Economic and commercial mission of La Francophonie in Central and Eastern Europe
Jurnalul Bucureștiului. On line Newspaper publishing almost everything to be well informed. That’s our main and only purpose! Jurnalul Bucureștiului aims to be an online newspaper for information and debate of citizens’ problems and events. The principles that will be at the basis of this publication are: a) Democracy cannot exist without opposition, b) Elected representatives are our representatives and not our masters, c) Criticism fosters progress, d) Free speech-an important factor in correcting the deviations of power.
Luni, 21 octombrie 2024, în Sala Studio a Teatrului Anton Pann din Râmnicu Vâlcea a avut loc un spectacolul-lectură din textul de dramaturgie intitulat „Alaska” scris de Elise Wilk. Întâlnirea a avut loc în cadrul expoziției ℐ𝓭ℯ𝓷𝓉𝓲𝓉𝓐ℛ 𝒻𝓮𝓂𝓲𝓃𝓲𝓃 dar si în săptămâna școlii altfel.
IdentitAR Feminin. Elise Wilk: „A venit vremea în care vocile femeilor se fac, în sfârșit, auzite”
Lecturarea textului s-a făcut cu participarea actrițelor Reka Szasz și Bianca Cuculici. Marele câștigător al evenimentului a fost publicul tânăr care prin intermediul lecturii a făcut cunoștință cu un text puternic inspirat din realitățile veacului trecut. Reacția publicului a fost de uimire dar și de acceptare, problematica piesei conștientizându-l asupra unei epoci cu rădăcini în secolul trecut, încă neîncheiata mental și ale căror efecte se simt și-n prezent. Textul acestei piese de teatru câștigă prin naturalețe și sinceritate.
Autoarea demonstrează valente reale de dramaturg. Ea fiind o tânără și viguroasa scriitoare, posesoare a numeroase premii ale dramaturgiei naționale și internaționale. Noua piesa intitulată Alaska este o viguroasa incursiune în viata personajelor trăitoare în perioada de trista amintire socialista când suflul și atitudinile societății erau subordonate politicii partidului unic. Scrierea cucerește prin introspecția epocii și profunda analiză făcută de autoare. Tânăra scriitoare a dramaturgiei romane contemporane are dorința comunicării dar și clarviziunea analizei. Ea este una dintre vocile proeminente ale dramaturgiei românești contemporane, cunoscută pentru abordarea sa inovativă și pentru talentul de a crea personaje și povești care rezonează profund cu publicul. Născută pe 29 iulie 1981 în Brașov, Elise Wilk a pășit pe scena teatrală cu forța și talentul unui dramaturg matur, în 2008, când a câștigat concursul dramAcum5 cu prima sa piesă, „S-a întâmplat într-o joi”. De atunci, textele ei au fost montate pe scenele teatrale din România și din străinătate, fiind traduse în peste 12 limbi și câștigând numeroase premii.
Posibil ca Brașovul, orașul de la poalele Tâmpei, cunoscut pentru istoria sa bogată și pentru peisajele sale spectaculoase să fi avut un impact major asupra formării artistice a lui Elise Wilk. Acest oraș multicultural, cu influențe germane, maghiare și românești, i-a oferit mai mult ca sigur un cadru propice pentru creativitate. Astfel cred că diversitatea culturală și atmosfera istorică bogată au furnizat un fundal inspirațional pentru scrierile ei. Este total posibil ca tânăra Elise Wilk să fi absorbit aceste influențe și sa le transforme în piese care explorează teme complexe, precum identitatea, relațiile interumane și lupta pentru supraviețuire într-o lume în schimbare.
INTERVIU cu Elise Wilk, cea mai jucată dramaturgă contemporană din România
Stilul lui Elise Wilk se distinge prin realismul său brutal și prin abordarea sinceră a temelor actuale. Piesele sale sunt populate de personaje autentice, cu povești de viață care reflectă problemele și dilemele societății contemporane. Un exemplu remarcabil este piesa „Pisica verde”, care a câștigat Premiul Ambasadei Irlandei pentru cel mai bun text montat în stagiunea 2012-2013. Această piesă abordează teme precum alienarea, fragilitatea relațiilor umane și nevoia de conexiune într-o lume tot mai digitalizată.
Elise Wilk nu se ferește de subiectele controversate sau de explorarea laturilor întunecate ale existenței umane. În piesele sale, suferința, pierderea și căutarea identității sunt teme recurente, prezentate prin dialoguri incisive și situații dramatice. De exemplu, în piesa „Exploziv”, Elise explorează impactul traumelor personale asupra tinerilor și modul în care aceștia încearcă să-și reconstruiască viețile. Această piesă a fost premiată cu Grand Prix Marulić 2018 pentru spectacolul Teatrului Național Radiofonic, evidențiind încă o dată puterea și relevanța mesajelor transmise de Elise Wilk.
Cu textele sale Elise Wilk a depășit granițele României, ele au fost traduse și montate în teatre din Europa și din alte părți ale lumii. Acest lucru denotă valoarea universală a operei sale, dar și relevă actualitatea temelor abordate în contextul global actual. Faptul că piesele sale sunt traduse în peste 12 limbi și montate pe scene internaționale trebuie sa ne bucure. Faptul în sine relevă impactul profund pe care textele sale îl au asupra publicului larg. Recunoașterea internațională nu schimbă însă esența muncii sale. Elise rămâne fidelă rădăcinilor sale. Această dualitate-de a fi profund locală, dar și universală – este una dintre trăsăturile definitorii ale operei sale.
CLIN D’OEIL | Dramaturga ELISE WILK: “Îmi place să mă joc și îmi plac poveștile”
Elise Wilk este mai mult decât o scriitoare talentată dramaturgiei romanești. ea este un pionier în teatrul românesc contemporan. Tânăra nu doar că scrie piese care provoacă și inspiră, ci și contribuie activ la educarea și formarea noilor generații de dramaturgi. Elise Wilk este o voce esențială în peisajul teatral românesc și internațional. Prin scrierile sale, reușește să capteze esența experienței umane într-un mod care este atât provocator, cât și profund emoționant. De la realismul brutal la explorarea subtilă a psihologiei personajelor, piesele sale oferă o oglindă a lumii noastre și ne provoacă să ne gândim la propriile noastre vieți și relații. Elise Wilk continuă să fie o sursă de inspirație și un exemplu pentru toți cei care cred în puterea transformatoare a teatrului.
Nota autoarei
Articole asociate
Elise Wilk, dramaturg, o autoare multipremiată, vine la Teatrului Anton Pann
Ovidiu-Cristian Dinică poet, scriitor și fotograf, membru al UZPR (n. 1963, absolvent al Facultății de Studii Economice din Craiova în 1987, debut în 1977 în revista „Cutezătorii”, sub girul lui Ovidiu Zotta; în 1983 în volumul „Andra”, Mihai Stoian i-a publicat prima poezie. Volume de autor: „Roșu Alternativ”, 2012; „Amintirile toamnei”, 2014; „Vitrina cu Vise”, 2018; „Nevoia de a fi Blând”, 2019) cofondator al ziarului Clipa Literară, al Revistei Mirajul Oltului și al cenaclului cu același nume.
Cartea Oglinzilor-Thrillerul lui Eugen Ovidiu Chirovici (tradusă în 39 de limbi, publicată în 40 de țări și vândută în aproape 500.000 de exemplare), într-o singură zi, a fost vândută în Germania în 20.000 de exemplare după apariția lui în librării. De asemenea, romanul este bestseller în Olanda și Italia. Volumul care a luat cu asalt marea piață internațională de carte, este singurul titlu al unui scriitor român ale cărui drepturi de publicare au fost vândute în 38 de țări. Scriitorul Eugen-Ovidiu Chirovici a năucit lumea literară cu primul său roman în limba engleză considerat „un fenomen editorial internațional”. (The Guardian). Până în momentul de față, drepturile de publicare au fost cumpărate în 38 de țări, printre care Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Italia, Spania iar criticii se întrec în elogii la adresa romanului. Cartea a fost senzația Târgului de la Frankfurt, în 2015 și a adus autorului în jur de 1,5 Mil$US. În martie 2024 a fost prezentat filmul Sleeping Dogs, în coproducție australo-americană, după romanul Cartea oglinzilor, în regia lui Adam Cooper și cu Russel Crowe în rolul principal. „Drepturile de difuzare în SUA au fost achiziționate de The Avenue/Paramount (…). Până în prezent, drepturile de difuzare în cinematografe au fost cumpărate în: România, SUA, Regatul Unit, Franța, Germania, Italia, Portugalia, Suedia, Norvegia, Danemarca, Finlanda, Spania, Rusia, Turcia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Israel, Grecia, India, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, America latină, Australia, Noua Zeelandă”.
- Cartea „Ils ont volé ma vie” (Dany Leprince & Bernard Nicolas) în carte Thomas Csinta este citat pentru rezultatele anchetelor sale alături de cei mai mari jurnaliști de investigație francezi
- Mihai Eminescu, Ion Oprea, Grid Modorcea, Adrian Păunescu, Neculai Constantin Munteanu, Adrian Cioroianu, Octav Pancu-Iași, George Călinescu, Vasile Sava, Cicerone Poghirc, Aurelian Titu Dumitrescu, Mircea Florin Șandru, Lucian Blaga, Constantin Pădureanu, Dumitru Tinu, Cezar Ivănescu, Fabian Anton, George Topîrceanu, Petru Codrea, Radu Gyr, Dan Culcer, Ion Anton, Dumitru Stăniloae, Mihai Cosma, Claudiu Săftoiu, Iosif Constantin Drăgan, George Băjenaru, Cleopatra Lorințiu, Ion Heliade-Rădulescu, Andrei Partoș, Ion Cristoiu, Mircea Badea, Grațian Cormoș, Aristide Buhoiu, Ioana Sava, Brândușa Prelipceanu, Nicole Valéry-Grossu, Gabriel Liiceanu, Ion Agârbiceanu, Eliza Macadan, Florian Bichir, Emil Șimăndan, Bogdan Suceavă, Adriana Săftoiu, Ioan Chirilă, Gabriela Vrânceanu-Firea, Paul Lampert, Octavian Paler, Alexandru Vianu, Dumitru Toma, Eugen Barbu, Eric Winterhalder, Cristian Mungiu, Vintilă Horia, Dan Pavel, Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu, George Pruteanu, Emil Hurezeanu, Ivo Muncian, Radu Jörgensen, Lazăr Lădariu, Eugen Ovidiu Chirovici, Adrian Hoajă, Doina Drăguț, George Muntean, Barbu Catargiu, Adrian Mîrșanu, Victor Frunză, Lorena Lupu, Alexandru Candiano-Popescu, Marius Mircu, Dănuț Ungureanu, Vasile Copilu-Cheatră, Rodica Culcer, Andrei Gorzo, Zaharia Stancu, Eugen Cojocaru, Răsvan Popescu, Ion Anghel Mânăstire, Pamfil Șeicaru, Tudorel Oancea, Dorin Ștef, Paula Seling, Sabin Gherman, Marian Coman, Brîndușa Armanca, Valeriu Turcan, Teșu Solomovici, Sorin Roșca Stănescu, Tudor Octavian, Vasilica Ghiță Ene, Gabriela Adameșteanu, Radu Negrescu-Suțu, Cornel Nistorescu, Petre Got, Dumitru D. Șoitu, Geo Bogza, Dan Diaconescu, Stelian Popescu, Nicolae Carandino, Valer Chioreanu, Ioan Massoff, Corneliu Stoica, Adelin Petrișor, Ion Călugăru, Andrei Alexandru, Ludovic Roman, Radu Paraschivescu, Vasile Urechea-Alexandrescu, Elis Râpeanu, Cezar Petrescu, Ion Monoran, Thomas Csinta, Marian Odangiu, Paul Barbăneagră,…
- Români francezi: Vladimir Cosma, Emil Cioran, Matei Vișniec, Tristan Tzara, Victor Brauner, Elvira Popescu, Gherasim Luca, Dinu Flămând, Vasile Șirli, Elena Văcărescu, Constantin Virgil Gheorghiu, Ion Vlad, Thomas Csinta, Paul Barbăneagră, Bogdan Stanoevici, Ariel Moscovici, Luminița Cochinescu, Alice Cocea, Roxana Eminescu, Irina Ionesco, Eli Lotar, Alexandre Revcolevschi, Radu Mihăileanu, Horia Surianu, Haim Brézis. Extras: Vladimir Cosma (n. 13 aprilie 1940, București) este un violonist, compozitor și dirijor francez, născut la București, România, într-o familie de muzicieni. Tatăl său, Teodor Cosma, este pianist și dirijor, mama sa, Carola, autor- compozitor, unchiul său, Edgar Cosma, compozitor și dirijor, iar una dintre bunici a fost pianistă, elevă a celebrului Ferrucio Busoni. După câștigarea primelor sale premii la Conservatorul Național de la București, Vladimir Cosma ajunge la Paris (unde emigrase unchiul Edgar), în 1963, unde își va continua studiile cu Nadia Boulanger și la Conservatorul Național din Paris. Pe lângă formația clasică, s-a simțit atras, de foarte tânăr, de muzica de jazz, muzica de film și toate formele muzicilor populare. Începând din 1964, a efectuat numeroase turnee în lume concertând ca violonist, dar, curând, se va consacra din ce în ce mai mult compoziției. Scrie diferite lucrări printre care: „Trois mouvements d’été” pentru orchestră simfonică, „Oblique” pentru violoncel și orchestră, muzică pentru scenă și balet („olpone” pentru Comedia Franceză, opera „Fantômas”, etc.). În 1968, Yves Robert îi încredințează prima muzică de film: „Alexandre le Bienheureux”. De atunci, Vladimir Cosma a compus mai mult de trei sute de partituri pentru filme de lung metraj sau serii TV. Cinematografia îi datorează numeroase succese în colaborare în special cu: Yves Robert, Gérard Oury, Francis Veber, Claude Pinoteau, Jean-Jacques Beineix, Claude Zidi, Ettore Scola, Pascal Thomas, Pierre Richard, Yves Boisset, André Cayat…
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]
[…] Dramaturgul brașovean modern, trilingv Elise Wilk – „o voce esențială în peisajul teatra… […]