Acasă Recenzie carte Rinocerul: „Batalionul de elită din Istoria literaturii neînregimentate a celui mai prolific...

Rinocerul: „Batalionul de elită din Istoria literaturii neînregimentate a celui mai prolific scriitor român ‒ Grid Modorcea” (corespondent permanent și membru al Staff-ului Jurnalului Bucureștiului)

În războaiele mediatice care se duc cu înverşunare dintotdeauna şi de-a pururi, există victime colaterale şi cadavre literare. Fostul tribun Corneliu Vadim Tudor l-a apreciat foarte mult pe scriitorul Grid Modorcea pe care l-a preluat în gazeta România Mare, la rubrica de teatru şi de evenimente culturale pe care a scris-o în deplină libertate şi onestitate, fără nicio legătură politică cu patronul ce-l plătea regulat. De atunci i se trage lui Grid marginalizarea minţii sale strălucite care străbate şi radiografiază lumea jurnalistică şi literară de peste 50 de ani, prolificul scriitor– dramaturg, romancier, eseist, poet, critic, publicist, scenarist – şi cineast fiind expediat într-o relativă uitare sfidătoare. Cu sentimentul că este încercuit, asediat în propria sa operă peste care se trece cu nonşalanţă, Grid ripostează cu virulenţă literară publicând nici mai mult, nici mai puţin decât o Istorie a literaturii neînregimentate din ciclul „Opere neterminate”. Cartea este structurată pe două mari secţiuni intitulate „Lumea I”, care conţine şase capitole aparte denumite conceptual („Pamflete culturale”, „Cronici”, „Un nou punct de vedere”, „Spaţiul limitrof”), şi „Lumea II“, care este un mix de scrieri, majoritatea publicate în periodice sau transcrise din manuscris, iar în final descoperim o agendă intitulată „Codul criticii”, care se referă destul de criptat la subsecţiunile „Dincolo de dincoace” şi „Magnum Opus”.

Grid Modorcea vede neînregimentarea scriitorilor români ca pe o ripostă la regimentarea lor şi a steagurilor de partid, sub umbra unor personalităţi dominante care îşi creează o ceată de slujitori culturali supuşi ideologic, subalternic şi necondiţionat liderului. Ne vorbeşte despre seriozitatea lui Eminescu în pamflete şi devine vitriolant în eseurile intitulate „Decoraţii scuipate”, „Haznaua”, „Opriţi-i pe veleitari!”, „Preşedintele îşi decorează lichelele”, „Împăunarea care pe care”, „Semianalfabetul cu Internet”, „Mâncătorul de cărţi”. Patru pagini sunt rezervate cu acid clorhidric unui important gazetar fondator de reviste, cunoscut sub eticheta de „Ardei umplut”. La sfârşitul lunii martie, în micuţul Club 16 de pe strada Câmpineanu, la nr. 16, Grid şi-a lansat noul volum, superb editat de Editura Scriitorilor, care conţine 750 de pagini şi este dedicat literaturii şi literaţilor neînregimentaţi, adică cei care nu fac parte din anumite triburi de indieni literari care se bat între ei pentru supremaţia culturală. Scrisă cu vervă, precizie şi cu obiectivitatea privirii autorului, proprietar al unui anumit punct de vedere, cartea este şi un protest pentru moartea cărţilor şi a lecturii care se înregimentează în proporţii masive noilor zei atotputernici încarnaţi în telefoanele mobile.

Autorul nu a intrat nici în amnistie, nici în graţiere şi nici în graţiile colegilor care conduc alte jurnale şi publicaţii culturale. Grid este într-un fel condamnat la uitare prin ignorare, dar scrisul lui este acid şi foarte lucid. Erudiţia lui este enormă, iar puterea de a scrie şi publica volume peste volume este colosală, reuşind să scrie parcă dintr-o răsuflare zeci de mii de pagini. L-a depăşit pe foarte prolificul Mihail Sadoveanu, ajungând la 120 de volume, cu care împărtăşeşte cam aceeaşi soartă, de scriitor acuzat de colaborare cu România Mare, fără să fi avut funcţii politice de nicio natură niciodată.

Dacă nu eşti contestat, nu exişti. Caragiale este cel mai bun exemplu. Dacă n-ai nici noroc pe lângă geniu, nu poţi să iei un mare premiu (vezi cazul Mateiu Caragiale). Sub masca blândeţii lui Grid se ascunde însă o ferocitate în a spune lucrurilor pe nume, fără niciun fel de diplomaţie, doar adevărul gol-goluţ care aduce delicii cititorului, ce implică automat şi sacrificiile autorului. Unde are acesta dreptate fără rezerve este în eterna noapte ideologică comunistă când mulţi corifei ai scrisului s-au înregimentat cu mai mult sau mai puţin entuziasm, arborând steagul roşu al Partidului pentru beneficii editoriale şi, bineînţeles, materiale. Şi noi am închis ochii, deşi aveam urechile lipite de Europa Liberă şi Vocea Americii. Nimeni nu este alb ca zăpada. La moartea dictatorului nu-mi ies din cap cele 24 de gloanţe trase, când erau suficiente doar două, şi nici atitudinea nătângului militar care a cerut permisiunea şefului să tragă şi el o dată în cadavre. Execuţia lui Modorcea este subtilă. Dacă îi scrii puţin, trebuie să mai scrii un pic mai mult şi dacă scrii prea mult, eşti un grafoman.

Grid Modorcea are o poftă nesăţioasă a scrisului. Din păcate, nu am timpul necesar să îi analizez toată opera. Nu ştiu să fi fost cu el la vreun restaurant, sau într-un anturaj vesel, la petreceri, sau să fi avut nu ştiu ce fel de alianţe sau beneficii. L-am inclus drept colaborator la revista „Rinocerul” pentru valoarea lui culturală de excepţie şi pentru abilitatea scrierii articolelor în viteză, fără să necesite corectură sau cenzură. Omul nu a cerut nimic: nici bani, nici măcar revista pentru colecţie. Nu avem obligaţii reciproce de niciun fel (trecute, prezente sau viitoare), e o relaţie de fair play absolut. Nici măcar acest articol nu este o răsplată pentru faptul că el a fost aproape singurul dintre colegii mei de breaslă care a binevoit să scrie despre Gala Premiilor „Rinocerul”, gală susţinută din pensia mea, care nu este de merit, specială sau extraordinară, şi o spun deschis: am convingerea că gestul meu editorial a enervat instituţiile publice culturale în asemenea hal, încât şi ele au început să dea premii, şi nu vreau să dau exemple concrete…Deci, îi mulţumesc lui Grid pentru că n-a trecut cu vederea ceea ce trebuia să fie observat nu doar de el, dar şi de televiziunile private sau de stat la momentul respectiv!

La lansarea cărţii sale nu a fost prezent niciun coleg din primul flanc al literaturii, ceea ce a transformat evenimentul cultural în intimitate, trebuind să fie prezentat cu publicitate. Dar zeii traficanţi de imagine şi de personalitate după bunul lor plac estetic, politic şi jurnalistic stabilesc ierarhiile pentru un public tot mai ataşat telefonului mobil, TikTok-ului şi talciocului existenţial. Rebel şi nonconformist, neînregimentat, pentru că se pare că nimeni dintre generalii literaturii nu-l poate înregimenta, fosforescent şi fluorescent, patriotic incontestabil, erudit, comestibil şi citibil, harnic ca un ocnaş al scrisului, Grid deţine şi abilităţile digitale necesare care îi permit să toarne destul de uşor torentul de eseuri în oceanul operei sale fluviu care sigur va trebui la un moment dat să fie foarte atent cartografiat.

Bibliografie. Rinocerul nr. 5 (41), mai 2023

Grid Modorcea („the great Mitică” – Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”)

Galeria Kulterra. „Un Moulin Rouge ca-n Tahiti”. Autobiografie – Grid Modorcea („the great Mitică” – Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”) membru permanent al Staff al Jurnalului Bucureștiului

Scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea (membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului): „Întâlnire istorică cu profesorul universitar Pascal Bruckner (filosof, romancier și eseist francez)” și lansarea noului volum „Umorul involuntar” (cel de-al 121-lea al lui Grid Modorcea, cel mai prolific autor român în viață)

Lansarea cărții „Istoria literaturii neînregimentate” – cel de-al 120-lea volum al scriitorului și cineastului Grid Modorcea (Dr. în Arte – SUA, New York, corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului) de către Fundația Culturală „Șansă & Egalitate”

„Marea dilemă a omenirii”, „Jefuitorii de cărți” și „Umorul crazy” (de la corespondentul nostru permanent – al Jurnalului Bucureștiului – scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea, SUA – New York). Indiggo Twins (Mihaela & Gabriela Modorcea)

Dragostea sofisticată (de la corespondentul nostru permanent – al Jurnalului Bucureștiului – scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea, SUA – New York)

Exorcizarea demonilor interiori (de la corespondentul nostru permanent – al Jurnalului Bucureștiului – scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea, SUA – New York). Indiggo Twins (Mihaela & Gabriela Modorcea)

O valoroasă treime a „poeziei neînregimentate” (de la corespondentul nostru permanent – al Jurnalului Bucureștiului, scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea). „New Life in You (You died for me so I reign)” by Indiggo Twins (Gabriela & Mihaela Modorcea)

Ziua Planetei Pământ: „You’re a Miracle” Live Performance by Indiggo Twins in Times Square” (Corespondență de la Mihaela & Gabriela Modorcea, SUA – New York)

Vestigii (în atenția lui Viktor Orban & Co.), de la corespondentul nostru permanent Dr. Grid Modorcea (scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață)

Nota redacției

„Excesele românismului” și „Seriozitatea lui Eminescu” (fragnente din cartea „Istoria literaturii neînregimente” a lui Dr. Grid Modorcea, scriitor și cineast, cel mai prolific autor în viață) dedicat Simonei Lazăr – Țigău (poet, prozator, eseist, jurnalist și eminescolog, bibliotecarul casei de cultură „Carmen Sylva” din Sinaia, corespondentul Jurnalului Bucureștiului)

Interviul realizat pe tema asasinării profesorului Ioan Petru Culianu, în cadrul emisiunii „Dezbaterea de luni” (RadioPunctLondra), de către Geo Scripcariu (realizator – corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului), cu jurnalistul Petre M. Iancu

„AI sau A nu I?” Editorial – Revista de Cultură „Curtea de la Argeș” (Corespondență de la Acad. Gheorghe Păun – Redactor șef)

Muzeul muntelui de la poalele masivului Parâng – un muzeu la înălţime (Corespondență de la Mihai Vasile – Sângealb, publicist, senior editor al Jurnalului Bucureștiului, membru al AJTR – Asociația Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism din România)

Cele mai frumoase flori perene perfecte pentru orice gradină (cu Florentina Csinta – manager general al Jurnalului Bucureștiului)

Sociologia matematică și rolul ei în structurile de date ale noii ordini mondiale. „Mecanica socială” a Acad. prof. Spiru Haret – precursor al (psiho)sociologiei matematice (dedicat Generalului Bartolomeu – Constantin Săvoiu, Mare Maestru al Marii Loji Naționale Române 1880)

În exclusivitate pentru Jurnalul Bucureștiului. Dialog cu eruditul promotor (franco – român) al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană „Soleil de l’Est” (Partea 3)

Cu nostalgie, Sri Lanka – fosta insulă Ceylon, „Insula surâsului și a pietrei lunii”

„Ma thèse en 180 secondes” (Teza mea de doctorat în 180 de secunde) cu profesorul Mohamed Ketata, directorul Biroului pentru Europa Centrală și Orientală al AUF (Agenția Universitară a Francofoniei) și Conferința Alianței Franceze de la Pitești

Accesul în sistemul (ultra)elitist francez napoleonian de Înalte Studii „Grandes Ecoles” (științifico – inginerești, economico – comerciale, medico – farmaceutice, social – politice, literar – artistice, judiciare, militare, etc.) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învățământul superior francez de sute de ani! (Corespondență de la prof. univ. dr. Thomas CSINTA – Paris)

Concours „Pérpa HEC” (Economique et Commerciale). Fusion des épreuves mathématiques HEC (École des hautes études commerciales de Paris – HEC European business school) et ESSEC (École Supérieure des Sciences Economiques et Commerciales – ESSEC Business School). Enoncés. Les Sujets „Zéro” 2023 (Maths Approfondies & Maths Appliquées)

Concours „Prépa Ecricome” (Les Grandes Ecoles de Commerce et Management – EM Sstasbourg,  KEDGE Business School, Montpellier Business School, NEOMA Business School, Rennes School of Business). Les Sujets „Zéro” 2023 (Maths Approfondies)

„Les grands concours de maths – Grandes Ecoles 2023” (Mines – Ponts – Les Sujets)

50 COMENTARII

Comments are closed.