Puissance Apha). Maths – Sciences physiques (2000-2024)

  • Cartea Oglinzilor-Thrillerul lui Eugen Ovidiu Chirovici (tradusă în 39 de limbi, publicată în 40 de țări și vândută în aproape 500.000 de exemplare), într-o singură zi, a fost vândută în Germania în 20.000 de exemplare după apariția lui în librării. De asemenea, romanul este bestseller în Olanda și Italia. Volumul care a luat cu asalt marea piață internațională de carte, este singurul titlu al unui scriitor român ale cărui drepturi de publicare au fost vândute în 38 de țări. Scriitorul Eugen-Ovidiu Chirovici a năucit lumea literară cu primul său roman în limba engleză considerat „un fenomen editorial internațional”. (The Guardian). Până în momentul de față, drepturile de publicare au fost cumpărate în 38 de țări, printre care Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Italia, Spania iar criticii se întrec în elogii la adresa romanului. Cartea a fost senzația Târgului de la Frankfurt, în 2015 și a adus autorului în jur de 1,5 Mil$US. În martie 2024 a fost prezentat filmul Sleeping Dogs, în coproducție australo-americană, după romanul Cartea oglinzilor, în regia lui Adam Cooper și cu Russel Crowe în rolul principal. „Drepturile de difuzare în SUA au fost achiziționate de The Avenue/Paramount (…). Până în prezent, drepturile de difuzare în cinematografe au fost cumpărate în: România, SUA, Regatul Unit, Franța, Germania, Italia, Portugalia, Suedia, Norvegia, Danemarca, Finlanda, Spania, Rusia, Turcia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Israel, Grecia, India, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, America latină, Australia, Noua Zeelandă”.

„Sesiunea științifică anuală a Academiei Germano-Română din Baden-Baden – 2024” (Deutsch – Rumänische Akademie Baden-Baden e.V. – Rumänisches Institut – Rumänische Bibliothek Freiburg e.V., Landul Baden – Würtenberg, Germania) la Casa de cultură „Friedrich Schiller” din București (partener cultural – educațional al Jurnalului Bucureștiului)

„Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de înățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Subiectele de concurs (Modelizare matematică) pentru doctori în științe (matematice) – 2024

Corrigé du „Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de învățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Soluții & Raportul Juriului pentru Subiecte (de tip „concurs” – Subiecte „Zero”) propuse pentru doctori în științe (matematice) – 2024

„Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de învățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Subiecte (de tip „concurs” – Subiecte „Zero”) propuse pentru doctori în științe (matematice) și cele de „Concours de l’ Agrégation” din anii 2017 – 2023

Corrigé du „Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de învățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Soluții & Raportul Juriului pentru Subiecte (de tip „concurs” – Subiecte „Zero”) propuse pentru doctori în științe (matematice) și cele de „Concours de l’Agrégation” din anii 2017 – 2023

  • Jurnaliști români: Mihai Eminescu, Ion Oprea, Grid Modorcea, Adrian Păunescu, Neculai Constantin Munteanu, Adrian Cioroianu, Octav Pancu-Iași, George Călinescu, Vasile Sava, Cicerone Poghirc, Aurelian Titu Dumitrescu, Mircea Florin Șandru, Lucian Blaga, Constantin Pădureanu, Dumitru Tinu, Cezar Ivănescu, Fabian Anton, George Topîrceanu, Petru Codrea, Radu Gyr, Dan Culcer, Ion Anton, Dumitru Stăniloae, Mihai Cosma, Claudiu Săftoiu, Iosif Constantin Drăgan, George Băjenaru, Cleopatra Lorințiu, Ion Heliade-Rădulescu, Andrei Partoș, Ion Cristoiu, Mircea Badea, Grațian Cormoș, Aristide Buhoiu, Ioana Sava, Brândușa Prelipceanu, Nicole Valéry-Grossu, Gabriel Liiceanu, Ion Agârbiceanu, Eliza Macadan, Florian Bichir, Emil Șimăndan, Bogdan Suceavă, Adriana Săftoiu, Ioan Chirilă, Gabriela Vrânceanu-Firea, Paul Lampert, Octavian Paler, Alexandru Vianu, Dumitru Toma, Eugen Barbu, Eric Winterhalder, Cristian Mungiu, Vintilă Horia, Dan Pavel, Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu, George Pruteanu, Emil Hurezeanu, Ivo Muncian, Radu Jörgensen, Lazăr Lădariu, Eugen Ovidiu Chirovici, Adrian Hoajă, Doina Drăguț, George Muntean, Barbu Catargiu, Adrian Mîrșanu, Victor Frunză, Lorena Lupu, Alexandru Candiano-Popescu, Marius Mircu, Dănuț Ungureanu, Vasile Copilu-Cheatră, Rodica Culcer, Andrei Gorzo, Zaharia Stancu, Eugen Cojocaru, Răsvan Popescu, Ion Anghel Mânăstire, Pamfil Șeicaru, Tudorel Oancea, Dorin Ștef, Paula Seling, Sabin Gherman, Marian Coman, Brîndușa Armanca, Valeriu Turcan, Teșu Solomovici, Sorin Roșca Stănescu, Tudor Octavian, Vasilica Ghiță Ene, Gabriela Adameșteanu, Radu Negrescu-Suțu, Cornel Nistorescu, Petre Got, Dumitru D. Șoitu, Geo Bogza, Dan Diaconescu, Stelian Popescu, Nicolae Carandino, Valer Chioreanu, Ioan Massoff, Corneliu Stoica, Adelin Petrișor, Ion Călugăru, Andrei Alexandru, Ludovic Roman, Radu Paraschivescu, Vasile Urechea-Alexandrescu, Elis Râpeanu, Cezar Petrescu, Ion Monoran, Thomas Csinta, Marian Odangiu, Paul Barbăneagră,…

  • Români francezi: Vladimir Cosma, Emil Cioran, Matei Vișniec, Tristan Tzara, Victor Brauner, Elvira Popescu, Gherasim Luca, Dinu Flămând, Vasile Șirli, Elena Văcărescu, Constantin Virgil Gheorghiu, Ion Vlad, Thomas Csinta, Paul Barbăneagră, Bogdan Stanoevici, Ariel Moscovici, Luminița Cochinescu, Alice Cocea, Roxana Eminescu, Irina Ionesco, Eli Lotar, Alexandre Revcolevschi, Radu Mihăileanu, Horia Surianu, Haim Brézis. Extras: Vladimir Cosma (n. 13 aprilie 1940, București) este un violonist, compozitor și dirijor francez, născut la București, România, într-o familie de muzicieni. Tatăl său, Teodor Cosma, este pianist și dirijor, mama sa, Carola, autor- compozitor, unchiul său, Edgar Cosma, compozitor și dirijor, iar una dintre bunici a fost pianistă, elevă a celebrului Ferrucio Busoni. După câștigarea primelor sale premii la Conservatorul Național de la București, Vladimir Cosma ajunge la Paris (unde emigrase unchiul Edgar), în 1963, unde își va continua studiile cu Nadia Boulanger și la Conservatorul Național din Paris. Pe lângă formația clasică, s-a simțit atras, de foarte tânăr, de muzica de jazz, muzica de film și toate formele muzicilor populare. Începând din 1964, a efectuat numeroase turnee în lume concertând ca violonist, dar, curând, se va consacra din ce în ce mai mult compoziției. Scrie diferite lucrări printre care: „Trois mouvements d’été” pentru orchestră simfonică, „Oblique” pentru violoncel și orchestră, muzică pentru scenă și balet („olpone” pentru Comedia Franceză, opera „Fantômas”, etc.). În 1968, Yves Robert îi încredințează prima muzică de film: „Alexandre le Bienheureux”. De atunci, Vladimir Cosma a compus mai mult de trei sute de partituri pentru filme de lung metraj sau serii TV. Cinematografia îi datorează numeroase succese în colaborare în special cu: Yves Robert, Gérard Oury, Francis Veber, Claude Pinoteau, Jean-Jacques Beineix, Claude Zidi, Ettore Scola, Pascal Thomas, Pierre Richard, Yves Boisset, André Cayat…