Acasă Recenzii Filme - Cărți „My Octopus Teacher” – un film emoționant despre o caracatită (Corespondență de...

„My Octopus Teacher” – un film emoționant despre o caracatită (Corespondență de la jurnalistul Geo Scripcariu RadioPunctLondra)

866
0

În copilarie văzusem un film despre o caracatița uriasaă care scufunda corabii și apoi devora echipaje întregi. Ani de zile am avut coșmaruri pe tema asta.

Salt în timp: în ianuarie 1993 fiind în Japonia, am făcut o excursie în peninsula Izu de lângă Tokyo, și am văzut o scenă supra-realistă desfășurându-se chiar în fața mașinii: o bătrână niponă având într-o mâna un soi de suliță lungă din bambus s-a încordat și a lansat-o de la înălțimea șoselei către ocean. Apoi a tras-o înapoi folosind sfoară lungă legată de coadă suliței. Dar în vârful „armei” era o caracatița care se zbătea din toate brațele ei. Bătrâna a scos cu dibăcie pradă și a izbit cu ea de asfalt, imprastiindu-i mațele afară. Apoi a înșfăcat-o cu pricepere de câteva brațe și a trecut drumul. În căsuța mică de lemn, era pe foc un vas în care deja fierbea apă. Pe un fund de lemn a făcut bucățele creatură cu un cuțit ascuțit că o katana, oferind vârful unui braț al acesteia lui „Kami-samă” (Dumnezeu) dar aruncând restul în vasul cu apă clocotită. Culoarea bucatelelor de caracatița se schimbă pe loc dintr-un soi de gri-marin într-un roșu aprins. Au fiert bine, bine după care am primit câteva bucățele pe care le-am mâncat cu puțînă sare. Salt și mai mare în timp: pe căldură nesuferită de ieri după-amiză am văzut filmul „My Octopus Teacher” (o poveste captivantă despre conexiunea dintre un om și o caracatiță, în realitate o poveste cu adevărat emoționantă despre o caracatiță).

Filmul „My Octopus Teacher” îi poartă pe spectatori într-o călătorie captivantă în lumea subacvatică a lui Craig Foster, un filmmaker și ecologist din Africa de Sud. Simțindu-se epuizat și deconectat, Foster caută alinare și refacere în apele reci ale coastei sud-africane, aproape de casa copilăriei sale. Pe măsură ce Foster explorează pădurea de alge marine subacvatice, el întâlnește o caracatiță curioasă și inteligentă. Intrigat de comportamentul său, el devine captivat de prezența acesteia și decide să documenteze interacțiunile sale zilnice cu ea. Foster dezvoltă o fascinație profundă pentru această creatură extraordinară și pornește într-un proiect de un an pentru a înțelege viața ei și a dezvălui misterele speciei.

Pe parcursul filmului, suntem martorii întâlnirilor lui Foster cu caracatița și a legăturii remarcabile care se formează între ei. El devine un vizitator obișnuit în lumea subacvatică a acesteia, observând-o în timp ce vânează, evită prădătorii și se adaptează la schimbările din mediul său. Foster este uimit de abilitatea caracatiței de a rezolva probleme, de a manifesta curiozitate și de a exhiba comportamente complexe. Pe măsură ce conexiunea lor se aprofundează, Foster începe să empatizeze cu provocările cu care se confruntă caracatița, cum ar fi supraviețuirea în fața atacurilor rechinilor și gestionarea scurtei perioade de viață specifică speciei sale. El este martor la reziliența, inteligența și ingeniozitatea caracatiței, ceea ce îl inspiră să-și reevalueze propria viață și să se reconecteze cu pasiunea sa pentru lumea naturală.

Filmul prezintă călătoria incredibilă de creștere personală și transformare trăită de Foster. Prin interacțiunile sale cu caracatița, el dobândește o senzație reînnoită de uimire și o apreciere profundă pentru interconectivitatea tuturor ființelor vii. Observațiile și descoperirile lui Foster aduc, de asemenea, lumină asupra echilibrului delicat al ecosistemului marin și a importanței de a-l conserva pentru generațiile viitoare. În momentele cele mai dramatice ale filmului, caracatița ajunge la sfârșitul ciclului său de viață, lăsându-l pe Foster cu o senzație profundă de pierdere. Cu toate acestea, moștenirea ei trăiește în continuare în momentul în care el își împărtășește experiențele și lecțiile învățate cu publicul din întreaga lume, inspirându-i pe alții să recunoască frumusețea și valoarea lumii naturale.

Intriga filmului „My Octopus Teacher” evidențiază puterea transformătoare a naturii și conexiunile profunde care pot fi create între oameni și regnul animal. Este o explorare emoționantă și provocatoare a lecțiilor profunde pe care le putem învăța din lumea naturală și a impactului pe care acesta îl poate avea asupra vieților noastre.

Introducere: My Octopus Teacher” este un documentar remarcabil ce a captivat audiențele din întreaga lume. Filmul, lansat în 2020, urmărește călătoria emoționantă a lui Craig Foster, un cineast și ecologist din Africa de Sud, care dezvoltă o conexiune profundă și neașteptată cu o caracatiță în apele reci ale Mării de Sud. Povestea fascinantă explorează legătura unică dintre om și natură și oferă o privire adâncă în lumea misterioasă a acestor creaturi incredibile.

Intriga: Filmul începe cu Foster, care se simte epuizat și lipsit de inspirație în viața sa personală și profesională. În încercarea de a-și regăsi echilibrul și pasiunea pentru natură, el se întoarce la apa oceanului unde a crescut și începe să exploreze reciful de alge kelp din apropiere. Aici, Foster descoperă o caracatiță femelă și începe să îi urmărească activitățile în fiecare zi. Pe măsură ce petrece tot mai mult timp în compania acestei caracatițe și învață despre comportamentul său surprinzător, Foster începe să dezvolte o conexiune emoțională profundă cu această creatură inteligentă. Pe parcursul filmului, suntem martorii interacțiunilor lor remarcabile. Foster observă cum caracatița se hrănește, se camuflează, se joacă și navighează prin pericolele recifului. În același timp, conexiunea dintre el și caracatiță devine din ce în ce mai puternică, iar filmul explorează modul în care acestă relație neașteptată îi transformă viața lui Foster.

Mesajul filmului: „My Octopus Teacher” este mult mai mult decât o simplă poveste despre oameni și animale. Filmul ne amintește că suntem parte a naturii și că putem învăța multe de la creaturile cu care împărțim acest pământ. El subliniază importanța conectării cu natura și cu mediul înconjurător pentru a înțelege și aprecia frumusețea și fragilitatea acestei lumi. Finalul filmului oferă o perspectivă profundă asupra existenței noastre și asupra modului în care relațiile inter-specifice pot aduce un echilibru și o înțelegere mai profundă a lumii în care trăim.

Concluzie: My Octopus Teacher” este un documentar captivant care ne îndeamnă să reflectăm asupra modului în care interacționăm cu mediul înconjurător și ne invită să căutăm conexiuni mai profunde cu lumea naturală. Această poveste extraordinară despre prietenie și învățare între un om și o caracatiță demonstrează puterea conexiunii umane și a curiozității noastre de a explora și înțelege lumea înconjurătoare. „My Octopus Teacher” este un film care nu trebuie ratat și care va inspira și emoționa publicul de toate vârstele.

Mi-a placut mult acest film, dar la fel de mult și povestea de fundal. Nu doar ca ne încurajează pe toți să spunem povești inspiraționale în felul nostru, dar arată și ce poate face o echipă mică, fără experiență, cu o viziune mare. Mai ales când provoacă ceea ce industria (și liderii mai experimentați) cred că ar trebui să facă. Cred că cel mai impresionant lucru la acest film este că a fost primul lungmetraj al regizoarei Pippa Ehrlich. Ea a recunoscut că a fost atât de naivă în a reuși, încât nu știa ce nu putea face. Gândind diferit și punându-se în joc pentru un mic proiect în care credea (a renunțat la meseria ei pentru a-l face), a creat ceva unic care a câștigat un Oscar. Pentru primul ei film!

Cele 8 Lucruri pe care povestitorii le pot învăța de la „Profesorul meu de caracatiță”

  • Conturul poveștii tale ar trebui să încapă pe spatele unui plic. „Aceasta este o poveste despre un bărbat care se scufundă în oceanul rece înghețat în fiecare zi, pentru a scăpa de necazurile sale, fără costum de neopren sau echipament de scuba, și se îndrăgostește de o caracatiță”.
  • Fiecare poveste grozavă (chiar și în afaceri) trebuie să aibă o „Formă” puternică. Are nevoie de vârfuri, jgheaburi, arcuri de caractere, eroi (caracatiță), un ghid (Craig Foster), răufăcători (rechini “pijama”), aventuri incitante, eșecuri, renașteri și cineva care va fi transformat până la sfârșitul călătoriei.
  • Nu complica lucrurile extra complicate. În ciuda faptului că i s-a spus că nu va funcționa, acest film are o singură voce (a lui Craig) pe tot parcursul filmului. Și este captivant.
  • Aveți un „Cold Open puternic. Primele 2 minute ale filmului stabilesc scena pentru restul filmului.
  • Înrădăcinați-vă povestea în valori puternice. Se pare că este o poveste despre un Craig, ocean, o caracatiță și rechini “pijama”. Este de fapt o poveste despre sănătatea mintală, feminism și maternitate.
  • Dacă crezi în povestea ta, nu lăsa pe nimeni altcineva să o deraieze. Netflix a câștigat un Oscar pentru acest film, desi inițial l-au refuzat pe Craig. (Un nou editor de comisionare a vizionat un clip într-un avion cu copilul său care iubește caracatițele!)
  • Este nevoie de 10 ani pentru a repurta un succes „peste noapte”. Craig a început să filmeze singur în 2010. Nu credea că altcineva ar fi interesat de „obsesia” lui. Un echipaj mic s-a reunit în 2015. Lansat în 2020. A câștigat un Oscar în 2021.
  • O persoană își poate transforma camera într-o cauză. Craig a numit zona din film „Marea pădure a Mării Africane”. Acum este o zonă protejată de 1000 km lungime.

L-ai văzut și ți-a plăcut și ție? Mi-ar plăcea să știu de ce și ce ai luat din asta. Dacă nu, trebuie  să îl vezi neaparat  în acest weekend!  Caracatițele sunt considerate a fi creaturi cu o inteligență înaltă datorită unei serii de observații și studii. Iată câteva argumente convingătoare, împreună cu exemple, care susțin această credință în inteligența ridicată a caracatițelor:

  • Abilități de rezolvare a problemelor: Caracatițele au demonstrat capacități remarcabile de rezolvare a problemelor în experimente de laborator. De exemplu, ele pot naviga prin labirinturi, pot desface capacul borcanelor pentru a obține hrană și pot chiar deschide recipiente cu sistem de siguranță pentru copii. Aceste acțiuni necesită flexibilitate cognitivă, conștientizarea spațială și capacitatea de a găsi soluții inovatoare.
  • Utilizarea uneltelor: Caracatițele au fost observate folosind unelte în habitatul lor natural. Ele pot aduna cochilii de nucă de cocos și le utilizează ca adăposturi sau armuri de protecție. Acest comportament indică o inteligență care implică recunoașterea și manipularea obiectelor în beneficiul lor.
  • Camuflaj și mimicry: Caracatițele sunt maestri ai disimulării, capabile să-și schimbe culoarea pielii, modelul și textura pentru a se potrivi perfect cu mediul înconjurător. Această tehnică sofisticată de mimetism demonstrează capacitatea lor de a evalua indicii din mediul înconjurător, de a se adapta înfățișării și de a răspunde la posibile amenințări, sugerând un nivel înalt de procesare cognitivă.
  • Învățare și memorie: Caracatițele manifestă abilități excelente de învățare și pot reține evenimente trecute. În experimente, ele au demonstrat capacitatea de a învăța prin încercare și eroare, de a-și aminti soluțiile la sarcini complexe și de a aplica aceste cunoștințe în fața provocărilor viitoare. Acest tip de învățare și formare a memoriei indică un sistem cognitiv sofisticat.
  • Comportament complex: Caracatițele manifestă o gamă largă de comportamente complexe, cum ar fi rezolvarea problemelor, explorarea, vânătoarea și interacțiunile sociale. Ele pot manifesta curiozitate, jocuri și chiar comunicare vizuală prin schimbarea culorii și modelelor pielii. Aceste comportamente indică o capacitate de adaptare la mediu și un nivel de inteligență superioară.

    Aceste exemple oferă dovezi ale inteligenței înalte ale caracatițelor și susțin teoria că aceste creaturi marine au un sistem cognitiv remarcabil. Cu toate acestea, este important să continuăm cercetările pentru a înțelege mai bine abilitățile și capacitățile lor cognitive complexe. În cartea „Other Minds: The Octopus, the Sea, and the Deep Origins of Consciousness” scrisă de Peter Godfrey-Smith, se explorează în detaliu inteligența și conștiința caracatițelor. Această carte fascinantă ne oferă o perspectivă amplă asupra lumii caracatițelor și a capacităților lor cognitive remarcabile.

Autorul Peter Godfrey-Smith, un filozof și biolog marin, ne îndeamnă să reconsiderăm percepția noastră despre inteligență și conștiință în lumea non-umană, concentrându-se în mod special pe caracatițe. El ne dezvăluie că aceste creaturi marine sunt deosebit de inteligente și posedă abilități cognitive complexe. Cartea explorează modul în care caracatițele rezolvă probleme și se adaptează la mediu, evidențiind abilitățile lor extraordinare de învățare și memorie. Caracatițele demonstrează capacități de rezolvare a problemelor care implică planificare, strategii și utilizarea uneltelor. Ele pot realiza acțiuni inovatoare pentru a-și atinge scopurile și pot adapta rapid strategiile în fața provocărilor.

Godfrey-Smith subliniază, de asemenea, abilitățile caracatițelor în ceea ce privește comunicarea și interacțiunile sociale. El descrie complexitatea comportamentului lor social și modul în care comunică prin intermediul semnalelor vizuale și tactile. Caracatițele utilizează culorile și modelele pielii pentru a-și exprima starea emoțională și pentru a comunica intențiile și atenționările către alți indivizi din specie. De asemenea, cartea explorează potențialul caracatițelor de a manifesta curiozitate și joacă. Aceste trăsături evidențiază un nivel înalt de inteligență și conștiință, adăugând o nouă perspectivă asupra modului în care aceste creaturi experimentează lumea și își explorează mediul înconjurător.

În concluzie, cartea „Other Minds” oferă o privire fascinantă și provocatoare asupra inteligenței caracatițelor și a naturii lor cognitive complexe. Aceasta reprezintă o sursă valoroasă de informații și cercetări care ne ajută să înțelegem mai bine aceste creaturi remarcabile și să ne deschidem mințile către perspective noi asupra lumii non-umane și a capacităților lor de înțelegere și conștiință. În momentul de față, nu există niciun mecanism concret de comunicare directă între caracatițe și oameni, care să traducă în limbajul uman „gândurile” caracatițelor și să facă mesajele umane mai inteligibile pentru caracatițe. Caracatițele și oamenii au sisteme de comunicare și moduri de înțelegere a lumii diferite.

Caracatițele utilizează semnale vizuale și tactile, schimbări de culoare și modele ale pielii, mișcări corporale și jeturi de apă pentru a comunica cu membrii proprii ai speciei lor și cu alte organisme din mediul lor. Aceste semnale sunt adaptate la modul lor unic de percepție și la sistemul lor de comunicare specific. Oamenii, pe de altă parte, se bazează în principal pe limbajul verbal, scris și alte mijloace de comunicare umană, cum ar fi gesturile și expresiile faciale. Folosim cuvinte și simboluri pentru a exprima idei, sentimente și concepte complexe.

Deși nu există încă un mecanism concret de traducere a „gândurilor” caracatițelor în limbajul uman sau viceversa, cercetătorii continuă să exploreze noi modalități de comunicare și de înțelegere reciprocă între diferite specii. Sunt în curs studii și experimente pentru a descoperi mai multe despre sistemul de comunicare al caracatițelor și pentru a încerca să se stabilească forme de interacțiune mai profunde între oameni și aceste creaturi fascinante. În concluzie, deși în prezent nu există o modalitate de comunicare directă și traducere între gândurile caracatițelor și limbajul uman, cercetările în domeniul comunicării inter-specifice continuă să ofere perspective și posibilități pentru aprofundarea înțelegerii și interacțiunii între specii diferite.

Corespondență de la jurnalistul George (Geo) Scripcariu: (Radio Punct Londra)

Articole asociate

Japonia, un thriller cu flori de cireş

Japonia, o altă planetă?!

„România prin ochii artistei româno – nipone Ana Scripcariu-Ochiai” (fostă șefă de promoție a secției de Pictură în Ulei a Universității de Arte din Tokyo)

Nota redacției

Gabriel Grama revine pe pământ românesc. Corespondență de la Mihai Vasile – Sângealb (publicist și fotograf, senior editor al Jurnalului Bucureștiului, membru al AJTR – Asociația Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism din România)

Ziua Națională a Franței. Măsuri drastice din partea autorităților franceze (centrale și locale) după moartea adolescentului franco – algerian Nahel Merzouk la Nanterre (Métropole du Grand Paris)

Drama de pe Bulevardul La Défense de la Nanterre (Métropole du Grand Paris). Moartea adolescentului franco – algerian Nahel (Naël) Merzouk – o crimă (asasinat) cu caracter rasial (conform organizațiilor musulmane și ale drepturilor omului) sau legitimă apărare din parte polițistului – motociclist Florian Menesplier (conform sindicatelor de poliție și organizațiilor de extremă dreaptă)? Consecințele evenimentului dramatic. În căutarea adevărului istoric.

Muzeul muntelui de la poalele masivului Parâng – un muzeu la înălţime (Corespondență de la Mihai Vasile – Sângealb, publicist, senior editor al Jurnalului Bucureștiului, membru al AJTR – Asociația Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism din România)

„USR (Uniunea Scriitorilor din România) se autosuspendă”, „Călăuza” și „Singurătatea valorii” (fragnente din cartea „Istoria literaturii neînregimente” a lui Dr. Grid Modorcea, scriitor și cineast, „cel mai important” și cel mai prolific autor în viață) cu dedicatție poetului, eseistului și traducătorului trilingv Dr. Christian W. Schenk (corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului)

„Masoneria trebuie să slujească România” (Corespondență de la Dr. Grid Modorcea, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață)

Cours Prépa (CPGE – MPSI – 6). Subiecte de fizică specială pregătitoare pentru concursurile de admitere în sistemul (ultra)elitist al școlilor superioare franceze de înalte studii inginerești (Grandes écoles d’ingénieurs). Electrostatică – Electricitate („Levitație prin interacțiune electrostatică”, „Reglarea automată a temperaturii, utilizarea unei termistanțe”, „Filtru cu structură Rauch”)

Cours Prépa (CPGE – MPSI – 10). Subiecte de matematici generale (superioare & speciale) pregătitoare pentru concursurile de admitere în sistemul (ultra)elitist al școlilor superioare franceze de înalte studii inginerești (Grandes écoles d’ingénieurs). Grupuri simetrice (enunțuri & soluții)

Nume și titluri ale Bibliei (Corespondență de la Conf. dr. Nicolae Grigorie-Lăcrița, economist, filosof și scriitor)

În exclusivitate pentru Jurnalul Bucureștiului. Dialog cu eruditul promotor (franco – român) al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană „Soleil de l’Est” (Partea 4 și integral – părțile 1, 2 & 3). „Fenomenul Hărman” implementat prin tabere de vară de către colecționarul brașovean Nicolae – Ioan Vrâncean

Rinocerul: „Batalionul de elită din Istoria literaturii neînregimentate a celui mai prolific scriitor român ‒ Grid Modorcea” (corespondent permanent și membru al Staff-ului Jurnalului Bucureștiului)

„Excesele românismului” și „Seriozitatea lui Eminescu” (fragmente din cartea „Istoria literaturii neînregimente” a lui Dr. Grid Modorcea, scriitor și cineast, „cel mai important” și cel mai prolific autor în viață) cu dedicație Simonei Lazăr – Țigău (poet, prozator, eseist, jurnalist și eminescolog, bibliotecarul casei de cultură „Carmen Sylva” din Sinaia, corespondentul Jurnalului Bucureștiului)

Interviul realizat pe tema asasinării profesorului Ioan Petru Culianu, în cadrul emisiunii „Dezbaterea de luni” (RadioPunctLondra), de către jurnalistul Geo Scripcariu (realizator) cu jurnalistul Petre M. Iancu

„AI sau A nu I?”, Editorial – Revista de Cultură „Curtea de la Argeș” (Corespondență de la Acad. Gheorghe Păun – Redactor șef)

Muzeul muntelui de la poalele masivului Parâng – un muzeu la înălţime (Corespondență de la Mihai Vasile – Sângealb, publicist, senior editor al Jurnalului Bucureștiului, membru al AJTR – Asociația Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism din România)

Sociologia matematică și rolul ei în structurile de date ale noii ordini mondiale. „Mecanica socială” a Acad. prof. Spiru Haret – precursor al (psiho)sociologiei matematice (dedicat Generalului Bartolomeu – Constantin Săvoiu, Mare Maestru al Marii Loji Naționale Române 1880)

Cu nostalgie, Sri Lanka – fosta insulă Ceylon, „Insula surâsului și a pietrei lunii”

„Ma thèse en 180 secondes” (Teza mea de doctorat în 180 de secunde) cu profesorul Mohamed Ketata, directorul Biroului pentru Europa Centrală și Orientală al AUF (Agenția Universitară a Francofoniei) și Conferința Alianței Franceze de la Pitești

Accesul în sistemul (ultra)elitist francez, napoleonian, de Înalte Studii „Grandes Ecoles” (științifico – inginerești, economico – comerciale, medico – farmaceutice, social – politice, literar – artistice, judiciare, militare, etc.) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învățământul superior francez de sute de ani! (Corespondență de la prof. univ. dr. Thomas CSINTA – Paris)

Concours „Pérpa HEC” (Economique et Commerciale). Fusion des épreuves mathématiques HEC (École des hautes études commerciales de Paris – HEC European business school) et ESSEC (École Supérieure des Sciences Economiques et Commerciales – ESSEC Business School). Enoncés. Les Sujets „Zéro” 2023 (Maths Approfondies & Maths Appliquées)

Concours „Prépa Ecricome” (Les Grandes Ecoles de Commerce et Management – EM Sstasbourg,  KEDGE Business School, Montpellier Business School, NEOMA Business School, Rennes School of Business). Les Sujets „Zéro” 2023 (Maths Approfondies)

„Les grands concours des Grandes Ecoles d’Ingénieurs 2023”. Mines – Ponts (Maths – Sujets de concours). Marile concursuri de admitere ale școlilor superioare franceze de înalte studii inginerești franceze „Mines – Ponts” 2023 (Subiecte de concurs)